1.1.1.1. Portfolio

SD1: Om relevant te zijn voor alle Vlamingen brengt de VRT haar aanbod via een breed portfolio van merken die elk een specifieke relatie hebben met hun publiek. Dit geldt voor het radio-, TV- en online aanbod.

OD1.1: De VRT doet geregeld onderzoek naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en vertaalt deze in een model, de mediakaart. De verschillende merken van de VRT richten zich elk op een aantal in dit model opgenomen behoeftesegmenten, die op moment van de inwerkingtreding van deze overeenkomst worden omschreven als: meer weten, avontuur, plezier, genieten, huiselijkheid en vertrouwen.

OD1.2: De VRT groepeert haar aanbod rond volgende merken:

Analoog:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;

  • Tv: Eén, Canvas en Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod;

  • Teletekst.

Digitaal:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;

  • Tv: Eén en zijn online aanbod, Canvas en zijn online aanbod, Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod, met respectief online aanbod;

  • Thematische online aanbod: Deredactie, Sporza  en Cobra;

  • Digitekst.

OD1.3: De VRT voert een professionele en consistente netstyling en promotie. Tevens zal de VRT een gediversifieerd marketing- en eventbeleid per net voeren om het contact met het publiek te onderhouden.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. geregeld onderzoek te doen naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en dit om te zetten in de mediakaart;
  2. haar aanbod te groeperen rond volgende merken:
  • analoog:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet;
    • Teletekst
  • digitaal:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet (en hun respectievelijke online aanbod); thematisch online aanbod: Deredactie, Sporza en Cobra;
    • Digitekst
  1. een professionele en consistente netstyling en promotie te voeren

De VRT stelt dat ze de Vlaamse mediagebruikers segmenteerde in een “mediakaart” volgens hun belangrijkste drijfveren bij het kijken naar televisie, het luisteren naar radio en het raadplegen van websites en online diensten. Op basis hiervan positioneerde de VRT haar aanbod, merken en diensten zodat alle relevante motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving optimaal bediend werden.

Uit onderstaande cijfers blijkt dat de VRT de relevante motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving optimaal bedient:
Volumeprofiel totaal VRT (PPM, 2012): 29% huiselijkheid - 24,4% meer weten - 15,3% vertrouwen - 11,9% genieten - 11,6% avontuur - 7,7% plezier.

Het aanbod van de VRT bevatte in 2012 volgende merken:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara + op de digitale platformen: Nieuws+, Klara Continuo, MNM Hits, Radio1.be, Radio2.be, StuBru.be, MNM.be en Klara.be
  • TV: Eén, Canvas, Ketnet en OP12 + op de digitale platformen: Eén.be, Canvas.be, Ketnet.be en OP12.be
  • Thematisch online aanbod (digitaal): Deredactie.be, Sporza.be en Cobra.be
  • Teletekst + Digitekst (digitaal)

De VRT stelt dat ze rekening heeft gehouden met de aanbevelingen voortvloeiend uit het onderzoek naar de mediabehoeften en de net- en merkenstrategieën en er wordt  jaarlijks een marketing- en brandingplan per net opgesteld. In 2012 heeft de VRT meer dan 50 marketing- en communicatie-acties uitgevoerd over de verschillende radio- en televisienetten heen. Een overzicht van deze acties is als bijlage 1 terug te vinden.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.