De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (3 november 2017, 16u-22u), waaronder Njam!.
Tijdens de onderzochte periode wordt een sponsorboodschap uitgezonden die niet conform de regelgeving is.
Uit de definitie in artikel 2, 41°, van het Mediadecreet volgt dat sponsoring een vorm van commerciële communicatie is met als doel om een onderneming, overheid of natuurlijke persoon zijn of haar naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven.
Uit het onderzoek van de VRM blijkt dat de betrokken sponsorvermelding een wervend karakter heeft, de kijker rechtstreeks aanspoort tot aankoop en daardoor niet beantwoordt aan de bepalingen van artikel 2, 41°, van het Mediadecreet. Bijgevolg heeft Njam! een inbreuk begaan op artikel 91, 2°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het beperkte tarief voor sponsorvermelding, het beperkte marktaandeel en het gegeven dat maatregelen genomen zijn om herhaling van dergelijke inbreuk in de toekomst te vermijden.
De VRM besluit Njam! te waarschuwen voor deze inbreuk.