1.4.3 Aggregatie: Website-eigenaars
De websitebeheerders zorgen ervoor dat de website vorm krijgt zodat internetgebruikers de input van de verschillende contentleveranciers kunnen lezen. Via de website www.alexa.com [47] kan een rangschikking opgesteld worden van de meest bezochte websites in België. De websites die de afgelopen 4 jaar als het populairst geklasseerd[48] stonden, worden in tabel 35 opgelijst.
Tabel 35: Lijst meest bezochte websites in België volgens Alexa
Ranking | 12/08/2013 | 23/08/2012 | 30/08/2011 | 13/08/2010 | 28/07/2009 |
---|---|---|---|---|---|
1 | google.be | google.be | google.be | google.be | google.be |
2 | facebook.com | facebook.com | facebook.com | facebook.com | facebook.com |
3 | google.com | google.com | youtube.com | youtube.com | live.com |
4 | youtube.com | youtube.com | google.com | live.com | youtube.com |
5 | wikipedia.org | live.com | live.com | google.com | google.com |
6 | live.com | wikipedia.org | wikipedia.org | yahoo.com | skyrock.com |
7 | amazon.com | yahoo.com | yahoo.com | msn.com | msn.com |
8 | yahoo.com | linkedin.com | msn.com | wikipedia.org | yahoo.com |
9 | linkedin.com | msn.com | blogspot.com | ebay.be | netlog.com |
10 | twitter.com | hln.be | twitter.com | google.fr | google.fr |
11 | nieuwsblad.be | twitter.com | linkedin.com | partypoker.com | ebay.be |
12 | hln.be | google.fr | google.fr | blogger.com | wikipedia.org |
13 | google.fr | standaard.be | ebay.be | netlog.com | dailymotion.com |
14 | standaard.be | ebay.be | hln.be | hln.be | blogger.com |
15 | wordpress.com | nieuwsblad.be | livejasmin.com | livejasmin.com | partypoker.com |
16 | immoweb.be | immoweb.be | immoweb.be | megaupload.com | free.fr |
17 | amazon.fr | wordpress.com | standaard.be | immoweb.be | tf1.fr |
18 | dhnet.be | xhamster.com | lesoir.be | twitter.com | youporn.com |
19 | xhamster.com | telenet.be | wordpress.com | jeuxvideo.com | jeuxvideo.com |
20 | msn.com | dhnet.be | megaupload.com | skynet.be | skynet.be |
Na enkele jaren van groei in het aantal vermeldingen van websites met een “.be” extensie, nam dit in 2013 opnieuw af tot 6. Het afgelopen jaar bleef het aantal websites met Vlaamse mediatitel constant op 3.
De top 6 in de tabel wijzigde nagenoeg niet t.o.v. 2012. Enkel live.com en wikipedia.org wisselden van plaats. Opvallende stijger is amazon.com op de zevende plaats dat voordien niet in de top voorkwam. Telenet.be viel dan weer uit de lijst. Ook ebay.be dat tot 2012 altijd tot de meest bekeken websites behoorde, verdween in 2013 uit de top 20.
De nieuwsgerelateerde websites in de top bestaan opnieuw uit nieuwsblad.be, hln.be en standaard.be. zowel De Standaard als Het Laatste Nieuws zakken in populariteit. Het Nieuwsblad steeg enkele plaatsen.
Om het internetsegment dat tot de Vlaamse mediasector gerekend kan worden af te bakenen zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden. Hoewel sociale media een steeds belangrijker rol spelen in de nieuwsgaring, rekenen de auteurs van dit rapport ze strictu sensu niet tot de Vlaamse mediasector.
Om een zicht te krijgen op de populairste Vlaamse mediawebsites (volgens Alexa), werden de best geklasseerde websites met een Nederlandstalige media-inhoud uit de Alexa-top 500 geselecteerd.
Daarvoor werden volgende criteria gehanteerd:
- De domeinnaam moet eigendom zijn van een Vlaamse onderneming.
- De op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct aangeboden door een onderneming die reeds op een andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector, ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een “klassiek” mediaproduct.
