1.4.3. Aggregatie website-eigenaars
De websitebeheerders zorgen ervoor dat de website vorm krijgt zodat internetgebruikers de input van de verschillende contentleveranciers kunnen lezen.
Via de website www.alexa.com[42] kan een rangschikking opgesteld worden van de meest bezochte websites in België. De websites die de afgelopen 4 jaar als het populairst geklasseerd [43] stonden, worden in Tabel 35 opgelijst.
Ranking | 28 juli 2009 | 13 augustus 2010 | 30 augustus 2011 | 23 augustus 2012 |
---|---|---|---|---|
01 | google.be | google.be | google.be | google.be |
02 | facebook.com | facebook.com | facebook.com | facebook.com |
03 | live.com | youtube.com | youtube.com | google.com |
04 | youtube.com | live.com | google.com | youtube.com |
05 | google.com | google.com | live.com | live.com |
06 | skyrock.com | yahoo.com | wikipedia.org | wikipedia.org |
07 | msn.com | msn.com | yahoo.com | yahoo.com |
08 | yahoo.com | wikipedia.org | msn.com | linkedin.com |
09 | netlog.com | ebay.be | blogspot.com | msn.com[44] |
10 | google.fr | google.fr | twitter.com | hln.be |
11 | ebay.be | partypoker.com | linkedin.com | twitter.com |
12 | wikipedia.org | blogger.com | google.fr | google.fr |
13 | dailymotion.com | netlog.com | ebay.be | standaard.be |
14 | blogger.com | hln.be | hln.be | ebay.be |
15 | partypoker.com | livejasmin.com | livejasmin.com | nieuwsblad.be |
16 | free.fr | megaupload.com | immoweb.be | immoweb.be |
17 | tf1.fr | immoweb.be | standaard.be | wordpress.com |
18 | youporn.com | twitter.com | lesoir.be | xhamster.com |
19 | jeuxvideo.com | jeuxvideo.com | wordpress.com | telenet.be |
20 | skynet.be | skynet.be | megaupload.com | dhnet.be |
[42] Deze website stelt informatie beschikbaar over wereldwijd meer dan 16 miljoen sites. De statistieken over het webverkeer op de sites wordt verzameld d.m.v. een door surfers op vrijwillige basis geïnstalleerde tool die informatie doorstuurt. De traffic rank wordt bepaald a.d.h.v. het gemiddelde aantal bezoekers en pageviews gedurende de laatste 3 maanden.
[43] De sites in deze top werden gerangschikt volgens de “1 month alexa traffic rank”. Deze wordt berekend a.d.h.v. een combinatie van het gemiddelde aantal dagelijkse bezoekers en het aantal pageviews, http://www.alexa.com/topsites
[44] Portaalsite van Microsoft. Van hieruit kan je gemakkelijk naar andere websites springen.
Jaarlijks neemt het aantal websites met een “.be” extensie in deze tabel toe. In 2009 waren dit er nog maar 3, waar dit is toegenomen tot 8 in 2012. Bovendien nam het aantal websites met Vlaamse mediatitel jaar na jaar telkens met 1 mediatitel toe (geel gekleurde vakken in de tabel hierboven). In 2009 werd er geen melding gemaakt van deze websites. Het Laatste Nieuws was de 1stemediatitel die in de Belgische top 20 binnendrong. Het jaar daarna volgde De Standaard en in 2012 kwam ook de website nieuwsblad.be de top binnen door de toegenomen populariteit.
Lesoir.be, een Franstalige krant in België, boette aan populariteit in. Opvallend is dat de top 7 van de lijst bijna niet gewijzigd is. Enkel google.com en youtube.com wisselden van plaats.
Daarnaast werd ook telenet.be aan de lijst toegevoegd. De enige website die gelinkt is met een commercieel bedrijf waar de consument enkel diensten van het bedrijf zelf kan afnemen en geen informatieplatform, sociaal medium of veilingsite is.
Om het internetsegment dat tot de Vlaamse mediasector gerekend kan worden af te bakenen zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden.
Hoewel sociale media een steeds belangrijker rol spelen in de nieuwsgaring, rekenen de auteurs van dit rapport ze strictu sensu niet tot de Vlaamse mediasector.
