Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van de particuliere regionale televisieomroeporganisaties (11 mei 2024, 17u-20u), waaronder de uitzendingen van WTV.
De uitzendingen van WTV omvatten een programmatie in lusvorm waarbij meermaals dezelfde programma’s worden uitgezonden. De programmatie omvat eveneens programma’s die voorkomen in de programmatie van Focus.
Tijdens de onderzochte periode wordt meermaals een sponsorboodschap uitgezonden voor een financieel adviesbureau. Aan het einde van de sponsorboodschap verschijnt een pancarte waarbij gewezen wordt op een gratis infosessie in de buurt.
Sponsoring
Sponsoring is een vorm van commerciële communicatie met als doel om een publieke of particuliere onderneming of natuurlijke persoon zijn / haar naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven.
Gesponsorde omroepdiensten of programma’s moeten voldoen aan de voorwaarden uit artikel 91 van het Mediadecreet.
Een van die voorwaarden bepaalt dat zij niet rechtstreeks mag aansporen tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die goederen of diensten specifiek aan te prijzen.
Hierbij heeft de decreetgever meermaals toegelicht dat een sponsorvermelding zich op promotioneel vlak moet beperken tot het verhogen van naam-, merk- of productbekendheid. Anders dan bij reclame is terughoudendheid vereist.
Beoordeling door de VRM
De VRM besluit dat in voorliggende geval de in de sponsorvermelding aangehaalde diensten van de programmasponsor specifiek aangeprezen worden. De kijkers worden onmiskenbaar gestimuleerd om er nader kennis mee te komen maken tijdens gratis infosessies in hun buurt.
De sponsorvermelding in kwestie bevat aldus een duidelijk rechtstreeks koopbevorderend element, waardoor zij een wervend karakter krijgt en rechtstreeks aanspoort tot consumptie.
Bijgevolg heeft WTV een inbreuk begaan op artikel 91, eerste lid, 2°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM enerzijds rekening met het gegeven dat zeer recent een gelijkaardige inbreuk werd vastgesteld bij WTV (beslissing 2024-012), anderzijds ook met het beperkte bedrag dat WTV heeft ontvangen voor de uitzending van de betroffen sponsorboodschap. De VRM besluit een administratieve geldboete van 1.500 euro op te leggen.