De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (2 december 2015, 8u-20u), waaronder VTM.
Tijdens de onderzochte periode wordt een sponsorvermelding voor 'Promagnor' uitgezonden. Dit gebeurde echter niet conform de geldende regelgeving.
Uit de controle blijkt dat bij deze sponsorvermelding de beelden vergezeld gaan van zowel auditieve als visuele vermeldingen. De positieve eigenschappen van het product worden in deze boodschappen op een rij gezet waardoor in de betrokken sponsorvermelding onmiskenbaar promotionele elementen voorkomen.
Doordat het product specifiek wordt aangeprezen, gaat de boodschap verder dan het product meer bekendheid geven, waartoe een sponsorvermelding zich overeenkomstig het Mediadecreet dient te beperken. Bovendien kunnen de auditieve en visuele boodschappen in de sponsorvermelding niet als louter imago-ondersteunende slogan of baseline worden beschouwd. De vermelding bevat een rechtstreeks koopbevorderende boodschap en beantwoordt niet aan de bepalingen van artikel 2, 41°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat NV Medialaan reeds eerder voor soortgelijke inbreuken werd gesanctioneerd. De VRM besluit een geldboete van 5.000 euro op te leggen.