Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (3 februari 2020, 16u-22u), waaronder VIJF (NV SBS BELGIUM).
Bij VIJF wordt een sponsorvermelding aangetroffen die duidelijk promotionele elementen bevat die aanzet tot consumptie. Deze boodschap gaat dan ook verder dan het geven van meer bekendheid aan een product of een imago-ondersteunende boodschap waartoe een sponsorvermelding zich overeenkomstig het Mediadecreet dient te beperken.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM enerzijds rekening met het gegeven dat SBS reeds eerder voor een soortgelijke inbreuk werd gesanctioneerd en anderzijds met het bereikte aantal kijkers.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 10.000 euro op te leggen.
Partij 1
VRM
Partij 2
NV SBS Belgium
Kamer
Algemene kamer
Datum beslissing
22 juni 2020
Beslissingsnummer
2020-017
Type procedure
Ambtshalve onderzoek