Bijlage 8: Overzicht samenwerking VRT en middenveld

CULTUURPARTNERS

Voorbeelden van samenwerking:

  • Canvas gaf een Canvas-prijs op de filmfestivals Mooov, Docville en het Kortfilmfestival Leuven.
  • Voor het evenement Wanderlust: Geloof in Utopia werkte Canvas samen met het stadsfestival 500 jaar Utopia. Dit evenement bestond uit een interactief debat in de universiteitsbibliotheek van Leuven en een nocturne op de tentoonstellingen over Thomas More en Utopia in M-Museum Leuven en in de universiteitsbibliotheek.
  • Voor een debat in het kader van de reeks De herontdekking van de wereld werkte Canvas samen met De Bijloke.
  • Het Canvas-programma Poporama werkte samen met concertpromotoren zoals De Kreun, 4AD en Trix.
  • Voor de première van Oratorium zonder Doel en het bijhorende debat werkte Canvas samen met de Bourlaschouwburg.
  • MNM was partner bij Brussel Bad, Winterpret in Brussel en het “urban” evenement StreetmArt in Middelkerke.
  • Klara werkte voor acties, evenementen en live-uitzendingen samen met een hele reeks culturele partners en instellingen zoals Bozar, Flagey, De Munt, Concertgebouw Brugge, deSingel, De Boekenbeurs van Antwerpen, STUK, AMUZ, MUHKA, Muzee en Passa Porta.
  • Er waren live-uitzendingen van Pompidou (Klara) en Happy hour (Klara) vanuit diverse culturele ontmoetingsplaatsen zoals Muzee, het Plantin-Moretus Museum, het Lijsternest, het ModeMuseum van Antwerpen en M-Museum Leuven.
  • Radio 1 werkte voor verschillende programma’s (zoals Touché en Bar du matin) en evenementen (zoals Het land van de nieuwsgierigheid, De prachtige 80, De lage landenlijst, Bowie sessie, Hoe Vlaams is uw Nederlands? en De grote geschiedenisquiz)onder andere samen met 30 CC, Boek.be, Het Depot, Ancienne Belgique, De Taalunie, het Theaterfestival en het Davidsfonds.
  • De regionale redacties van Radio 2 werkten onder andere samen met Amateurama, Museum M en de Brusselse en Antwerpse musea.
  • Ketnet werkte mee aan het Jeugdfestival in Antwerpen. Het merk zat voor Generatie K samen met Vormen vzw, een expertisecentrum mensenrechten- en kinderrechteneducatie. Naar aanleiding van Boek van de week op Ketnet.be zat Ketnet samen met Iedereen Leest.
  • Er werd via Radio 2 Vlaams-Brabant een samenwerking opgezet met BRUZZ om nieuwsberichten te delen met elkaar.
  • De VRT overlegde daarnaast met de klassieke sector en met festivals zoals Concertgebouw Brugge, BOZAR en deSingel en Kunstenfestivaldesarts, voor onder andere Iedereen klassiek, Klara in deSingel en Het Klarafestival.

MUZIEKPARTNERS

  • Artiesten

De VRT bood in 2016 een platform aan gevestigde Vlaamse artiesten en nieuw talent door hun nummers op te nemen in het aanbod van de radionetten, onder meer in Touché (Radio 1), De lage landen (Radio 2), De week van eigen kweek (Studio Brussel) en De grote Peter Van de Veire ochtendshow (MNM). Daarnaast ging de VRT op zoek naar nieuw talent in diverse ontdekkingsacties en -wedstrijden, zoals De nieuwe lichting (Studio Brussel), Start to dj (MNM) en Ketnet musical. De VRT biedt artiesten ook kansen om nieuw materiaal te presenteren tijdens studio- en publieksessies en radio-evenementen zoals de Radio 1-sessies, Zomerhit (Radio 2), Urbanice (MNM), Iedereen klassiek (Klara) en Music for Life. De omroep investeerde in nieuwe muziekproducties door compositiewedstrijden en -opdrachten voor generiekmuziek, jingles, muzieknummers (onder meer voor de Ketnet-reeks Ghost Rockers) en gelegenheidsnummers (zoals Komaf met Kafka van Waar is Ken? voor de gelijknamige actie van Radio 1).

