SD 5.2. Inzetten op innovatie

De VRT wil investeren in innovatie die op korte en middellange termijn van nut is zowel voor haarzelf als voor de hele sector. De VRT zal inzetten op verschillende types van innovatie. Innoveren in het aanbod is daarbij zonder meer een belangrijke opdracht voor de publieke omroep. De VRT wil op dat vlak durf tonen, risico nemen en de norm zetten in Vlaanderen. Er is daarnaast, in een digitale context, nood aan het ontwikkelen van nieuwe vertelvormen en producenten. De VRT wil ook technisch blijven innoveren om het creatieve proces beter te ondersteunen en om efficiënter en sneller te produceren.

De VRT zal daarbij bijzondere aandacht besteden aan toegankelijkheid.

Open innovatie (i.e. samenwerking met derden) is de regel.

5.2.1. De VRT realiseert jaarlijks minimaal drie innovatieprojecten i.s.m. Vlaamse en internationale mediabedrijven, universiteiten en starters.

VRT Innovatie werkte in 2019 mee aan zeventien onderzoeksprojecten. Daarvoor werkte de VRT samen met academische organisaties (zoals imec, VUB en UGent), publieke omroepen (BBC, NPO, IRT, RAI), technologiebedrijven (Nokia Bell Labs, Pluxbox), Vlaamse kmo’s (o.m. Theoplayer, Kiswe, Textgain en Sentiance) en mediapartners (Mediahuis, Roularta Media Group).

In 2019 startten vier nieuwe onderzoeksprojecten waaraan VRT Innovatie participeerde:

  • Daiquiri: een project dat artificiële intelligentie in sportverslaggeving onderzoekt en nagaat hoe met een veelheid aan data aan storytelling kan worden gedaan.
  • City Story: een project dat een interactief digitaal platform wil ontwikkelen om samenwerking te stimuleren en burgers te helpen bij het delen van ideeën.
  • Rhetoric: een project dat onderzoekt hoe de polarisering bij discussies op online platformen kan gedetecteerd en bestreden worden.
  • NewsTAPAS: een project dat de presentatie van nieuwsberichten automatisch aanpast aan de noden en context van de gebruiker.

Andere voorbeelden van projecten:

  • Conamo: een project dat data van wielrenners verzamelt en analyseert om trainingsschema’s en wedstrijdstrategieën te verbeteren en mensen wil aanzetten om gezond te fietsen.
  • MOS2S: een project dat enerzijds gericht is op burgerjournalistiek, waarbij het publiek content levert die een professionele journalist verwerkt, en anderzijds op het verrijken van evenementen met beelden van toeschouwers en artificiële intelligentie. De technologie zette de VRT ook in de reeks Breaking Europe naar aanleiding van de Europese verkiezingen in.
  • Marconi: een project dat radio-aanbod wil afstemmen met digitale en sociale media om het zo interactiever en persoonlijker te maken.
  • Enhanceplayer: een project dat artificiële intelligentie gebruikt bij het verkleinen van de bandbreedte van video’s, zonder kwaliteitsverlies.
  • CPN: een Europees project dat inzet op personalisering van nieuws zonder dat gebruikers in een “filterbubbel” gaan leven. VRT NWS zette daarmee het experiment VRT myNWS op, dat een nieuwsaanbod op maat van de gebruikers wil aanbieden. In de testfase wilde de VRT-nieuwsdienst kijken waar haar gebruikers naar kijken en luisteren. Met die informatie kunnen gebruikers suggesties krijgen op basis van hun interesses, maar krijgen ze ook artikels aangeboden die ze anders net niet zouden zien.
  • Content4All: een project dat content via geautomatiseerde gebarenondertiteling toegankelijker wil maken voor slechthorenden.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

5.2.2. De VRT verspreidt de opgedane kennis uit Vlaamse en Internationale innovatieprojecten en EBU-werkgroepen via haar websites, via sociale media en via daarop gerichte netwerkevenementen.

