Bijlage 8: Overzicht samenwerking VRT en middenveld

CULTUURPARTNERS

Enkele voorbeelden van samenwerking:

  • Voor de Radio 1-sessies werkte het net samen met De Roma, Ancienne Belgique, Het Depot en Rivierenhof.
  • De vijf regionale redacties van Radio 2 zetten in 2017 verschillende samenwerkingen op met musea, zoals het MAS (rond het diamantjaar), het Gallo-Romeins museum (rond de tentoonstelling Timeless Beauty) en het Museum voor Natuurwetenschappen Brussel (rond de tentoonstelling Apenstreken).
  • Radio 2 werkte samen met Brussel Danst in het kader van de Vlaamse feestdag.
  • In het kader van Cultuurmarkt Antwerpen werkte Radio 2 samen met de Sportpaleisgroep.
  • Klara in deSingel werd georganiseerd in samenwerking met het cultuur- huis. Iedereen klassiek werd opgezet samen met onder andere Concertgebouw Brugge en Brugge Plus. Het Klarafestival kwam tot stand in samenwerking met FVV/ Brussel. Klara zond regelmatig uit vanuit cultuurinstellingen (zoals het ModeMuseum van Antwerpen en Museum M).
  • De concerten van Lokale helden in jeugdhuizen werden opgezet door Studio Brussel en Poppunt samen.
  • De muziekshow van de MIA’s (uitgezonden op Eén) werd gerealiseerd met steun van het Kunstenpunt.
  • Ketnet werkte samen met Iedereen Leest voor de leesapp Ketnet Dub.
  • De VRT was, samen met De Morgen, mediapartner van de Ultima’s. Daarvoor werd samengewerkt met Het departement Cultuur van de Vlaamse overheid. Op Deredactie.be (de voorloper van Vrtnws.be) kon de prijsuitreiking live gevolgd worden.

 

MUZIEKPARTNERS

  • Artiesten

Vlaamse artiesten en nieuw talent kregen een forum voor hun muziek in het aanbod van de VRT-merke. Nieuw talent kreeg een kans in diverse ontdekkingsacties en -wedstrijden, zoals Speel het hard (Canvas en Klara), De nieuwe lichting (Studio Brussel), Start to dj (MNM) en Ketnet musical.

De VRT bood artiesten een platform om nieuw materiaal te presenteren tijdens studio- en publieksessies en radio-evenementen zoals de Radio 1-sessies, Zomerhit (Radio 2), Urbanice (MNM), Iedereen klassiek (Klara) en Music For Life. De omroep investeerde in nieuwe muziekproducties voor generiekmuziek, jingles en muziek- nummers zoals het zomernummer Poco loco van Ketnet.

  • Concertcircuit

De VRT zette samenwerkingen op met concertpromotoren, zoals Live Nation en Greenhouse Talent, en concertzalen of cultuurcentra, zoals Bozar, De Vooruit, De Roma, deSingel, Kaaitheater, Concertgebouw Brugge en Trix. Tal van Vlaamse festivals kregen ondersteuning van de omroep, zoals Rock Werchter, Pukkelpop, Dranouter, Cactusfestival, De Lokerse Feesten, Blues Peer, Gent Jazz, Jazz Middelheim en Afro Latino Festival. Ten slotte was de VRT coproducent van diverse festivals, zoals Het Klarafestival in samenwerking met het Festival van Vlaanderen, de Lage landen-sessie (Radio 1) in samenwerking met De Roma, de David Bowie-sessie (Radio 1) in samenwerking met de Ancienne Belgique en De eregalerij (Radio 2) in samenwerking met Sabam.

  • Platenmaatschappijen

De Belgische platenfirma’s waren belangrijke partners van de VRT voor de uitvoering van haar muziekopdracht. Dat gebeurde door hun muziek uit te zenden en optredens, concertopnames en coproducties met Vlaamse artiesten te verzorgen. Vertegenwoordigers van de platenfirma’s namen twee keer deel aan een overleg met alle muziekverantwoordelijken van de VRT-radionetten om mogelijke samenwerkingen te bespreken. Ten slotte lanceerde VRT Brand Extensions in samenwerking met de platenmaatschappijen tal van VRT-muziekcompilaties.

