1.3.2 Aggregatie: Uitgevers

De uitgeverij fungeert als aggregator voor de verschillende kranten- en tijdschriftentitels.

1.3.2.1 Uitgeverijen van dagbladen

In Vlaanderen verschijnen dagelijks negen betalende dagbladen. Daarnaast hebben ze elk ook een digitale versie.

De twee grootste kranten qua oplagen en lezersaantallen (zowel digitaal als niet-digitaal) zijn Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Hun populariteit is deels te verklaren door hun toegankelijke aard en doordat De Nieuwe Gazet en De Gentenaar eerder regionale edities zijn geworden van respectievelijk Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Het Centrum voor informatie over de Media (CIM) maakt ondertussen geen onderscheid meer tussen deze zusterkranten.

Door de grote verspreiding en hun toegankelijke presentatie worden beide dagbladen aangewezen als “populaire bladen”. De Standaard en De Morgen worden vaak geclassificeerd als “kwaliteitskranten”. De Tijd, hoewel gespecialiseerd in economische berichtgeving, levert ook inspanningen in de richting van algemenere berichtgeving en zou dan ook tot deze categorie gerekend kunnen worden.

Ten slotte zijn er nog twee regionale dagbladen: Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg die beide veel regionaal nieuws brengen en bepaalde redactionele inhoud, zoals buitenlandverslaggeving, delen.

Rekening houdend met de grote overlapping tussen Het Nieuwsblad en De Gentenaar enerzijds, en Het Laatste Nieuws en de Nieuwe Gazet anderzijds, betekent dit dat de lezer keuze heeft tussen 7 betalende dagbladen.  

De krantenuitgevers selecteren de informatie die zal verschijnen, zorgen voor een lay-out en voor het drukken.

De negen Vlaamse dagbladtitels worden uitgegeven door vijf uitgeverijen. Als er naar de aandeelhouderstructuur van enkele mediagroepen wordt gekeken (zie hoofdstuk 2), dan blijven er nog drie uitgeverijen over in Vlaanderen. De Vlijt is bijna volledig eigendom van Concentra. Mediafin is voor de helft in handen van De Persgroep. De Franstalige uitgever Rossel (Le Soir, L’Echo) is eigenaar van de andere helft van Mediafin.
Wanneer de plannen rond het "Mediahuis” doorgezet worden, blijven er zelfs nog maar twee uitgeverijen over, nl. De Persgroep en Corelio/Concentra.

INFOFRAGMENT: "Het Mediahuis"

In juni 2013 werd een nieuwe, grondige wijziging van de structuur van de Vlaamse mediawereld aangekondigd: Corelio en Concentra richtten samen "Het Mediahuis” op. Hierdoor bundelen zij hun print en digitale producten. Corelio (Het Nieuwsblad en De Standaard) krijgt binnen Het Mediahuis een participatie van 62%, Concentra (Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) de overige 38%. Ook Jobat, Jet, Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam, Koopjeskrant en de websites Xpats, She, Vief, Autokanaal en Made worden in Het Mediahuis ondergebracht. De producten die niet tot de samenwerking behoren, worden nog steeds apart door beide uitgeverijen beheerd.

Het doel is om rendabel te blijven door op grotere schaal te produceren. De initiatiefnemers proberen zo een oplossing te vinden voor de moeilijke situatie waarin de dagbladen zich bevinden. Uit cijfers (zie hoofdstuk 3) blijkt dat de kranten van Concentra het steeds moeilijker hebben.
De samenwerking moet nog wel goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten. In een artikel van De Tijd op 7 september 2013 werd aangekondigd dat de Belgische Mededingingsautoriteit ernstige twijfels heeft bij de toelaatbaarheid van Het Mediahuis. Er volgt nog een diepgaand onderzoek.

Tabel 28: Uitgeverijen van betaalde dagbladen in Vlaanderen

Onderneming

Aanbod

Concentra Media NV

Het Belang van Limburg

Corelio Publishing NV

De Standaard

Corelio Publishing NV

Het Nieuwsblad / De Gentenaar

De Persgroep Publishing

De Morgen

De Persgroep Publishing

Het Laatste Nieuws / De Nieuwe Gazet

De Vlijt[25]

Gazet van Antwerpen

Mediafin

De Tijd

 

INFOFRAGMENT: De Lloyd

In de vorige edities van het rapport werd apart melding gemaakt van de Antwerpse haven- en transportkrant De Lloyd. Na 155 jaar werd echter op 14 juni 2013 het faillissement aangevraagd.[26] De krant bestond al sinds 20 maart 1858 en verscheen de laatste jaren op maandag, woensdag en vrijdag in gedrukte versie. De andere weekdagen was deze enkel online raadpleegbaar.
Op 26 september 2013 kende de krant een doorstart. Roularta Media Group zal samen met Port+, een neutraal dienstverlenend bedrijf en gespecialiseerd in informatieverstrekking van de havensector, de activiteiten de De Lloyd verder zetten.

De overkoepelende organisatie van alle Vlaamse dagbladuitgevers heette vroeger De Vlaamse Dagbladpers (VDP). Maar doordat meer en meer bedrijven naast de gedrukte pers ook de digitale kaart uitspelen met websites en applicaties (kortweg: apps), heeft de Vlaamse Dagbladpers zijn naam gewijzigd in een ruimere benaming, nl. Vlaamse Nieuwsmedia. Het doel van de overkoepelende organisatie van multimediale bedrijven is de promotie van de nieuwsindustrie als innovatieve en duurzame groeisector en het behartigen van de belangen van de bedrijven die het vertegenwoordigt.

De Belgische Vereniging van Dagbladuitgevers (BVDU) groepeert de uitgevers van dagbladen van algemene informatie en beoogt, op federaal vlak, de persvrijheid te promoten, de belangen van de dagbladen te verdedigen, de krant te promoten als reclamemedium en de samenwerking tussen de leden te bevorderen.[27]

1.3.2.2 Uitgeverijen van tijdschriften

Er bestaat in Vlaanderen een grote variatie in het aanbod van vele honderden periodieke bladen, uitgebracht door veel verschillende uitgeverijen.

Omdat het onmogelijk is de volledige markt voor periodieke bladen overzichtelijk op te nemen in dit rapport, bevat tabel 29: Uitgeverijen van periodieke bladen een selectie van de belangrijkste bladen in Vlaanderen[28]. De selectie is gebaseerd op de aangesloten leden van Febelmag, de Federatie van de Belgische Magazines, en werd verder aangevuld met enkele populaire periodieke bladen. Het overzicht werd opgedeeld op basis van de uitgever en het verschijningsritme van de bladen. Het grootste deel van het aanbod wordt verzorgd door Sanoma Media[29], Roularta Media Group en De Persgroep Publishing.

De markt voor periodieke bladen is een relatief dynamische markt. Regelmatig verschijnen nieuwe titels of verdwijnen bestaande titels. Daarnaast zijn er ook overnames van titels.

Een voorbeeld is de overname van het magazine Genieten door uitgeverij Himalaya NV. Oorspronkelijk was dit een magazine van uitgeverij Dupuis Presse. Deze laatste uitgeverij legde in januari 2013 zijn boeken neer, maar werd diezelfde maand nog overgenomen door de nieuwe NV Marcom World.

Een andere evolutie is het verschuiven van gedrukte magazines naar het digitale aanbod. Zo werd de gedrukte publicatie van cycling.be beëindigd en is het enkel digitaal nog raadpleegbaar. Dezelfde evolutie geldt voor Het Nieuwsblad op Zondag. Bij de weekendkrant werd het gedrukte sportmagazine Fan! bijgevoegd. Ook De Koopjeskrant verschijnt enkel nog maar digitaal[30], het (gratis) #Vacature Magazine verdwijnt eveneens naar het digitaal aanbod, maar wordt ook in een afgeslankte versie nog opgenomen als aparte bijlage bij De Morgen en online.

