1.4.3 Aggregatie: Website-eigenaars

De websitebeheerders zorgen ervoor dat de website vorm krijgt zodat internetgebruikers de input van de verschillende contentleveranciers kunnen lezen. Via de website www.alexa.com [47] kan een rangschikking opgesteld worden van de meest bezochte websites in België. De websites die de afgelopen 4 jaar als het populairst geklasseerd[48] stonden, worden in tabel 35 opgelijst.

Tabel 35: Lijst meest bezochte websites in België volgens Alexa

Ranking

12/08/2013

23/08/2012

30/08/2011

13/08/2010

28/07/2009

1

google.be

google.be

google.be

google.be

google.be

2

facebook.com

facebook.com

facebook.com

facebook.com

facebook.com

3

google.com

google.com

youtube.com

youtube.com

live.com

4

youtube.com

youtube.com

google.com

live.com

youtube.com

5

wikipedia.org

live.com

live.com

google.com

google.com

6

live.com

wikipedia.org

wikipedia.org

yahoo.com

skyrock.com

7

amazon.com

yahoo.com

yahoo.com

msn.com

msn.com

8

yahoo.com

linkedin.com

msn.com

wikipedia.org

yahoo.com

9

linkedin.com

msn.com

blogspot.com

ebay.be

netlog.com

10

twitter.com

hln.be

twitter.com

google.fr

google.fr

11

nieuwsblad.be

twitter.com

linkedin.com

partypoker.com

ebay.be

12

hln.be

google.fr

google.fr

blogger.com

wikipedia.org

13

google.fr

standaard.be

ebay.be

netlog.com

dailymotion.com

14

standaard.be

ebay.be

hln.be

hln.be

blogger.com

15

wordpress.com

nieuwsblad.be

livejasmin.com

livejasmin.com

partypoker.com

16

immoweb.be

immoweb.be

immoweb.be

megaupload.com

free.fr

17

amazon.fr

wordpress.com

standaard.be

immoweb.be

tf1.fr

18

dhnet.be

xhamster.com

lesoir.be

twitter.com

youporn.com

19

xhamster.com

telenet.be

wordpress.com

jeuxvideo.com

jeuxvideo.com

20

msn.com

dhnet.be

megaupload.com

skynet.be

skynet.be

Na enkele jaren van groei in het aantal vermeldingen van websites met een “.be” extensie, nam dit in 2013 opnieuw af tot 6. Het afgelopen jaar bleef het aantal websites met Vlaamse mediatitel constant op 3.
De top 6 in de tabel wijzigde nagenoeg niet t.o.v. 2012. Enkel live.com en wikipedia.org wisselden van plaats. Opvallende stijger is amazon.com op de zevende plaats dat voordien niet in de top voorkwam. Telenet.be viel dan weer uit de lijst. Ook ebay.be dat tot 2012 altijd tot de meest bekeken websites behoorde, verdween in 2013 uit de top 20.
De nieuwsgerelateerde websites in de top bestaan opnieuw uit nieuwsblad.be, hln.be en standaard.be. zowel De Standaard als Het Laatste Nieuws zakken in populariteit. Het Nieuwsblad steeg enkele plaatsen. 

Om het internetsegment dat tot de Vlaamse mediasector gerekend kan worden af te bakenen zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden. Hoewel sociale media een steeds belangrijker rol spelen in de nieuwsgaring, rekenen de auteurs van dit rapport ze strictu sensu niet tot de Vlaamse mediasector.

Om een zicht te krijgen op de populairste Vlaamse mediawebsites (volgens Alexa), werden de best geklasseerde websites met een Nederlandstalige media-inhoud uit de Alexa-top 500 geselecteerd.

Daarvoor werden volgende criteria gehanteerd:

  • De domeinnaam moet eigendom zijn van een Vlaamse onderneming.
  • De op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct aangeboden door een onderneming die reeds op een andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector, ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een “klassiek” mediaproduct.

Tabel 36 geeft een overzicht van die selectie. In de top 200 komen er nog maar 16 desbetreffende websites voor waar dit er in 2011 nog 20 waren. Opvallend aan die top is de sterke positie van Vlaamse nieuwssites verbonden aan krantentitels, zoals nieuwsblad.be, hln.be en standaard.be. Verder zijn zoekmotoren, veilingsites en de websites van banken populair bij de Vlaamse surfer.

