Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van de particuliere regionale televisieomroeporganisaties (30 maart 2019, 16u-19u), waaronder Ring TV.
Tijdens de onderzochte periode worden twee sponsorboodschappen uitgezonden waarbij sponsoridentificaties ontbreken en de kijker onvoldoende gewezen wordt op het bestaan van een sponsoringovereenkomst. De VRM is bovendien van oordeel dat één van deze sponsorvermeldingen verder gaat dan het geven van meer bekendheid aan een product of een imago-ondersteunende boodschap of baseline, doordat ze rechtstreeks aanspoort om naar actiedagen te komen. Bijgevolg begaat Ring TV inbreuken op artikel 91, eerste lid, 2° en 3°, van het Mediadecreet.
Ook wordt tijdens de onderzochte periode het programma ‘Ring TV Kok 2019’ uitgezonden, waarin duidelijk productplaatsing aanwezig is. Ring TV toont echter geen PP-logo bij het begin en aan het einde van het programma en begaat bijgevolg ook een inbreuk op de voorwaarden die gelden voor programma’s met productplaatsing (artikel 100, § 1, 4°, van het Mediadecreet).
De VRM besluit om Ring TV voor de inbreuken op het Mediadecreet met betrekking tot sponsorboodschappen een administratieve geldboete van 500 euro te geven, aangezien het om ernstige inbreuken gaat. Voor het ontbreken van het PP-logo geeft de VRM aan Ring TV een waarschuwing en houdt hierbij rekening met het gegeven dat de voorbije jaren geen gelijkaardige inbreuken werden vastgesteld bij de omroeporganisatie.