Tabel 36 geeft een overzicht van die selectie. In de top 200 komen er nog maar 16 desbetreffende websites voor waar dit er in 2011 nog 20 waren. Opvallend aan die top is de sterke positie van Vlaamse nieuwssites verbonden aan krantentitels, zoals nieuwsblad.be, hln.be en standaard.be. Verder zijn zoekmotoren, veilingsites en de websites van banken populair bij de Vlaamse surfer.
Tabel 36: 16 populairste Vlaamse sites met media-inhoud met hun rank in de top 200 van in België bezochte websites
Ranking in | Ranking in | Ranking in top 200 Alexa 1/08/2011 | Website | Website-eigenaar |
---|---|---|---|---|
11 | 15 | 23 | nieuwsblad.be | Corelio |
12 | 10 | 14 | hln.be | De Persgroep Publishing |
14 | 13 | 17 | standaard.be | Corelio |
32 | 19 | 39 | telenet.be | Telenet |
34 | 39 | 38 | deredactie.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie |
48 | 30 | 41 | skynet.be | Belgacom Skynet |
52 | 29 | 47 | sporza.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie |
56 | 61 | 68 | tijd.be | Mediafin |
73 | 44 | 51 | demorgen.be | De Persgroep Publishing |
84 | 62 | ( ) | knack.be | Roularta Media Group |
92 | 64 | 65 | clint.be | Think Media |
97 | 67 | ( ) | belgacom.be | Belgacom |
109 | 65 | 86 | gva.be | De Vlijt |
112 | 146 | 166 | jobat.be | Jobat |
119 | 103 | 143 | zita.be | Telenet |
178 | 151 | 140 | hbvl.be | Concentra Media |
* ( ) = geen ranking vorig jaar binnen de top 20.
Bron: http://www.alexa.com/topsites/countries/BE, 13/08/2013 (23/08/2012 en 30/08/2011)
In de top wisselden Het Laatste Nieuws, De Standaard en Het Nieuwsblad van positie waardoor deze laatste als eerste Vlaamse mediawebsite voorkomt in de top 200 volgens Alexa. Sporza.be zakte terug (2012 was een sterk sportjaar waarin ook de Olympische Spelen en het EK voetbal werden georganiseerd). Tijd.be steekt voor de eerste keer in drie jaar demorgen.be voorbij in populariteit. De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg kenden een moeilijker jaar en verloren veel plaatsen in de rangschikking.
Msn.be ging begin 2013 over in Skype waardoor deze niet meer in de top voorkomt. Ook de websites vacature.com en vandaag.be verdwenen uit de top 200.
Naast de opmaak van een top 20 vanuit voornoemde invalshoek kan ook nagegaan worden welke websites overeenstemmen met bestaande Vlaamse mediaproducten, zoals die van Vlaamse dagbladen, periodieke bladen, radiozenders en televisieomroepen.
In tabel 37 vindt de lezer een overzicht van de online dagbladen. De Nieuwe Gazet en De Gentenaar hebben geen eigen websites. Surfers worden doorverwezen naar de websites van respectievelijk Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.
Tijdens de laatste drie jaar nam het gemiddeld aantal paginaopvragingen per bezoek enkel toe voor Het Laatste Nieuws en De Tijd. Bij de meesten nam dit in 2012 toe, maar daalde dit cijfer opnieuw in 2013. Het niveau van 2013 blijft wel hoger dan dat van 2011, behalve voor De Standaard waar de surfer in 2011 nog gemiddeld 5,26 pagina’s bekeek per bezoek en dit in 2013 nog maar 4,57 was.
