2.1.3. Nieuws aangepast aan verschillende doelgroepen

2.1.3.1. Elk aanbodsmerk brengt een informatieaanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk

De VRT stelt dat haar netoverschrijdende informatie-opdracht wordt ingevuld door VRT Nieuws. VRT Nieuws geeft prioritair en multimediaal aandacht aan de basisopdracht informatie en heeft een evenwaardig aanbod op radio, televisie en online. Bijlage 3 bevat een overzicht van de nieuwsuitzendingen per dag en per net in 2017 (gemiddeld in minuten per dag).

VRT Nieuws brengt informatie die correct, volledig en eerst is, en dit voor heel Vlaanderen (alle leeftijden en alle achtergronden). Daarnaast brengt VRT Nieuws meer dan toegankelijke informatie: ook context, inzicht en betrokkenheid, en dit gediversifieerd en gedifferentieerd per platform. Sporza levert daarbij een vast sportblok in de (hoofd)journaals op televisie en in de radiojournaals. Sporza geeft ook achtergrondinformatie bij sportgebeurtenissen en gebeurtenissen in de sportcontext (zoals dopinggebruik). Als er voldoende sportactualiteit is en de VRT beschikte over de betrokken uitzendrechten, dan zond Eén op zondagmiddag Sporza op zondag uit. Daarin ging aandacht naar tal van sporten. Het merk bracht daarnaast de rechtstreekse verslagen, en biedt tenslotte online sportactualiteit en duiding via de website sporza.be en apps.

Eén vervulde volgens de VRT zijn informatieopdracht hoofdzakelijk in de nieuws- en duidingsprogramma’s. Eén trachtte met zijn informatieaanbod een breed publiek te bereiken, gaande van jonge gezinnen tot 65-plussers. Naast het reguliere aanbod van Het journaal, het reportage-programma Pano, het duidingsprogramma De zevende dag (dat vernieuwd werd naar inhoud en vormgeving), Villa politica (dat aandacht schonk aan de activiteiten in het Vlaams Parlement, De Kamer van Volksvertegenwoordigers en het Europees Parlement) en het economisch debatprogramma De vrije markt bood het net programma’s die specifieke thema’s aankaartten: Over eten (over voeding en de voedselketen), Dwars door Amerika (over het denkkader van de doorsnee Amerikaan), Dwars door Frankrijk (over hoe de Franse jongeren de toekomst van hun land zien), 1 jaar later (de herdenking van de aanslagen op 22/3) en Op straat (over daklozen). Het weer werd gerestyled en uitgezonden vanuit een virtuele studio.

Canvas zette vanuit zijn missie ruim in op informatie. Het trachtte met zijn nieuwsaanbod een publiek te bereiken dat interesse toonde voor duiding, actualiteit, synthese en diepgang. Op weekdagen waren er Terzake, dat inzoomde op het nieuws van de dag, en De afspraak, dat de actualiteit kaderde in een breder perspectief en aandacht had voor opinie en debat. Voor bepaalde gelegenheden was er op zondag Terzake, zoals bij de Franse en Duitse verkiezingen en de Catalaanse kwestie. Daarnaast bracht Canvas langere reportages over actuele thema’s die in een ruimere context werden geschetst, zoals Imagine Mosul, een documentaire over een muziekschool in Mosul.

In Karrewiet en De week van Karrewiet bracht Ketnet dagelijks actualiteit op kindermaat. In 2017 werd het aanbod uitgebreid met een app waar sinds september twee keer per dag een overzicht van het belangrijkste nieuws op te zien was. Op Ketnet.be waren Karrewiet-dossiers te vinden. Karrewiet plus focuste op thema’s in langere reportages, zoals Het nieuwe leven van Ayham, over Ayham die met zijn ouders uit het Syrische Aleppo naar Zwitserland vluchtte, en Kopp-kinderen, over kinderen van wie de ouders kampen met psychologische problemen. Karrewiet kreeg bovendien een eigen app.

Radio 1 zond vanaf september elke dag van de week De ochtend uit waarin het een blik op de actualiteit van de dag gaf. Voordien liep De ochtend enkel op weekdagen. In de vooravond bood de zender elke weekdag De wereld vandaag. Als de actualiteit erom vroeg werden extra nieuwsuitzendingen uitgezonden buiten het reguliere aanbod.

Radio 2 bood vanaf april 2017 op weekdagen nieuwsuitzendingen aan op maat van zijn publiek (met andere woorden gedifferentieerd van de nieuwsuitzendingen van Radio 1). Er waren regionale nieuwsuitzendingen op het halfuur tussen 6 en 8uur, tussen 12 en 13 uur en tussen 16 en 18 uur. De regionale redacties versterkten hun verankering als nieuwsautoriteit in de regio met reporters tussen de mensen en een verhoogde aandacht voor de digitale output. Met kleine en grote verhalen onderstreepte Radio 2 de regionale expertise, bijvoorbeeld de veranderingen na de verschuiving van de provinciale bevoegdheden, de prijsverschillen van de strandcabines aan de kust of de hereniging van een vrouw met de persoon die haar uit haar brandend voertuig redde.

MNM focuste in zijn nieuwsaanbod op jongeren, zowel on air als online. Het Ninjanieuws bood korte videoclipjes aan voor de online-platformen.

Studio Brussel bood extra duiding in de spitsblokken bij grote nieuwsfeiten. Zo was er veel aandacht voor onder andere het presidentschap van Trump, de onafhankelijkheid van Catalonië en de metoo-beweging.

Klara bood naast de journaals dagelijks een overzicht van de perscommentaren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.1.3.2. De VRT bereikt met de totaliteit van haar informatieaanbod op weekbasis minstens 75% van de bevolking

In 2017 bereikte de VRT met haar totale informatieaanbod op weekbasis 77,5% van de Vlaamse bevolking (15 jaar of ouder) De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische en online bevraging bij 2.506 Vlamingen in de periode september-oktober 2017. Het onderzoek werd uitgevoerd door een externe partner, het onderzoeksbureau TNS Research.

Het bereik van de informatieprogramma’s wordt op dagelijkse basis opgevolgd en gerapporteerd. Meer specifiek bereikten de verschillende journaaluitzendingen op VRT-Televisie per dag gemiddeld 1.841.411 Vlamingen (of 30,7% van alle Vlamingen ouder dan 15 jaar (5.995.000 Vlamingen)). Op weekbasis bereikten deze programma’s 61,1% van de Vlamingen.

Volgens een CIM-studie gebaseerd op de groep Vlamingen van 12 jaar en ouder luisterden 2.964.195 Vlamingen (54,1%) dagelijks naar de radionetten van de VRT. 3.926.217 (71,7%) Vlamingen luisterden wekelijks naar VRT-radio.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.1.3.3. De VRT voorziet in een Engels-, Frans- en Duitstalig informatieaanbod voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen

De VRT stelt dat het voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen, VRT Nieuws een Engels-, Frans- en Duitstalig informatieaanbod aanbood met respectievelijk Flandernews.be, Flandreinfo.be en Flanderninfo.be. Dat aanbod werd gerealiseerd door VRT-redacties. De keuze van de artikels voor deze subsites van Deredactie.be gebeurde met het oog op het specifieke doelpubliek (onder meer data over de sitebezoeken, achtergrond, kennis van institutioneel landschap).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.