1.1.6. Transversale domeinen

SD16: Nieuws is de kernopdracht van de openbare omroep. VRT nieuws informeert op een kwalitatieve en deontologisch verantwoorde manier. VRT Nieuws moet een betrouwbare en deskundige gids zijn die op een toegankelijke manier correcte en genuanceerde informatie en duiding verstrekt. Betrouwbaarheid, onpartijdigheid en geloofwaardigheid zijn kernwaarden van VRT Nieuws.

OD16.1: VRT Nieuws voert haar opdracht uit op een deontologisch verantwoorde manier, en dit met als basis het redactiestatuut en de deontologische code.

  • De deontologische adviesraad rapporteert jaarlijks over de opvolging van de deontologische code en geeft aan of een actualisering hiervan wenselijk is;

  • VRT Nieuws is transparant en fouten in berichtgeving worden rechtgezet en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie. 

OD16.2: VRT Nieuws waakt over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen. De VRT monitort dit in het kader van de doelstelling diversiteit (zie hoger).

OD16.3: VRT Nieuws waakt over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op dat minstens volgende elementen behelst:

  • een opleidingstraject voor iedere journalist waarin dossierkennis, specialisatie, interviewtechnieken, deontologie, beeldvorming en diversiteit prioritair zijn;

  • de transparantie van VRT Nieuws op het vlak van de organisatie en de werking;

  • de inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing van het nieuwsaanbod op basis van interne en externe studies;

  • de jaarlijkse rapportering over de waardering van de Vlaamse mediagebruiker over het VRT nieuwsaanbod.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. de deontologische adviesraad jaarlijks te rapporteren over de opvolging van de deontologische code en aan te geven of een actualisering hiervan wenselijk is;
  2. VRT Nieuws transparant te zijn en dienen fouten in berichtgeving rechtgezet te worden en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie;
  3. VRT Nieuws te waken over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen en dient de VRT dit te monitoren;
  4. VRT Nieuws te waken over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op met opleidingstrajecten, transparantie in de werking, inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing en een jaarlijkse rapportering over de waardering

De VRT stelt ....

Uitvoering opdracht

VRT Nieuws voerde in 2013 haar opdracht uit op een kwalitatieve en deontologisch verantwoorde manier, en dit met als basis het redactiestatuut en de deontologische code.

In 2013 werd een nieuwe deontologische adviesraad verkozen. Daarin zijn voor het eerst mensen van ENG (camera, geluid en montage) vertegenwoordigd. De nieuwe adviesraad telt 12 leden en is aangesteld voor een termijn van vier jaar.

  • De deontologische adviesraad gaf in 2013 zeven formele adviezen aan het college van hoofdredacteurs:
    • Twee formele adviezen over het ontslag van een journalist
    • Een formeel advies over de terugkeer van een journalist nadat die voor de Europese Commissie had gewerkt
    • Drie formele adviezen over deontologie buiten het werk
    • Een advies over een conflict tussen een journalist en een hoofdredacteur
  •  De deontologische adviesraad gaf daarnaast ook 69 informele adviezen aan de hoofdredactie en aan programmamakers (op vraag van een collega, deontologische adviesraad, na klacht van mediagebruiker en na een parlementaire vraag).
  • De deontologische adviesraad heeft een deontologische opleiding georganiseerd voor in totaal 23 journalisten. Daarnaast werden er ook twee discussiesessies gehouden, één met Tom Naegels (Ombudsman van de Standaard) en één over zelfdoding samen met deskundigen.
  • In 2013 werden er zeven deontologische tips verstuurd over:
    • Beeldmateriaal op internet
    • Interviews met slachtoffers van seksueel misbruik
    • Peilingen
    • Gruwelijke beelden uit oorlogssituaties
    • Minderjarigen voor de jeugdrechter
    • Monnik Giel
    • Sociale Media

Op de pagina “Rechtzettingen” van Deredactie.be publiceerde de hoofdredactie in totaal zes verduidelijkingen en/of verontschuldigingen m.b.t onduidelijkheden in de berichtgeving.

Genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen

De VRT-nieuwsdienst leverde in 2013 belangrijke inspanningen voor een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende bevolkingsgroepen in haar programma’s:

  • Er werd verder gewerkt aan de bewustwording rond gender en diversiteit, zowel naar rekrutering van medewerkers toe als naar diversiteit in het aanbod.  Zo kreeg De Zevende Dag in 2013 een presentatrice met kleur, en ook op de redactievloer groeide de diversiteit.

    Radio en TV programma’s werden van nabij gemonitord op kleur en gender. Specifieke vormingen rond gender werden georganiseerd voor de journalisten en leidinggevenden van de nieuwsdienst . De doelstelling van de workshops was om op basis van beeldmateriaal en concrete voorbeelden journalisten op te leiden over vrouw- en manbeelden in nieuws en duiding. De vorming werd gegeven door Katrien Van der Heyden, sociologe met een master in gender studies die als zelfstandige consultant werkt rond thema’s als gelijke kansen, gender en diversiteit (www.nesmaconsulting.be).
     
