Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van de particuliere regionale televisieomroeporganisaties (11 mei 2024, 17u-20u), waaronder de uitzendingen van Ring TV.
De uitzendingen van Ring TV omvatten een programmatie in lusvorm waarbij meermaals dezelfde programma’s worden uitgezonden.
Tijdens de onderzochte periode wordt een aflevering uitgezonden van het programma ‘Beste Souper 2024’. In dit programma nemen twee duo’s het tegen elkaar op in een kookwedstrijd.
Productplaatsing supermarktketen
In het programma wordt een fragment uitgezonden (duurtijd +2 minuten) waarin de kandidaten inkopen voor de kookwedstrijd doen in een supermarkt in de buurt. In dit fragment wordt de regiomanager van de betroffen supermarktketen aan het woord gelaten om de troeven van de supermarkt toe te lichten (vlotte bereikbaarheid, de dagversafdeling, het aanbod aan verspakketten, de zelfscanmogelijkheid). Ook de kandidaten en de voice-over worden ingeschakeld om de handigheid van de app van de supermarktketen en de zelfscanners aan te prijzen.
Het Mediadecreet laat productplaatsing toe. Dit o.a. onder voorwaarde dat het programma met productplaatsing niet rechtstreeks aanspoort tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te prijzen (artikel 100, § 1, 2°, van het Mediadecreet). Ook mag het product of dienst in kwestie geen overmatige aandacht krijgen (artikel 100, § 1, 3°, van het Mediadecreet).
De VRM oordeelt dat de producten en diensten van de supermarktketen wel degelijk specifiek worden aangeprezen en dat die producten en diensten overmatige aandacht krijgen.
Sponsorvermelding supermarktketen
Na het programma ‘Beste Souper 2024’ wordt ook een sponsorvermelding voor de supermarktketen uitgezonden.
Sponsoring is een vorm van commerciële communicatie met als doel om een publieke of particuliere onderneming of natuurlijke persoon zijn / haar naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven.
Gesponsorde omroepdiensten of programma’s moeten voldoen aan de voorwaarden uit artikel 91 van het Mediadecreet.
Een van die voorwaarden bepaalt dat zij niet rechtstreeks mag aansporen tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die goederen of diensten specifiek aan te prijzen.
Hierbij heeft de decreetgever meermaals toegelicht dat een sponsorvermelding zich op promotioneel vlak moet beperken tot het verhogen van naam-, merk- of productbekendheid. Anders dan bij reclame is terughoudendheid vereist.
De VRM oordeelt dat de betrokken sponsorboodschap een duidelijk rechtstreeks koopbevorderend element bevat, waardoor zij een wervend karakter krijgt en rechtstreeks aanspoort tot consumptie. Op deze manier begaat Ring TV een inbreuk op artikel 91, eerste lid, 2°, van het Mediadecreet.
Bepalen sanctie
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM enerzijds rekening met het gegeven dat inbreuken op de regels m.b.t. productplaatsing en sponsoring niet voor het eerst bij Ring TV worden vastgesteld en anderzijds met het beperkte bedrag dat Ring TV van de betrokken programmasponsor heeft ontvangen voor deze aflevering.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 2.000 euro op te leggen.