Tabel 37: Overzicht van online dagbladen (gemiddelden per week)
Website | Onderneming | Jaar | Bezoeken/ | Pagina- | Gemiddeld # |
---|---|---|---|---|---|
hln.be | De Persgroep Publishing NV | 2013 | 1.392.338 | 8.984.182 | 6,45 |
hln.be | De Persgroep Publishing NV | 2012 | 1.056.152 | 6.296.479 | 5,96 |
hln.be | De Persgroep Publishing NV | 2011 | 1.021.754 | 5.810.102 | 5,69 |
nieuwsblad.be | Corelio NV | 2013 | 1.176.910 | 7.117.514 | 6,05 |
nieuwsblad.be | Corelio NV | 2012 | 809.173 | 6.027.305 | 7,45 |
nieuwsblad.be | Corelio NV | 2011 | 583.795 | 3.308.904 | 5,67 |
destandaard.be | Corelio NV | 2013 | 457.704 | 2.091.827 | 4,57 |
destandaard.be | Corelio NV | 2012 | 433.032 | 2.665.919 | 6,16 |
destandaard.be | Corelio NV | 2011 | 439.202 | 2.312.149 | 5,26 |
tijd.be | Mediafin NV | 2013 | 179.670 | 806.176 | 4,49 |
tijd.be | Mediafin NV | 2012 | 177.581 | 787.132 | 4,43 |
tijd.be | Mediafin NV | 2011 | 246.887 | 1.020.519 | 4,13 |
gva.be | De Vlijt NV | 2013 | 193.235 | 771.908 | 3,99 |
gva.be | De Vlijt NV | 2012 | 155.193 | 715.852 | 4,61 |
gva.be | De Vlijt NV | 2011 | 160.257 | 606.284 | 3,78 |
hbvl.be | Concentra Media NV | 2013 | 175.531 | 923.204 | 5,26 |
hbvl.be | Concentra Media NV | 2012 | 157.993 | 1.005.744 | 6,37 |
hbvl.be | Concentra Media NV | 2011 | 156.356 | 678.741 | 4,34 |
demorgen.be | De Persgroep Publishing NV | 2013 | 189.411 | 846.638 | 4,47 |
demorgen.be | De Persgroep Publishing NV | 2012 | 145.339 | 830.631 | 5,72 |
demorgen.be | De Persgroep Publishing NV | 2011 | 146.265 | 619.894 | 4,24 |
Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
Het aantal bezoeken van het online equivalent van sites die corresponderen met een tijdschrifttitel ligt gevoelig lager dan die van de dagbladen. Vermoedelijk ligt het ontbreken van dagdagelijkse actualiteit aan de oorsprong van dit fenomeen. Dit zou ook verklaren waarom rnews.be – de portaalwebsite van onder meer Knack, Trends en de Streekkrant – relatief succesvol is. Deze website volgt de actualiteit wel op de voet en trekt daardoor waarschijnlijk een groter aantal surfers aan.
In de onderstaande tabel die een momentopname weergeeft, blijkt dat 2012 een beter jaar was voor de tijdschriften dan 2013. Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de dagbladen. Voor de meeste geldt echter, dit in tegenstelling tot de online dagbladmarkt, dat het gemiddeld aantal paginaopvragingen van 2011 hoger ligt dan dat van 2013. Enkele magazines kennen zelfs een zeer sterke terugval. Voorbeelden hiervan zijn Humo, Flair, TeVe-blad en Ché. De website van P-magazine kon de laatste 2 jaar reeds op minder belangstelling rekenen. Het omgekeerde deed zich voor op de website van Story. De populariteit nam daar voor het tweede jaar op rij toe.
Tabel 38: websites gelieerd aan periodieke pers (gemiddelden per week)
Website | Onderneming | Jaar | Bezoeken | Pagina-opvragingen | Gemiddeld # Pag.-opvragingen/ bezoek |
---|---|---|---|---|---|
knack.be - levif.be | Roularta Media Groep | 2013 | 198.133 | 732.514 | 3,7 |
knack.be - levif.be | Roularta Media Groep | 2012 | 182.874 | 854.014 | 4,67 |
knack.be - levif.be | Roularta Media Groep | 2011 | 147.580 | 561.191 | 3,8 |