  • Concertcircuit

De VRT werkte structureel samen met concertpromotoren, zoals Live Nation en Greenhouse Talent, en concertzalen of cultuurcentra, zoals Ancienne Belgique, Bozar, De Vooruit, Roma, deSingel, Kaaitheater, Concertgebouw Brugge en Trix. Zij ondersteunde tal van Vlaamse festivals, zoals Rock Werchter, Pukkelpop, Tomorrowland, Dranouter, Cactusfestival, De Lokerse Feesten, Blues Peer, Gent Jazz en Afro Latino Festival. De VRT was coproducent van een aantal festivals, zoals Het Klarafestival in samenwerking met het Festival van Vlaanderen, De Eregalerij (Radio 2) in samenwerking met SABAM en Urbanice (MNM) in samenwerking met Star Events.

  • Platenmaatschappijen

De VRT werkte samen met de Belgische platenfirma’s door hun muziek te programmeren en interviews, optredens, concertopnames en coproducties met Vlaamse artiesten te verzorgen. De vertegenwoordigers van de platenfirma’s werden twee keer uitgenodigd op een overleg met alle muziekverantwoordelijken van de VRT-radionetten om mogelijke samenwerkingen te bespreken. VRT Brand Extensions bracht, in samenwerking met de platenmaatschappijen, VRT-muziekcompilaties op de markt, onder meer De Lage Landenlijst (Radio 1), Viva Vlaanderen - Zomer (Radio 2), Original Soundtrack, Italian Edition (Klara), MNM Big Hits (MNM) en Life is Music 2016 (Studio Brussel).

  • Koepelorganisaties uit de muzieksector

Een vast aanspreekpunt van de VRT voor overleg met de professionele muzieksector is Kunstenpunt, het steunpunt van de Vlaamse overheid voor de ontwikkeling van de beeldende kunsten, muziek en podiumkunsten in Vlaanderen en Brussel. Samen met Kunstenpunt organiseerde de VRT in 2016 de MIA’s. Ook de organisatie van de Klara’s gebeurde in samenwerking met Kunstenpunt.

De VRT werkte verder samen met Muziekoverleg. Dat is de koepel van 19 Vlaamse muziekorganisaties. Er werd onder meer overlegd over de diversiteit in het muziekaanbod van de VRT, de aandacht voor nieuwe muzieknummers, de spreiding van lokale muziekproducties en promotiekansen van de Vlaamse muziek op de VRT-televisienetten.

Daarnaast had de VRT samenwerkingen met belangenverenigingen en steunpunten zoals Poppunt (voor Vi.be) en Sabam for Culture (voor de sponsoring van VRT-muziekevenementen).

  • Beheersvennootschappen

Voor de collectieve inningen van auteursrechten en naburige rechten (een aantal rechten die een uitvoerend kunstenaar of producent het recht geven te beslissen over opname, vermenigvuldiging en uitzending van een uitvoering waarvoor billijke vergoeding wordt gegeven) werkte de VRT samen met Sabam, Simim, Imagia en Play Right.