  • Tot slot werd ook een actieplan voor 2014 opgesteld:
    • Meer diversifiëren in experts (d.m.v. delen van ervaring met nieuwe experts, speeddates en videoboodschappen)
    • Praktische lijst voor verslaggevers en programmamakers met 10 tips om meer vrouwelijke sprekers te vinden (Katrien Van der Heyden)
    • Nieuw divers talent aantrekken
    • Tellen van diversiteit in berichtgeving voortzetten en intensifiëren (o.a. extra herinnering via rundown)
    • Regelmatig overleg met eindredacteurs
    • Uitwisselen van goede praktijkvoorbeelden

Kwaliteitscontrole

VRT Nieuws waakte ook over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en paste het kwaliteitstraject, dat in 2012 werd opgesteld, toe. Binnen dit kwaliteitstraject werden er opleidingen georganiseerd over verschillende onderwerpen:

  • Deontologie bij interviews
  • Mediabeheer (Ardome, i-news)
  • Presentatiecoaching televisie
  • Stemtraining
  • Storytelling (live verslaggeving tv/radio)
  • Radioberichten schrijven
  • Videomontage (Avid, Easycut)

Dit is slechts een greep uit het hele opleidingsaanbod.

Naast opleidingen werd de hoofdredactie en de eindredactie van Het Journaal vernieuwd tegen einde 2013 en in maart 2013 werd de nieuwe televisiestudio in gebruik genomen met een vernieuwende geautomatiseerde regie.

De waardering van de Vlaamse mediagebruiker over het VRT-nieuwsaanbod in 2013 bedroeg 8,3.

Enkele voorbeelden:

  • Eén: Het Journaal van 19uur (8,4), De Zevende Dag (8,0), Volt (8,3), Koppen XL (8,5)
  • Canvas: Panorama (8,6), Reyers Laat (8,2), Terzake (8,2), Vranckx (8,4)
  • Radio: Radionieuws (8,2)

Een uitgebreid overzicht van het nieuwsaanbod van de VRT en hun waardering is terug te vinden in bijlage 15. 

Conclusie:

 

SD17: VRT Nieuws brengt nieuws en duiding voor alle Vlamingen en besteedt daarbij extra aandacht aan het informeren van kinderen en jongeren met een actueel en kwaliteitsvol nieuws- en informatieaanbod. VRT Nieuws besteedt bovendien een relevant gedeelte van haar aanbod aan buitenlandse en Europese berichtgeving. VRT Nieuws doet ook aan onderzoeksjournalistiek. Bij grote gebeurtenissen zal de VRT de kijker meer diepgaand informeren met extra achtergrond.

OD17.1: VRT Nieuws bereikt een zo groot mogelijk en een zo gevarieerd mogelijk publiek.

  • VRT Nieuws zal met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars bereiken;

  • VRT Nieuws zal met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers bereiken;

  • VRT Nieuws brengt een online aanbod via deredactie.be.

OD17.2: VRT Nieuws heeft een specifieke, permanente en evenwichtige aandacht voor buitenlandberichtgeving en internationale duiding.

  • VRT Nieuws maakt binnen het jaar de na inwerkingtreding van deze overeenkomst hiervoor een plan;

  • VRT Nieuws rapporteert tweejaarlijks over de evolutie van het aandeel buitenlandberichtgeving in haar journaals;

  • Op haar televisienetten wijdt VRT Nieuws naast buitenlands nieuws in de journaals, ook afzonderlijke programma’s aan buitenlandberichtgeving.

OD17.3: Diepgravende reportages en onderzoeksjournalistiek krijgen een structurele plaats binnen VRT Nieuws.

  • VRT Nieuws maakt minstens 10 eigengemaakte televisiereportages  per jaar;

  • VRT Nieuws heeft een jaar na inwerkingtreding van deze overeenkomst een plan klaar om onderzoeksjournalistiek aan te moedigen en te implementeren, zodat onderzoeksjournalistiek in meerdere programmaonderdelen aan bod komt.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. VRT Nieuws met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars te bereiken;
  2. VRT Nieuws met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers te bereiken;
  3. VRT Nieuws een online aanbod te brengen via deredactie.be;
  4. VRT Nieuws binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkost hiervoor een plan te maken.
1. VRT Nieuws met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars te bereiken

Uit de gegevens van de CIM-Radiostudie blijkt :

Tabel 13 : % VRT-luisteraars die naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten luisteren
Periode Percentage
januari - maart 95,5%
april - juni 95,7%
juli-augustus -
september-december 95,7%
gemiddeld 95,6%

Bron: CIM-radiostudie (norm: minimum 10 minuten luisteren op dagbasis. De CIM Radiostudie werd in 3 golven uitgevoerd: golf 1 van januari t.e.m.maart, golf 2 van april t.e.m. juni, golf 3 van augustus t.e.m. december)[1]



[1] Voor de maand juli en augustus zijn er geen cijfers beschikbaar daar er in die maand geen veldwerk werd uitgevoerd.

2.VRT Nieuws met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers te bereiken
Tabel 14 : % VRT-kijkers die naar een journaal of duidingsprogramma kijken op de VRT-netten
maand Percentage
januari 78,1%
februari 76,2%
maart 75,4%
april 71,4%
mei 72,0%
juni 70,8%
juli 69,9%
augustus 67,8%
september 72,1%
oktober 74,2%
november 74,6%
december 73,3%
Gemiddeld 73,0%

Bron: CIM-Audimetriestudie, norm: minstens 25% van de uitzending gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen)

3.VRT Nieuws een online aanbod te brengen via deredactie.be

De VRT geeft aan met VRT Nieuws een online aanbod te brengen van alle nieuwsberichten en actualiteit. Dit aanbod is beschikbaar via deredactie.be. Deredactie.be haalde in 2013 gemiddeld 219.605 unieke bezoekers per dag, een stijging met 25% in vergelijking met 2012.