Tabel 36: 16 populairste Vlaamse sites met media-inhoud met hun rank in de top 200 van in België bezochte websites

Ranking in
top 200 Alexa
13/08/2013

Ranking in
top 200 Alexa
1/08/2012

Ranking in top 200 Alexa 1/08/2011

Website

Website-eigenaar

11

15

23

nieuwsblad.be

Corelio

12

10

14

hln.be

De Persgroep Publishing

14

13

17

standaard.be

Corelio

32

19

39

telenet.be

Telenet

34

39

38

deredactie.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

48

30

41

skynet.be

Belgacom Skynet

52

29

47

sporza.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

56

61

68

tijd.be

Mediafin

73

44

51

demorgen.be

De Persgroep Publishing

84

62

( )

knack.be

Roularta Media Group

92

64

65

clint.be

Think Media

97

67

( )

belgacom.be

Belgacom

109

65

86

gva.be

De Vlijt

112

146

166

jobat.be

Jobat

119

103

143

zita.be

Telenet

178

151

140

hbvl.be

Concentra Media

 * ( ) = geen ranking vorig jaar binnen de top 20.
Bron: http://www.alexa.com/topsites/countries/BE, 13/08/2013 (23/08/2012 en 30/08/2011)

In de top wisselden Het Laatste Nieuws, De Standaard en Het Nieuwsblad van positie waardoor deze laatste als eerste Vlaamse mediawebsite voorkomt in de top 200 volgens Alexa. Sporza.be zakte terug (2012 was een sterk sportjaar waarin ook de Olympische Spelen en het EK voetbal werden georganiseerd). Tijd.be steekt voor de eerste keer in drie jaar demorgen.be voorbij in populariteit. De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg kenden een moeilijker jaar en verloren veel plaatsen in de rangschikking.

Msn.be ging begin 2013 over in Skype waardoor deze niet meer in de top voorkomt. Ook de websites vacature.com en vandaag.be verdwenen uit de top 200.

Naast de opmaak van een top 20 vanuit voornoemde invalshoek kan ook nagegaan worden welke websites overeenstemmen met bestaande Vlaamse mediaproducten, zoals die van Vlaamse dagbladen, periodieke bladen, radiozenders en televisieomroepen.

In tabel 37 vindt de lezer een overzicht van de online dagbladen. De Nieuwe Gazet en De Gentenaar hebben geen eigen websites. Surfers worden doorverwezen naar de websites van respectievelijk Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

Tijdens de laatste drie jaar nam het gemiddeld aantal paginaopvragingen per bezoek enkel toe voor Het Laatste Nieuws en De Tijd. Bij de meesten nam dit in 2012 toe, maar daalde dit cijfer opnieuw in 2013. Het niveau van 2013 blijft wel hoger dan dat van 2011, behalve voor De Standaard waar de surfer in 2011 nog gemiddeld 5,26 pagina’s bekeek per bezoek en dit in 2013 nog maar 4,57 was.

Tabel 37: Overzicht van online dagbladen (gemiddelden per week)

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken/
Sessies*

Pagina-
opvragingen

Gemiddeld #
pag.-opvragingen
 per bezoek

hln.be

De Persgroep Publishing NV

2013

1.392.338

8.984.182

6,45

hln.be

De Persgroep Publishing NV

2012

1.056.152

6.296.479

5,96

hln.be

De Persgroep Publishing NV

2011

1.021.754

5.810.102

5,69

nieuwsblad.be

Corelio NV

2013

1.176.910

7.117.514

6,05

nieuwsblad.be

Corelio NV

2012

809.173

6.027.305

7,45

nieuwsblad.be

Corelio NV

2011

583.795

3.308.904

5,67

destandaard.be

Corelio NV

2013

457.704

2.091.827

4,57

destandaard.be

Corelio NV

2012

433.032

2.665.919

6,16

destandaard.be

Corelio NV

2011

439.202

2.312.149

5,26

tijd.be

Mediafin NV

2013

179.670

806.176

4,49

tijd.be

Mediafin NV

2012

177.581

787.132

4,43

tijd.be

Mediafin NV

2011

246.887

1.020.519

4,13

gva.be

De Vlijt NV

2013

193.235

771.908

3,99

gva.be

De Vlijt NV

2012

155.193

715.852

4,61

gva.be

De Vlijt NV

2011

160.257

606.284

3,78

hbvl.be

Concentra Media NV

2013

175.531

923.204

5,26

hbvl.be

Concentra Media NV

2012

157.993

1.005.744

6,37

hbvl.be

Concentra Media NV

2011

156.356

678.741

4,34

demorgen.be

De Persgroep Publishing NV

2013

189.411

846.638

4,47

demorgen.be

De Persgroep Publishing NV

2012

145.339

830.631

5,72

demorgen.be

De Persgroep Publishing NV

2011

146.265

619.894

4,24

Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

Het aantal bezoeken van het online equivalent van sites die corresponderen met een tijdschrifttitel ligt gevoelig lager dan die van de dagbladen. Vermoedelijk ligt het ontbreken van dagdagelijkse actualiteit aan de oorsprong van dit fenomeen. Dit zou ook verklaren waarom rnews.be – de portaalwebsite van onder meer Knack, Trends en de Streekkrant – relatief succesvol is. Deze website volgt de actualiteit wel op de voet en trekt daardoor waarschijnlijk een groter aantal surfers aan.

