De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (16 november 2015, 18u-24u), waaronder VIER.
Tijdens de onderzochte periode wordt een sponsorvermelding voor ‘Solo patisserie’ uitgezonden. Dit gebeurde echter niet conform de geldende regelgeving.
Uit de controle blijkt dat bij deze sponsorvermelding de beelden vergezeld gaan van zowel auditieve als visuele boodschappen. De positieve eigenschappen van het product worden in deze boodschappen op een rij gezet waardoor in de betrokken sponsorvermelding onmiskenbaar promotionele elementen voorkomen.
Een louter imago-ondersteunende slogan of baseline van de sponsor wordt door de decreetgever als toegelaten beschouwd, aangezien deze niet aanzet tot consumptie. In voorliggend geval echter wordt de baseline voorafgegaan door en gekoppeld aan een opsomming van de promotionele kenmerken van het product, waardoor deze niet langer als louter imago-ondersteunend kan worden beschouwd.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat SBS reeds eerder voor een soortgelijke inbreuk werd gesanctioneerd.
De VRM besluit een geldboete van 5.000 euro op te leggen.