De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (1 juli 2017, 16u-22u), waaronder Dobbit TV (NV Dobbit).
Tijdens de onderzochte periode wordt bij het programma ‘Mijn Tuin’ een sponsorboodschap uitgezonden voor een dakgotenbedrijf.
De sponsorboodschap duurt 5 seconden en toont een pancarte waarop een foto van een dakgoot, een tekening, het logo van het dakgotenbedrijf en de slogan ‘handige dakgootsystemen’ vermeld worden. Gedurende de gehele boodschap wordt een sponsoridentificatie getoond.
Op de pancarte worden visueel ook enkele voordelen opgesomd: ‘UW VOORDELEN’: ‘Kwaliteitsproduct’, ‘Eenvoudige montage’, ‘Scherpe prijzen’, ‘Snelle levering’, ’15 jaar garantie’, ‘vernieuwde webshop’.
Het onderzoek en de beelden tonen aan dat de uitgezonden sponsorboodschap een uitgebreide opsomming bevat, zowel op visuele als op auditieve wijze, van de vele voordelen van de dakgootsystemen van het dakgotenbedrijf. De sponsorvermelding gaat verder dan het louter vermelden van een algemene imago-ondersteunende boodschap van de sponsor en bevat meer dan de naam van de sponsor, de handelsnaam, het logo, het product, de naam van het product, de dienst of de naam van de dienst. Het specifiek vermelden en opsommen van voordelen van een bepaald product, zoals in voorliggend geval, is een vorm van specifiek aanprijzen dat de kijker rechtstreeks aanzet tot consumptie. Dit wordt door Dobbit niet betwist.
De sponsorvermelding heeft aldus een wervend karakter, spoort de kijker rechtstreeks aan tot aankoop en beantwoordt niet aan de bepalingen van artikel 2, 41°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat dergelijke inbreuk voor het eerst wordt vastgesteld bij Dobbit. Dobbit geeft bovendien aan bijkomende inspanningen te leveren opdat de geldende mediaregelgeving zou worden gerespecteerd.
De VRM besluit Dobbit TV te waarschuwen voor deze inbreuk.