In de onderstaande tabel die een momentopname weergeeft, blijkt dat 2012 een beter jaar was voor de tijdschriften dan 2013. Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de dagbladen. Voor de meeste geldt echter, dit in tegenstelling tot de online dagbladmarkt, dat het gemiddeld aantal paginaopvragingen van 2011 hoger ligt dan dat van 2013. Enkele magazines kennen zelfs een zeer sterke terugval. Voorbeelden hiervan zijn Humo, Flair, TeVe-blad en Ché. De website van P-magazine kon de laatste 2 jaar reeds op minder belangstelling rekenen. Het omgekeerde deed zich voor op de website van Story. De populariteit nam daar voor het tweede jaar op rij toe.

Tabel 38: websites gelieerd aan periodieke pers (gemiddelden per week)

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken

Pagina-opvragingen

Gemiddeld # Pag.-opvragingen/ bezoek

knack.be - levif.be

Roularta Media Groep

2013

198.133

732.514

3,7

knack.be - levif.be

Roularta Media Groep

2012

182.874

854.014

4,67

knack.be - levif.be

Roularta Media Groep

2011

147.580

561.191

3,8

clint.be

Think Media

2013

81.094

446.926

5,51

clint.be

Think Media

2012

70.270

557.645

7,94

clint.be

Think Media

2011

64.036

384.319

6

humo.be

De Vijver Media

2013

29.521

201.971

6,84

humo.be

De Vijver Media

2012

28.389

508.201

17,9

humo.be

De Vijver Media

2011

24.421

177.072

7,25

goedgevoel.be

Sanoma Media Belgium

2013

28.369

42.158

1,49

goedgevoel.be

Sanoma Media Belgium

2012

12.810

31.031

2,42

goedgevoel.be

Sanoma Media Belgium

2011

15.861

29.253

1,84

libelle.be

Sanoma Media Belgium

2013

7.025

30.731

4,37

libelle.be

Sanoma Media Belgium

2012

4.899

25.781

5,26

libelle.be

Sanoma Media Belgium

2011

10.952

35.497

3,24

teveblad.be

Sanoma Media Belgium

2013

6.947

18.934

2,73

teveblad.be

Sanoma Media Belgium

2012

7.392

46.990

6,36

teveblad.be

Sanoma Media Belgium

2011

10.068

67.547

6,71

flair.be

Sanoma Media Belgium

2013

18.414

103.534

5,62

flair.be

Sanoma Media Belgium

2012

8.798

70.596

8,02

flair.be

Sanoma Media Belgium

2011

7.518

54.158

7,2

elle.be

Edition Ventures Woman

2013

8.838

33.993

3,85

elle.be

Edition Ventures Woman

2012

5.674

22.339

3,94

elle.be

Edition Ventures Woman

2011

5.963

26.254

4,4

p-magazine.be

Think Media

2013

4.633

14.515

3,13

p-magazine.be

Think Media

2012

4.984

28.598

5,74

p-magazine.be

Think Media

2011

3.090

32.533

10,53

joepie.be

De Persgroep

2013

1.853

8.922

4,81

joepie.be

De Persgroep

2012

1.848

10.452

5,66

joepie.be

De Persgroep

2011

2.709

13.223

4,88

story.be

Sanoma Media
Belgium

2013

4.500

14.528

3,23

story.be

Sanoma Media
Belgium

2012

2.838

8.391

2,96

story.be

Sanoma Media
Belgium

2011

1.831

4.265

2,33

che.be

Think Media

2013

219

635

2,9

che.be

Think Media

2012

399

2.530

6,34

che.be

Think Media

2011

768

4.196

5,46

Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

Ten slotte zijn er nog de websites van de belangrijkste Vlaamse televisie- en radio-omroepen. Tabel 39 en 40 lijsten de meest bezochte websites op die gerelateerd kunnen worden aan een Vlaamse radiozender en/of televisieomroep. Opvallend in de lijst is de sterke profilering van de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie NV en de Vlaamse Media Maatschappij.

