1.4.3. Aggregatie website-eigenaars

De websitebeheerders zorgen ervoor dat de website vorm krijgt zodat internetgebruikers de input van de verschillende contentleveranciers kunnen lezen.

Via de website www.alexa.com[42] kan een rangschikking opgesteld worden van de meest bezochte websites in België. De websites die de afgelopen 4 jaar als het populairst geklasseerd [43] stonden, worden in Tabel 35 opgelijst.  

Tabel 35 : Lijst meest bezochte websites in België volgens Alexa
Ranking 28 juli 2009 13 augustus 2010 30 augustus 2011 23 augustus 2012
01 google.be google.be google.be google.be
02 facebook.com facebook.com facebook.com facebook.com
03 live.com youtube.com youtube.com google.com
04 youtube.com live.com google.com youtube.com
05 google.com google.com live.com live.com
06 skyrock.com yahoo.com wikipedia.org wikipedia.org
07 msn.com msn.com yahoo.com yahoo.com
08 yahoo.com wikipedia.org msn.com linkedin.com
09 netlog.com ebay.be blogspot.com msn.com[44]
10 google.fr google.fr twitter.com hln.be
11 ebay.be partypoker.com linkedin.com twitter.com
12 wikipedia.org blogger.com google.fr google.fr
13 dailymotion.com netlog.com ebay.be standaard.be
14 blogger.com hln.be hln.be ebay.be
15 partypoker.com livejasmin.com livejasmin.com nieuwsblad.be
16 free.fr megaupload.com immoweb.be immoweb.be
17 tf1.fr immoweb.be standaard.be wordpress.com
18 youporn.com twitter.com lesoir.be xhamster.com
19 jeuxvideo.com jeuxvideo.com wordpress.com telenet.be
20 skynet.be skynet.be megaupload.com dhnet.be

[42] Deze website stelt informatie beschikbaar over wereldwijd meer dan 16 miljoen sites. De statistieken over het webverkeer op de sites wordt verzameld d.m.v. een door surfers op vrijwillige basis geïnstalleerde tool die informatie doorstuurt. De traffic rank wordt bepaald a.d.h.v. het gemiddelde aantal bezoekers en pageviews gedurende de laatste 3 maanden.
[43] De sites in deze top werden gerangschikt volgens de “1 month alexa traffic rank”. Deze wordt berekend a.d.h.v. een combinatie van het gemiddelde aantal dagelijkse bezoekers en het aantal pageviews, http://www.alexa.com/topsites
[44] Portaalsite van Microsoft. Van hieruit kan je gemakkelijk naar andere websites springen. 


Jaarlijks neemt het aantal websites met een “.be” extensie in deze tabel toe. In 2009 waren dit er nog maar 3, waar dit is toegenomen tot 8 in 2012. Bovendien nam het aantal websites met Vlaamse mediatitel jaar na jaar telkens met 1 mediatitel toe (geel gekleurde vakken in de tabel hierboven). In 2009 werd er geen melding gemaakt van deze websites. Het Laatste Nieuws was de 1stemediatitel die in de Belgische top 20 binnendrong. Het jaar daarna volgde De Standaard en in 2012 kwam ook de website nieuwsblad.be de top binnen door de toegenomen populariteit.

Lesoir.be, een Franstalige krant in België, boette aan populariteit in. Opvallend is dat de top 7 van de lijst bijna niet gewijzigd is. Enkel google.com en youtube.com wisselden van plaats.
Daarnaast werd ook telenet.be aan de lijst toegevoegd. De enige website die gelinkt is met een commercieel bedrijf waar de consument enkel diensten van het bedrijf zelf kan afnemen en geen informatieplatform, sociaal medium of veilingsite is.

Om het internetsegment dat tot de Vlaamse mediasector gerekend kan worden af te bakenen zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden.

Hoewel sociale media een steeds belangrijker rol spelen in de nieuwsgaring, rekenen de auteurs van dit rapport ze strictu sensu niet tot de Vlaamse mediasector.
Om een zicht te krijgen op de populairste Vlaamse mediawebsites (volgens Alexa), werden de 20 best geklasseerde websites met een Nederlandstalige mediainhoud uit de Alexa-top 500 geselecteerd.

Daarvoor werden volgende criteria gehanteerd:

  • De domeinnaam moet eigendom zijn van een Vlaamse onderneming.
  • De op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct, aangeboden worden door een onderneming die reeds op een andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector, ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een “klassiek” mediaproduct.

