Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (22 mei 2020, 17u-23u), waaronder de uitzendingen van VIJF (NV SBS Belgium).
Tijdens de onderzochte periode worden sponsorboodschappen uitgezonden voor een webwinkel gespecialiseerd in onder meer inktpatronen, toners en kantoorartikelen. De sponsorboodschappen blijken niet in overeenstemming met de geldende regelgeving te zijn uitgezonden.Een sponsorvermelding mag dan ook niet rechtstreeks aanzetten tot consumptie en de boodschap moet zich op promotioneel vlak beperken tot het verhogen van naam-, merk- of productbekendheid. Anders dan bij reclame is terughoudendheid vereist bij deze vorm van commerciële communicatie.
De VRM dient steeds in concreto te beoordelen, op basis van het geheel van voorliggende feiten, of een sponsorvermelding al dan niet een rechtstreeks koopbevorderende boodschap bevat.
Door de specifieke verwijzing naar gunstige prijzen, zowel auditief als visueel, bevatten de sponsorvermeldingen een duidelijk promotioneel element dat rechtstreeks aanspoort tot consumptie. De inhoud van deze boodschap gaat dan ook duidelijk verder dan naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid geven.
Bij het bepalen van de sanctie stelt de VRM enerzijds vast dat SBS reeds bij een eerdere beslissing voor een soortgelijke inbreuk werd gesanctioneerd. Anderzijds houdt de VRM rekening met het beperkte marktaandeel van het omroepprogramma VIJF, waarop de betrokken sponsorvermeldingen zijn uitgezonden.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 10.000 euro op te leggen.