  • Koepelorganisaties uit de muzieksector

Kunstenpunt is de vaste gesprekspartner van de VRT voor overleg met de professionele muzieksector. De VRT organiseerde samen met hen ook de prijsuitreikingen van de MIA’s en de Klara’s.

Muziekoverleg, de koepel van 19 Vlaamse muziekorganisaties, was een belangrijke samenwerkingspartner voor de VRT.
Met hen overlegde de VRT onder andere over de muzikale diversiteit bij de omroep, het brengen van nieuwe muzieknummers en het promoten van de Vlaamse muziek.

Daarnaast had de VRT samenwerkingen met belangenverenigingen en steunpunten zoals Poppunt (voor Vi.be) en Sabam for Culture, waarmee de VRT een structurele sponsorovereenkomst sloot voor het ondersteunen van verschillende muziekevenementen van de VRT.

  • Beheersvennootschappen

De VRT werkte samen met Sabam, Simim, Imagia en PlayRight voor het collectief innen van auteursrechten en naburige rechten[1]

ONDERWIJSINSTELLINGEN

De VRT werkte voor verschillende projecten en programma’s samen met onderwijspartners. Enkele voorbeelden:

  • Voor het project De universiteit van Vlaanderen was Radio 1 de VRT-trekker van de samenwerking met de Vlaamse universiteiten.
  • Radio 2 zette verschillende samenwerkingen op met onderwijsinstellingen zoals de Universiteit Gent (rond het tweehonderdjarig bestaan van de instelling, o.a. met een reportagereeks over de geschiedenis van de universiteit).
  • Ook Radio 1 werkte samen met Universiteit Gent voor de viering van de 200ste verjaardag van de universiteit. Zo zorgde het net voor een live-uitzending vanop de feestelijkheden.
  • MNM maakte samen met verschillende Vlaamse scholen de actie De strafste school 2017. Daarvoor werkte het aanbodsmerk ook samen met de Vlaamse Scholierenkoepel (onder andere met een eigen jurylid).
  • Klara werkte samen met het Deeltijds Kunstonderwijs voor drie live-uitzendingen.
  • VUB en Thomas More hogeschool verleenden hun medewerking aan De dokter Bea Show (Ketnet), zowel op logistiek als op inhoudelijk vlak. Via Schooldirect werden leerkrachten van de derde graad lager onderwijs op de hoogte gebracht van de educatieve pakketten bij dit programma.
  • Samen met Bednet en de verschillende onderwijskoepels zette Ketnet zijn schouders onder de Nationale Pyjamadag, een actiedag rond de educatieve en sociale behoeften van langdurig zieke kinderen.
  • Naar aanleiding van de reeks De helden van Arnout organiseerde Eén samen met het Vlaams Instituut voor Archivering een online-actie waarbij scholen opgeroepen werd zelf een filmpje te maken over een lokale verzetsheld.
  • Samen met Smartschool en Het Archief voor Onderwijs richtte de openbare omroep VRT KLAAR op, een project dat audiovisuele content aanreikt voor de eerste en tweede graad van het middelbaar onderwijs. Dat beeldmateriaal kunnen leerkrachten gebruiken om de context van de actualiteit te verduidelijken en visueel te ondersteunen.

SPORTORGANISATIES

Enkele voorbeelden van samenwerking:

  • De sportredactie overlegde voortdurend met de organisaties waarvan ze evenementen covert. Zo had de redactie regelmatig contact met de Belgische voetbalbond, de Pro League, de Belgische wielerbond, de Volleyballiga en –bond, de Basketbal-, Handbal- en Hockeyfederaties, de organisatie van de Memorial Van Damme, de organisatoren van alle klassieke wielerwedstrijden in Vlaanderen, van het tennistoernooi in Antwerpen, van jumpings, van het gymgala, enzovoort.
  • De VRT overlegde met de vertegenwoordigers van Sport Vlaanderen en met de Vlaamse Sportfederatie en Sportraad.
  • Om gezondheid, sport en beweging te promoten ondersteunde Radio 2 een aantal sportevenementen, zoals verscheidene veldritten, de Gentse zesdaagse, Urban Trail in Leuven en Hasselt, de wedstrijden van de Daviscup Tennis in Oostende en de Kerstjumping in Mechelen. Radio 2 was partner van basketbalclub HUBO Limburg United en van voetbalclubs STVV en KV Oostende. De regionale redacties van Radio 2 werkten samen met verschillende sportclubs. In Kwistet (MNM) werd aandacht besteed aan bekende en minder bekende sporten. Daarvoor werkte het net samen met de betrokken sportfederaties en Vlaamse sportclubs. MNM ondersteunde ook sport en beweging, zoals met aandacht voor de fietsbeurs Velofollies (MNM). Eén werkte samen met de Belgische Wielerbond voor de productie van de reeks Kroonprinsen.

