Korte samenvatting van de beslissing
De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (15 januari 2019, 17u-23u), waaronder Canvas.
Omstreeks 19u worden visueel programma-aankondigingen voor Canvas getoond, terwijl auditief het Radio 1-signaal wordt uitgezonden. Zo is er onder andere een sponsorvermelding te horen voor een automerk waarin een promotioneel element zit dat aanzet tot consumptie. De consument wordt rechtstreeks aangespoord om de nieuwe wagen te gaan bekijken en aan te kopen.
De betrokken sponsorvermelding heeft aldus een wervend karakter en spoort aan tot aankoop. Hierdoor beantwoordt de sponsorvermelding niet aan de bepalingen van artikel 2, 41°, van het Mediadecreet.
VRT betwist de inbreuk niet en geeft aan de vaststaande rechtspraak van de VRM met betrekking tot sponsorboodschappen te kennen.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat reeds eerder gelijkaardige inbreuken bij VRT werden vastgesteld.
De VRM besluit een administratieve boete van 7.500 euro op te leggen.