Op Innovatie.vrt.be deelde de VRT (in het Nederlands en het Engels) informatie over innovatieve projecten, hun werking en expertise. Via de VRT Pilootzone op de website konden mediagebruikers zich informeren over die projecten en zich inschrijven om mee te werken aan projecten. In een eerste fase konden de gebruikers bijvoorbeeld via een vragenlijst input geven over hun verwachtingen en behoeftes. In een latere fase konden ze een prototype testen. Via Sandbox.vrt.be communiceerde de VRT over de samenwerkingen en de werking van VRT Innovatie. De Sandbox-ervaringen werden zo online gedeeld, zoals dat ook via Sandbox Sessions gebeurde. Die laatste waren evenementen waar VRT Sandbox haar samenwerkingen met start-ups en kmo’s toelicht. In 2019 vonden twee Sandbox Sessions plaats, waarvan een tijdens Media Fast Forward.

Media Fast Forward bracht in 2019 ruim 1.300 experts, mediamakers en ondernemers samen om na te denken over digitale en maatschappelijke uitdagingen. Onder de noemer “OppositesAttract”, focuste het evenement op het thema polarisatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid van de mediasector. In de aanloop ernaartoe trok de VRT naar vijf hogescholen en universiteiten voor Media Fast Forward On Tour, telkens met een andere maatschappelijke en innovatieve insteek, zoals artificiële intelligentie, de zoektocht naar waarheid en de opkomst van de belevingseconomie.

De VRT was vertegenwoordigd op het IBC in Amsterdam, een internationale conferentie voor de mediasector. Bezoekers konden er vijf toepassingen, verbonden aan de VRT-innovatie-afdeling, uittesten.

De VRT organiseerde ook een evenement over spraakbesturing voor media-experten van omroepen die lid zijn van EBU. Twee dagen lang werkten de deelnemers in groepen samen om nieuwe concepten uit te werken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

5.2.3. De VRT organiseert samenwerking met minstens 12 starters en KMO’s per jaar (VRT Sandbox).

Binnen het omroepcentrum biedt VRT Sandbox een tijdelijke locatie en samenwerking aan startups, kmo’s binnen de mediasector, en andere innovatieve organisaties. Het initiatief heeft als doel nieuwe producten, diensten en werkprocessen binnen de VRT te demonstreren en testen. De openbare omroep stelt daarvoor zijn productiesystemen, rechtstreekse contacten met medewerkers en gebruikers, en het VRT-netwerk van organisaties en Europese omroepen ter beschikking.

Diverse ondernemingen kregen in 2019 de kans om hun producten in de VRT-omgeving en -infrastructuur te testen en te ontwikkelen. De omroep kon via hun producten, diensten en werkprocessen innovatieve inzichten verwerven en toepassingen verkennen.

In 2019 werkte VRT Sandbox samen met dertien start-ups en kmo’s. Enkele voorbeelden:

  • LucidWeb produceerde samen met VRT-programmamakers Mama Congo. Dat was een documentaire waarin zes Congolese vrouwen hun verhaal vertelden. De vrouwen werden met een 360°-camera gefilmd, waardoor niet enkel zij, maar ook hun omgeving in beeld kwam. Wanneer kijkers naar hun getuigenis wilden luisteren, konden ze het beeld gericht houden op de spreker. Het platform waarop de verhalen stonden, kon geraadpleegd worden via een internetbrowser, een smartphone of een VR-bril. Het doel van LucidWeb is om 360°-verhalen en Virtual Reality toegankelijk te maken voor het grote publiek.
  • Het digitale team van Eén gebruikte een toepassing van de start-up Cutnut waarbij op een eenvoudige manier verticale video’s kunnen worden bewerkt en gedeeld (onder andere voor Instagram).
  • Voor het project Virtual Reality in het ziekenhuis werkten JEF en Soulmade samen om een VR-ervaring te creëren voor kinderen die in het ziekenhuis verblijven.

Sandbox Hub is de internationale “vertaling” van het Sandbox-concept. Het wil van VRT Sandbox een model maken dat in andere Europese landen overgenomen kan worden. De ambitie bij de oprichting in 2018 was om eind 2019 vier mediaorganisaties in het netwerk te krijgen. Eind 2019 hadden achttien organisaties zich aangesloten. Het samenwerkingsverband Sandbox Hub laat toe dat mediabedrijven hun innovatieve expertise kunnen delen en start-ups op een grotere schaal hun nieuwe producten of diensten op de markt brengen. Zo ging de Vlaamse start-up On-Hertz een samenwerking aan met ARD, Radio France en RTBF, leden van de Sandbox Hub.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.