Om een zicht te krijgen op de populairste Vlaamse mediawebsites (volgens Alexa), werden de 20 best geklasseerde websites met een Nederlandstalige mediainhoud uit de Alexa-top 500 geselecteerd.
Daarvoor werden volgende criteria gehanteerd:
- De domeinnaam moet eigendom zijn van een Vlaamse onderneming.
- De op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct, aangeboden worden door een onderneming die reeds op een andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector, ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een “klassiek” mediaproduct.
Tabel 36 geeft een overzicht van die selectie. Opvallend aan die top 20 is de sterke positie van Vlaamse nieuwssites verbonden aan krantentitels, zoals hln.be, nieuwsblad.be en standaard.be. Dit bevestigt de bevindingen uit Figuur 8:Evolutie van het aantal Vlamingen dat minstens 1x/week online actualiteit volgt over het aandeel van internetgebruikers dat regelmatig de actualiteit online volgt. Verder zijn zoekmotoren, veilingsites en de websites van banken populair bij de Vlaamse surfer.
Ranking Alexa top 200 (08/2012) | Ranking Alexa top 200 Alexa (08/2011) | Website | Eigenaar |
---|---|---|---|
10 | 14 | hln.be | De Persgroep Publishing |
13 | 17 | standaard.be | Corelio |
15 | 23 | nieuwsblad.be | Corelio |
19 | 39 | telenet.be | Telenet |
29 | 47 | sporza.be | VRT |
30 | 41 | skynet.be | Belgacom Skynet |
39 | 38 | deredactie.be | VRT |
44 | 51 | demorgen.be | De Persgroep Publishing |
61 | 68 | tijd.be | Mediafin |
62 | () [45] | knack.be | Roularta Media Group |
64 | 65 | clint.be | Think Media |
65 | 86 | gva.be | De Vlijt |
67 | () | belgacom.be | Belgacom |
103 | 143 | zita.be | Telenet |
146 | 166 | jobat.be | Jobat |
151 | 140 | hbvl.be | Concentra Media |
169 | () | mobistar.be | Mobistar |
183 | 133 | msn.be | Microsoft |
185 | 179 | vacature.com | Vacature CVBA |
205 | 184 | vandaag.be | Telenet |
[45] ()= geen ranking vorig jaar binnen de top 20.
Bron: http://www.alexa.com/topsites/countries/BE, 23/08/2012 en 30/08/2011
De top 20 van 2012 is ten opzichte van 2011 voor de meeste mediagerelateerde websites positief geëvolueerd. Zo hebben zita.be en gva.be grote sprongen gemaakt en zijn Belgacom, Mobistar en Knack in de top 200 terecht gekomen. De website van Het Belang van Limburg boette aan populariteit in. En net zoals het voorgaande jaar verloor msn.be ook dit jaar weer een aantal plaatsen.
Naast de opmaak van een top 20 vanuit voornoemde invalshoek kan ook nagegaan worden welke websites overeenstemmen met bestaande Vlaamse mediaproducten, zoals die van Vlaamse dagbladen, periodieke bladen, radiozenders en televisieomroepen.
In Tabel 37 vindt de lezer een overzicht van de online dagbladen. De Nieuwe Gazet en De Gentenaar hebben geen eigen websites. Surfers worden doorverwezen naar de websites van respectievelijk Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.
Een opvallende wijziging ten opzichte van 2011 is de sterke daling van het aantal bezoekers en paginaopvragingen bij tijd.be. Dit verschil kan te wijten zijn aan het betalend maken van de website. Voor mei 2010 was het ook voor niet-abonnees mogelijk om de artikelen op de website te bekijken. Nadien werd dit in zeer sterke mate voorbehouden voor de betalende abonnees.
Daarnaast worden er bij de meeste kranten in verhouding meer paginaopvragingen gedaan door een zelfde of (licht) gestegen aantal bezoekers. Dit is vooral te merken bij de website van het Belang van Limburg waar het aantal paginaopvragingen bijna verdubbelde op een jaar tijd terwijl het aantal bezoekers nagenoeg constant bleef.