VRT nieuws heeft zich in 2013 voorbereid op de komst van het live center om het nieuws nog sneller op verschillende platformen (radio, tv, digitaal) aan te bieden. Dit Live Center bestond uit een continue geüpdatete stroom van berichten in telexvorm, om het steeds evoluerende nieuws heet van de naald en in real time aan de surfer te bezorgen.

Buitenlandberichtgeving

VRT Nieuws had een specifieke, permanente en evenwichtige aandacht voor buitenland-berichtgeving en internationale duiding.

  • De VRT-Nieuwsdienst bood in 2013 nieuws over en duiding bij de gebeurtenissen in het buitenland. Dat deed ze niet enkel in de Journaals, radiobulletins of online maar ook in afzonderlijke programma’s (zoals Vranckx, Login en Villa Politica Europees).
  • Uit interne metingen bleek dat in 2013 30% van de items van De journaals van 13 uur en 19 uur over het buitenland ging. VRT Nieuws heeft in 2013 in ruim 50 verschillende landen reizen en reportages gemaakt. VRT Nieuws heeft dus in 1 op 4 van alle landen in de wereld eigen reportages met VRT-verslaggevers gemaakt. Naast de vele buitenlandse opdrachten en reizen, verzorgde VRT Nieuws ook speciale buitenlandse LIVE-uitzendingen zoals:
    • De begrafenis van Margaret Thatcher
    • De troonsafstand van de Nederlands Koningin Beatrix en het aantreden van Willem-Alexander
    • (2de) Eedaflegging van Barack Obama
    • De Intronisatie van de nieuwe Paus
    • De begrafenis van Nelson Mandela

Diepgravende reportages en onderzoeksjournalistiek

VRT Nieuws bleef ook in 2013 inzetten op onderzoeksjournalistiek door het in 2012 opgemaakte  plan inzake onderzoeksjournalistiek toe te passen. In dit plan werden de krachtlijnen opgenomen van de aandacht voor onderzoek bij de VRT-nieuwsdienst. Zo maakte VRT-nieuws in 2013 diepgravende reportages voor programma’s als Panorama, Volt en Koppen. Daarnaast kwamen er ook diepgravende reportages aan bod op de radio.

  • Panorama: Hier kwamen 14 diepgravende reportages aan bod waaronder de reconstructie van het verhaal van Jonathan Jacob, de hervorming van het secundair onderwijs en euthanasie in de gevangenis.
  • Volt: In 2013 werden er 25 reportages gemaakt over zeer diverse thema’s als het rijgedrag in zone 30, kwaliteit van luiers, heling met IPhone en laptop en de effectiviteit van ID controles op luchthavens.
  • Koppen: In dit programma kwamen er 7 zelfgemaakte reportages aan bod waaronder de getuigenis van Syriëmama’s over radicaliserende jongeren en het Vlaamse schoolwachtlijstensysteem.
  • Radio: Op de radio kwamen er 2 diepgravende reportages aan bod in De Ochtend over de transparantie van de Vlaamse Overheid en de Schrijnende toestanden in noodinternaten gemeenschapsonderwijs.

De uitgebreide lijst van reportages, waaruit blijkt dat VRT Nieuws in 2013 ruim voldoende eigengemaakte reportages heeft uitgezonden, wordt opgenomen in bijlage 17.

 

Conclusie:

 

SD18: De VRT informeert in de breedte en in de diepte over cultuur in Vlaanderen, en werkt hiervoor samen met een brede waaier aan culturele instellingen en mediapartners. De VRT kadert de Vlaamse cultuur internationaal en draagt bij tot de uitstraling van de Vlaamse culturele identiteit in het buitenland.

OD18.1: De VRT bewaakt de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur.

OD18.2: De VRT brengt verslag uit over en helpt de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen.

  • Via EBU-partners verspreidt de VRT een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland.

  • Cobra brengt 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht via een mix van TV- en online aanbod.

OD18.3: De VRT werkt inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gaan daarbij uit van eigen keuzes en verantwoordelijkheden, passend bij het medium radio, TV en online. Om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten, werking en doelstellingen te stimuleren, organiseert de VRT op regelmatige basis een open dialoog met de sector. De VRT continueert samenwerking met het culturele veld en breidt het uit waar nodig.

  • Alle VRT-netten verlenen via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners.

  • De VRT participeert jaarlijks in 10 crossmediale projecten waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners.

  • De VRT heeft een intern productiehuis dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners.

  • Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur te bewaken;
  2. Via EBU-partners een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland te verspreiden;
  3. Via Cobra 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht te brengen via een mix van TV- en online aanbod;
  4. Via alle VRT-netten via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners te verlenen;
  5. jaarlijks in 10 crossmediale projecten te participeren waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners;
  6. een intern productiehuis te hebben dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners;
  7. in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’ te organiseren, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.

De VRT stelt dat ...

De VRT ondersteunde de eigenheid, diversiteit en rijkdom van cultuur in Vlaanderen. Zij stimuleerde ook de cultuurcreatie. Om haar culturele opdracht te realiseren, zette de openbare omroep al zijn netten in. Naast producent en verspreider van cultuur was de VRT ook partner van culturele organisaties.

De VRT bewaakte de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en minder bekende vormen van cultuur.

