Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (11 september 2019, 17u-23u), waaronder PlattelandsTV.
Tijdens de onderzochte periode wordt het programma ‘Power en PK’ uitgezonden. Het programma bestaat uit verschillende rubrieken en wordt onderbroken door een reclameblok. Aan het begin en het einde van het programma wordt een PP-logo getoond.
In de rubriek ‘Werktuig in de kijker’ worden twee ploegmachines van ‘New Holland’ uitvoering in beeld gebracht en besproken. De rubriek duurt 5 minuten en 14 seconden. In de rubriek ‘In De Smeerput’ worden verschillende gereedschapsmaterialen van ‘FACOM’ getoond en besproken in een decor van deze onderneming. De rubriek duurt 7 minuten.
Overeenkomstig artikel 99 van het Mediadecreet, is het toegestaan om programma’s uit te zenden die productplaatsing bevatten. Deze programma’s moeten wel voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in artikel 100, § 1, van het Mediadecreet.
Het logo voor productplaatsing wordt weliswaar getoond aan het begin en het einde van het programma, maar wordt niet getoond wanneer het programma na onderbreking voor reclame wordt hervat.
De VRM is van oordeel dat het gebruik van de commerciële communicatie voor beide merken veel verder gaat dan de toegelaten voorwaarden voor het gebruik van productplaatsing. Het programma spoort volgens de VRM rechtstreeks aan tot de aankoop van de goederen van beide merken, dit in het bijzonder door de producten specifiek aan te prijzen. Daarnaast is de aandacht voor de producten totaal en dus overmatig.
PlattelandsTV erkent dat de regels van het Mediadecreet niet correct werden toegepast bij de onderzochte uitzending.
Bij het bepalen van de sanctie kan de VRM niet voorbijgaan aan het feit dat PlattelandsTV reeds eerder voor gelijkaardige inbreuken werd gesanctioneerde.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 750 euro op te leggen.