ONDERWIJSINSTELLINGEN

De VRT werkte voor verschillende projecten en programma’s samen met onderwijspartners. Enkele voorbeelden:

  • De openbare omroep zette in op de mediawijsheid van bepaalde bevolkingsgroepen. Daarom overlegde en werkte hij regelmatig samen met verschillende spelers in het mediawijze veld, zoals het Vlaamse Kenniscentrum voor Mediawijsheid (Mediawijs.be), het Vlaamse netwerk van mediabedrijven (MediaNet), de CANON Cultuurcel van het Departement Onderwijs, het Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering en universitaire onderzoekscentra zoals MICT en SMIT van UGent. Samen organiseerden zij workshops en inspiratiesessies die inzichten en mediawijze praktijken delen. Deze sessies gingen bijvoorbeeld over nieuwsconsumptie van jongeren en de mogelijkheden van Snapchat als nieuwskanaal voor jongeren. De VRT overlegde ook met start-ups die inzetten op mediawijsheid zoals SCool.
  • Voor Rock ’n Roll Radio Highschool (dat studenten van een media-opleiding de kans bood om radio te maken in een echte radiostudio) werkte MNM samen met Howest Kortrijk, RITCS – School of Arts Brussel, Hogeschool PXL Hasselt, AP Antwerpen en Arteveldehogeschool Gent. Voor De dag van de wetenschap werkte MNM samen met Technopolis in Mechelen. Ook Radio 2 werkte samen met Technopolis voor Het grote seksperiment, waarbij de gelijkenissen in de talenten tussen jongens en meisjes op een leuke manier ontdekt konden worden.
  • De VRT werkte samen met Vlaamse universiteiten en hogescholen voor Generation What? (zie p. X). Het onderzoek werd verricht door onderzoekers van het Jeugdonderzoeksplatform en kwam tot stand door een interuniversitaire samenwerking tussen UGent, VUB en KU Leuven.
  • Klara werkte samen met de onderwijssector voor Klara zkt. Academie.
  • Regionale redacties van Radio 2 werkten samen met de KU Leuven. Het Radiohuis in Leuven werd gebruikt voor workshops van de KU Leuven. Radio 2 Vlaams-Brabant werkte samen met de KU Leuven voor de Dag van de Wetenschap.

SPORTORGANISATIES

Voorbeelden van samenwerking:

  • In 2016 overlegde de VRT met vertegenwoordigers van Sport Vlaanderen, de Vlaamse Sportfederatie en de Vlaamse Sportraad over haar sportbeleid en -aanbod. De sportredactie overlegde daarnaast doorlopend met de sportfederaties en -organisaties waarvan ze evenementen coverde zoals met de Koninklijke Belgische voetbalbond, de Pro League, Wielerbond Vlaanderen, de volleyballiga en -bond, de basketbalfederatie, de handbalfederatie, de hockeyfederatie, de organisatie van de Memorial van Damme, de organisatoren van de klassieke Vlaamse wielerwedstrijden, de organisatoren van de European Open (ATP-tennistoernooi van Antwerpen), de organisatoren van diverse jumpings, de organisatoren van het Olympisch Gymgala en met individuele clubs.
  • Om gezondheid, sport en beweging te promoten ondersteunde MNM een aantal sportevenementen zoals Velofollies (fietsbeurs) en Wings for Life (loopwedstrijd). Ter promotie van De maand van de sportclub werkte Studio Brussel samen met de Atletiekclub Lokeren.
  • Eén werkte samen met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) voor het programma Afspraak in Rio. Voor het EK Voetbal en De 12de man was er een samenwerking met de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Ook Ketnet werkte met hen samen naar aanleiding van het project Duivelse +school.
  • Sporza werkte voor de Olympische Spelen samen met het Internationaal Olympisch Comité (IOC) voor het aanbieden van 30 simultane livestreams op de Sporza-app.
  • De regionale redacties van Radio 2 sloegen de handen in elkaar met verschillende sportclubs.