De websites van de televisiezenders Eén en VTM kennen opnieuw het grootst aantal bezoeken en paginaopvragingen. Dit naar analogie met hun marktaandelen op televisie waar zij de 2 belangrijkste kanalen vormen voor de kijker. Dit geldt eveneens voor Canvas en Vier die daarna de grootste zenders zijn. Ketnet is een uitschieter. Sinds vorig jaar is het verhuisd naar de zender Op12, het derde kanaal van de VRT. Hoewel Op12 een marktaandeel heeft van ongeveer 1% voor televisie, komt het toch op de derde plaats in de lijst met websites die corresponderen met een tv-omroep.

Voor de helft van de websites gerelateerd aan televisie zakte het gemiddelde aantal webpagina’s per bezoek voor het tweede jaar op rij. Bij de andere websites bleef de populariteit nagenoeg constant.

Tabel 39: Websites die corresponderen met een tv-omroep

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken/ Sessies*

Pagina-opvragingen

Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek

een.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

78.202

191.606

2,45

een.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

74.721

241.238

3,23

een.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

70.646

244.982

3,47

vtm.be

Vlaamse Media Maatschappij

2013

66.550

230.463

3,46

vtm.be

Vlaamse Media Maatschappij

2012

38.767

203.020

5,24

vtm.be

Vlaamse Media Maatschappij

2011

36.587

150.250

4,11

ketnet.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

28.292

246.444

8,71

ketnet.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

24.217

271.110

11,2

ketnet.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

26.646

160.360

6,02

canvas.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

7.265

17.926

2,47

canvas.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

7.408

25.075

3,38

canvas.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

15.773

58.076

3,68

vier.be

SBS Belgium

2013

8.244

29.833

3,62

vier.be

SBS Belgium

2012

7.469

23.249

3,11

vier.be

SBS Belgium

2011

14.668

88.781

6,05

studio100tv.be

Studio 100

2013

5.202

26.211

5,04

studio100tv.be

Studio 100

2012

3.417

29.419

8,61

studio100tv.be

Studio 100

2011

4.790

36.864

7,7

canvas.be(homepage)

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

2.697

3.326

1,23

canvas.be (homepage)

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

7.408

25.075

3,38

canvas.be (homepage)