ANDERE ORGANISATIES

Behalve met cultuurorganisaties, muziekpartners, sportorganisaties en onderwijsinstellingen werkte de VRT in 2017 samen met nog andere organisaties.

Enkele voorbeelden van samenwerking:

  • Radio 1 werkte samen met Dag van de Zorg over het thema zorginstellingen. Het net steunde het project Radicale Vernieuwers van de Sociale Innovatiefabriek. Samen met Mobiel21 stimuleerde Radio 1 via het Radio 1 Fietspeloton het fietsen naar het werk. De zender ging samen met NMBS, MIVB en BeMobile op zoek naar “de frustrerendste file” tijdens STOP 30. Samen met De Standaard zette Radio 1 de dialecten centraal tijdens De Taalweek van Hautekiet.
  • Radio 2 werkte samen met OVAM voor een actie over huisvuil en sorteren. Het merk zette samenwerkingen op met lokale afdelingen van het Rode Kruis: om aandacht te vragen voor extra bloedinzamelingen in de zomermaanden, zond elke regioredactie op 7 augustus live uit vanuit een bloedtransfusiecentrum van het Rode Kruis. Radio 2 zette in juni mee de nieuwe NV Vlaamse Waterweg op de kaart met live-uitzendingen over Vlaamse waterwegen. Met de actie Verdiend verlof werkte het net samen met logeerinstanties uit heel Vlaanderen. Spits met David trok De week van de mobiliteit mee op gang met de Bond beter Leefmilieu.
  • Samen met de steun van VDAB gaf MNM, met de actie Spread the work, jongeren tips om de collegialiteit op de werkvloer te verbeteren.
  • Met de Bouwunie zette MNM een actie op om de beroepen in de bouwsector en de knelpuntjobs extra te belichten. In het kader van de Boekenbeurs van Antwerpen en de VRT-Taaldag lanceerden MNM en Van Dale Uitgevers Taaltovenaar, een creatieve woordenwedstrijd voor jongeren. MNM zette in op samenwerkingen met organisaties die breed cultureel actief zijn, zo had MNM als partner aandacht voor Brussel Bad en Winterpret in Brussel.
  • Studio Brussel werkte samen met vele diverse sociale actoren, zoals De Lijn (voor het Car Free Festival) en De Koning Boudewijnstichting (voor Music For Life).
  • De programmamakers van Thuis (Eén) werkten voor de verhaallijnen onder andere samen met Aditi vzw (seksuele dienstverlening), Pleegzorg Vlaanderen en de ALS-Liga. Voor de productie en promotie van de fictiereeks Tytgat Chocolat werd samengewerkt met Theater Stap. Eén organiseerde samen met Kom op tegen Kanker de campagne Iedereen tegen kanker (aansluitend werd een slotshow uitgezonden). Het net werkte samen met Vlaanderen Feest! voor de organisatie en de productie van de gelijknamige muziekshow op 11 juli. Reizen Waes 12-12 (een speciale a evering van het reisprogramma) werd gemaakt in samenwerking met het Consortium 12-12. Voor De noodcentrale werd samengewerkt met de politiediensten en 112.
  • Canvas werkte samen met verschillende Vlaamse steden en gemeenten voor het “rondreizend filmfestival” Cinema Canvas en voor de marathonuitzending van Voor de ronde. Voor het evenement verbonden aan Wanderlust (programma over levensbeschouwing) werkte de VRT samen met Op.Recht.Mechelen en Let’s Go Urban. Voor de realisatie van het programma werkten de programmamakers samen met de levensbeschouwelijke verenigingen. De cultuurreeks Gek en geniaal werd geproduceerd in samenwerking met Te Gek!?
  • Awel was de inhoudelijke partner van de fictiereeks 4eVeR (Ketnet). Hun medewerkers leverden inspiratie voor de verhaallijnen en lazen de scenario’s na.
  • Ketnet werkte samen met Mediawijs voor De schaal van M.
    De vzw Kies Kleur tegen Pesten werkte samen met Ketnet in het kader van De week tegen pesten.
  • In 2017 kreeg deze gezamenlijke actie de titel Smoel tegen pesten.
  • Voor de Dag van de Wetenschap op de VRT werkte de omroep samen met anderen, bijvoorbeeld met Technopolis (voor wetenschapsproeven op MNM).

