Bijlage 8: Jaarverslag Radio 2014 (SD8)

Algemene inleiding VRT-radio 2014

VRT-radio bereikte in 2014 dagelijks meer dan 3 miljoen Vlamingen met een sterk en gedifferentieerd aanbod.  VRT  bleef inzetten op de basisfunctie die radio vervult als het ideale gezelschap doorheen de dag, een spontane en authentieke vriend die signaleert en gidst waar nodig. Daarenboven versterkte  VRT-radio zijn digitale impact op vlak van luistercomfort , interactiviteit en de online verspreiding van zijn aanbod, ook via sociale media. Radio vierde in 2014 zijn 100ste  verjaardag, maar blijft een medium met unieke troeven in een digitaal landschap.

Lineaire radio die begeleidt, signaleert en rust en energie brengt in het leven van de Vlaming

Door implementatie van de inzichten uit het MEMO-onderzoek, versterkte VRT-radio in 2014 de unieke kwaliteiten van het (lineaire) medium bij al zijn netten. Radio 1 kreeg hierbij een nieuw programmaschema en een nieuwe vormgeving, beter afgestemd op het bioritme van de luisteraars en aangepast aan de digitale context waarin we leven. Op alle zenders werd het radiovakmanschap aangescherpt via interne kwaliteitsprojecten en werd de kernopdracht van elk net zuiverder gedefinieerd.  Nieuwe presentatoren en nieuwe programma’s op verschillende zenders binnen en buiten prime-time zorgden voor verrassing,  creatieve vernieuwing en  een betere invulling van de verschillende radiobehoeften doorheen de dag.

Relevante maatschappelijke meerwaarde als openbare omroep

VRT-radio beklemtoonde doorheen zijn aanbod in 2014 zijn maatschappelijke meerwaarde als openbare omroep op verschillende vlakken. Via thema-uitzendingen en acties en events met een maatschappelijke meerwaarde (marathonradio, onderwijsweek, grootste helpdesk,…) en met expliciete en impliciete aandacht voor diversiteit (rootsactie van MNM, week van de toegankelijkheid, …), bleef VRT-radio betekenisvol in de Vlaamse samenleving en  bijdragen tot een geëngageerde en pluriforme samenleving.

Op vlak van informatie, cultuur en sport bracht VRT-radio extra aanbod vanuit de dwingende actualiteit.  Zo informeerden alle radionetten de luisteraar uitgebreid in aanloop naar de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen, aangepast aan de verschillende doelgroepen van de zenders en met aantoonbare impact. Ook het WK voetbal werd uitgebreid gecoverd, in verslaggeving én beleving. Het begin van WO I werd op verschillende zenders via diverse initiatieven op en naast de radio herdacht.

Een betrouwbare partner, verankerd in het culturele en maatschappelijke landschap

Via samenwerkingen met maatschappelijke organisaties (UNIZO, BIVV, Koning Boudewijnstichting,…), eigen culturele en muzikale events en een gediversifieerd muzikaal aanbod,  bleef VRT-radio ook in 2014 structureel verankerd in het Vlaamse maatschappelijke en culturele landschap.  Vlaamse en Nederlandstalige muziek bleef duidelijk vertegenwoordigd in het aanbod. Cultuuractualiteit, aandacht voor cultuurparticipatie en culturele verdieping bleven structureel verankerd in de programmatie van Radio 1 en Klara.  Naast een partnerrol in tal van bestaande culturele initiatieven en uitgebreide verslaggeving van festivals, had VRT ook  aandacht voor het ontdekken van nieuw muzikaal talent (start to dj, de nieuwe lichting,…). N.a.v. 100 jaar radio hield VRT een permanente interactieve tentoonstelling in het Radiohuis in Leuven in samenwerking met Vlaamse universiteiten. Naast veel aandacht op de radio, organiseerde VRT in maart ook een groot sectorfeest in Flagey , samen met Medialaan en Nostalgie.