Tabel 29: Uitgeverijen van periodieke bladen

Uitgeverij

Publicatie

Frequentie

Corelio Publishing NV

De Standaard Magazine

weekblad

Corelio Publishing NV

De Standaard Weekblad

weekblad

Corelio Publishing NV

Het Nieuwsblad magazine

weekblad

De Groote Schuur

Wing

maandblad

De Persgroep Publishing NV

Dag Allemaal/Expres

weekblad

De Persgroep Publishing NV

DM Magazine

weekblad

De Persgroep Publishing NV

Goed Gevoel

maandblad

De Persgroep Publishing NV

Joepie

weekblad

De Persgroep Publishing NV

Nina

weekblad

De Persgroep Publishing NV

TV Familie/Blik

weekblad

De Vijver Media

Humo

weekblad

Drukkerij en Uitgeverij Halewijn NV

Kerk en Leven

weekblad

Himalaya NV

Genieten[31]maandblad

Himalaya NV

Grande

maandblad

Himalaya NV

Ultimo

semestrieel

Meta Media Groep

Modelspoormagazine

maandelijks

Meta Media Groep

Spoorwegjournaal

tweemaandelijks

Minoc Business Press NV / HUB Uitgevers[32]

Clickx Magazine

tweewekelijks

Minoc Business Press NV / HUB Uitgevers

PC Magazine België

maandblad

Minoc Business Press NV / HUB Uitgevers

Discovery Magazine

tweemaandelijks

Minoc Business Press NV / HUB Uitgevers

FWD Home Entertainment Magazine

tweemaandelijks

Minoc Business Press NV / HUB Uitgevers

Shoot

tweemaandelijks

Minoc Business Press NV / HUB Uitgevers

Smart Business Strategies

maandblad

Press News NV

Royals

maandblad

Produpress CVA

Actief Wonen

maandblad

Produpress CVA

Autogids

tweewekelijks

Produpress CVA

Autowereld

tweewekelijks

Produpress CVA

Beter Bouwen en Verbouwen

maandblad

Produpress CVA

Miles

tweewekelijks

Roularta Media Group NV

Fleet Square

tweemaandelijks (3x print en 3x digitaal)

Roularta Media Group NV

Bodytalk

maandblad

Roularta Media Group NV

Datanews

tweewekelijks

Roularta Media Group NV

Focus Knack

weekblad

Roularta Media Group NV

Grafisch Nieuws

10 keer per jaar

Roularta Media Group NV

Ik ga bouwen en renoveren

maandblad

Roularta Media Group NV

Industrie Technisch & Management

9 keer per jaar

Roularta Media Group NV

Knack

weekblad

Roularta Media Group NV

Krant van West-Vlaanderen

weekblad

Roularta Media Group NV

Nest/Tempo Verde

maandblad

Roularta Media Group NV

The Good Life

semestrieel

Roularta Media Group NV

Trends

weekblad

Roularta Media Group NV

Trends Style

tweemaandelijks

Roularta Media Group NV

Sport/ Voetbalmagazine

weekblad

Roularta Media Group NV

Weekend Knack

weekblad

Sanoma Media Belgium NV

Feeling

maandblad

Sanoma Media Belgium NV

Feeling Wonen

maandblad

Sanoma Media Belgium NV

Flair

weekblad

Sanoma Media NV

Geronimo Stilton Magazine

tweewekelijks

Sanoma Media Belgium NV

Kids Only

semestrieel

Sanoma Media Belgium NV

Libelle

weekblad

Sanoma Media Belgium NV

Libelle Lekker! / Mama!

