Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Merel Dewildeman op de platformdiensten Instagram en Tiktok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode van 8 april 2024 tot en met 6 mei 2024. Het onderzoek betreft de profielen en kanalen ‘mereldewildeman’ (Instagram en TikTok).
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Merel Dewildeman online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (24 maart 2023, 8 juni 2023, 27 juli 2023 en 6 februari 2024) werd Merel Dewildeman door de VRM gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin mogelijk commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoek blijkt dat vier video’s die in de onderzochte periode werden geüpload commerciële communicatie bevatten die niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt voor de kijkers.
Merel Dewildeman ontkent niet dat er in deze video’s sprake is van commerciële communicatie en geeft ook minstens impliciet toe dat de aanwezige commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt, zoals decretaal voorgeschreven.
Bij geen enkele van de vier video’s met commerciële communicatie werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partnerschap” of “betaalde partner”) geactiveerd.
Bij een van de video’s werd verder helemaal geen aanduiding of advertentieterm toegevoegd die eventueel zou hebben kunnen duiden op commerciële communicatie. Bij de andere video’s worden wel enige noties gemaakt van de aanwezigheid van commerciële communicatie, maar de gebruikte vermeldingen (AD, invited) volstaan niet om deze commerciële communicatie gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken voor de kijkers en volgers.
Tot slot blijkt dat het merk of partner bij deze video’s wel werd vermeld, maar dit geenszins volstaat om alsnog de commerciële communicatie in deze video’s gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Merel Dewildeman.
De VRM besluit Merel Dewildeman te waarschuwen.