ANDERE ORGANISATIES

Voorbeelden van samenwerking:

  • Eén overlegde voor De noodcentrale met de FOD Binnenlandse Zaken, de hulpdiensten en de federale politie. Voor het programma Een kwestie van geluk, werkte Eén samen met de Koning Boudewijnstichting. Voor Dagelijkse kost overlegde Eén meermaals per jaar met het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Voor Ten oorlog: Onder Vlaamse velden werkte de zender samen met Visit Flanders en In Flanders Fields. Eén werkte samen met UZ Leuven voor Spoed 24/7 en met de FOD Financiën voor De fiscus. Voor Weg zijn wij zat Eén samen met de toeristische diensten van de Vlaamse provincies. Eén werkte samen met de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren voor Het goeie leven en voor Thuis was er overleg met het Transgender-infopunt voor de verhaallijn van Franky/Kaat.
  • Eén overlegde met Tele-Onthaal (bijvoorbeeld om na een uitzending met gevoelige thema's extra mankracht te kunnen voorzien).
  • Voor De herontdekking van de wereld werkte Canvas samen met de Jonge Academie.
  • Ketnet overlegde onder andere op geregelde basis met Kom op tegen Kanker (De Pet op tegen Kanker), de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (De grote Karrewiet-verkeersquiz), de Koning Boudewijnstichting (Ketnet Koekenbak), Unicef (voor Karrewiet), Kies kleur tegen Pesten (voor de actie Move tegen Pesten), Awel voor D5R, Bednet (voor De nationale pyjamadag), het Kinderrechtencommissariaat (voor Generatie K). Ketnet werkte ook samen met de Gezinsbond (voor infoavonden over gamen), de Belgische Ontwikkelingssamenwerking (voor Goed Gezien) en Mediawijs.be (voor Ketnet Game Event en Boeva & The Games). In samenwerking met het Vlaams Ministerie van Cultuur, Jeugd, Sport en Media ontwikkelde Ketnet een lessenpakket voor Generatie K. Een aantal kinderen die in armoede leven konden naar een optreden van Ketnet Musical of waren publiek tijdens Kingsize Live door een samenwerking tussen Ketnet en het Netwerk tegen Armoede.
  • Radio 2 gaf aandacht aan wetenschappen en werkte daarvoor onder andere samen met de FOD Leefmilieu, de FOD Volksgezondheid, de Boerenbond, de Bond Beter Leefmilieu en het Davidsfonds. Radio 2 werkte samen met de FOD Economie en Test-Aankoop voor De garantieweek en De energieweek, om vragen van luisteraars te beantwoorden.
  • De regionale redacties van Radio 2 sloegen de handen in elkaar met provinciale actoren zoals de verschillende provinciebesturen, Westtoer, het Centrum Ronde van Vlaanderen en Toerisme Limburg.
  • Tijdens de maand van de cyberveiligheid werkte de VRT samen met het Computer Emergency Response Team, onder andere voor De inspecteur op Radio 2, waar luisteraars handige tips kregen om veilig op internet te surfen.
  • MNM werkte voor Generation M samen met partners in Vlaanderen die actief zijn in de leefwereld van jongeren en nieuwe Vlamingen, zoals Sensoa voor de ‘Ik Weet Wat Ik Doe’-campagne (waarbij homomannen getuigen over gezondheidsuitdagingen). MNM werkte ook samen met Unizo voor De dag van de luisteraar.
  • Voor De week van het geld zat Radio 1 samen met De Tijd en Wikifin.
  • Studio Brussel pleegde overleg met De Lijn voor het Car Free Festival.
  • De openbare omroep overlegde voor het project Iedereen tegen kanker met Kom op tegen Kanker. Er was ook maandelijks overleg met Kom op tegen Kanker doordat Eén deelnam aan de stuurgroep van de organisatie.
  • Voor De zoo: achter de schermen werkte Eén samen met de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen. Voor Iedereen beroemd zat Eén samen met Broederlijk Delen.
  • De jongerenadviseur onderhield contacten met jongeren en informeerde zich over hun leefwereld (o.a. met het project Generation What?, dat in samenwerking met De Ambrassade en de Vlaamse Jeugdraad verliep) en was aanwezig op conferenties en studiedagen die het jongerenmiddenveld organiseerde. De jongerenadviseur zetelde op uitnodiging van De Ambrassade ook in de commissie jeugdinformatie.