weekblad

Sanoma Media Belgium NV

LUST (Zomer- en Winter-)

halfjaarlijks

Sanoma Media Belgium NV

Marie Claire Vlaams

maandblad

Sanoma Media Belgium NV

Oxytime

trimesterieel

Sanoma Media Belgium NV

Pink Ribbon

jaarlijks

Sanoma Media Belgium NV

Story

weekblad

Sanoma Media Belgium NV

TeveBlad

weekblad

Sanoma Media Belgium NV

Vitaya

maandblad

Senior Publications NV

Plus Magazine

maandblad

Think Media Magazines

Ché

maandblad

Think Media Magazines

Chief

maandblad

Think Media Magazines

Culinaire Ambiance

maandblad

Think Media Magazines

Menzo

weekblad

Think Media Magazines

Motoren en Toerisme

weekblad

Think Media Magazines

Motorwereld

tweemaandelijks

Think Media Magazines

Officieel Playstation Magazine

weekblad

Think Media Magazines

P-magazine

weekblad

Uitgeverij Cascade NV

Eos Wetenschap

maandblad

Uitgeverij Cascade NV

For Girls Only

maandblad

Uitgeverij Cascade NV

Primo TVgids

weekblad

Uitgeverij Cascade NV

Psyche & Brein

maandblad


Drie organisaties, met name Febelmag, de Unie van Uitgevers van de Periodieke Pers (UPP) en de Vereniging der uitgevers van de Katholieke Periodieke Pers (VUKPP), verzorgen de belangen van de uitgeverijen van periodieke bladen.
 

1.3.2.3 Uitgeverijen van gratis bladen

De Vlaamse lezer heeft toegang tot een zeer uitgebreid aanbod van gratis bladen. Sommige van die titels hebben een nationaal bereik, al dan niet met regionale edities. De bekendste voorbeelden zijn Metro, Het Nieuwsblad-Rondom, De Streekkrant en de Zondag. Andere titels zijn dan weer beperkt tot een kleiner geografisch gebied. Die lokale initiatieven kennen echter vaak een aanzienlijke verspreiding, mede te danken aan hun gratis karakter. Vele lokale bladen zijn eigendom van een kleine lokale uitgeverij.

In tabel 30: Uitgeverijen van gratis pers in Vlaanderen werd een selectie gemaakt van de grootste gratis verspreide bladen. De lijst is niet exhaustief; er zijn dus nog heel wat andere kleine, lokale bladen die niet werden opgenomen. De omvang geeft wel aan dat de sector van de gratis bladen omvangrijk is.

Uit de lijst verdwenen het afgelopen jaar 2 magazines doordat ook de gratis pers niet ontsnapt aan de digitale evolutie. Zo verdween na 17 jaar de gedrukte versie van #Vacature Magazine (voordien Vacature). Deze wordt enkel nog maar online gepubliceerd en als bijlage bij De Morgen en De Tijd toegevoegd.

Daarnaast verdween het gratis magazine Passe-Partout en werd dit vervangen door Het Nieuwsblad-Rondom.
 

Tabel 30: Uitgeverijen van gratis pers in Vlaanderen

Onderneming

Titel

Atlas NV

Atlas Magazine

Bazuin BVBA

Bazuin

Bode Van Schoten BVBA

Bode Van Schoten

Brussel Deze Week VZW[33]

Brussel Deze Week

Corelio Publishing NV

Jobspotter

Corelio Publishing NV

Het Nieuwsblad-Rondom

De Persgroep Publishing NV

Zone Magazines

De Persgroep Publishing NV

Immozone

De Persgroep Publishing NV

De Woongids

De Streekkrant/Weekkrantgroep NV

De Zondag

De Streekkrant/Weekkrantgroep NV

De Streekkrant / De Weekkrant

De Vlijt NV

Jet Magazine

Elite Reklaam – Crescendo NV

Elite Reklaam

Evolution Media Group BVBA

Karaat

Gilsing België BVBA

Kinders Klökske

Gilsing België BVBA

Knapkook

Gilsing België BVBA

Bakkemieske

Grafische Groep Tuerlinckx NV

Primeur

Het Vrije Waasland NV

Het Vrije Waasland

Impuls Media

Aankondigingsblad

Impuls Media

 Impuls

Impuls Media

’t Gazetje

Jobat NV

Job@

Kempenklok NV

Kempenklok Turnhout

Kempenklok NV

Kempenklok Hoogstraten

Mass Transit Media NV

Metro

Maxipress NV

City Mag

Media Productions NV

Promenade Magazine

Passe-Partout Vlaanderen NV

Passe-Partout[34]

