2.2.1. Cultuur voor alle Vlamingen

2.2.1.1. Elk aanbodsmerk brengt een cultuuraanbod, aangepast aan de doelgroep van het merk

De VRT stelt dat alle VRT-netten in 2017 bijdroegen aan de invulling van haar culturele opdracht. Elk aanbodsmerk bracht een cultuuraanbod dat aangepast was aan zijn doelgroep. Onderstaande geeft een greep uit het cultuuraanbod.

Eén stemde de aandacht voor cultuur af op een breed publiek. Zo waren er redactionele cultuurbijdragen in de journaals, het praatprogramma Van Gils & gasten en het duidingsprogramma De zevende dag. Muziek kwam onder andere aan bod in Iedereen beroemd (bijvoorbeeld met een rubriek Blind jam waarbij muzikanten zonder dat ze elkaar te zien kregen muziek creëerden), De MIA’s, Steracteur/Sterartiest, Het Eurovisiesongfestival, The Night of the Proms, Het nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker en het concert Chapeau! 30 jaar Clouseau. Voor de leeuwen was een talentenwedstrijd voor stand- upartiesten. Eén programmeerde in 2017 vier nieuwe Vlaamse ctiereeksen (Tabula rasa, Beau séjour, Tytgat chocolat en Zie me graag) en buitenlandse fictie met cultuurhistorische achtergrond (zoals The Medicis en Versailles). Internationale documentaires met culturele elementen waren Great continental railway journeys en Joanna Lumley’s India.

Canvas besteedde heel het jaar door aandacht aan de culturele actualiteit in de duidingsprogramma’s Terzake en De afspraak, in de cultuurshow Culture Club (in het voor- en najaar) en op de cultuurpagina’s van Canvas.be. In Alleen Elvis blijft bestaan (een interviewprogramma aan de hand van beeldfragmenten), Winteruur (een programma over literatuur) en Wanderlust (een programma over levensbeschouwing en zingeving) kwamen geregeld gasten uit de cultuur- en kunstenwereld aan bod. Specifieke cultuur- en muziekprogramma’s waren Hopen op de goden (over het creatieve proces van kunstenaars), Gek en geniaal (over kunst en psychose), Thomas speelt het hard (over klassieke muziek), Belpop Bonanza tv (over Belgische popmuziek), Lefto in transit (over underground-muziek), Cinema Canvas (film) en Made in Europe (over Europese cultuur, een coproductie met VPRO). Canvas capteerde cultuurevenementen (onder meer De Koningin Elisabethwedstrijd en Rock Werchter) en programmeerde internationale cultuurhistorische reeksen zoals Treasures of Ancient Rome, Romanov Russia, Italy’s invisible cities en The art of France.

Op Ketnet bracht het kinderjournaal Karrewiet wekelijks minstens een eigen cultuurreportage, van het Zwanenmeer in het Centraal station van Antwerpen tot de Magrittetentoonstelling in het Atomium. Daarnaast bood Ketnet regelmatig cultuur in de ‘hosting’, de omkadering van de programma’s door de Ketnet-wrappers, onder meer over boeken, strips, films, musical en beeldende kunsten. In Komt dat Sien werd wekelijks een kind meegenomen naar een theatervoorstelling.

Radio 1 integreerde cultuur dagelijks in zijn hele programmering, met aandacht voor de cultuuractualiteit in de nieuws- en duidingsprogramma’s De ochtend, De wereld vandaag en Bonus (tot augustus 2017). De culturele agenda en de Vlaamse cultuurproductie kwamen aan bod in de cultuurmagazines Bar du matin (tot maart) en Culture club (vanaf maart). Hautekiet, De bende van Annemie, Touché en Interne keuken besteedden geregeld aandacht aan culturele onderwerpen. Radio 1 had aandacht voor poëzie met een speciale herdenkingsdag over Herman De Coninck naar aanleiding van de 20ste verjaardag van diens overlijden. In elk programma werd die dag een gedicht van de auteur voorgelezen. Daarnaast werden de nieuwsgedichten uit het actualiteitenprogramma Bonus uitgegeven in een dichtbundel en mochten luisteraars ook eigen gedichten rond de actualiteit insturen. Een selectie van de gedichten uit de bundel en uit de inzendingen waren te horen in een speciale uitzending op de Boekenbeurs van Antwerpen. Eveneens tijdens de Boekenbeurs van Antwerpen focuste Touché op literatuur en Interne keuken op non-fictie. De podcast Odysseus bracht het hele verhaal van de Griekse held Homeros, gebaseerd op een marathonvoorstelling van Michael De Cock.

