De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (4 september 2018, 17u-23u), waaronder Evenaar (Via Plaza NV).
Tijdens de onderzochte periode wordt het programma ‘Vakantievrienden’ uitgezonden.
Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat in dit programma productplaatsing aanwezig is. Dit blijkt uit de talrijke visuele en auditieve vermeldingen van het pretpark ‘Comics Station’. Aan het begin en einde van het programma heeft zender Evenaar het PP-logo aangebracht.
Artikel 100, § 1, van het Mediadecreet bepaalt de voorwaarden waarin programma’s die productplaatsing bevatten, moeten voldoen. Dergelijke programma’s mogen onder meer niet rechtstreeks aansporen tot aankoop van goederen of diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te prijzen, noch mogen de producten of diensten in kwestie overmatige aandacht krijgen.
In de onderzochte aflevering blijkt op geen enkel moment sprake te zijn van een neutrale of onderzoekende benadering vanuit consumentenperspectief, wel van een louter positieve belichting door de lovende en aanprijzen becommentariëring. Daarboven wordt het pretpark en de verschillende uitgeteste attracties op een heel positieve, vrolijke en flitsende manier in beeld gebracht, vergezeld van opgewekte muziek en geluidseffecten.
Voor zover die beeldvorming of lovende becommentariëring op zich al geen rechtstreekse aansporing voor de kijker vormt, is dit zeker het geval door de combinatie van deze elementen. Bovendien wordt ook de gemakkelijke bereikbaarheid van het pretpark meerdere malen vermeld.
Het pretpark ‘Comics Station’ krijgt in deze uitzending aldus alle aandacht, op een zodanige manier dat de omroeporganisatie de limieten van de aandacht die ingeval van productplaatsing mag worden besteed, overschrijdt. Er is dan ook sprake van overmatige aandacht. De omroeporganisatie verleent haar volledige medewerking, laat de bedrijfsleider zeer uitgebreid aan het woord en gedraagt zich als een promotiekanaal voor het pretpark.
Bijgevolg stelt de VRM een inbreuk vast op het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het beperkte bereik van het programma en het feit dat dergelijke inbreuken voor het eerst bij Evenaar worden vastgesteld.
De VRM besluit Evenaar te waarschuwen.