3.2. Mediagroepen
De horizontale en verticale integratie van de Vlaamse mediagroepen werd uitgebreid bestudeerd in hoofdstuk 2. Daarom wordt onmiddellijk overgegaan tot de analyse op basis van financiële gegevens.
3.2.1. Analyse op basis van financiële gegevens
De financiële gegevens van deze groepen vindt de lezer terug in Tabel 85: Financiële gegevens 2011 mediagroepen (‘000 euro’s, behalve werknemers) (gerangschikt volgens eigen vermogen).
Een vergelijking op basis van de financiële gegevens is niet evident. De telecomactiviteiten van Belgacom, Telenet en Mobistar vallen niet uit de financiële gegevens te distilleren wat de verhoudingen uiteraard vertekent. Belgacom, Telenet en Mobistar zijn vooralsnog relatief kleine spelers binnen de schakels contentcreatie en aggregatie, maar zijn als onderneming vele malen groter dan de andere groepen. Bovendien is een vergelijking tussen de ondernemingen niet evident omdat sommige ondernemingen holdings zijn (vb. Corelio). De financiële gegevens van de moedermaatschappij zijn daarom niet altijd een adequate weergave van de grootte van de mediagroep.
Tabel 85: Financiële gegevens 2011 mediagroepen ('000 euro's, behalve werknemers) (gerangschikt volgens eigen vermogen)
Naam |
Eigen vermogen 10/15 |
Activa 20/58 |
Omzet 70 |
Bedrijfs- opbrengsten 70/74 |
Werk- nemers 9087 |
Winst (verlies) Bedrijf 9901 |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting 9903 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BELGACOM |
1.894.247 |
n.b. |
n.b. |
4.604.849 |
13.830 |
855.031 |
846.820 |
TELENET |
491.592 |
4.000.689 |
1.368.101 |
1.411.858 |
1.954 |
174.744 |
-102.506 |
ROULARTA MEDIA GROEP |
322.952 |
609.040 |
277.602 |
296.345 |
701 |
10.829 |
12.908 |
DE PERSGROEP |
305.211 |
410.436 |
n.b. |
8.049 |
5 |
2.964 |
14.906 |
DE VIJVER |
210.628 |
295.995 |
4.133 |
4.333 |
7 |
1.620 |
33.877 |
VLAAMSE RADIO EN TELEVISIEOMROEP-ORGANISATIE |
177.754 |
325.269 |
412.913 |
419.688 |
2.608 |
-1.299 |
-366 |
CONCENTRA |
135.752 |
143.145 |
1.552 |
1.856 |
3 |
464 |
2.891 |
SANOMA MAGAZINES BELGIUM |
131.667 |
189.210 |
177.748 |
215.251 |
395 |
9.299 |
11.003 |
VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ |
112.947 |
208.869 |
276.680 |
320.142 |
536 |
45.769 |
46.976 |
SBS BELGIUM |
62.819 |
773.372 |
31.138 |
31.169 |
113 |
2.722 |
646.110 |
CORELIO |
24.593 |
55.669 |
n.b. |
n.b. |
n.b. |
-1 |
-9.009 |
THINK-MEDIA |
13.560 |
18.534 |
597 |
1.235 |
3 |
250 |
-9.831 |
[144] Het KBO-nummer vindt de lezer in de bijlage achteraan dit rapport.
Figuur 74 : Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - mediagroepen - beschrijving figuur 74
Deze figuur verschilt sterk met de figuur van het afgelopen jaar doordat Alfacam niet meer wordt beschouwd als mediagroep en dus niet meer in de gegevens voor mediagroepen voorkomt.
De gemiddelde bedrijfsopbrengsten van de mediagroepen volgden min of meer de index. In 2010 en 2011 lagen zij hoger dan het niveau in 2005.
De gemiddelde winst daarentegen kende tussen 2006 en 2008 een sterke daling, maar sinds 2009 is er terug een remonte ingezet.
Het aantal werknemers blijft nagenoeg constant, hoewel er wel een zeer lichte negatieve evolutie waargenomen wordt.
3.2.2. Analyse op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen
In Figuur 75: Vergelijking marktaandelen groepen wordt een overzicht gegeven hoe voor de verschillende mediagroepen de marktverhoudingen liggen op basis van kijk- en luistercijfers en oplagen voor dagbladen en tijdschriften. Hieruit blijkt dat voor de aggregatie (= omroep of uitgeverij) van klassieke mediaproducten 80 tot 100% van de markt in handen is van 9 groepen.
Figuur 75 : Vergelijking marktaandelen groepen - beschrijving figuur 75
Bron: Eigen bewerking op basis van CIM