6.1. De VRT als hefboom voor een sterke audiovisuele sector en een opkomende digitale, creatieve sector in Vlaanderen

6.1.1. De VRT besteedt minimaal 15% van haar totale inkomsten exclusief ruil, Brussels Philharmonic en herstructureringskosten aan externe producties, evoluerend naar minimaal 18,25%

De VRT stelt dat ze in 2016 18,89% van de totale inkomsten (exclusief ruil, Brussels Philharmonic en herstructureringskosten) in de Vlaamse productie- en facilitaire sector besteedde. Omwille van de vergelijkbaarheid over de jaren heen worden de bestedingen als gevolg van verkiezingen en (in de even jaren) grote sportevenementen (EK Voetbal, WK Voetbal, Olympische spelen) niet meegenomen bij de berekening van dit percentage.De totale investeringen in de sector verhoudingsgewijs ongeveer op hetzelfde niveau als in 2015 (17,80%).

De definitie van de bestedingen in de sector werd in de Beheersovereenkomst 2016 – 2020 (p. 57) als volgt bepaald:

“De bestedingen in de sector worden berekend op basis van uitgaande geldstromen aan de externe productie- (televisie, radio en digitaal) en facilitaire sector. Deze bestedingen bevatten 2 types: i.e. bestedingen in de productiesector (1) en de facilitaire sector (2). Bestedingen in de productiesector zijn cash out van tape op tafel (zonder schermwaarde en VRT-inbreng in natura), cash out van afgewerkte online producten, cash out van afgewerkte reportages, ontwikkelingsbudget externe productiehuizen (extern kernpersoneel interne productie, bodyshoppers interne productie en versleuteling van de exclusiviteiten over de externe producenten vallen hier niet onder). Bestedingen in de facilitaire sector zijn cameraploegen, huur extern facilitair personeel en ENG personeel, huur productiemiddelen, opnamemiddelen, studio’s, reportagewagens, montage. Bestedingen type (1) en type (2) blijven grosso modo in gelijke mate evolueren. Een globale stijging van externe bestedingen kan niet gepaard gaan met een negatieve evolutie van bestedingen type (1).“

De VRT deed een beroep op Vlaamse productiesector voor 59,2 miljoen euro (ten opzichte van 54,8 miljoen euro in 2015) en de Vlaamse facilitaire sector voor 16,4 miljoen euro (ten opzichte van 16,8 miljoen euro in 2015).

De productiesector

Er waren 63 verschillende leveranciers, voornamelijk uit de televisieproductiesector maar ook uit de digitale sector. De belangrijkste leveranciers (samen goed voor 97% van de bestedingen) waren: De Mensen, Eyeworks / Warner Bros, De Chinezen, Woestijnvis, Skyline Entertainment, Studio 100, Panenka, Koeken Troef!, Hotel Hungaria, Zodiak / Kanakna, Quality Levels, Het Nieuwshuis, Sputnik TV, Borgerhoff & Lamberigts, Sylvester, De Liefhebbers, Bonka Circus, Caviar, Wieni, HH 107, ScheMa Producties, Small Town Heroes, Diplodokus, Pretpraters, Luna Films, Ded’s it, Het Chemische Circus, Blazhoffski België.

1.557.404 euro of 2,6% van de bestedingen in de productiesector werd gebruikt ter ondersteuning van de Vlaamse productiehuizen bij de ontwikkeling van formats en concepten.

De VRT had in 2016 een raamovereenkomst met drie productiehuizen: De Mensen, Hotel Hungaria en Studio 100.

De facilitaire sector

80% van de bestedingen in de facilitaire sector ging in 2016 naar 45 verschillende leveranciers. De overige 20% is verdeeld over vele “kleine” leveranciers. De belangrijkste leveranciers (samen goed voor 60% van de bestedingen) zijn: Videohouse, Production Resource Group, Jan Verbeke producties, Vanhaeren Services & Scaffoldings, Het Huis, Kadenza Media, Eurogrip, Nep Belgium, Exit 399, ES Broadcast & Media en DB Video.

De VRT had in 2016 een raamovereenkomst met 122 facilitaire bedrijven. Dat waren bedrijven in verschillende domeinen:

  • Cameraploegen,
  • Klankploegen,
  • Postproductiehuizen,
  • facilitaire toelevering (studio’s, reportagewagens, bijhorend personeel),
  • huur camerakranen,
  • commentatorcabines en cameraplatformen,
  • huur audio(visueel) materiaal,
  • decorbouwers.

De Chinezen

De VRT heeft een minderheidsparticipatie van 10% in het productiehuis De Chinezen. Daarnaast stelt de VRT (vastgelegd in een afzonderlijke overeenkomst) jaarlijks een budget ter beschikking voor innovatieve contentcreatie.

In 2016 produceerden De Chinezen voor de VRT onder andere Afspraak in Rio (Eén), De noodcentrale (Eén), Man/Vrouw van het jaar (Eén), Ten oorlog: onder Vlaamse velden (Eén), 4x7 (Canvas) en Radio Gaga (Canvas). De overeenkomst over creatieve contentinnovatie lag in 2016 aan de basis van onder andere 4x7 en het Vlaamse luik van het crossmediale Generation What-project met de EBU.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.