1.1. Voor alle doelgroepen

1.1.1. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van de Vlaamse bevolking

De VRT stelt dat ze iedereen wil bereiken. De publieke omroep moet er voor alle bevolkingsgroepen zijn, ook de subdoelgroepen die onderverdeeld zijn op basis van gender, leeftijd, afkomst en opleidingsniveau. Hij moet ook een aanbod hebben via verschillende media: radio, televisie en online.

In 2016 bereikte de VRT met haar aanbod op alle platformen samen op weekbasis 90,7% van de Vlaamse bevolking (15 jaar en ouder). De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische bevraging bij 2.512 Vlamingen in de periode september-oktober 2016. Het onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau TNS Research.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

1.1.2. De VRT rapporteert bereikscijfers voor radio, televisie en online apart en dit in afwachting van een continue, technologieneutrale meting van bereik

De VRT stelt dat het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) in 2016 een televisiemeting, een radiometing en een online-meting had, waardoor er in de markt enkel bereikcijfers per platform (radio, televisie, online) beschikbaar zijn en bijgevolg geen totaal bereikcijfer beschikbaar is.

De VRT stelt dat ze voorstander is van een continue technologieneutrale meting van bereik op alle platformen. Binnen het CIM bleek hierover echter (nog) geen eensgezindheid tussen de verschillende omroepen te zijn. Tot 2020 zal er volgens de VRT bijgevolg geen technologieneutrale meting zijn. Aangezien de VRT stelt dat ze een dergelijke meting (na budgettaire afweging) niet alleen kan financieren, kiest zij ervoor om één keer per jaar een totaalbereikstudie uit te voeren bij meer dan 2.000 Vlamingen. (zie studie TNS Research).

Volgende cijfers zijn door de VRT overgemaakt voor het bereik van radio, televisie en de VRT-websites:

  • Bereik: zowel met het totale aanbod (totaalbereik en bereik per doelgroep), als met het volledige informatieaanbod bereikt de VRT een groot aandeel van de bevolking.
    • De VRT bereikte met al haar radionetten samen dagelijks 3.097.754 Vlamingen (56,3% van de Vlamingen) en wekelijks meer dan 4 miljoen Vlamingen (74,0% van de Vlamingen). Radio 2 bleef het radiomerk met het grootste marktaandeel (28,8%). Studio Brussel, MNM en Radio 1 haalden een marktaandeel van respectievelijk 13,4%, 10,5% en 8,7%. Klara haalde een marktaandeel van 2,4%. Het marktaandeel van VRT bedroeg 64,1% (tegenover 62,2% in 2015).
    • In 2016 luisterden gemiddeld per dag ruim 153.437 personen naar VRT-radio via internet (ten opzichte van 142.547 in 2015, bron: Sawmill - VRT-studiedienst). Samen luisterden zij 157,5 miljoen uur naar VRT-radio (ten opzichte van 124,9 in 2015). Radio 2 (29.382) en Studio Brussel (41.530) hadden per dag de meeste online-luisteraars (zoals in 2015).
    • De Vlaamse kijker (ouder dan 4 jaar) keek gemiddeld 1 uur en 54 minuten per dag naar de VRT-televisienetten (inclusief de uitgesteld bekeken programma’s, bron: CIM/GFK Audimetrie, VRT-studiedienst), 4 minuten meer dan in 2015. Samen bereikten de VRT-televisienetten gemiddeld 2.770.761 Vlamingen per dag (ten opzichte van 2.793.459 in 2015). In 2016 had VRT-Televisie een marktaandeel van 39,3% (0,8 procentpunt meer dan in 2015).
    • In totaal werden er via de eigen VRT-websites 175.071.548 videoclips gestart (+5,4% ten opzichte van 2015, bron: Bron: Comscore – VRT Studiedienst). De fragmenten waren hoofdzakelijk afkomstig van de VRT-televisienetten (16.947.907 videostarts op Een.be, 6.987.574 op Canvas.be en 45.275.616 op Ketnet.be) en de themasites (56.638.564 videostarts op Deredactie.be en 43.638.914 op Sporza.be). Er waren dagelijks gemiddeld ruim 243.000 bezoekers die video keken op de VRT-websites in 2016. Deredactie.be kende het grootste aantal videokijkers. Dagelijks telde de nieuwssite gemiddeld 73.000 unieke videokijkers.
    • In 2016 raadpleegden per dag gemiddeld 918.254 unieke bezoekers een van de VRT-websites (+12,1% ten opzichte van 2015, bron: Bron: Comscore – VRT Studiedienst).
      • via pc of laptop: 385.749 surfers (4,8% minder dan in 2015)
      • via smartphone: 382.804 surfers (+39,4%)
      • via tablet: 149.701 surfers (+7,7%)

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

1.1.3. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep (geslacht - leeftijdsgroepen - opleidingsniveau - afkomst)

De beheersovereenkomst stelt dat de VRT op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep dient te bereiken, meer bepaald:

  • Geslacht: M/V
  • Leeftijdsgroepen: 12-24, 25-44, 45-64, 65+
  • Opleidingsniveau: lager, LSO, HSO en HO
  • Afkomst: nieuwe Vlamingen (definitie: Nieuwe Vlamingen hebben minstens 1 ouder die geboren is buiten de EU-15. De VRT hanteert voorgaande definitie, tenzij de VRT omwille van beschikbare data (vb. van CIM) met een aangepaste definitie moet werken.)

In 2016 bereikte de VRT, conform de beheersovereenkomst, op weekbasis minstens 75% van elke relevante bevolkingsgroep. De bereikcijfers per bevolkingsgroep (gemiddeld weekbereik):

Opmerking: Aangezien Vlamingen jonger dan 15 jaar bij wet niet mogen deelnemen aan marktonderzoek, tenzij ze daarvoor de uitdrukkelijke toestemming hebben van de ouders, was het niet mogelijk om respondenten van 12 tot en met 14 jaar in de bevraging op te nemen. De VRT heeft samen met TNS Research onderzocht of toestemming vragen aan de ouders mogelijk en haalbaar was, maar dit bleek in de praktijk niet haalbaar.

mannen

92,1%

vrouwen

89,4%

leeftijd van 15 t.e.m. 24 jaar

81,9%

leeftijd van 25 t.e.m. 44 jaar

90,1%

leeftijd van 45 t.e.m. 64 jaar

92,0%

leeftijd 65 jaar en ouder

94,8%

opleidingsniveau: lager onderwijs

89,0%

opleidingsniveau: lager secundair onderwijs

85,0%

opleidingsniveau: hoger secundair onderwijs

90,5%

opleidingsniveau: hoger onderwijs

95,2%

nieuwe Vlamingen

78,4%

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.