  • Elk net programmeerde cultuurbijdragen op maat van zijn publiek. De netten stemden hun cultuurplannen onderling af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen. Die coördinatie en afstemming gebeurde binnen de Centrale Cultuur Cel (CCC), waar verantwoordelijken van alle relevante VRT-netten elkaar wekelijks ontmoeten om hun plannen m.b.t. culturele onderwerpen op elkaar af te stemmen. Op die vergadering werden ook culturele partners uitgenodigd, die hier met één voorstelling van hun project binnen de muren van de VRT alle redacties bereikten. In de keuze van de genodigden werd gezocht naar diversiteit, ook over de jaren heen[1].

Verspreiding Vlaamse cultuur in het buitenland

De VRT bracht verslag uit over en hielp de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen.

  • Cobra.be hielp de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen. In 2013 bracht Cobra.be 35 keer verslag uit van buitenlandse kunstenaars die actief waren in Vlaanderen, op basis van eigen reportages en bijkomend ook via een mix van tv- en online aanbod[2]. Cobra volgde bovendien 12 Vlaamse kunstenaars in het buitenland en bracht daar online een beeldverslag van uit[3]. Bijkomende aandacht werd gerealiseerd door tekstartikels over hun buitenlandse activiteiten.
  • Via EBU-partners verspreide de VRT een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland. VRT bood in 2013 verschillende cultuurprogramma’s aan op internationale festivals en er werden ook concerten uitgewisseld met de EBU. Een overzicht van deze programma’s en concerten is terug te vinden in het jaarrapport cultuur (4.4)[4].
  • Er waren ook coproducties rond  culturele onderwerpen met buitenlandse mediahuizen.

Samenwerking met cultuur- en mediapartners

De VRT werkte in 2013 voor haar cultuuraanbod inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gingen daarbij uit van eigen keuzes en verantwoordelijkheden, passend bij het medium radio, tv en online. Om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten, werking en doelstellingen te stimuleren, organiseerde de VRT op regelmatige basis een open dialoog met de sector. De VRT zette ook de samenwerking met het culturele veld in 2013 voort.

  • Intern productiehuis

VRT heeft een intern productiehuis dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de verschillende VRT-netten. Dit productiehuis is ook de centrale motor voor de crossmediale samenwerking met culturele partners (zie ook hierna).

  • Mediaruilen met cultuurpartners

Alle VRT-netten verleenden via ruilovereenkomsten advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners.

De VRT sloot ruilovereenkomsten af met organisatoren omwille van volgende redenen:

  • Ter ondersteuning van Vlaamse culturele initiatieven
  • Voor het aanleveren van redactionele inhoud voor radio- en televisie-uitzendingen + online
  • Omdat het past  in het verlengde van de marketingstrategie van het VRT-net

In 2013 werd voor een totaal van 14.189.566€ verruild.

Categorie
Tabel: Ruil
film - tv - games 1.288.930
muziek 8.567.406
tentoonstelling 1.454.750
podiumkunsten 1.843.005
beurzen 217.600
combinatie 256.150
andere 561.725
totaal 14.189.566
  • Crossmediale projecten

De VRT werkte in 2013 ook projectmatig samen met culturele partners en maakte er door de onderlinge coördinatie van enkele netten crossmediale projecten van. Van de talrijke dergelijke initiatieven in 2013 verdienen er 11 een speciale vermelding. Meer informatie over deze projecten, is terug te vinden in het jaarrapport cultuur (4.3)[5].

  1. Gedichtendag
  2. Flagey 75 jaar
  3. Hugo Claus
  4. Vooruit 100
  5. De Gouden Boekenuil
  6. Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België
  7. Bazar Belge
  8. 350 jaar KASK
  9. Red Star Line
  10. Internationaal Filmfestival van Gent
  11. Boekenbeurs
  • Cultuursalon

Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen ontmoetingen met de culturele partners. In 2013 werd een cultuursalon georganiseerd rond het thema ‘interculturaliteit’. Het cultuursalon werd georganiseerd in samenwerking met Muziekcentrum Vlaanderen en vond plaats op 14 juni 2013 in CC De Grote Post in Oostende. Er werd vooral ingegaan op manieren om allochtoon talent te ontdekken en een forum te geven. Op het cultuursalon kwamen twee gastsprekers uit de sector (Cultuureel Centrum/ Let’s Go Urban) aan bod. Tenslotte was er tijd voor een grote brainstorm over hoe men divers talent een platform kan geven om zich te ‘tonen’ en hoe we kunnen zorgen voor een doorstroom van divers talent naar de media.



 

[1] De uitgenodigde sprekers op het CCC zijn terug te vinden in bijlage 18

[2] Een overzicht van de buitenlandse kunstenaars bij Cobra.be zijn terug te vinden in bijlage 19

[3] Een overzicht van Vlaamse kunstenaars in het buitenland bij Cobra.be zijn terug te vinden in bijlage 20.

[4] Bijlage 21

[5] Bijlage 21

Conclusie:

 

SD19: De VRT is het grootste podium voor en de grootste producent van audiovisueel cultuur- en kunstaanbod in Vlaanderen. Registraties van voorstellingen, concerten en festivals vergroten hun toegankelijkheid. Met eigen evenementen en evenementen in samenwerking of in coproductie met derden, maakt de VRT kunst en cultuur aantrekkelijker voor een divers en breed publiek. De VRT documenteert het culturele erfgoed van Vlaanderen en is de hefboom voor kwaliteitsvolle en vernieuwende audiovisuele cultuurproductie.

OD19.1: De VRT brengt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie op alle radio- en televisienetten en online.

  • De VRT rapporteert jaarlijks over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.

  • De TV-netten brengen een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s[26]waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.

  • In het hoofdjournaal van televisie zitten op jaarbasis minstens 200 cultuuritems.

  • De VRT besteedt in haar aanbod gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.