Website | Onderneming | Jaar | Unieke bezoekers | Bezoeken | Pagina-opvragingen |
---|---|---|---|---|---|
hln.be | De Persgroep Publishing NV | 2012 | 621.230 | 1.056.152 | 6.296.479 |
hln.be | De Persgroep Publishing NV | 2011 | 606.637 | 1.021.754 | 5.810.102 |
nieuwsblad.be | Corelio NV | 2012 | 534.876 | 809.173 | 6.027.305 |
nieuwsblad.be | Corelio NV | 2011 | 386.373 | 583.795 | 3.308.904 |
destandaard.be | Corelio NV | 2012 | 256.471 | 433.032 | 2.665.919 |
destandaard.be | Corelio NV | 2011 | 258.144 | 439.202 | 2.312.149 |
tijd.be | Mediafin NV | 2012 | 100.739 | 177.581 | 787.132 |
tijd.be | Mediafin NV | 2011 | 132.539 | 246.887 | 1.020.519 |
gva.be | De Vlijt NV | 2012 | 112.323 | 155.193 | 715.852 |
gva.be | De Vlijt NV | 2011 | 112.086 | 160.257 | 606.284 |
hbvl.be | Concentra Media NV | 2012 | 102.828 | 157.993 | 1.005.744 |
hbvl.be | Concentra Media Nv | 2011 | 103.362 | 156.356 | 678.741 |
demorgen.be | De Persgroep Publishing NV | 2012 | 99.399 | 145.339 | 830.631 |
demorgen.be | De Persgroep Publishing NV | 2011 | 100.898 | 146.265 | 619.894 |
Bron: gemiddelden per week op basis van CIM-cijfers
Het aantal bezoekers van het online equivalent van sites die corresponderen met een tijdschrifttitel ligt gevoelig lager dan die van de dagbladen. Vermoedelijk ligt het ontbreken van dagdagelijkse actualiteit aan de oorsprong van dit fenomeen. Dit zou ook verklaren waarom rnews.be – de portaalwebsite van onder meer Knack, Trends en de Streekkrant – relatief succesvol is. Deze website volgt de actualiteit wel op de voet en trekt daardoor waarschijnlijk een groter aantal surfers aan.
Hoewel de tabel hieronder evenveel verliezers als winnaars in unieke bezoekersaantallen aangeeft, daalde procentueel het totale aantal unieke bezoekers ten opzichte van het voorgaande jaar. Daartegen steeg procentueel wel het aantal paginaopvragingen. Er werden dus in verhouding meer pagina’s opgevraagd door minder unieke bezoekers in 2012. Hiervoor is onder meer Humo (The Wild Site) mee verantwoordelijk. Deze website kende bijna een verdriedubbeling in paginaopvragingen terwijl de stijging van het aantal unieke bezoekers zich beperkte tot 11%.
Over het algemeen kan beschouwd worden dat als er een daling is van het aantal unieke bezoekers er ook een daling is in het aantal paginaopvragingen (en omgekeerd) waarbij het aantal opvragingen minder snel dalen (of sterker stijgen). Er zijn echter 2 uitzonderingen. Goed Gevoel ontving minder unieke bezoekers het afgelopen jaar, maar het aantal opvragingen steeg licht. Bij P-magazine was er een grote toename van unieke bezoekers, maar daalde het aantal opvragingen duidelijk.