Sandbox

VRT Sandbox zet samenwerkingen voor korte trajecten met kmo's en start-ups op. Tijdens deze trajecten krijgen ze de kans media-innovaties te testen in een reële context: via de tv-, radio- en digitale productie van de VRT. Het opzet van de samenwerking is een positieve uitkomst voor beide partijen. De uitwisseling van expertise en ervaring levert de kmo's en start-ups sterkere mediaproducten en - technologieën op, helpt hen groeien als bedrijf en maakt van de VRT een meer wendbare mediamaker.

In 2017 kregen dertien start-ups en kmo’s de kans om nieuwe producten, diensten en werkprocessen te testen en te demonstreren binnen de VRT:

  • Start-up Kiswe en Sporza realiseerden samen met VRT Sandbox een interactieve primeur tijdens de Diamond League atletiek in Brussel. Voor het eerst was het mogelijk om naast de live tv- en radio-uitzendingen alle gelijktijdige sportnummers volledig live te bekijken via de Sporza-app.
  • Sinds 2017 maakt VRT NWS gebruik van Wolftech (naar de gelijknamige start-up). Dat is een toepassing waarmee nieuwsverhalen op een snelle en efficiënte manier op verschillende VRT-platformen kunnen worden verspreid. Microsoft bood voor deze toepassing cloudservercapaciteit aan op hun Azure-platform, zodat de Wolftech-oplossing cloud-based geëvalueerd kon worden en niet met een server ter plaatse.
  • Het Belgische Punch Powertrain-team nam in oktober 2017 deel aan de World Solar Challenge in Australië. VRT Sandbox bracht satellietspecialist Newtech, Network Innovations en Pacific Live Media samen en kon zo dagelijks een item uitzenden vanuit verschillende cameraperspectieven live uit de Australische woestijn.
  • UXprobe levert een softwaredienst- verlening waarmee de gebruikers- ervaring van apps en websites snel in kaart kunnen worden gebracht. De start-up bezorgde de nodige toepassingen voor de vernieuwing van de nieuwssite zodat VRT NWS snel en gericht vragen kon stellen aan haar gebruikers en zo zelf de toegankelijkheid van de software kon testen.
  • De automatische ondertiteling (STON) van Limecraft en Setkeeper werd uitgetest bij de (post)productie van de fictiereeks Gevoel voor tumor (Eén, uitgezonden in het voorjaar van 2018). In een tweede fase testte Appiness haar Spott-app die het mogelijk maakte om online producten te kopen die je ziet in het programma. Bij een evaluatie in september 2017 werd beslist om de samenwerkingen wat betreft het “koop wat je ziet”-aspect op Spott stop te zetten (onder andere wegens problemen met betrekking tot portretrechten). De VRT wil de Spott-technologie verder onderzoeken op het vlak van technologie en van verdieping bij een programma.
  • Start-up Muuselabs, VRT Diversiteit en Ketnet onderzochten samen hoe Jooki (een soort van online jukebox voor kinderen) een meerwaarde kan bieden voor kinderen met een visuele beperking.
  • Koalect bouwde een crowdsourcing- platform voor Thomas speelt het hard (Canvas). Daarop konden muzikale Vlamingen video’s over hun uitdaging uploaden.
  • VRT Sandbox leverde aan Start-up Hack Belgium input en technologie om de driedaagse “hackaton voor een beter België” in beeld te brengen.

 



[1] Naburige rechten zijn een aantal rechten die een uitvoerend kunstenaar of producent het recht geven te beslissen over opname, vermenigvuldiging en uitzending van een uitvoering. Hij krijgt daar een billijke vergoeding voor.