OD19.2: De VRT attendeert de mediagebruiker op het culturele aanbod.  De VRT  stemt de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op mekaar af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • Een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners verhoogt de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod.

  • De VRT investeert in betrouwbare cultuurambassadeurs. Zij brengen of introduceren het cultureel aanbod van de VRT via hun kanalen en sociale media bij doelgroepen, in het bijzonder bij jongeren en nieuwe Vlamingen.

OD19.3: De VRT stimuleert de cultuurparticipatie in Vlaanderen door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.

  • Tijdens het cultuurseizoen heeft de VRT één wekelijks programma dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie.

  • De radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara organiseren jaarlijks één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.

  • Cobra introduceert jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.

  • Ketnet heeft in haar programmatie ook een cultuuraanbod gericht op kinderen.

OD19.4: De VRT stimuleert de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector,  en maakt deze toegankelijk voor een breder publiek.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen.

  • Canvas investeert in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires.

    • Canvas brengt wekelijks cinefiele nationale en internationale film.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben.

  • Klara programmeert dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland.

  • Klara realiseert minstens 2 coproducties per jaar.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. brede en kwaliteitsvolle culturele informatie te brengen op alle radio- en televisienetten en online.
  2. jaarlijks te rapporteren over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.
  3. Via de TV-netten een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s[27]te  brengen waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.
  4. In het hoofdjournaal van televisie op jaarbasis minstens 200 cultuuritems te hebben.
  5. in haar aanbod gepaste aandacht te besteden aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.
  6. een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners te programmeren die de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod verhogen
  7. in betrouwbare cultuurambassadeurs te investeren
  8. de cultuurparticipatie in Vlaanderen te stimuleren door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.
  9. Tijdens het cultuurseizoen één wekelijks programma uit te zenden dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie
  10. Via de radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara jaarlijks één evenement te organiseren dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.
  11. Via Cobra jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten te introduceren waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.
  12. In de programmatie van Ketnet ook een cultuuraanbod gericht op kinderen te hebben
  13. minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten te registreren.
  14. jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen te registreren.
  15. Op Canvas jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires te brengen
  16. Op Canvas wekelijks cinefiele nationale en internationale film te brengen
  17. Op Canvas jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen te brengen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben
  18. Op Klara dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland te programmeren
  19. Op Klara minstens 2 coproducties per jaar te realiseren.

De VRT rapporteert hetvolgende over deze maatstaf:

1. Brede en kwaliteitsvolle culturele informatie

De VRT brengt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie op alle radio- en televisienetten en online.

  • De VRT rapporteert jaarlijks over de waardering van haar cultuurprogramma’s op televisie. In 2013 bedroeg het gemiddelde waarderingscijfer voor de cultuurprogramma’s op de VRT-televisienetten 8,3 op 10. De mediagebruiker waardeert de cultuurprogramma’s.

    Maand Schaal /10
    Tabel: Waardering cultuurprogramma's VRT op televisie
    januari 8,4
    februari 8,5
    maart 8,5
    april 8,2
    mei 8,1
    juni 8,4
    juli 8,3
    augustus 8,2
    september 8,1
    oktober 8,2
    november 8,2
    december 8,1
    gemiddelde 8,3

    Bron: Waarderingsmonitor, wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van de VRT

  • Het gamma van cultuurprogramma’s[1] op de VRT-televisienetten was in 2013 zeer gevarieerd, gaande van programma’s over de podiumkunsten (zoals bvb. concerten van klassieke en moderne muziek, theater en circus), over de beeldende kunsten, taal, films tot Vlaamse fictie, e.d.

In 2013 had elk VRT-net, op maat van zijn mediagebruikers, kwaliteitsvolle redactionele aandacht voor cultuur, meestal verweven in hybride programma’s, wat garant stond voor een groot bereik. De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie door vanuit de culturele agenda te vertrekken. Enkele netten hadden daarenboven specifieke cultuurprogramma’s voor een publiek met specifieke interesse in culturele domeinen. Het jaarrapport cultuur (1.1)[2] geeft een overzicht van deze cultuurprogramma’s .

  • Met haar cultuur gamma moet de VRT, volgens de beheersovereenkomst, op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken. In 2013 bereikte de VRT wekelijks gemiddeld 43,4% (36,1% in 2012) van de Vlaamse bevolking met haar cultuurprogramma’s. In januari, februari, november en december bereikte de VRT zelfs meer dan de helft van de Vlaamse bevolking met haar uitgebreid aanbod aan cultuurprogramma’s. Bijlage 22 geeft een overzicht van het bereik van de VRT-cultuurprogramma’s op weekbasis.

[1] Definitie cultuur cfr cultuuraddendum BHO 2007-2011: Audio- of audiovisuele programma’s, producten en bijdragen over podiumkunsten (waaronder onder meer opera, ballet, concerten van klassieke en moderne muziek, folk, kleinkunst etc, theater, circus, cabaret, enzovoort), volkscultuur (materieel en immaterieel erfgoed), amateurkunsten, kunstuitingen uit het socio-culturele veld, beeldende kunsten, humane wetenschappen (literatuur, taal, geschiedenis), mode en design, architectuur en urbanisme, cultureel en culinair toerisme, en over culturen en cultuuruitingen van andere volkeren en/of gemeenschappen. Film (cinefiele film, kortfilm, waarheidsgetrouwe verfilmingen of tv-registraties van werken uit de Vlaamse, Nederlandse of de wereldliteratuur en filmklassiekers). Kwalitatief hoogstaande Vlaamse fictie