clint.be | Think Media | 2013 | 81.094 | 446.926 | 5,51 |
clint.be | Think Media | 2012 | 70.270 | 557.645 | 7,94 |
clint.be | Think Media | 2011 | 64.036 | 384.319 | 6 |
humo.be | De Vijver Media | 2013 | 29.521 | 201.971 | 6,84 |
humo.be | De Vijver Media | 2012 | 28.389 | 508.201 | 17,9 |
humo.be | De Vijver Media | 2011 | 24.421 | 177.072 | 7,25 |
goedgevoel.be | Sanoma Media Belgium | 2013 | 28.369 | 42.158 | 1,49 |
goedgevoel.be | Sanoma Media Belgium | 2012 | 12.810 | 31.031 | 2,42 |
goedgevoel.be | Sanoma Media Belgium | 2011 | 15.861 | 29.253 | 1,84 |
libelle.be | Sanoma Media Belgium | 2013 | 7.025 | 30.731 | 4,37 |
libelle.be | Sanoma Media Belgium | 2012 | 4.899 | 25.781 | 5,26 |
libelle.be | Sanoma Media Belgium | 2011 | 10.952 | 35.497 | 3,24 |
teveblad.be | Sanoma Media Belgium | 2013 | 6.947 | 18.934 | 2,73 |
teveblad.be | Sanoma Media Belgium | 2012 | 7.392 | 46.990 | 6,36 |
teveblad.be | Sanoma Media Belgium | 2011 | 10.068 | 67.547 | 6,71 |
flair.be | Sanoma Media Belgium | 2013 | 18.414 | 103.534 | 5,62 |
flair.be | Sanoma Media Belgium | 2012 | 8.798 | 70.596 | 8,02 |
flair.be | Sanoma Media Belgium | 2011 | 7.518 | 54.158 | 7,2 |
elle.be | Edition Ventures Woman | 2013 | 8.838 | 33.993 | 3,85 |
elle.be | Edition Ventures Woman | 2012 | 5.674 | 22.339 | 3,94 |
elle.be | Edition Ventures Woman | 2011 | 5.963 | 26.254 | 4,4 |
p-magazine.be | Think Media | 2013 | 4.633 | 14.515 | 3,13 |
p-magazine.be | Think Media | 2012 | 4.984 | 28.598 | 5,74 |
p-magazine.be | Think Media | 2011 | 3.090 | 32.533 | 10,53 |
joepie.be | De Persgroep | 2013 | 1.853 | 8.922 | 4,81 |
joepie.be | De Persgroep | 2012 | 1.848 | 10.452 | 5,66 |
joepie.be | De Persgroep | 2011 | 2.709 | 13.223 | 4,88 |
story.be | Sanoma Media | 2013 | 4.500 | 14.528 | 3,23 |
story.be | Sanoma Media | 2012 | 2.838 | 8.391 | 2,96 |
story.be | Sanoma Media | 2011 | 1.831 | 4.265 | 2,33 |
che.be | Think Media | 2013 | 219 | 635 | 2,9 |
che.be | Think Media | 2012 | 399 | 2.530 | 6,34 |
che.be | Think Media | 2011 | 768 | 4.196 | 5,46 |
Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
Ten slotte zijn er nog de websites van de belangrijkste Vlaamse televisie- en radio-omroepen. Tabel 39 en 40 lijsten de meest bezochte websites op die gerelateerd kunnen worden aan een Vlaamse radiozender en/of televisieomroep. Opvallend in de lijst is de sterke profilering van de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie NV en de Vlaamse Media Maatschappij.
De websites van de televisiezenders Eén en VTM kennen opnieuw het grootst aantal bezoeken en paginaopvragingen. Dit naar analogie met hun marktaandelen op televisie waar zij de 2 belangrijkste kanalen vormen voor de kijker. Dit geldt eveneens voor Canvas en Vier die daarna de grootste zenders zijn. Ketnet is een uitschieter. Sinds vorig jaar is het verhuisd naar de zender Op12, het derde kanaal van de VRT. Hoewel Op12 een marktaandeel heeft van ongeveer 1% voor televisie, komt het toch op de derde plaats in de lijst met websites die corresponderen met een tv-omroep.
Voor de helft van de websites gerelateerd aan televisie zakte het gemiddelde aantal webpagina’s per bezoek voor het tweede jaar op rij. Bij de andere websites bleef de populariteit nagenoeg constant.
