1.1.1.1. Portfolio

SD1: Om relevant te zijn voor alle Vlamingen brengt de VRT haar aanbod via een breed portfolio van merken die elk een specifieke relatie hebben met hun publiek. Dit geldt voor het radio-, TV- en online aanbod.

OD1.1: De VRT doet geregeld onderzoek naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en vertaalt deze in een model, de mediakaart. De verschillende merken van de VRT richten zich elk op een aantal in dit model opgenomen behoeftesegmenten, die op moment van de inwerkingtreding van deze overeenkomst worden omschreven als: meer weten, avontuur, plezier, genieten, huiselijkheid en vertrouwen.

OD1.2: De VRT groepeert haar aanbod rond volgende merken:

Analoog:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;

  • Tv: Eén, Canvas en Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod;

  • Teletekst.

Digitaal:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;

  • Tv: Eén en zijn online aanbod, Canvas en zijn online aanbod, Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod, met respectief online aanbod;

  • Thematische online aanbod: Deredactie, Sporza  en Cobra;

  • Digitekst.

OD1.3: De VRT voert een professionele en consistente netstyling en promotie. Tevens zal de VRT een gediversifieerd marketing- en eventbeleid per net voeren om het contact met het publiek te onderhouden.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. geregeld onderzoek te doen naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en dit om te zetten in de mediakaart;
  2. haar aanbod te groeperen rond volgende merken:
  • analoog:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet;
    • Teletekst
  • digitaal:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet (en hun respectievelijke online aanbod); thematisch online aanbod: Deredactie, Sporza en Cobra;
    • Digitekst
  1. een professionele en consistente netstyling en promotie te voeren
1. Onderzoek naar mediabehoeften - mediakaart

De VRT geeft aan geregeld onderzoek te voeren naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en deze te vertalen in een model ("de mediakaart"). Naast de bekende motivationele inzichten in de mediabehoeften die het mediakaart-model levert, was er omwille van de groeiende technologische mogelijkheden en het veranderende mediagebruik, nood aan betere inzichten in hoe het huidige mediagebruik ingebed is in het dagelijkse bioritme van de Vlaming. Daarom voerde VRT in 2013 de MEMO-studie uit.  Naast de motivationele dimensie van mediagebruik, bracht deze studie ook andere parameters van het mediagebruik in kaart zoals het tijdstip van een mediamoment, de plaats, het toestel, de levensfase, enz. 

De VRT segmenteerde de Vlaamse mediagebruikers in 2013 ook nog in een “mediakaart” volgens hun belangrijkste drijfveren bij het kijken naar televisie, het luisteren naar radio en het raadplegen van websites en online diensten. Op basis hiervan positioneerde de VRT haar aanbod, merken en diensten zodat alle relevante motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving optimaal bediend werden.

Uit onderstaande cijfers blijkt hoe de VRT de verschillende motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving bedient.[1]

Tabel: Volumeprofiel - motivationele segmenten (1)

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

Vertrouwen

meer weten

avontuur

totaal VRT (PPM 2013)

7,3

11,7

31,6

12,8

22,9

11,2

Bron: PPM-studie (Portable People Meter), die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR

De vertegenwoordiging van de mediakaartgroepen binnen het VRT-publiek is vergelijkbaar met de omvang van de segmenten binnen de Vlaamse populatie. Met andere woorden, VRT bereikt niet alleen alle mediakaartgroepen maar doet dat bovendien op een vrij representatieve manier.

Tabel: Volumeprofiel - motivationele segmenten (2)

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

Vertrouwen

meer weten

avontuur

totaal VRT (PPM 2013)

11

12

31

13

18

12

Bron: PPM-studie (Portable People Meter), die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR


 

[1] De cijfers m.b.t. het volumeprofiel van de verschillende VRT-radio- en televisienetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt.

2. Aanbod VRT

Het aanbod van de VRT bevatte in 2013 volgende merken:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara (+ op de digitale platformen: Nieuws+, Klara Continuo, MNM Hits, Radio1.be, Radio2.be, Stubru.be, MNM.be en Klara.be)
  • TV: Eén, Canvas, Ketnet en OP12 (+ op de digitale platformen: Een.be, canvas.be, ketnet.be en OP12.be)
  • Thematisch online aanbod (digitaal): deredactie.be, sporza.be en cobra.be
  • Teletekst + Digitekst (digitaal)
3. Netstyling en promotie

De VRT geeft aan dat er jaarlijks een marketingplan per net wordt opgesteld. Daarbij wordt rekening gehouden met de aanbevelingen die voortvloeien uit het onderzoek naar de mediabehoeften en de net- en merkenstrategieën.  De VRT geeft aan in 2013 een zeer uitgebreid gamma aan communicatieacties te hebben uitgevoerd over de verschillende radio- en televisienetten heen. Een overzicht van al deze acties is in bijlage 1 terug te vinden.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.