[2] Bijlage 21

Maand Bereik (%)
Tabel: bereik VRT cultuur
januari 53,0%
februari 51,4%
maart 41,3%
april 31,1%
mei 37,7%
juni 32,1%
juli 33,2%
augustus 34,8%
september 42,2%
oktober 45,0%
november 56,3%
december 63,7%
gemiddeld 43,4%

Bron: CIM-Audimetriestudie, norm: 15' consecutief gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen)

 

  • De Journaals op radio en televisie volgden de culturele agenda en berichtten dagelijks over culturele evenementen. De hoofdjournaals (13.00, 19.00 en 22.15) van televisie brachten in 2013 in totaal 568 unieke cultuuritems. Sommige items werden in meerdere journaals herhaald, maar bij de telling zijn ze als 1 item geteld. Bij de selectie van items werd rekening gehouden met de culturele diversiteit: zowel evenementen met een grote publieke weerklank als presentaties voor de doorwinterde cultuurliefhebber kwamen aan bod.
  • De VRT besteedde in 2013 in haar aanbod ook gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse- en wereldgeschiedenis. Dat deed ze in items in tal van nieuws- en andere programma’s en in specifieke programma’s (oa. Den Troep, Red Star Line, Last Post Ieper en De allerlaatste getuigen in aanloop naar de 100-jarige herdenking van WOI, ...).

Afstemming van cultuuraanbod en aandacht op het cultuuraanbod

De VRT attendeerde de mediagebruiker op het culturele aanbod. De VRT stemde de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op mekaar af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • De coördinatie en afstemming van de verschillende netten en merken op elkaar gebeurde in 2013 wekelijks binnen de Centrale Cultuur Cel (CCC), waar verantwoordelijken van alle relevante VRT-netten hun cultuurplannen op elkaar afstemden.
  • Een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en –merken en op de communicatiekanalen van culturele partners verhoogde de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod. De promotie van cultuur gebeurde o.a. als volgt:
    • Cobra.be zorgde voor een brede verspreiding van zijn content bij sites van andere VRT-netten en bij culturele partners. Meer informatie hierover is terug te vinden in het jaarrapport cultuur (4.2)[1].
    • Ook bij crossmediale projecten verwezen de programma’s door naar elkaars initiatieven. Het jaarrapport cultuur geeft een overzicht van de belangrijkste cross mediale projecten (4.3)[2]
    • Ten slotte kregen de cultuurprogramma’s van Canvas promotionele programmatrailers op Canvas en op Eén.

 

  • De VRT investeerde in betrouwbare cultuurambassadeurs. Zij hebben een duidelijke VRT-signatuur en zijn ook een erkende autoriteit op het vlak van cultuur, binnen hun medium én daarbuiten, zelfs buiten de VRT. Cultuurliefhebbers hebben vertrouwen in hun smaak, oordeel en expertise en hebben aan die cultuurambassadeurs een gids in het grote aanbod, nationaal en internationaal. In 2013 maakten de VRT-netten gebruik van cultuurambassadeurs die ook al in 2012 deze rol opnamen: Ward Verrijcken, Friedl’ Lesage, Ruth Joos, Tom De Cock en Katelijne Boon. In 2013 werden daar enkele nieuwe namen aan toegevoegd: Geert De Weyer, Chantal Pattyn, Olav Grondelaers en Thomas Vanderveken.

In het jaarrapport cultuur (5.3)[3] staat de volledige lijst van VRT-cultuur ambassadeurs met hun voornaamste verwezenlijkingen.

Cultuurparticipatie

De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie in Vlaanderen door de mediagebruiker, o.a. via het Uit-netwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen om deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners. Zo was Uit in Vlaanderen permanent aanwezig op de sites van de VRT-netten. Elk net maakte een selectie uit de data die Uit in Vlaanderen aanbood zoals oa. muziek, film, festival, klassiek, uit met kinderen, beurzen en actief & sportief.

  • Naast de inhoudelijk hybride programma’s hadden enkele netten ook een vaste wekelijkse afspraak met de cultuurliefhebber. In deze programma’s werd expliciet ingespeeld op en gerefereerd naar de culturele agenda van Vlaanderen en het buitenland. Het ging dan vooral over  programma’s tijdens het cultuurseizoen, omdat de culturele agenda dan de nodige variatie bood. Enkele voorbeelden uit 2013 zijn Babel (Klara) over o.a. boeken, theater en filosofie, Sansoucci (Klara) met culturele tips en De Canvasconnectie met de mening van kunstenaars over andere kunstenaars en hun keuze van belangrijke culturele evenementen in binnen- en buitenland. Het jaarrapport cultuur (1.1.)[4] bevat de volledige lijst.
  • De radionetten van de VRT organiseerden in 2013 elk minstens één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakte voor een breed publiek.

 

  • Radio 1: Schrijver zoekt zanger, 55-fiction
  • Radio 2: De Eregalerij van de Vlaamse Klassiekers, Zomerhit, Een Thuis voor een Beeld, Kunst op komst
  • Klara: Klara in De Singel, An Evening with Laika, Klara4Kids, Klarafestival, Jazz Middelheim, Top 100 in concert
  • Studio Brussel: De Nieuwe Lichting in de AB
  • MNM: Jommeke Live Luisterspel, MNM 90’s Café, Start to Dj 2013, MNM Sing Your Song Live, Urbanice, MNM 1000 Café

Meer informatie over deze evenementen is terug te vinden in het jaarrapport cultuur in bijlage 21 (1.7)[5].

