2.2.4. Cultuurparticipatie bevorderen

2.2.4.1. De VRT brengt een brede keuze uit de Vlaamse culturele agenda onder de aandacht van de mediagebruikers

De VRT stelt dat alle eindredacteurs van VRT-programma’s waarin cultuur aan bod komt, wekelijks samenkomen. Daar wordt de culturele agenda onderzocht, werden prioriteiten vastgelegd voor de verschillende programma’s en wordt nagegaan welke cultuuritems het best passen bij welke programma’s. Meer specifiek wordt gewaakt over de fijnmazigheid van de cultuurberichtgeving in het kader van grote, culturele events die door de sector worden voorgesteld.

Voor de rapportering van het werkingsjaar 2017 heeft de VRM de verslagen van het CCC ontvangen waarin de cultuuritems ex-ante besproken worden. Er zijn 32 verslagen ontvangen die elk de aangekondigde programma's voor de volgende week en weken aankondigen. Als bijlagen 6A, 6B, 6C en 6D zijn de verslagen van deze vergaderingen opgenomen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.2. Verschillende aanbodsmerken maken een link naar UitinVlaanderen

De VRT stelt dat alle websites van de aanbodsmerken een link aanbieden naar UITinVlaanderen, de website van de Vlaamse overheid met een vrijetijds- en cultuuragenda van Vlaanderen en Brussel.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.3. De VRT organiseert of co-organiseert jaarlijks minimaal 5 evenementen die een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker maken voor een breed publiek

De VRT stelt dat ze in 2017 verschillende evenementen (co-)organiseerde om een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker te maken voor een breed publiek. Er werd niet enkel op muziek gefocust, maar onder meer ook op literatuur, architectuur. De VRT geeft hierbij een overzicht van verschillende evenementen als voorbeeld. De doelstelling van minimaal 5 evenementen is behaald.

  • Naar aanleiding van De Lage Landen-lijst organiseerde Radio 1 in de Roma in Antwerpen een Radio 1-sessie met muziek uit de Lage Landen. Er waren daarnaast Radio 1-sessies van Ozark Henry, Spinvis en Raymond van het Groenewoud, en themasessies gewijd aan Belgische popmuziek, David Bowie en Leonard Cohen.
  • Radio 2 was op het Feest van de Vlaamse Gemeenschap partner van Brussel Danst en zond die dag de Vlaamse 100 uit vanop de Grote Markt in Brussel. In samenwerking met de Sportpaleisgroep werkte Radio 2 met het programma Tussen pot en Pinte mee aan de Cultuurmarkt Antwerpen.
  • Klara organiseerde de verbredende publieksevenementen Klara in deSingel (in samenwerking met deSingel), Iedereen Klassiek (in samenwerking met Concertgebouw Brugge, Brugge Plus en Stad Brugge) en Het Klarafestival (Home sweet home, in samenwerking met FVV/Brussel). De programma’s Pompidou en Happy Hour werden meermaals uitgezonden vanuit culturele ontmoetingsplaatsen,
    zoals Muzee, het ModeMuseum in Antwerpen en Museum M in Leuven. Klara zkt. Academie bracht live- uitzendingen vanuit toonaangevende kunstacademies in Vlaanderen.
  • Studio Brussel organiseerde de Studio Brussel showcases en de Club 69-concerten. De zender was partner van Poppunt voor de concerten van Lokale helden in Vlaamse jeugdhuizen.
  • Eén organiseerde samen met Kunstenpunt de Music Industry Awards (MIA’s).
  • Canvas presenteerde in zeven Vlaamse steden onder de noemer Cinema Canvas telkens drie avonden na elkaar een filmvoorstelling met publiek, met een inleiding door experten en lmliefhebbers.
  • Ketnet organiseerde samen met Studio 100 de vierde editie van Ketnet musical.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.4. De VRT introduceert jaarlijks 5 interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod

De VRT stelt dat ze diverse interactieve cultuurprojecten stimuleerde waarbij de mediagebruiker aangezet werd om te participeren. Volgende voorbeelden tonen dit aan:

  • Radio 1 en Canvas zochten samen met de Vlaamse cultuurliefhebbers een week lang naar de vijf Belgische kunstwerken die iedereen ooit eens zou moeten zien Culture club canon: 5 om te zien).
  • Radio 1 lanceerde De grote levensvragen en ging (samen met Lannoo en De Standaard)
    via een enquête op zoek naar de vragen waar Vlamingen vandaag mee zitten. De resultaten werden besproken in reeksen in Touché en Hautekiet.
  • Naar aanleiding van de Boekenbeurs in Antwerpen en de VRT-Taaldag lanceerden MNM en Van Dale Uitgevers Taaltovenaar, een creatieve woordenwedstrijd voor jongeren. MNM ging op zoek naar jong talent in Start to dj en met de eerste editie van MNM rising star, een wedstrijd voor jong muzikaal talent.
  • Bij De top 100 van Klara konden luisteraars stemmen op hun favoriete klassieke nummers en bijhorende verhalen aanbrengen.
  • Studio Brussel organiseerde de muzikale talentenwedstrijd De nieuwe lichting, waarbij de drie winnaars mochten optreden in de AB en op Pukkelpop. Studio dada ging op zoek naar jong audiovisueel, online- en mediatalent. Culturele participatie werd gestimuleerd in samenwerking met Museum Night Fever in Brussel, het domein van Bokrijk (over ambachten), Bekvechten (over hiphopcultuur) en Crystal Ship (over de kunst van platenhoezen).
  • Naar aanleiding van het programma Thomas speelt het hard organiseerden Canvas en Klara in samenwerking met Deeltijds Kunstonderwijs de wedstrijd Speel het hard voor amateurmuzikanten.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.