Website | Onderneming | Jaar | Unieke bezoekers | Bezoeken | Pag.-opvragingen |
---|---|---|---|---|---|
knack.be - levif.be | Roularta Media Groep | 2012 | 153.363 | 182.874 | 854.014 |
knack.be - levif.be | Roularta Media Groep | 2011 | 128.837 | 147.580 | 561.191 |
Clint | Think Media | 2012 | 57.833 | 70.270 | 557.645 |
Clint | Think Media | 2011 | 54.298 | 64.036 | 384.319 |
Humo The Wild Site | De Vijver Media | 2012 | 23.988 | 28.389 | 508.201 |
Humo The Wild Site | De Vijver Media | 2011 | 21.604 | 24.421 | 177.072 |
Goed Gevoel | Sanoma Media Belgium | 2012 | 12.240 | 12.810 | 31.031 |
Goed Gevoel | Sanoma Media Belgium | 2011 | 15.230 | 15.861 | 29.253 |
Libelle | Sanoma Media Belgium | 2012 | 4.454 | 4.899 | 25.781 |
Libelle | Sanoma Media Belgium | 2011 | 10.231 | 10.952 | 35.497 |
TeVe Blad | Sanoma Media Belgium | 2012 | 6.176 | 7.392 | 46.990 |
TeVe Blad | Sanoma Media Belgium | 2011 | 8.571 | 10.068 | 67.547 |
Flair (NL) | Sanoma Media Belgium | 2012 | 8.240 | 8.798 | 70.596 |
Flair (NL) | Sanoma Media Belgium | 2011 | 7.059 | 7.518 | 54.158 |
Elle | - | 2012 | 5.083 | 5.674 | 22.339 |
Elle | - | 2011 | 5.463 | 5.963 | 26..254 |
P-magazine | Think Media | 2012 | 4.496 | 4.984 | 28.598 |
P-magazine | Think Media | 2011 | 2.877 | 3.090 | 32.533 |
Joepie | De Persgroep | 2012 | 1.589 | 1.848 | 10.452 |
Joepie | De Persgroep | 2011 | 2.425 | 2.709 | 13.223 |
Story | Sanoma Media Belgium | 2012 | 2.633 | 2.838 | 8.391 |
Story | Sanoma Media Belgium | 2011 | 1.751 | 1.831 | 4.265 |
Ché | Think Media | 2012 | 373 | 399 | 2.530 |
Ché | Think Media | 2011 | 752 | 768 | 4.196 |
Tenslotte zijn er nog de websites van de belangrijkste Vlaamse televisie- en radio-omroepen. Tabel 39 en Tabel 40lijsten de meest bezochte websites op die gerelateerd kunnen worden aan een Vlaamse radiozender en/of televisieomroep. Opvallend in de lijst is de sterke profilering van de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie NV.
JIM en vtmKzoom kenden een toename in de unieke bezoekers en een zeer sterke stijging in het aantal paginaopvragingen. De websites van Anne en Eén werden in 2012 niet veel meer of minder bezocht dan in 2011. Een duidelijke daling over heel de lijn is te zien bij Canvas, 2BE, VT4 en TMF.
Over het algemeen kenden de websites gerelateerd aan radiozenders tussen 2011 en 2012 een terugval over de hele lijn.
De website die correspondeert met de radiozender ‘Radio 2’ komt het best naar voor. Zij kende zowel een toename in het aantal unieke bezoekers als in paginaopvragingen. Het aantal bezoeken bleef ongeveer constant.
De website van JOE fm werd duidelijk minder bezocht dan het jaar ervoor. De websites van Studio Brussel en Nostalgie werden even sterk gesmaakt als het voorbijgaande jaar.
Website | Onderneming | Jaar | Unieke bezoekers | Bezoeken | Pagina-opvragingen |
---|---|---|---|---|---|
Eén | VRT | 2012 | 60.049 | 74.721 | 241.238 |
Eén | VRT | 2011 | 56.904 | 70.646 | 244.982 |
VTM | VMMa | 2012 | 34.263 | 38.767 | 203.020 |
VTM | VMMa | 2011 | 32.601 | 36.587 | 150.250 |
Ketnet | VRT | 2012 | 17.812 | 24.217 | 271.110 |
Ketnet | VRT | 2011 | 21.074 | 26.646 | 160.360 |
Canvas | VRT | 2012 | 6.431 | 7.408 | 25.075 |
Canvas | VRT | 2011 | 13.451 | 15.773 | 58.076 |
VT4 | SBS Belgium | 2012 | 6.570 | 7.469 | 23.249 |