Tabel 39: Websites die corresponderen met een tv-omroep
Website | Onderneming | Jaar | Bezoeken/ Sessies* | Pagina-opvragingen | Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek |
---|---|---|---|---|---|
een.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 78.202 | 191.606 | 2,45 |
een.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 74.721 | 241.238 | 3,23 |
een.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 70.646 | 244.982 | 3,47 |
vtm.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2013 | 66.550 | 230.463 | 3,46 |
vtm.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2012 | 38.767 | 203.020 | 5,24 |
vtm.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2011 | 36.587 | 150.250 | 4,11 |
ketnet.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 28.292 | 246.444 | 8,71 |
ketnet.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 24.217 | 271.110 | 11,2 |
ketnet.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 26.646 | 160.360 | 6,02 |
canvas.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 7.265 | 17.926 | 2,47 |
canvas.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 7.408 | 25.075 | 3,38 |
canvas.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 15.773 | 58.076 | 3,68 |
vier.be | SBS Belgium | 2013 | 8.244 | 29.833 | 3,62 |
vier.be | SBS Belgium | 2012 | 7.469 | 23.249 | 3,11 |
vier.be | SBS Belgium | 2011 | 14.668 | 88.781 | 6,05 |
studio100tv.be | Studio 100 | 2013 | 5.202 | 26.211 | 5,04 |
studio100tv.be | Studio 100 | 2012 | 3.417 | 29.419 | 8,61 |
studio100tv.be | Studio 100 | 2011 | 4.790 | 36.864 | 7,7 |
canvas.be(homepage) | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 2.697 | 3.326 | 1,23 |
canvas.be (homepage) | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 7.408 | 25.075 | 3,38 |
canvas.be (homepage) | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 4.631 | 5.709 | 1,23 |
2be.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2013 | 3.502 | 9.291 | 2,65 |
2be.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2012 | 2.254 | 7.316 | 3,25 |
2be.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2011 | 4.396 | 16.439 | 3,74 |
nickelodeon.be | Viacom International Media Networks | 2013 | 7.537 | 38.931 | 5,17 |
nickelodeon.be | Viacom International Media Networks | 2012 | 7.450 | 47.307 | 6,35 |
nickelodeon.be | Viacom International Media Networks | 2011 | 4.818 | 35.062 | 7,28 |
jim.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2013 | 13.949 | 35.830 | 2,57 |
jim.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2012 | 12.517 | 43.124 | 3,45 |
jim.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2011 | 4.204 | 10.354 | 2,46 |
iwatch.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2013 | 2.845 | 11.757 | 4,13 |
iwatch.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2012 | 3.588 | 17.280 | 4,82 |
iwatch.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2011 | 4.558 | 22.562 | 4,95 |
mtv.be | Viacom International Media Networks | 2013 | 1.347 | 3.745 | 2,78 |
mtv.be | Viacom International Media Networks | 2012 | 2.280 | 6.788 | 2,98 |
mtv.be | Viacom International Media Networks | 2011 | 2.586 | 12.318 | 4,76 |
vitaya.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2013 | 1.907 | 6.721 | 3,52 |
vitaya.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2012 | 1.534 | 7.219 | 4,71 |
vitaya.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2011 | 2.468 | 9.683 | 3,92 |
tmf.be | Viacom International Media Networks | 2013 | 786 | 2.329 | 2,96 |
tmf.be | Viacom International Media Networks | 2012 | 1.178 | 3.680 | 3,12 |
tmf.be | Viacom International Media Networks | 2011 | 2.140 | 5.967 | 2,79 |
vijf.be | SBS Belgium | 2013 | 1.850 | 7.373 | 3,99 |
vijf.be | SBS Belgium | 2012 | 1.615 | 6.677 | 4,13 |
vijf.be | SBS Belgium | 2011 | 1.640 | 9.605 | 5,86 |
vtmkzoom.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2013 | 1.500 | 7.665 | 5,11 |
vtmkzoom.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2012 | 1.020 | 7.282 | 7,14 |
vtmkzoom.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2011 | 1.049 | 3.394 | 3,24 |
anne.be | Vlaamse Media Maatschappij / Belgacom | 2013 | 412 | 1.163 | 2,82 |
anne.be | Vlaamse Media Maatschappij / Belgacom | 2012 | 568 | 1.916 | 3,37 |
anne.be | Vlaamse Media Maatschappij / Belgacom | 2011 | 633 | 1.898 | 3 |
Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
De volgorde in populariteit bij de websites van radiozenders is verschillend met de traditionele radio’s. De website van Radio 2 staat slechts op de 5de plaats van de radiowebsites, hoewel het als radiozender het grootste marktaandeel heeft. Studio Brussel dat een jong publiek aanspreekt, kan rekenen op het grootste publiek op basis van het aantal sessies op zijn website (d.i. een bezoek van minstens 30 opeenvolgende minuten). Voor de traditionele radio moet het Radio 2 en Q-Music laten voorgaan. Binnen de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie heeft Studio Brussel het grootst aantal luisteraars per dag en wordt er het langst naar geluisterd. Q-Music is zowel via de website als de radio de tweede meest populaire zender. Radio 1 is via het internet dan weer relatief iets populairder dan via radio.