Radio 2 belichtte de culturele actualiteit en agenda uit de eigen streek in zijn regionale aanbod en in Start je dag. Populaire cultuur en lifestyle kwamen aan bod in programma’s zoals De madammen, De weekwatchers en De rotonde. De madammen besteedde bijvoorbeeld geregeld aandacht aan klassieke muziek. Het programma zond live uit op de Boekenbeurs van Antwerpen. Spits bracht een wekelijkse filmrubriek.

Cultuur was een van de pijlers in het aanbod van Klara. Het kunstprogramma Pompidou stond stil bij diverse kunstdisciplines met gasten uit de culturele actualiteit, vaste experten en aandacht voor de brede context waarin kunst ontstaat. Het programma maakte ook thematische uitzendingen: onder meer over de biënnale van Venetië, Documenta in Kassel, Charlie Chaplin, Edgard Tytgat, Tom Lanoye en Stefan Hertmans. Trio bracht een serie van vijf afleveringen over nieuwe academische wonderkinderen. De vierdelige serie Luther, begot ging op zoek naar de ziel en beweegredenen van de theoloog en hervormer. Andere reeksen over culturele onderwerpen waren bijvoorbeeld Trojka (over
de verjaardag van de Russische revolutie), Op wandel met monsieur Magritte (over de gelijknamige schilder), Een gehucht in een moeras (over Brussel), Stiff Upper Lips (over het Verenigd Koninkrijk in tijden van brexit), en Looking for Jane (over Jane Austen).

MNM besteedde aandacht aan de cultuurbeleving van jongeren. Het net deed dat in verschillende programma’s, zoals Generation M, De grote Peter Van de Veire ochtendshow en Planeet De Cock.

Studio Brussel bracht in zijn programma’s op weekdagen (Linde staat op en Deroo en Byloo) redactionele bijdragen over de brede culturele actualiteit en ontwikkelingen in nieuwe media, technologie, literatuur, podiumkunsten, films en series. De (muziek)cultuur van California en het Verenigd Koninkrijk kwamen aan bod in California Love en Great Britain. Diverse muziekgenres en de muziekgeschiedenis werden belicht in programma’s als Lemaire luistert, Zender en Lefto.

De website van VRT NWS berichtte op de pagina Cultuur & media dagelijks over de culturele actualiteit.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.1.2. Het Journaal van één bevat jaarlijks minstens 365 cultuuritems

In totaal werden er 677 unieke cultuur- en media-items gemaakt voor Het journaal (norm: 365) (ten opzichte van 643 in 2016). Met uniek wordt bedoeld dat items die meerdere keren werden uitgezonden in verschillende hoofdjournaals (13u, 19u en Het Laat), maar één keer geteld worden. Bijlage 4 bevat een overzicht van de cultuuritems in de journaals.

De VRM heeft steekproefsgewijs een controle uitgeoefend op de cijfergegevens van de VRT. Deze controle gebeurt op basis van de opgevraagde overzichtslijst van cultuuritems in Het journaal. De gegevens voor de periodes van 1 tot en met 30 juni en van 1 tot en met 30 november2017 werden aan de VRT opgevraagd. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de overgemaakte overzichtslijst van de VRT en de opnames die door de VRM steekproefsgewijs zijn gemaakt. Uit deze controle blijkt dat de gegevens die door de VRT werden overgemaakt, gelijk zijn aan de controledate van de VRM.

Opmerking: Tijdens de controle van de VRM is nagegaan of de beelden effectief zijn uitgezonden. Er werd geen interpretatie gedaan of elk van de items zoals aangeduid door de VRT effectief voldoet aan de definitie van cultuuritem.

Het overzicht van alle cultuuritems in Het Journaal in 2017 zijn als bijlage 4 opgenomen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.