1.1.4. Thematisch online aanbod

SD14: De VRT brengt een kwaliteitsvol thematisch online aanbod rond nieuws, sport en cultuur via respectievelijk Deredactie, Sporza en Cobra via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties. Het aanbod op deze thematische sites wordt gebracht in tekst, beeld en geluid met een focus op beeld. De themasites vertrekken vanuit de actualiteit. Ze brengen actuele feiten en duiding. Daarnaast legt iedere thematische site eigen accenten.

OD14.1: Deredactie brengt een aanbod dat dezelfde kwalitatieve en deontologische criteria hanteert als het andere nieuwsaanbod van de VRT.

Naast het eigen nieuwsaanbod verwijst deredactie door naar het aanbod van andere relevante aanbieders voor zover dit past binnen het kwalitatieve aanbod dat Deredactie wil brengen.

Deredactie geeft ruimte aan de mediagebruiker voor conversatie en debat en biedt de mediagebruiker ook de mogelijkheid om zelf nieuws aan te brengen. De VRT bewaakt de inbreng van de mediagebruiker op basis van de deontologische richtlijnen terzake.

Het aanbod op deredactie.be wordt meegenomen in het geïntegreerde kwaliteitstraject voor nieuws.

OD14.2: Sporza brengt een aanbod dat vertrekt van hetzelfde kwalitatieve en deontologische kader als het andere sportaanbod van de VRT. 

Naast het eigen sportaanbod verwijst Sporza door naar het aanbod van andere relevante aanbieders voor het aanbod dat zelf niet wordt gebracht en voor zover dit past binnen het kwalitatieve aanbod dat Sporza wil brengen.

Naast sportnieuws en –duiding zet Sporza in op live verslaggeving.

OD14.3: Cobra is een actueel cultuurplatform en aggregeert de culturele bijdragen van de VRT-netten en van culturele partners.

Cobra fungeert ook als multimediale hub: het aanbod is beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners, omgekeerd biedt Cobra de ruimte aan content uit de culturele sector zelf. Cobra  verspreidt zijn aanbod zo veel mogelijk (via bijvoorbeeld sociale netwerken) om de grootste diversiteit aan cultuurliefhebbers te bereiken.

OD14.4: De VRT biedt binnen haar thematisch online aanbod evenementiële livestreaming aan, voor zover dit past binnen de doelstellingen van het thematisch online aanbod.

OD14.5: De VRT verzorgt via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag.
Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van programma’s uit de domeinen nieuws, cultuur en sport ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnen de respectieve themasites of daarvan afgeleide interactieve applicaties.

Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van educatieve of wetenschappelijke programma’s, ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnende respectieve netsites van de TV-netten of daarvan afgeleide interactieve applicaties.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. Deredactie een aanbod te brengen dat dezelfde kwalitatieve en deontologische criteria hanteert als het andere nieuwsaanbod van de VRT;
  2. Sporza een aanbod te brengen dat vertrekt van hetzelfde kwalitatieve en deontologische kader als het andere sportaanbod van de VRT;
  3. Cobra een actueel cultuurplatform te zijn en de culturele bijdragen van de VRT-netten en van culturele partners te aggregeren;
  4. de VRT binnen haar thematisch online aanbod evenementiële livestreaming aan te bieden, voor zover dit past binnen de doelstellingen van het thematisch online aanbod;
  5. de VRT via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag te verzorgen, voor zover de VRT over de rechten beschikt.

De VRT stelt dat ze via haar drie themasites (deredactie.be, sporza.be en cobra.be) online een uitgebreid aanbod bracht rond sport, cultuur en nieuws. De sites bracht actuele feiten en duiding en legden daarbij elk hun eigen accenten.

1. Deredactie

Deredactie.be hanteerde de deontologische richtlijnen van de VRT-nieuwsdienst. De nieuwssite verwees ook naar het aanbod op andere websites indien dit relevant was. Mediagebruikers konden hun mening geven over de opiniestukken en blogs. Deredactie.be haalde in 2013 gemiddeld 219.605  unieke bezoekers per dag, een stijging met 25% tegenover 2012.

2. Sporza

Sporza.be bleef de site bij uitstek voor sportnieuws en beleving via tekst en beelden, via videostreams en het live match center. De sportwebsite hanteerde het deontologische kader dat ook voor het andere VRT-sportaanbod geldt. Sporza.be verwees ook naar andere sites indien dit relevant was.

3. Cobra

Cobra.be bracht als cultuurplatform actualiteit en duiding bij de culturele agenda met een mix van journalistieke tekstuele aankondigingen, waar mogelijk aangevuld met VRT-archiefmateriaal. Cobra.be fungeerde ook als multimediale hub. Het aanbod van cobra.be was beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners, omgekeerd bood cobra.be de ruimte aan content uit de culturele sector zelf. Omdat het de cultuurpartners gemakkelijk gemaakt werd om zelfstandig de content van Cobra.be op hun eigen site te publiceren, was die publicatie niet altijd traceerbaar. Een lijst met een indicatie van de hoeveelheid publicaties is in bijlage 13 terug te vinden. Cobra verspreidde zijn aanbod zo veel mogelijk (via bijvoorbeeld sociale netwerken) om de grootste diversiteit aan cultuurliefhebbers te bereiken. Cobra.be verdiepte en verbreedde zijn aanbod daarenboven met eigen beeldreportages over premières van evenementen of kleinere projecten. Cobra.be was hiermee dus zowel een koepel over als een complementaire aanvulling bij de andere VRT-netten op het vlak van cultuur.

Cobra.be was ook aanwezig op mobiele toestellen via de Videozone App. Op digitale tv was het via de rode knop te bereiken en ook in de rolkrant op Canvas was de informatie van Cobra.be te raadplegen.

4. Evenementiële streaming

Ook in 2013 bood deredactie.be naast de vaste programma’s bij grote evenementen livestreaming aan zoals de aankondiging van de troonsafstand Albert II, bekendmaking Music For Life, Extra Journaal kettingbotsing Zonnebeke, Extra Journaal overlijden Martens,… Sinds midden 2013 houdt deredactie.be een overzicht bij (bijlage 14).

Cobra.be organiseerde 5 exclusieve livestreams als aanvulling op het audiovisueel aanbod op de andere VRT-netten. Het betrof evenementen die een duidelijke meerwaarde hadden voor de cultuurliefhebber als Gedichtendag, Passa Porta Festival, Koningin Elisabeth Wedstrijd, Gouden Boekenuil en De Filmprijzen.

5. Televisie-aanbod op aanvraag

De VRT verzorgde via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag. Zo werd bijvoorbeeld Volt 17.981 keer opgevraagd, de Canvasconnectie 1500 keer opgevraagd, Man over Boek 749 keer en ‘Hoera Cultuur’ 350 keer. 

Conclusie: