1.1.4. THEMATISCH ONLINE AANBOD

SD14: De VRT brengt een kwaliteitsvol thematisch online aanbod rond nieuws, sport en cultuur via respectievelijk Deredactie, Sporza en Cobra via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties. Het aanbod op deze thematische sites wordt gebracht in tekst, beeld en geluid met een focus op beeld. De themasites vertrekken vanuit de actualiteit. Ze brengen actuele feiten en duiding. Daarnaast legt iedere thematische site eigen accenten.

OD14.1: Deredactie brengt een aanbod dat dezelfde kwalitatieve en deontologische criteria hanteert als het andere nieuwsaanbod van de VRT.

Naast het eigen nieuwsaanbod verwijst deredactie door naar het aanbod van andere relevante aanbieders voor zover dit past binnen het kwalitatieve aanbod dat Deredactie wil brengen.

Deredactie geeft ruimte aan de mediagebruiker voor conversatie en debat en biedt de mediagebruiker ook de mogelijkheid om zelf nieuws aan te brengen. De VRT bewaakt de inbreng van de mediagebruiker op basis van de deontologische richtlijnen terzake.

Het aanbod op deredactie.be wordt meegenomen in het geïntegreerde kwaliteitstraject voor nieuws.

OD14.2: Sporza brengt een aanbod dat vertrekt van hetzelfde kwalitatieve en deontologische kader als het andere sportaanbod van de VRT. 

Naast het eigen sportaanbod verwijst Sporza door naar het aanbod van andere relevante aanbieders voor het aanbod dat zelf niet wordt gebracht en voor zover dit past binnen het kwalitatieve aanbod dat Sporza wil brengen.

Naast sportnieuws en –duiding zet Sporza in op live verslaggeving.

OD14.3: Cobra is een actueel cultuurplatform en aggregeert de culturele bijdragen van de VRT-netten en van culturele partners.

Cobra fungeert ook als multimediale hub: het aanbod is beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners, omgekeerd biedt Cobra de ruimte aan content uit de culturele sector zelf. Cobra  verspreidt zijn aanbod zo veel mogelijk (via bijvoorbeeld sociale netwerken) om de grootste diversiteit aan cultuurliefhebbers te bereiken.

OD14.4: De VRT biedt binnen haar thematisch online aanbod evenementiële livestreaming aan, voor zover dit past binnen de doelstellingen van het thematisch online aanbod.

OD14.5: De VRT verzorgt via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag.
Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van programma’s uit de domeinen nieuws, cultuur en sport ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnen de respectieve themasites of daarvan afgeleide interactieve applicaties.

Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van educatieve of wetenschappelijke programma’s, ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnende respectieve netsites van de TV-netten of daarvan afgeleide interactieve applicaties.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. Deredactie een aanbod te brengen dat dezelfde kwalitatieve en deontologische criteria hanteert als het andere nieuwsaanbod van de VRT;
  2. Sporza een aanbod te brengen dat vertrekt van hetzelfde kwalitatieve en deontologische kader als het andere sportaanbod van de VRT;
  3. Cobra een actueel cultuurplatform te zijn en de culturele bijdragen van de VRT-netten en van culturele partners te aggregeren;
  4. de VRT binnen haar thematisch online aanbod evenementiële livestreaming aan te bieden, voor zover dit past binnen de doelstellingen van het thematisch online aanbod;
  5. de VRT via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag te verzorgen, voor zover de VRT over de rechten beschikt.

De VRT stelt dat ze via haar drie themasites Deredactie.be, Sporza.be en Cobra.be online een uitgebreid aanbod bood rond nieuws, sport en cultuur. Deze sites brachten actuele feiten en duiding en legden elk hun eigen accenten. 

1.       Deredactie.be

Deredactie.be focuste zich op een breed en maatschappelijk relevant nieuwsaanbod en hanteerde de deontologische richtlijnen van de VRT-nieuwsdienst. De nieuwssite verwees ook naar het aanbod op andere websites indien dit relevant was. Mediagebruikers konden reageren op de opiniestukken en blogs. Die reacties werden gescreend en gemodereerd (pre-moderatie) zoals beschreven in de deontologische code van de nieuwsdienst. Via de koppeling ‘nieuws melden’ op de homepage van Deredactie.be of via de sociale media kanalen Twitter en Facebook konden mediagebruikers ook zelf nieuws melden.

Een extra initiatief was de opstart van de ’websyndicatie’ waardoor de berichtgeving nu ook door andere mediabedrijven raadpleegbaar is. In 2014 waren Mediahuis (Destandaard.be, Nieuwsblad.be, HBVL.be, GVA.be), de Persgroep (HLN.be, Demorgen.be), Mediafin (Tijd.be) en Newsmonkey.be de syndication partners. De VRT stelde “nieuwswaardig” en niet substitueerbaar videomateriaal ter beschikking van deze partners, die zij vervolgens op hun website kunnen publiceren. 

