Onderdeel 1: Sponsorvermelding met rechtstreeks koopbevorderende boodschap
De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (6 mei 2016, 16u-22u), waaronder VIER.
Tijdens de onderzochte periode wordt een sponsorvermelding uitgezonden voor ‘parship.be’. In de sponsorvermelding wordt de website specifiek aangeprezen voor kijkers die op zoek zijn naar een geschikte partner. Hierdoor gaat de boodschap verder dan meer bekendheid aan een product geven of een imago-ondersteunende boodschap, waartoe een sponsorvermelding zich overeenkomstig het Mediadecreet dient te beperken. Door deze rechtstreeks koopbevorderende boodschap is niet voldaan aan de bepalingen uit het Mediadecreet.
Bij het vastleggen van de sanctie houdt de VRM er rekening mee dat SBS voor een soortgelijke inbreuk reeds een administratieve geldboete heeft gekregen. Anderzijds wordt ook rekening gehouden met het relatief beperkte marktaandeel van de omroeporganisatie.
De VRM legt VIER een geldboete van 7.500 euro op.
Onderdeel 2 : Sponsorvermelding zonder sponsoridentificatie
Op dezelfde datum wordt een sponsorvermelding uitgezonden waarbij de sponsoridentificatie ontbreekt. Hierdoor wordt de kijker onvoldoende duidelijk gewezen op het bestaan van een sponsorovereenkomst.
SBS erkent de inbreuk.
De VRM legt VIER een geldboete van 2.500 euro op. De VRM houdt rekening met het gegeven dat SBS de inbreuk op eigen initiatief heeft rechtgezet door het vereiste sponsorlogo in latere uitzendingen toe te voegen.