VT4 | SBS Belgium | 2011 | 13.021 | 14.668 | 88.781 |
Studio100TV | Studio 100 | 2012 | 2.936 | 3.417 | 29.419 |
Studio100 TV | Studio 100 | 2011 | 4.253 | 4.790 | 36.864 |
Canvas (homepage) | VRT | 2012 | 6.431 | 7.408 | 25.075 |
Canvas (homepage) | VRT | 2011 | 4.249 | 4.631 | 5.709 |
2BE | VMMa | 2012 | 2.132 | 2.254 | 7.316 |
2BE | VMMa | 2011 | 4.101 | 4.396 | 16.439 |
Nickelodeon | MTV Networks Belgium | 2012 | 5.868 | 7.450 | 47.307 |
Nickelodeon | MTV Networks Belgium | 2011 | 4.077 | 4.818 | 35.062 |
JIM.be | VMMa | 2012 | 10.457 | 12.517 | 43.124 |
JIM.be | VMMa | 2011 | 3.769 | 4.204 | 10.354 |
iWatch | VMMa | 2012 | 2.964 | 3.588 | 17.280 |
iWatch | VMMa | 2011 | 3.452 | 4.558 | 22.562 |
MTV | MTV Networks Belgium | 2012 | 2.009 | 2.280 | 6.788 |
MTV | MTV Networks Belgium | 2011 | 2.421 | 2.586 | 12.318 |
Vitaya | VMMa | 2012 | 1.417 | 1.534 | 7.219 |
Vitaya | VMM | 2011 | 2.280 | 2.468 | 9.683 |
Be tv | BE TV | 2012 | 2.398 | 2.760 | 15.565 |
Be tv | BE TV | 2011 | 2.157 | 2.525 | 11.415 |
TMF | MTV Networks Belgium | 2012 | 1.032 | 1.178 | 3.680 |
TMF | MTV Networks Belgium | 2011 | 2.023 | 2.140 | 5.967 |
VijfTV | SBS Belgium | 2012 | 1.452 | 1.615 | 6.677 |
VijfTV | SBS Belgium | 2011 | 1.521 | 1.640 | 9.605 |
vtmKzoom | VMMa | 2012 | 951 | 1.020 | 7.282 |
vtmKzoom | VMMa | 2011 | 974 | 1.049 | 3..394 |
Anne | Belgacom | 2012 | 528 | 568 | 1.916 |
Anne | Belgacom | 2011 | 594 | 633 | 1.898 |
Bron: CIM (Daggemiddelden van unieke bezoekers, bezoeken en paginaopvragingen van alle intekenaars tijdens de week van 16-22 augustus 2012)
Tabel 40 : Websites die overeenstemmen met een radiozender [46]
Website | Onderneming[47] | Jaar | Unieke bezoekers | Bezoeken | Pagina-opvragingen |
---|---|---|---|---|---|
VRT internet-radiospeler | VRT | 2012 | 19.045 | 23.509 | 53.158 |
VRt internet-radiospeler | VRT | 2011 | 25.140 | 31.585 | 61.943 |
stubru.be | VRT | 2012 | 24.055 | 28.907 | 105.011 |
stubru.be | VRT | 2011 | 24.662 | 30.427 | 95.840 |
qmusic.be | VMMa | 2012 | 12.542 | 15.461 | 44.738 |
qmusic.be | VMMa | 2011 | 13.780 | 15.579 | 49.128 |
radio1.be | VRT | 2012 | 7.198 | 8.890 | 26.449 |
radio1.be | VRT | 2011 | 11.107 | 13.335 | 33.514 |
radiocontact.be | Radio Contact | 2012 | 6.691 | 9.127 | 17.107 |
radiocontact.be | Radio Contact | 2011 | 8.917 | 12.300 | 27.089 |
mnm.be | VRT | 2012 | 8.072 | 9.129 | 29.149 |
mnm.be | VRT | 2011 | 8.810 | 10.040 | 35.011 |
radio2.be | VRT | 2012 | 8.462 | 9.835 | 34.607 |
radio2.be | VRT | 2011 | 8.062 | 9.952 | 30.992 |
joe.be | JOE fm nv | 2012 | 2.200 | 2.515 | 5.232 |
joe.be | Joe fm nv | 2011 | 3.860 | 4.856 | 10.275 |
klara.be | VRT | 2012 | 2.573 | 3.353 | 11.811 |
klara.be | VRT | 2011 | 3.150 | 4.031 | 10.870 |
nostalgie.be | Vlaanderen Eén | 2012 | 3.335 | 4.427 | 9.767 |
nostalgie.be | Vlaanderen Eén | 2011 | 3.016 | 4.262 | 9.936 |
Bron: CIM (Daggemiddelden van unieke bezoekers, bezoeken en paginaopvragingen van alle intekenaars tijdens de week van 16-22 augustus 2012)
[46] RV en RVi, de radiozenders van de VRT voor mensen in het buitenland die op de hoogte willen blijven van het Vlaamse nieuws, werden op 1 januari 2012 vervangen door Radio 1 en Radio2. Ook hun websites werden respectievelijk stopgezet.
[47] Het KBO-nummer vindt de lezer in de bijlage achteraan dit rapport.