Tabel 36 geeft een overzicht van die selectie. Opvallend aan die top 20 is de sterke positie van Vlaamse nieuwssites verbonden aan krantentitels, zoals hln.be, nieuwsblad.be en standaard.be. Dit bevestigt de bevindingen uit Figuur 8:Evolutie van het aantal Vlamingen dat minstens 1x/week online actualiteit volgt over het aandeel van internetgebruikers dat regelmatig de actualiteit online volgt. Verder zijn zoekmotoren, veilingsites en de websites van banken populair bij de Vlaamse surfer. 

Tabel 36 : 20 populairste Vlaamse sites met media-inhoud met hun rank in de top 200 van in België bezochte websites
Ranking Alexa top 200 (08/2012) Ranking Alexa top 200 Alexa (08/2011) Website Eigenaar
10 14 hln.be De Persgroep Publishing
13 17 standaard.be Corelio
15 23 nieuwsblad.be Corelio
19 39 telenet.be Telenet
29 47 sporza.be VRT
30 41 skynet.be Belgacom Skynet
39 38 deredactie.be VRT
44 51 demorgen.be De Persgroep Publishing
61 68 tijd.be Mediafin
62 () [45] knack.be Roularta Media Group
64 65 clint.be Think Media
65 86 gva.be De Vlijt
67 () belgacom.be Belgacom
103 143 zita.be Telenet
146 166 jobat.be Jobat
151 140 hbvl.be Concentra Media
169 () mobistar.be Mobistar
183 133 msn.be Microsoft
185 179 vacature.com Vacature CVBA
205 184 vandaag.be Telenet

 [45] ()= geen ranking vorig jaar binnen de top 20.

Bron: http://www.alexa.com/topsites/countries/BE, 23/08/2012 en 30/08/2011

De top 20 van 2012 is ten opzichte van 2011 voor de meeste mediagerelateerde websites positief geëvolueerd. Zo hebben zita.be en gva.be grote sprongen gemaakt en zijn Belgacom, Mobistar en Knack in de top 200 terecht gekomen. De website van Het Belang van Limburg boette aan populariteit in. En net zoals het voorgaande jaar verloor msn.be ook dit jaar weer een aantal plaatsen.

Naast de opmaak van een top 20 vanuit voornoemde invalshoek kan ook nagegaan worden welke websites overeenstemmen met bestaande Vlaamse mediaproducten, zoals die van Vlaamse dagbladen, periodieke bladen, radiozenders en televisieomroepen.

In Tabel 37 vindt de lezer een overzicht van de online dagbladen. De Nieuwe Gazet en De Gentenaar hebben geen eigen websites. Surfers worden doorverwezen naar de websites van respectievelijk Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

Een opvallende wijziging  ten opzichte van 2011 is de sterke daling van het aantal bezoekers en paginaopvragingen bij tijd.be. Dit verschil kan te wijten zijn aan het betalend maken van de website. Voor mei 2010 was het ook voor niet-abonnees mogelijk om de artikelen op de website te bekijken. Nadien werd dit in zeer sterke mate voorbehouden voor de betalende abonnees.

Daarnaast worden er bij de meeste kranten in verhouding meer paginaopvragingen gedaan door een zelfde of (licht) gestegen aantal bezoekers. Dit is vooral te merken bij de website van het Belang van Limburg waar het aantal paginaopvragingen bijna verdubbelde op een jaar tijd terwijl het aantal bezoekers nagenoeg constant bleef. 

Tabel 37 : Overzicht van online dagbladen
Website Onderneming Jaar Unieke bezoekers Bezoeken Pagina-opvragingen
hln.be De Persgroep Publishing NV 2012 621.230 1.056.152 6.296.479
hln.be De Persgroep Publishing NV 2011 606.637 1.021.754 5.810.102
nieuwsblad.be Corelio NV 2012 534.876 809.173 6.027.305
nieuwsblad.be Corelio NV 2011 386.373 583.795 3.308.904
destandaard.be Corelio NV 2012 256.471 433.032 2.665.919
destandaard.be Corelio NV 2011 258.144 439.202 2.312.149
tijd.be Mediafin NV 2012 100.739 177.581 787.132
tijd.be Mediafin NV 2011 132.539 246.887 1.020.519
gva.be De Vlijt NV 2012 112.323 155.193 715.852
gva.be De Vlijt NV 2011 112.086 160.257 606.284
hbvl.be Concentra Media NV 2012 102.828 157.993 1.005.744
hbvl.be Concentra Media Nv 2011 103.362 156.356 678.741
demorgen.be De Persgroep Publishing NV 2012 99.399 145.339 830.631
demorgen.be De Persgroep Publishing NV 2011 100.898 146.265 619.894

Bron: gemiddelden per week op basis van CIM-cijfers

Het aantal bezoekers van het online equivalent van sites die corresponderen met een tijdschrifttitel ligt gevoelig lager dan die van de dagbladen. Vermoedelijk ligt het ontbreken van dagdagelijkse actualiteit aan de oorsprong van dit fenomeen. Dit zou ook verklaren waarom rnews.be – de portaalwebsite van onder meer Knack, Trends en de Streekkrant – relatief succesvol is. Deze website volgt de actualiteit wel op de voet en trekt daardoor waarschijnlijk een groter aantal surfers aan.