VRT Nieuws heeft in 2014 ook het ‘Livecenter’ gelanceerd: Enerzijds een interne organisatie-oefening die de nieuwsdoorstroming binnen de dienst bevordert en er voor zorgt dat Deredactie.be het eerste medium is waarop nieuws van de nieuwsdienst verschijnt. Anderzijds is het Livecenter sinds 2014 ook zichtbaar op de homepage van Deredactie.be: een stroom van de recentste informatie die zich niet beperkt tot klassieke artikels maar ook kortere bericht-vormen, redactioneel geselecteerde en relevante informatie van op sociale media platformen, foto’s en video’s.

Deredactie.be lanceerde in 2014 een vernieuwde mobiele website, bestemd voor gebruik op alle smartphone toestellen. 

2.       Sporza.be

 Sporza.be bleef in 2014 de site bij uitstek voor sportnieuws in Vlaanderen. Het Match Center informeerde continu over het verloop van sportwedstrijden. Verschillende wedstrijden werden live gestreamd. Naast een verhoogde aanwezigheid op sociale media, werkte VRT Sport in 2014 rond het WK voetbal een mobiele applicatie uit die 330 000 keer werd gedownload. Na het WK werd deze applicatie vervangen door een zogenaamde ‘wrapped’ versie van de mobiele site van Sporza.be. Sporza.be verwees ook naar andere websites indien dit relevant was. 

3.       Cobra.be

Cobra.be is een cultuurplatform en aggregeert de culturele bijdragen van de VRT-netten en van culturele partners. Cobra.be fungeerde als multimediale hub. Het aanbod van Cobra.be was beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners, omgekeerd bood Cobra.be de ruimte aan content uit de culturele sector zelf. Sommige partners hadden op permanente basis een Cobra.be venster op hun site, anderen namen en publiceerden content in functie van de culturele agenda. Omdat het de cultuurpartners gemakkelijk gemaakt wordt om zelfstandig de content van Cobra.be op hun eigen site te publiceren, is die publicatie niet altijd traceerbaar. Een lijst met een indicatie van de hoeveelheid publicaties is in bijlage 11 terug te vinden.

Cobra verspreidde zijn aanbod zo veel mogelijk (via bijvoorbeeld sociale netwerken) om de grootste diversiteit aan cultuurliefhebbers te bereiken. Cobra.be verdiepte en verbreedde zijn aanbod daarenboven met eigen beeldreportages over premières van evenementen of kleinere projecten. Cobra.be was hiermee dus zowel een koepel over als een complementaire aanvulling bij de andere VRT-netten op het vlak van cultuur.

Cobra.be was ook aanwezig op mobiele toestellen via de Videozone app. Op digitale tv was het via de rode knop te bereiken en ook in de rolkrant op Canvas was de informatie van Cobra.be te raadplegen. 

4.       Streaming van evenementen

In 2014 bood Deredactie.be naast de vaste programma’s (De Ochtend, journaal 13u, journaal 19u met VGT en Villa Politica) ook bij grote evenementen livestreaming aan zoals het bezoek van Obama aan België, het debat Magnette – De Wever, de persconferentie naar aanleiding van de schietpartij in het Joods museum en de start en het slot van Music for life. In 2014 was er aandacht voor verkiezingsdebatten. Een overzichtslijst van de evenementenstreaming van Deredactie.be vindt u in bijlage 12. Op Sporza.be werden in 2014 tal van sportwedstrijden live gestreamd.

Cobra.be organiseerde 5 exclusieve livestreams als aanvulling op het audiovisueel aanbod op de andere VRT-netten. Het betrof evenementen die een duidelijke meerwaarde hadden voor de cultuurliefhebber: de aanstelling van de Dichter des Vaderlands, de persconferentie over het Lam Gods en de Koningin Elisabeth Wedstrijd, de Gouden Boekenuil en de Filmprijzen. 

5.       Televisie-aanbod op aanvraag

De VRT verzorgde via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag. Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van programma’s uit de domeinen nieuws, cultuur en sport ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnen de respectievelijke themasites of daarvan afgeleide interactieve applicaties. Zo kon je afleveringen herbekijken van o.a. Terzake (Canvas), Volt (Eén), Koppen (Eén), Panorama (Canvas) en Hoera Cultuur (Canvas).

Omdat er geen uniforme naamgeving van de videoclips gebeurde bij het publiceren op de websites, is het niet altijd uit te maken of het om volledige afleveringen gaat, previews of opgeknipte fragmenten, zodoende kunnen er geen precieze cijfers geleverd worden.

Ruwweg kan men voor Volt en Koppen op Deredactie.be stellen dat er per integrale aflevering tussen de 5000 en 10.000 starts werden geteld (met toppers tot 15.000 voor Volt en 20.000 voor Koppen).

Voor Extra Time gelden startaantallen tussen de 20.000 en 40.000 met uitschieters tot bijna 50.000 starts. Extra Time is het populairste online programma.

Voor Hoera Cultuur op Cobra gaat het om en bij de 200 à 300 starts per aflevering met toppers tot 500.  

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.