  • Cobra.be introduceerde in 2013 zeven tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeerde met eigen aanbod: De Klas van Piet, De Recyclezer

Vooruit 100, Cobra’s Classic Battle, De Zes/Les Six, Publieksprijs van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België, Cobra’s Reisgids. Het jaarrapport cultuur  (2.5.)[6] bevat meer informatie over elk van deze projecten.

  • Ketnet had in 2013 verschillende programma’s over cultuur gericht op kinderen, zoals Mijn Kunst is Top! (dat kinderen aanspoorde om zelf een kunst te gaan beoefenen). Ook in Karrewiet, het actualiteits-magazine van Ketnet, was er regelmatig aandacht voor culturele onderwerpen. Ketnet besteedde voorts ook veel aandacht aan sprookjes waarbij men dit cultuurgoed op een nieuwe manier tot leven bracht. Daarnaast kwam cultuur ook regelmatig aan bod bij de wrappers, Sjieke Dinges, Kapitein Winokio’s grote notenboot, Do-Re-Mix en Checklist.

 

Cultuurproductie

De VRT stimuleerde de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector, en maakt deze toegankelijk voor een breder publiek. (zie ook jaarrapport cultuur (1.4)[7])

  • De VRT registreerde 35 in 2013 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten, zowel voor Eén (3), Canvas (10) als Op12 (22).
  • In 2013 registreerde de VRT 297 concerten voor uitzending op alle radionetten samen.
  • Canvas investeerde in 2013 in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp.
    • In 2013 zond Canvas 8 auteursdocumentaires, uit, die mee gecoproduceerd werden door het Vlaams Audiovisueel Fonds. Hierbij was er 1 reeks, bestaande uit 4 afleveringen. In totaal waren er bijgevolg 11 afzonderlijke auteursdocumentares.
    • Canvas besteedde veel zorg aan de keuze van zijn wekelijks filmaanbod. Het verliet daarbij betreden paden en koos ook voor de kortfilm en voor de cinefiele film. In 2013 kon de Canvas-kijker kennismaken met 81 cinefiele films[8] van nationale of internationale origine.
    • In 2013 bestelde Canvas 22 nieuwe documentaires rond kunst en cultuur voor zijn programmaschema, waaronder Belpop (5), 100 jaar Vooruit (3) en Stroom van Talent (2),…
  • Klara programmeerde in 2013 dagelijks zowel volledige concerten als concertopnamen vermengd met studio-opnamen. Klara zocht een evenwicht tussen eigen opnamen (70%), met Vlaamse ensembles of met buitenlandse ensembles die in Vlaanderen optreden en buitenlandse opnamen (30%), waarvoor het radionet samenwerkte met EBU partners. In het kader van enkele grote projecten (zie cultuurrapport 1.7.) organiseerde Klara ook zelf concerten met vooral Vlaamse uitvoerders.
  • Klara realiseerde in 2013 zes co-producties, nl.: Klara in Desingel, An Evening with Laika, Top 100 in concert, Klara4Kids, Klarafestival en Jazz Middelheim


[1] Bijlage 21

[2] Bijlage 21

[3] Bijlage 21

[4] Bijlage 21

[5] Bijlage 21

[6] Bijlage 21

[7] Bijlage 21

[8] Een overzicht van de cinefiele films op Canvas is terug te vinden in bijlage 23.

 

Conclusie:

 

SD20: De VRT biedt toegang tot een divers, kwalitatief en deontologisch verantwoord sportaanbod. De VRT draagt – in samenwerking met verschillende actoren uit de sportwereld – bij tot de uitstraling van Vlaamse sportevenementen, clubs en topsporters in binnen- en buitenland. De VRT verkent samenwerkingsmogelijkheden met andere actoren om zo de toegang van de kijker tot sport op open net te maximaliseren.

OD20.1: De VRT brengt een divers aanbod van sporttakken en evenementen op radio, televisie en online.  Zij focust op sporten en evenementen met relevante Vlaamse deelneming en op Vlaamse evenementen met internationale uitstraling. Daarnaast waakt de VRT er ook over om niet enkel bekende of grote sporten te brengen, maar ook voldoende aandacht te besteden aan kleine(re) sport(takken).

  • De VRT biedt sport op radio en televisie in diverse genres aan:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding.

  • In de hoofdjournaals van televisie zit een vast sportblok.

  • De VRT zendt op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen).

  • In een vast slot op zondag brengt de VRT op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven.

  • De VRT evalueert het sportaanbod 1 keer per jaar.

OD20.2: De sportredactie werkt volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers.

OD20.3: De VRT waakt over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hanteert hoge normen inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen.

OD20.4: De VRT ondersteunt sportevenementen in Vlaanderen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft.

OD20.5: De VRT overlegt minstens éénmaal per jaar met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.   
 

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. sport op radio en televisie in diverse genres aan te bieden:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding;
  2. in de hoofdjournaals van televisie een vast sportblok aan te bieden;
  3. op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit te zenden. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen).
  4. In een vast slot op zondag op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen te brengen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven
  5. het sportaanbod 1 keer per jaar te evalueren;
  6. sportredactie volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s te werken, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers;
  7. te waken over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hoge normen te hanteren inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen;
  8. sportevenementen in Vlaanderen te ondersteunen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft;
  9. minstens éénmaal per jaar te overleggen met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.

De VRT geeft aan een divers aanbod van sporttakken en evenementen te brengen op radio, televisie en online.