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

4.631

5.709

1,23

2be.be

Vlaamse Media Maatschappij

2013

3.502

9.291

2,65

2be.be

Vlaamse Media Maatschappij

2012

2.254

7.316

3,25

2be.be

Vlaamse Media Maatschappij

2011

4.396

16.439

3,74

nickelodeon.be

Viacom International Media Networks

2013

7.537

38.931

5,17

nickelodeon.be

Viacom International Media Networks

2012

7.450

47.307

6,35

nickelodeon.be

Viacom International Media Networks

2011

4.818

35.062

7,28

jim.be

Vlaamse Media Maatschappij

2013

13.949

35.830

2,57

jim.be

Vlaamse Media Maatschappij

2012

12.517

43.124

3,45

jim.be

Vlaamse Media Maatschappij

2011

4.204

10.354

2,46

iwatch.be

Vlaamse Media Maatschappij

2013

2.845

11.757

4,13

iwatch.be

Vlaamse Media Maatschappij

2012

3.588

17.280

4,82

iwatch.be

Vlaamse Media Maatschappij

2011

4.558

22.562

4,95

mtv.be

Viacom International Media Networks

2013

1.347

3.745

2,78

mtv.be

Viacom International Media Networks

2012

2.280

6.788

2,98

mtv.be

Viacom International Media Networks

2011

2.586

12.318

4,76

vitaya.be

Vlaamse Media Maatschappij

2013

1.907

6.721

3,52

vitaya.be

Vlaamse Media Maatschappij

2012

1.534

7.219

4,71

vitaya.be

Vlaamse Media Maatschappij

2011

2.468

9.683

3,92

tmf.be

Viacom International Media Networks

2013

786

2.329

2,96

tmf.be

Viacom International Media Networks

2012

1.178

3.680

3,12

tmf.be

Viacom International Media Networks

2011

2.140

5.967

2,79

vijf.be

SBS Belgium

2013

1.850

7.373

3,99

vijf.be

SBS Belgium

2012

1.615

6.677

4,13

vijf.be

SBS Belgium

2011

1.640

9.605

5,86

vtmkzoom.be

Vlaamse Media Maatschappij

2013

1.500

7.665

5,11

vtmkzoom.be

Vlaamse Media Maatschappij

2012

1.020

7.282

7,14

vtmkzoom.be

Vlaamse Media Maatschappij

2011

1.049

3.394

3,24

anne.be

Vlaamse Media Maatschappij / Belgacom

2013

412

1.163

2,82

anne.be

Vlaamse Media Maatschappij / Belgacom

2012

568

1.916

3,37

anne.be

Vlaamse Media Maatschappij / Belgacom

2011

633

1.898

3

Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

De volgorde in populariteit bij de websites van radiozenders is verschillend met de traditionele radio’s. De website van Radio 2 staat slechts op de 5de plaats van de radiowebsites, hoewel het als radiozender het grootste marktaandeel heeft. Studio Brussel dat een jong publiek aanspreekt, kan rekenen op het grootste publiek op basis van het aantal sessies op zijn website (d.i. een bezoek van minstens 30 opeenvolgende minuten). Voor de traditionele radio moet het Radio 2 en Q-Music laten voorgaan. Binnen de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie heeft Studio Brussel het grootst aantal luisteraars per dag en wordt er het langst naar geluisterd. Q-Music is zowel via de website als de radio de tweede meest populaire zender. Radio 1 is via het internet dan weer relatief iets populairder dan via radio.

Tabel 40: Websites die overeenstemmen met een radiozender[49]

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken/ Sessies*

Pagina-opvragingen

Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek

stubru.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

27.098

54.359

2,01

stubru.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

28.907

105.011

3,63

stubru.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

30.427

95.840

3,15

q-music.be

Vlaamse Media Maatschappij

2013

17.948

66.533

3,71

q-music.be

Vlaamse Media Maatschappij

2012

15.461

44.738

2,89

q-music.be

Vlaamse Media Maatschappij

2011

15.579

49.128

3,15

radio1.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

10.179

24.287

2,39

radio1.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

8.890

26.449

2,98

radio1.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

13.335

33.514

2,51

mnm.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

13.498

32.873

2,44

mnm.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

9.129

29.149

3,19

mnm.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

10.040

35.011

3,49

radio2.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

11.072

32.727

2,96

radio2.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

9.835

34.607

3,52

radio2.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

9.952

30.992

3,11

joe.be

JoeFM

2013

2.478

5.296

2,14

joe.be

JoeFM

2012

2.515

5.232

2,08

joe.be

JoeFM

2011

4.856

10.275

2,12

klara.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2013

3.538

9.924

2,8

klara.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2012

3.353

11.811

3,52

klara.be

Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

2011

4.031

10.870

2,7

nostalgie.eu

Vlaanderen Eén

2013

2.329

3.914

1,68

nostalgie.eu

Vlaanderen Eén

2012

4.427

9.767

2,21

nostalgie.eu

Vlaanderen Eén

2011

4.262

9.936

2,33

Bron: Op basis van CIM-cijfers (week 33 – 2013)
* Een bezoek of een sessie is een reeks paginaopvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
 

INFOFRAGMENT: OPPA

Doordat het online-aspect steeds aan belang inwint, is een uitgebreide kennis over de evolutie van journalistieke digitale content noodzakelijk. Uitgeverijen en mediamerken hebben ervoor gekozen om deze kennis optimaal uit te wisselen door de vereniging OPPA (Online Professional Publishers Association) op te starten. Hierdoor kunnen mediaondernemingen samenwerken opdat er nuttige studies over media aangereikt worden.50]

OPPA vormt een departement van The Ppress, net zoals B2B Press, Custo, Febelmag en Free Press.



[47] Deze website stelt informatie beschikbaar over wereldwijd meer dan 16 miljoen sites. De statistieken over het webverkeer op de sites wordt verzameld d.m.v. een door surfers op vrijwillige basis geïnstalleerde tool die informatie doorstuurt. De traffic rank wordt bepaald a.d.h.v. het gemiddelde aantal bezoekers en pageviews gedurende de laatste 3 maanden.

[48] De sites in deze top werden gerangschikt volgens de “1 month alexa traffic rank”. Deze wordt berekend a.d.h.v. een combinatie van het gemiddelde aantal dagelijkse bezoekers en het aantal pageviews, http://www.alexa.com/topsites

[49] RV en RVi, de radiozenders van de VRT voor mensen in het buitenland die op de hoogte willen blijven van het Vlaamse nieuws, werden op 1 januari 2012 vervangen door Radio 1 en Radio 2. Ook de websites van RV en RVi werden stopgezet.

[50] OPPA, "Omtrent de Online Professional Publishers Association", http://www.theppress.be/oppa/nl/