Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (1 december 2020, 8u-20u), waaronder VTM KIDS JR (NV DPG MEDIA).
Tussen 10u en 11 wordt voor 16 minuten en 10 seconden aan televisiereclame uitgezonden. De VRM ontving geen bericht dat het begin van het klokuur zou gewijzigd worden.
Artikel 81, §2, van het Mediadecreet schrijft voor dat het aandeel van televisiereclame- en telewinkelspots per klokuur niet meer dan 20 percent mag bedragen.
Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat VTM KIDS JR tijdens de onderzochte periode tussen 10u en 11u de maximale duurtijd voor televisiereclame- en telewinkelspots heeft overschreden.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM enerzijds rekening met de ernst van de inbreuk die in dit geval werd begaan op een kinderomroepprogramma tijdens de sinterklaasperiode, maar anderzijds ook met het beperkte marktaandeel van het omroepprogramma.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 3.500 euro op te leggen.