5.1.4. Een belangrijke rol voor de mediagebruiker

5.1.4.1. De VRT biedt online gepersonaliseerd aanbod aan op minstens één van haar merken

De VRT stelt dat er al stappen gezet zijn met de Ketnet Jr.-app en de Sporza voetbal-app die gedreven zijn door personalisatie. 

De VRT werkte in 2017 echter verder aan een gepersonaliseerd aanbod om de relevantie en de gebruiksvriendelijkheid van haar aanbod te verhogen. Via analyse van de gebruiksgegevens trachtte de VRT de interesses van haar gebruikers te leren kennen.

In 2017 werd gewerkt aan de twee bouwstenen van het gepersonaliseerd aanbod:

  • VRT-profiel: de eerste stappen werden gezet om een generieke login uit te werken die ingezet kan worden op de eerste digitale producten (bijvoorbeeld VRT NU). Met dat VRT-profiel zal de mediagebruiker zelf de data kunnen beheren die de VRT over hem of haar heeft en kunnen aangeven waarvoor die data gebruikt mogen worden.
  • Analyse: Een nieuw meetinstrument, Adobe Analytics, werd in 2017 geïmplementeerd en uitgerold bij VRT NWS. Met dat instrument trachtte de VRT inzichten te krijgen over het bereik van haar digitaal aanbod. Die gegevens zullen worden geanalyseerd om het surfgedrag van de anonieme gebruiker op de verschillende digitale kanalen in kaart te brengen.

Daarnaast werden enkele tijdelijke acties gepersonaliseerd. MNM lanceerde bijvoorbeeld in november De grote verjaardagscampagne, waarbij gebruikers een gepersonaliseerde video konden sturen naar een jarige. Radio 2 voerde gesegmenteerde regionale content op haar website in, waarbij de gebruiker kon bepalen uit welke regio hij of zij content zag op de homepagina.

De doelstelling dient behaald te worden tegen 2018. 

 

5.1.4.2. Elk aanbodsmerk ontwikkelt minstens vier acties per jaar die inzetten op participatie en co-creatie met het publiek

De VRT betrok in 2017 op allerlei manieren het publiek bij haar activiteiten. Elk van de aanbodsmerken heeft minstens 4 acties ontwikkeld. Hierbij volgt een overzicht:

  • Op Eén was er de actie Lights for Belgium waarbij opgeroepen werd om een kaarsje op de vensterbank te zetten om de aanslagen van 2016 te herdenken. In de zomer liep het programma De stoel. Daarbij konden de kijkers raden waar de strandstoel stond en een reis winnen. Bij Steracteur sterartiest kon het publiek meestemmen via sms. In de rubriek 3 minuten zendtijd van Iedereen beroemd (in samenwerking met Open VRT) kreeg onbekend talent de kans om zich voor te stellen. Eén zond ook een show uit met geldinzamelacties voor Kom op tegen Kanker.
  • Canvas betrok de kijker bij Thomas speelt het hard door, in aanloop naar het tv-programma, amateurmuzikanten aan te zetten korte opnames in te sturen van een eigen muziekuitvoering. Cinema Canvas liep tijdens de zomervakantie, waarbij drie keer per week een film op locatie werd getoond op groot scherm. Op het Stadsfestival Oprecht in Mechelen nodigde Wanderlust twintig experten en ervaringsdeskundigen uit om te praten over ‘rechten en vrijheden in tijden van polarisering’. Na elke aflevering van Made in Europe organiseerde Canvas samen met deBuren telkens een podium- programma rond een persoonlijkheid uit het programma.
  • Ketnet riep naar aanleiding van de Week tegen pesten op om selfies te posten onder het motto Trek een smoel tegen pesten. Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Ketnet de gratis app Ketnet Dub, waarin kinderen aangemoedigd werden om luidop te lezen. Er werden drie animatiefilmpjes aangeboden in de app, waarin kinderen afhankelijk van hun leesniveau de stemmetjes konden inspreken van de verschillende personages. Die filmpjes konden ze delen met vrienden. In de rubriek De fotofabriek van de Ketnet-app, konden kinderen foto’s bewerken met teksten, kleuren en symbolen. De verzonden creaties maakten kans om vertoond te worden in de uitzendingen van Kingsize Live en De wrap. Het Ketnet-livecenter op Ketnet.be en de Ketnet-app boden kinderen de mogelijkheid om tijdens het bekijken van live-video in een gemodereerde omgeving reacties na te laten. In december kozen de Ketnet-kijkers via een stemming ‘Ewa ja’ uit tot kinderwoord van het jaar.
  • Studio Brussel ging met De nieuwe lichting op zoek naar nieuw muzikaal talent. Het net organiseerde het Car free festival in samenwerking met De Lijn, waarbij Belgische muziekgroepen optraden in verschillende trein-, tram- en busstations. Op het Werchterfestival werd de app van Studio Brussel interactief ingezet. Studio Brussel bouwde Studio dada uit, het opleidings- en proeftraject waarmee naar nieuwe talenten werd gezocht.
  • Radio 1 betrok de luisteraar onder meer bij Stop 30 waarin op zoek werd gegaan naar “de frustrerendste file in Vlaanderen”. Bij Classics 1000 konden luisteraars hun favoriete nummer aller tijden in de lijst stemmen. In het Pendelpeloton werden de luisteraars aangemoedigd om met zo veel mogelijk de fiets naar het werk te nemen. De bende van Annemie probeerde, naar aanleiding van de laatste uitzending van het seizoen, zoveel mogelijk “Annemies” naar het Kursaal in Oostende te krijgen.
  • Klara organiseerde Klara in deSingel, waarbij het publiek verschillende klassieke concerten kon bijwonen in deSingel in Antwerpen. De actie Klara zoekt academie zond uit van op drie kunstacademies. Op Valentijn werden de mooiste liefdesboodschappen van de luisteraars voorgelezen op Klara onder de noemer Blijf verliefd. Iedereen klassiek in het Concertgebouw in Brugge, was een evenement waarbij een breed publiek kon kennismaken met allerlei vormen van klassieke muziek.
  • Radio 2 lanceerde Het grote afvalonderzoek waarin onderzocht werd in hoeverre de Vlaming afval sorteert. De strafste supporter van Brugge was een regionale actie waarbij de grootste supporter van Club Brugge gekozen werd. Radio 2 Antwerpen organiseerde De fileweek, waarbij een week lang over mobiliteit werd gedebatteerd. Tijdens de Tuindag in Bokrijk konden mensen onder meer deelnemen aan workshops over tuinieren.
  • MNM organiseerde Marathonradio waarbij radio werd gemaakt vanuit Leuven om de studenten een hart onder de riem te steken. Spread the work bracht werkgevers en werkzoekenden met elkaar in contact. In De strafste school ging MNM op zoek naar de “strafste school van Vlaanderen”. Scholen konden zichzelf nomineren aan de hand van een ingezonden lmpje. Met Peter paasei konden luisteraars op zoek gaan naar de plek waar de presentator Peter Van de Veire verstopt zat.
  • Op VRT NWS konden mensen via Facebook vragen doorgeven die een journalist kon stellen aan de eerste minister. Bij Facebook Live-sessies konden vragen gesteld worden aan experts. Bij de komst van president Trump naar België konden mensen zich inschrijven om foto’s en teksten door te sturen. In Europa Wakosta kreeg de mediagebruiker inzicht in het budget van Europa en kon hij of zij aangeven wat er volgens hem of haar mee moest gebeuren. Verschillende lezingen van VRT-journalisten werden gestreamd waarna er vragen konden worden gesteld. In het Vooruitzicht, ten voordele van De warmste week van Music For Life, konden mensen debatten en lezingen volgen over de nieuwsuitdagingen voor het komende jaar.
  • Sporza maakte via Facebook Live een uitgebreide vragensessie over de voetbalwedstrijd Club Brugge-Anderlecht. Er waren ook vragensessies rond andere voetbal- toppers. In de verslaggeving van de Ronde van Frankrijk bood Sporza de rubriek Vraag het aan Michel en José via de sociale media. Ook bij andere grote wielerwedstrijden werd de mediagebruiker betrokken op de sociale media. Via de app De rondereporter konden mensen video’s insturen van hoe zij de Ronde van Frankrijk beleefden. In Iedereen bondscoach, een onlinespel op de Sporza.be, gingen de voetballiefhebbers op zoek naar hun ideale elftal.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.