De Vlaamse Regulator voor de Media, legt de VRT een boete van 10.000 euro op voor het niet naleven van de regelgeving m.b.t. productplaatsing. De VRM is van oordeel dat in het programma 'Tomtesterom' overmatige aandacht werd besteed aan het merk 'Uvex'.
De VRM controleerde de uitzending van Tomtesterom van begin april 2012. In de aflevering gaat Tom Waes de opdracht aan om op korte tijd te leren schansspringen. Tom Waes krijgt hiervoor aangepast skikledij. De merkbenamingen en/of sponsors van het materiaal komen in de loop van de uitzending duidelijk in beeld. Uit de vaststellingen van de VRM blijkt dat er tijdens het programma meer dan twintig sequenties zijn waarin de skibril met 'Uvex'-opdruk wordt getoond. In dertien sequenties zijn er close-ups waarbij de merknaam van de skibril zeer prominent in beeld komt.
Het Mediadecreet laat productplaatsing onder bepaalde voorwaarden toe. Een van deze voorwaarden is dat het product of de dienst in kwestie geen overmatige aandacht mag krijgen. De VRM is van oordeel dat door het veelvuldig vertonen van de merkbenaming en het product in kwestie, de VRT de limieten van de aandacht overschrijdt die in geval van productplaatsing aan het product in kwestie mag worden besteed. In deze is er dan ook sprake van overmatige aandacht.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de toezichthouder er rekening mee dat het om een zeer ernstige inbreuk gaat, dat het programma werd uitgezonden in prime time en dat het een marktaandeel van meer dan 60% behaalde. Aan de VRT wordt een geldboete van 10.000 euro opgelegd.