Hoewel de tabel hieronder evenveel verliezers als winnaars in unieke bezoekersaantallen aangeeft, daalde procentueel het totale aantal unieke bezoekers ten opzichte van het voorgaande jaar. Daartegen steeg procentueel wel het aantal paginaopvragingen. Er werden dus in verhouding meer pagina’s opgevraagd door minder unieke bezoekers in 2012. Hiervoor is onder meer Humo (The Wild Site) mee verantwoordelijk. Deze website kende bijna een verdriedubbeling in paginaopvragingen terwijl de stijging van het aantal unieke bezoekers zich beperkte tot 11%.

Over het algemeen kan beschouwd worden dat als er een daling is van het aantal unieke bezoekers er ook een daling is in het aantal paginaopvragingen (en omgekeerd) waarbij het aantal opvragingen minder snel dalen (of sterker stijgen). Er zijn echter 2 uitzonderingen. Goed Gevoel ontving minder unieke bezoekers het afgelopen jaar, maar het aantal opvragingen steeg licht. Bij P-magazine was er een grote toename van unieke bezoekers, maar daalde het aantal opvragingen duidelijk.  

Tabel 38 : Websites gelieerd aan periodieke pers
Website Onderneming Jaar Unieke bezoekers Bezoeken Pag.-opvragingen
knack.be - levif.be Roularta Media Groep 2012 153.363 182.874 854.014
knack.be - levif.be Roularta Media Groep 2011 128.837 147.580 561.191
Clint Think Media 2012 57.833 70.270 557.645
Clint Think Media 2011 54.298 64.036 384.319
Humo The Wild Site De Vijver Media 2012 23.988 28.389 508.201
Humo The Wild Site De Vijver Media 2011 21.604 24.421 177.072
Goed Gevoel Sanoma Media Belgium 2012 12.240 12.810 31.031
Goed Gevoel Sanoma Media Belgium 2011 15.230 15.861 29.253
Libelle Sanoma Media Belgium 2012 4.454 4.899 25.781
Libelle Sanoma Media Belgium 2011 10.231 10.952 35.497
TeVe Blad Sanoma Media Belgium 2012 6.176 7.392 46.990
TeVe Blad Sanoma Media Belgium 2011 8.571 10.068 67.547
Flair (NL) Sanoma Media Belgium 2012 8.240 8.798 70.596
Flair (NL) Sanoma Media Belgium 2011 7.059 7.518 54.158
Elle - 2012 5.083 5.674 22.339
Elle - 2011 5.463 5.963 26..254
P-magazine Think Media 2012 4.496 4.984 28.598
P-magazine Think Media 2011 2.877 3.090 32.533
Joepie De Persgroep 2012 1.589 1.848 10.452
Joepie De Persgroep 2011 2.425 2.709 13.223
Story Sanoma Media Belgium 2012 2.633 2.838 8.391
Story Sanoma Media Belgium 2011 1.751 1.831 4.265
Ché Think Media 2012 373 399 2.530
Ché Think Media 2011 752 768 4.196

Tenslotte zijn er nog de websites van de belangrijkste Vlaamse televisie- en radio-omroepen. Tabel 39 en Tabel 40lijsten de meest bezochte websites op die gerelateerd kunnen worden aan een Vlaamse radiozender en/of televisieomroep. Opvallend in de lijst is de sterke profilering van de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie NV.
JIM en vtmKzoom kenden een toename in de unieke bezoekers en een zeer sterke stijging in het aantal paginaopvragingen. De websites van Anne en Eén werden in 2012 niet veel meer of minder bezocht dan in 2011. Een duidelijke daling over heel de lijn is te zien bij Canvas, 2BE, VT4 en TMF.

Over het algemeen kenden de websites gerelateerd aan radiozenders tussen 2011 en 2012 een terugval over de hele lijn.
De website die correspondeert met de radiozender ‘Radio 2’ komt het best naar voor. Zij kende zowel een toename in het aantal unieke bezoekers als in paginaopvragingen. Het aantal bezoeken bleef ongeveer constant.
De website van JOE fm werd duidelijk minder bezocht dan het jaar ervoor. De websites van Studio Brussel en Nostalgie werden even sterk gesmaakt als het voorbijgaande jaar.

Tabel 39 : Websites die corresponderen met een tv-omroep
Website Onderneming Jaar Unieke bezoekers Bezoeken Pagina-opvragingen
Eén VRT 2012 60.049 74.721 241.238
Eén VRT 2011 56.904 70.646 244.982
VTM VMMa 2012 34.263 38.767 203.020
VTM VMMa 2011 32.601 36.587 150.250
Ketnet VRT 2012 17.812 24.217 271.110
Ketnet VRT 2011 21.074 26.646 160.360
Canvas VRT 2012 6.431 7.408 25.075
Canvas VRT 2011 13.451 15.773 58.076
VT4 SBS Belgium 2012 6.570 7.469 23.249
VT4 SBS Belgium 2011 13.021 14.668 88.781
Studio100TV Studio 100 2012 2.936 3.417 29.419
Studio100 TV Studio 100 2011 4.253 4.790 36.864
Canvas (homepage) VRT 2012 6.431 7.408 25.075
Canvas (homepage) VRT 2011 4.249 4.631 5.709
2BE VMMa 2012 2.132 2.254 7.316
2BE VMMa 2011 4.101 4.396 16.439
Nickelodeon MTV Networks Belgium 2012 5.868 7.450 47.307
Nickelodeon MTV Networks Belgium 2011 4.077 4.818 35.062
JIM.be VMMa 2012 10.457 12.517 43.124
JIM.be VMMa 2011 3.769 4.204 10.354
iWatch VMMa 2012 2.964 3.588 17.280
iWatch VMMa 2011 3.452 4.558 22.562
MTV MTV Networks Belgium 2012 2.009 2.280 6.788
MTV MTV Networks Belgium 2011 2.421 2.586 12.318
Vitaya VMMa 2012 1.417 1.534 7.219
Vitaya VMM 2011 2.280 2.468 9.683
Be tv BE TV 2012 2.398 2.760 15.565
Be tv BE TV 2011 2.157 2.525 11.415
TMF MTV Networks Belgium 2012 1.032 1.178 3.680
TMF MTV Networks Belgium 2011 2.023 2.140 5.967
VijfTV SBS Belgium 2012 1.452 1.615 6.677
VijfTV SBS Belgium 2011 1.521 1.640 9.605
vtmKzoom VMMa 2012 951 1.020 7.282
vtmKzoom VMMa 2011 974 1.049 3..394
Anne Belgacom 2012 528 568 1.916
Anne Belgacom 2011 594 633 1.898

Bron: CIM (Daggemiddelden van unieke bezoekers, bezoeken en paginaopvragingen van alle intekenaars tijdens de week van 16-22 augustus 2012)

Tabel 40 : Websites die overeenstemmen met een radiozender [46]

Tabel 40 : Websites die overeenstemmen met een radiozender
Website Onderneming[47]  Jaar Unieke bezoekers Bezoeken Pagina-opvragingen
 VRT internet-radiospeler VRT 2012 19.045 23.509 53.158
VRt internet-radiospeler VRT 2011 25.140 31.585 61.943
stubru.be VRT 2012 24.055 28.907 105.011
stubru.be VRT 2011 24.662 30.427 95.840
qmusic.be VMMa 2012 12.542 15.461 44.738
qmusic.be VMMa 2011 13.780 15.579 49.128
radio1.be VRT 2012 7.198 8.890 26.449
radio1.be VRT 2011 11.107 13.335 33.514
radiocontact.be Radio Contact 2012 6.691 9.127 17.107
radiocontact.be Radio Contact 2011 8.917 12.300 27.089
mnm.be VRT 2012 8.072 9.129 29.149
mnm.be VRT 2011 8.810 10.040 35.011
radio2.be VRT 2012 8.462 9.835 34.607
radio2.be VRT 2011 8.062 9.952 30.992
joe.be JOE fm nv 2012 2.200 2.515 5.232
joe.be Joe fm nv 2011 3.860 4.856 10.275
klara.be VRT 2012 2.573 3.353 11.811
klara.be VRT 2011 3.150 4.031 10.870
nostalgie.be Vlaanderen Eén 2012 3.335 4.427 9.767
nostalgie.be Vlaanderen Eén 2011 3.016 4.262 9.936

Bron: CIM (Daggemiddelden van unieke bezoekers, bezoeken en paginaopvragingen van alle intekenaars tijdens de week van 16-22 augustus 2012)

[46] RV en RVi, de radiozenders van de VRT voor mensen in het buitenland die op de hoogte willen blijven van het Vlaamse nieuws, werden op 1 januari 2012 vervangen door Radio 1 en Radio2. Ook hun websites werden respectievelijk stopgezet.
[47] Het KBO-nummer vindt de lezer in de bijlage achteraan dit rapport.