Tabel 40: Websites die overeenstemmen met een radiozender[49]
Website | Onderneming | Jaar | Bezoeken/ Sessies* | Pagina-opvragingen | Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek |
---|---|---|---|---|---|
stubru.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 27.098 | 54.359 | 2,01 |
stubru.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 28.907 | 105.011 | 3,63 |
stubru.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 30.427 | 95.840 | 3,15 |
q-music.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2013 | 17.948 | 66.533 | 3,71 |
q-music.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2012 | 15.461 | 44.738 | 2,89 |
q-music.be | Vlaamse Media Maatschappij | 2011 | 15.579 | 49.128 | 3,15 |
radio1.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 10.179 | 24.287 | 2,39 |
radio1.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 8.890 | 26.449 | 2,98 |
radio1.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 13.335 | 33.514 | 2,51 |
mnm.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 13.498 | 32.873 | 2,44 |
mnm.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 9.129 | 29.149 | 3,19 |
mnm.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 10.040 | 35.011 | 3,49 |
radio2.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 11.072 | 32.727 | 2,96 |
radio2.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 9.835 | 34.607 | 3,52 |
radio2.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 9.952 | 30.992 | 3,11 |
joe.be | JoeFM | 2013 | 2.478 | 5.296 | 2,14 |
joe.be | JoeFM | 2012 | 2.515 | 5.232 | 2,08 |
joe.be | JoeFM | 2011 | 4.856 | 10.275 | 2,12 |
klara.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2013 | 3.538 | 9.924 | 2,8 |
klara.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2012 | 3.353 | 11.811 | 3,52 |
klara.be | Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie | 2011 | 4.031 | 10.870 | 2,7 |
nostalgie.eu | Vlaanderen Eén | 2013 | 2.329 | 3.914 | 1,68 |
nostalgie.eu | Vlaanderen Eén | 2012 | 4.427 | 9.767 | 2,21 |
nostalgie.eu | Vlaanderen Eén | 2011 | 4.262 | 9.936 | 2,33 |
Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
INFOFRAGMENT: OPPA
Doordat het online-aspect steeds aan belang inwint, is een uitgebreide kennis over de evolutie van journalistieke digitale content noodzakelijk. Uitgeverijen en mediamerken hebben ervoor gekozen om deze kennis optimaal uit te wisselen door de vereniging OPPA (Online Professional Publishers Association) op te starten. Hierdoor kunnen mediaondernemingen samenwerken opdat er nuttige studies over media aangereikt worden.50]
OPPA vormt een departement van The Ppress, net zoals B2B Press, Custo, Febelmag en Free Press.
[47] Deze website stelt informatie beschikbaar over wereldwijd meer dan 16 miljoen sites. De statistieken over het webverkeer op de sites wordt verzameld d.m.v. een door surfers op vrijwillige basis geïnstalleerde tool die informatie doorstuurt. De traffic rank wordt bepaald a.d.h.v. het gemiddelde aantal bezoekers en pageviews gedurende de laatste 3 maanden.
[48] De sites in deze top werden gerangschikt volgens de “1 month alexa traffic rank”. Deze wordt berekend a.d.h.v. een combinatie van het gemiddelde aantal dagelijkse bezoekers en het aantal pageviews, http://www.alexa.com/topsites
[49] RV en RVi, de radiozenders van de VRT voor mensen in het buitenland die op de hoogte willen blijven van het Vlaamse nieuws, werden op 1 januari 2012 vervangen door Radio 1 en Radio 2. Ook de websites van RV en RVi werden stopgezet.
[50] OPPA, "Omtrent de Online Professional Publishers Association", http://www.theppress.be/oppa/nl/