3.1.1.2 Analyse op basis van financiële gegevens

Door de verregaande vormen van verticale en crossmediale integratie is het niet mogelijk financiële gegevens te presenteren voor de verschillende segmenten van de waardeketen. De financiële gegevens slaan namelijk op alle activiteiten van de onderneming en niet enkel op de radio-omroepactiviteiten.

Er wordt in dit rapport een onderscheid gemaakt tussen publieke en private omroeporganisaties.

De tabel en grafiek voor publieke omroeporganisaties geven de evolutie van de financiële situatie van de VRT weer aangezien deze de enige speler is in deze categorie.

Tabel 57: Financiële gegevens 2012 publieke landelijke radio

NaamEigen vermogen 10/15Activa 20/58Omzet
70
Bedrijfs- opbrengsten 70/74Werk- nemers 9087Bedrijfs-winst 
(-verlies) 9901
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting 9903
VRT218.561.064384.280.994433.008.108439.085.8022.539-4.953.809-2.251.349


Figuur 34: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - publieke landelijke radio - tekstuele beschrijving figuur 34

Er zit weinig evolutie in de bedrijfsopbrengsten van de publieke radio-omroeporganisatie. Ze volgen de evolutie van de consumptieprijzen niet.
Er is wel duidelijk een voortdurende lichte daling van het aantal werknemers.
De VRT moet reeds lange tijd een verlies noteren. Aangezien de startwaarde in 2005 negatief was, kan de 'piek onder nul’ worden verklaard doordat het verlies van 2006 in 2007 sterk daalde (er werd toen winst gemaakt). Vanaf 2007 kende de VRT weer verlies.

De opsplitsing tussen de financiële gegevens van radio en televisie kan niet exact gemaakt worden. De VRT geeft echter in haar jaarverslag van 2012 aan hoe de kosten tussen de verschillende mediaplatformen worden verdeeld. De grootste kost voor de VRT is televisie met 62,4%. Dit is een lichte stijging t.o.v. het afgelopen jaar (59,7%). Voor radio daalde het aandeel in de kosten tot 20,5%. Het aandeel in de kosten voor internet en mobiele toepassingen bedraagt 3,90%. De overige kosten gaan naar onderzoek, de ondersteunende directies en line extensions. [90]

Tabel 58: Financiële gegevens 2012 private landelijke radio
NaamEigen vermogen 10/15Activa 20/58Bedrijfs- opbrengsten 70/74Werk- nemers 9087Bedrijfswinst
(-verlies) 9901
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting 9903
VMMa100.465.67353.652.632311.000.000 54026.140.93826.398.564
JOE fm8.828.802498.537 10.592.548112.404.7612.411.780
Vlaanderen Eén-6.764.131 -     8.608.2831857.695-599.469


Figuur 35: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - private landelijke radio - tekstuele beschrijving figuur 35

Bij de interpretatie van de grafiek met de evolutie van de waarden voor private landelijke radio-omroeporganisaties dient opgemerkt te worden dat de activiteiten van de VMMa meer omvatten dan louter radio.

De gemiddelde bedrijfsopbrengsten van de private landelijke radio’s stegen over de periode 2005-2011 lichtjes meer dan de evolutie van de consumptieprijsindex. De gemiddelde winst nam initieel met pieken toe. In 2008 en 2011 kende deze telkens een terugval. Het gemiddelde aantal werknemers bleef nagenoeg stabiel.

Aangezien Nostalgie vanaf 2012 officieel een landelijke radio werd, werden de gegevens van Vlaanderen Een NV vanaf 2012 meegerekend voor de landelijke private radio’s. Dat zorgt voor een daling van de gemiddelde waarden.

Tegelijkertijd betekent dit dat er geen aparte rapportering meer over regionale radio’s opgemaakt wordt.

 


[90] VRT, “Jaarverslag 2012”, p. 118