Passe-Partout Vlaanderen NV

Expres

Passe-Partout Vlaanderen NV

Pas-Uit

Passe-Partout Vlaanderen NV

De Nieuwe Omroeper/Passe-Partout Temse

Publico-Print NV

'T Gazetje

Publitor Torhout BVBA

Tam-Tam Torhout (vroeger: Publitor Torhout)

Rinfo (Regionale Infokrant) CVBA

Rinfo

Roularta Local Media NV

Streekpersoneel

Roularta Local Media NV

De Rupelkoerier

Roularta Local Media NV

De Streekkrant / De Weekkrant

Roularta Local Media NV

De Wegwijzer

Roularta Local Media NV

De Woonspeurder

Roularta Local Media NV

De Zondag

Roularta Local Media NV

Effect

Roularta Local Media NV

Het Gouden Blad

Roularta Local Media NV

Steps Deluxe

Roularta Local Media NV

‘t Fonteintje

Roularta Local Media NV

Tam Tam

Roularta Local Media NV

Aankondigingsblad

Roularta Local Media NV

Steps City Magazine

't Nieuw Blaadje BVBA

'T Nieuw Blaadje

't Periodiekske BVBA

'T Periodiekske Mortsel

Tips NV

Tips

Tondeur Editions NV

Decoratie Ideeën

 



[25] De Vlijt NV is de werkmaatschappij die Gazet van Antwerpen uitgeeft. Samen met Concentra Uitgeversmaatschappij (uitgever van Het Belang van Limburg) vormt ze de business unit kranten. Concentra, "Over Concentra", http://www.concentra.be/Overconcentra/portfolio/Pages/De-Vlijt.aspx

[26] De Morgen, “Oudste krant van Vlaanderen vraagt faillissement aan”, 14 juni 2013

[28] Daarnaast bestaan er nog veel uitgeverijen die gespecialiseerde content aanbieden. Een voorbeeld hiervan is Professional Media Group gespecialiseerd in magazines over bouw, industrie, non-food, fashion, food, event marketing en consumer. Door de overname van 5 magazines in Nederland in oktober 2012 versterkte deze groep zijn positie in België en Nederland. 

[29] Op 16 mei 2012 onderging Sanoma Magazines een naamswijziging naar Sanoma Media Belgium.

[30] Concentra, “Jaarresultaten Concentra 2012”, 28 mei 2013

[31] Het magazine Genieten behoort niet langer meer tot uitgeverij Dupuis Presse, maar werd overgenomen door Himalaya NV.
Mediaspecs, “Grande neemt Genieten over”, http://insights.mediaspecs.be/grande-neemt-genieten-over, 20 maart 2013

[32] HUB Uitgevers vroeg in augustus 2013 het faillissement aan wegens  liquiditeitsproblemen en de moeilijke marktsituatie.

[33] Sinds januari 2013 zijn de 3 Vlaams-Brusselse vzw’s samengevoegd in 1 vzw. Het betreft een samensmelting van TV Brussel, FM Brussel en Brussel Deze Week (inclusief brusselnieuws.be).

[34] In september 2012 werd aangekondigd dat vanaf 1 januari 2013 een nieuw gratis lokaal magazine (“Het Nieuwsblad-Rondom” in Vlaanderen en “Proximag-Lavenir.net” in Franstalig België) zal verschijnen en dat Passe Partout zal verdwijnen.