Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van de particuliere regionale televisieomroeporganisaties (30 maart 2019, 16u-19u), waaronder TV Limburg.
Tijdens de onderzochte periode wordt het programma ‘Relax’ uitgezonden, waarin productplaatsing aanwezig is. De VRM is van oordeel dat in het programma-item over het ‘ZEB Fashion Event’ rechtstreeks wordt aangespoord tot aankoop van goederen of diensten en bovendien overmatige aandacht wordt geschonken aan de producten en diensten in kwestie. TV Limburg begaat bijgevolg inbreuken op de voorwaarden die gelden voor programma’s met productplaatsing (artikel 100, § 1, 2° en 3°, van het Mediadecreet).
Voor en na de uitzending van het programma ‘Relax’ worden ook telkens 5 sponsorboodschappen uitgezonden, waaronder een sponsorboodschap voor modezaak ‘Noba’. De VRM is van oordeel dat deze sponsorvermelding verder gaat dan het geven van meer bekendheid aan een product of een imago-ondersteunende boodschap of baseline, doordat ze rechtstreeks aanspoort om online te shoppen. Bijgevolg begaat TV Limburg ook een inbreuk op artikel 91, eerste lid, 2°, van het Mediadecreet.
De VRM besluit om TV Limburg voor deze inbreuken op het Mediadecreet een administratieve geldboete van 750 euro te geven. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM onder meer rekening met het gegeven dat inbreuken op de voorwaarden die gelden bij het uitzenden van productplaatsing en sponsorboodschappen ernstige inbreuken zijn.