  • De sportverslaggeving gebeurde in live uitzendingen, samenvattingen, in de nieuwsuitzendingen op radio en televisie, op sporza.be en op teletekst. Daarnaast waren er ook documentaires, onder meer over de dubbele voetbalinterland België-Nederland van 1985, de 75-jarige basketballegende Willy Steveniers, de topjaren van KV Mechelen, het Belgische vrouwen rafting team, en de reeksen God in Frankrijk en Karakters, waarin sterke sportfiguren werden geïnterviewd.
  • Met een vast sportblok in de hoofdjournaals van 13u en 19u zorgde de VRT voor een betrouwbare en continue opvolging van het sportnieuws.
  • De VRT zond ook in 2013 op televisie het wekelijkse sportmagazine Sportweekend uit, waar 39 verschillende sporten[1] aan bod kwamen. Het sportaanbod op Radio 1 was even divers. Daarnaast bracht de VRT tijdens de Ronde van Frankrijk een talkshow voor een breed publiek rond de Tour, nl, Vive le Vélo. Extra Time was tijdens het voetbalseizoen op Canvas het maandags magazine voor de voetballiefhebbers.
  • De VRT evalueerde de producties dagelijks binnen de sportredactie, en maandelijks op het overleg tussen Productiehuis Sport en de directie Media, waarvan de nethoofden deel uitmaken.
  • De VRT heeft via OP12 ook aandacht besteed aan kleinere sporten die in het algemeen sportaanbod niet aan bod kwamen zoals volleybal, basketbal, hockey, bobslee, snowboarden, schaatsen, driebanden en artistiek turnen) .

Werkingsprincipes van de sportdienst

De sportredactie werkte volgens het redactiestatuut met inbegrip van de deontologische code van de VRT nieuwsdienst voor de bijdragen in de nieuwsuitzendingen en volgens het programmacharter voor de andere programma’s.

De VRT organiseerde in 2013 twee workshops rond deontologie voor de medewerkers van het productiehuis Sport, deze keer met als thema: gender. Sportmedewerkers namen ook deel aan een VRT-workshop rond diversiteit.

Kwaliteit van het aanbod

De kwaliteit van de sportprogramma’s werd in 2013 zorgvuldig bewaakt. De VRT hanteerde hoge normen inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving, waaronder verschillende EBU-richtlijnen. De VRT studiedienst deed ook een onderzoek naar de perceptie van de sportverslaggeving, de omkaderingen in de sportuitzendingen en van de sportverslaggeving op Radio 1.

Sportevenementen

De VRT ondersteunt sportevenementen in Vlaanderen. Zo was de VRT in 2013 host broadcaster van het WK gymnastiek in Antwerpen, het WK biljarten driebanden in Antwerpen, de in Vlaanderen gereden wielerklassiekers, de Memorial van Damme, de thuiswedstrijden van de Rode Duivels (samen met RTL), de Vlaamse voetbalclubs in de Europaleague, en van de Vlaamse volleybalclubs in de Champions League.

Overleg met diverse partners

De VRT overlegde in december 2013 met Bloso, Topsport Vlaanderen en de Vlaamse Sportraad. Daarbij werd het VRT sportaanbod uitgebreid geëvalueerd. De VRT had ook op regelmatige basis contacten met verschillende federaties en organisatoren, en verlengde ook de samenwerkingsovereenkomst met het BOIC.



[1] Overzicht van de verschillende sporten is terug te vinden in bijlage 24.

 

Conclusie:

 

SD21: De VRT draagt bij tot actieve sportbeoefening en biedt een brede kijk op sport en gezondheid.

OD21.1: De VRT zal daartoe ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten te brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

De VRT stelt in 2013 bijzondere aandacht te hebben gehad voor actieve sportbeoefening en een brede kijk te hebben aangeboden op sport en gezondheid. De VRT bracht daartoe ook buiten de pure sportprogramma's, in andere formats aspecten zoals recreatie, gezondheid en ontspanning aan.

Volgende programma's en projecten werden in dit kader reeds opgezet en gerealiseerd:

  • Algemene programmering:
    • Ook Getest Op Mensen (Eén)
      • Op zoek naar de impact van onze leefgewoonten op onze gezondheid en geluk
      • Positieve impact van sporten op onze hersenen
    • Vive le Vélo
      • Indirect de Vlaming aanzetten tot zelf fietsen
    • Kicks met Sien (Ketnet)
      • Verschillende sporten in de kijker zetten
    • Opvolger van Elfenheuvel rond sport: GoGoGo!  (productie in 2013, uitzending in 2014)
    • Reyers Laat
      • Geregeld aandacht voor sport, sportbeoefening en gezondheid
    • Extra Time en Sporza op zondag
      • Indirect aanzetten tot sportbeoefening
  • Projecten:
    • Climbing For Life (Studio Brussel)
    • De Tuindag (Radio 2)
    • Buitenspeeldag in 99 gemeenten (Ketnet)
  • Partnerships:
    • Watersportdag (StuBru)
    • Ten Miles (StuBru)
    • Antwerpen Europese Sportstad (StuBru/Ketnet)
    • BK Cyclocross (Radio 1)
    • Gordelfestival (Radio 2)
    • 1000 km Kom op tegen Kanker (Radio 2)
    • Belgian Boat Show (Radio 2)
    • Flanders Indoor (Radio 2)
    • Nationale Wandeldag in Ieper (Radio 2)
    • Go4cycling (MNM)
    • 8ste editie Speeldag Mechelen (Ketnet)

Conclusie: