2.2.4. Cultuurparticipatie bevorderen

2.2.4.1. De VRT brengt een brede keuze uit de Vlaamse culturele agenda onder de aandacht van de mediagebruikers

De VRT stelt dat vanaf september 2016 alle eindredacteurs van VRT-programma’s waarin cultuur aan bod komt, wekelijks samenkomen. Daar wordt de culturele agenda onderzocht, werden prioriteiten vastgelegd voor de verschillende programma’s en wordt nagegaan welke cultuuritems het best passen bij welke programma’s. Verschillende organisatoren stellen er ook hun culturele evenementen voor. Meer specifiek wordt gewaakt over de fijnmazigheid van de cultuurberichtgeving in het kader van grote, culturele events die door de sector worden voorgesteld.

Een overzicht van de cultuurberichtgeving in VRT Nieuws en andere netten zijn voor september, oktober, november en december 2016 als bijlagen 6A, 6B, 6C en 6D opgenomen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.2. Verschillende aanbodsmerken maken een link naar UitinVlaanderen

De VRT stelt dat alle websites van de aanbodsmerken een link aanbieden naar UITinVlaanderen, de website van de Vlaamse overheid met een vrijetijds- en cultuuragenda van Vlaanderen en Brussel.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.3. De VRT organiseert of co-organiseert jaarlijks minimaal 5 evenementen die een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker maken voor een breed publiek

De VRT stelt dat ze in 2016 verschillende evenementen (co-)organiseerde om een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker te maken voor een breed publiek. Er werd niet enkel op muziek gefocust, maar onder meer ook op literatuur, architectuur. De VRT geeft hierbij een overzicht van verschillende evenementen als voorbeeld. De doelstelling van minimaal 5 evenementen is behaald.

  • Klara organiseerde de projecten Klara in deSingel (in samenwerking met deSingel), Iedereen Klassiek (Klara in samenwerking met Concertgebouw Brugge, Brugge Plus en Stad Brugge), Het Klarafestival (Erbarme Dich, in samenwerking met FVV/ Brussel), Jazz Middelheim (in samenwerking met VZW Jazz & Muziek) en De Klara Top 100.
  • Studio Brussel had zijn Club 69-concerten en organiseerde De nieuwe lichting .
  • Radio 1 bracht een ode aan Prince tijdens de Prince-tributes en organiseerde de Radio 1-sessies. Radio 2 organiseerde De Eregalerij, een evenement waar het Vlaamse lied centraal staat en dat door een grote groep luisteraars bijgewoond kan worden.
  • Radio 1, Radio 2 en Klara organiseerden samen met musea en culturele instellingen live- uitzendingen over onder andere literatuur, beeldende kunst en erfgoed. Zo was er Touché live op Radio 1 vanuit Bozar naar aanleiding van Toast Literair, Pompidou live op Klara vanuit het MOMU naar aanleiding van een tentoonstelling rond Rik Wouters en Bar du matin live op Radio 1 vanuit de oude elektriciteitscentrale Transfo in Zwevegem.
  • Canvas zond de uitreiking van de Fintro Literatuurprijs rechtstreeks uit (in samenwerking met Boek.be).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.4. De VRT introduceert jaarlijks 5 interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod

De VRT stelt dat ze diverse interactieve cultuurprojecten stimuleerde waarbij de mediagebruiker aangezet werd om te participeren. Volgende voorbeelden tonen dit aan:

  • In 2016 vierde de Boekenbeurs van Antwerpen haar 80ste verjaardag. Radio 1 ging in De prachtige 80 (in samenwerking met Boek.be) na welk boek volgens luisteraars het allerbeste was van de voorbije 80 jaar (De vliegeraar van Khaled Hosseini). Verder startte Radio 1 de zoektocht naar frisse, creatieve en Nederlandstalige audioverhalen ‘De beste podcast’.
  • MNM zond live uit vanop de Boekenbeurs tijdens de MNM Boekendag. Daarnaast betrok de zender jongeren actief bij het maken van radioprogramma’s met acties als Rock ’n roll radio highschool en Start to dj.
  • De humorklas was een humorwedstrijd van Radio 2 waarbij deelnemers begeleid en gecoacht werden om “sterker, beter en grappiger te worden”.
  • Bij De top 100 van Klara konden luisteraars stemmen op hun favoriete nummers maar ze konden ook bijkomende verhalen aanbrengen. Klarafy zette mensen aan om klassieke muziek te ontdekken door hun eigen muzieklijstjes te laten vertalen in klassieke muziek via een internettoepassing.
  • Studio Brussel organiseerde De nieuwe lichting, een muzikale talentwedstrijd waarbijde drie winnaars een forum kregen op een voorstelling in de AB en op Pukkelpop.
  • Canvas organiseerde Wanderlust: Geloof in Utopia, een debatavond met inbreng van het publiek over religie en levensbeschouwing (in samenwerking met het stadsfestival 500 jaar Utopia, de KU Leuven en Museum M). In ‘Ik ga op reis en ik lees’ konden gebruikers zelf hun top drie met vakantieboeken aangeven die nadien op sociale media gedeeld kon worden, en in ‘Het depot van gevonden gedichten’ konden mediagebruikers hun favoriete gedicht delen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.