360° radio zorgt voor een verrijkte , sterk deelbare, en gepersonaliseerde luisterervaring, overal toegankelijk

Met Radioplus, de nieuwe online radiospeler, zette VRT-radio een grote stap in de digitale, mobiele  en verrijkte beleving van radio. Studio Brussel kreeg een nieuwe site, digitaal creatief en  geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Diverse sociale media werden nog sterker verweven in het verspreiden van het aanbod van alle netten en in het versterken van het groepsgevoel onder de luisteraars. Ook de nieuwsfunctie werd online en via sociale media digitaal verruimd met het MNM-ninjanieuws, een digitaal nieuwsformat voor jongeren.  MNM kreeg in 2014 als testcase voor andere netten een vernieuwde studio, aangepast aan de groeiende visuele en digitale rol van radio in de toekomst.

Radio1

Missie

Radio 1 is dé actuazender in Vlaanderen die zijn luisteraars prikkelt en inspireert.

 

Waarden

Openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking, alertheid

 

1.       Aanbod

Als dé actuazender in Vlaanderen is Radio 1 dynamisch en continu in ontwikkeling.  In 2014 paste de zender  zijn programmaschema aan, om zijn aanbod optimaal af te stemmen op de  veranderde (info)behoeften van de luisteraars. Met relevante inhoud blijft Radio 1 zijn nieuwsgierige luisteraars optimaal bereiken, informeren en verrassen, ook in een veranderende mediacontext.

 

Nieuws en actua

Voor een informatienet als Radio1 blijven de De Ochtend en Vandaagcruciale programma’s. Ze volgden de dagelijkse actualiteit op en brachten  feiten en duiding bij de grote nationale en internationale nieuwsmomenten in 2014, met een belangrijke rol voor eigen verslaggeving en inzichten ter plaatse. “Bonus” op zaterdag bleef de luisteraar informeren met  een eigen kijk op de actualiteit van de voorbije en komende week. De Ochtend en Vandaag zetten zelf de agenda en brachten thematische uitzendingen gekoppeld aan de actualiteit, vaak ook uitgezonden op locatie. De Ochtend maakte zo de eerste week van september de stand op van ons onderwijs in Vlaanderen, live vanuit 5 Vlaamse scholen.Radio 1 zette volop in op informatie omtrent de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen op 25 mei 2014. Naast extensief verslag van de verkiezingsdag en de resultaten zelf, opende Radio 1 in de aanloop naar de verkiezingen twee weken lang het Radio 1 Kiescafé naast het Centraal Station in Brussel.

 

Mens en maatschappij

Radio 1 kiest doorheen haar programmatie duidelijk voor het belichten van wat er in de verschillende aspecten van onze samenleving gebeurt en verandert. Maatschappelijke thema’s als milieu, zorg, mens en maatschappij, welzijn, gezondheid en wetenschap kwamen structureel aan bod in speerpuntprogramma’s als “de Ochtend” en “Vandaag”,  “Hautekiet”, “de bende van Annemie”,  “Nieuwe Feiten”, “Braakland” en “Interne keuken”. Radio 1 belicht de samenleving doorheen zijn verschillende programma’s zowel op een interactieve manier, ontdekkend en verdiepend als via humor en satire. Radio 1 maakte wekelijks tijd voor het diepgravende gesprek met een centrale gast in Touché. Radio 1 ging in het voorjaar op zoek naar de beste Belgische uitvinding en herdacht de start van WOI met “de groote tocht”. Met een muzikale “Te gek?!” sessie had Radio 1 aandacht voor het taboe rond mensen met ernstige psychische problemen.

 

Cultuur

Radio 1 heeft oog voor cultuuractualiteit, cultuurparticipatie, culturele ontdekking en verdieping en zet cultuur centraal zin zijn aanbod. De dagelijkse aandacht voor cultuuractualiteit in De Ochtend en Vandaag werd aantoonbaar versterkt. Radio 1 nodigde zijn luisteraars uit tot ontdekken en verkennen van cultuur in dagelijkse programma’s zoals De bende van Annemie, Braakland, Bonus en Nieuwe Feiten en in gesprekken met cultuurmakers en -experten in Touché en Interne keuken. In 2014 lanceerde Radio 1 “Bar du Matin” op zondagochtend ,  een verdiepend cultuurprogramma dat integraal uit cultuuritems bestaat.  Bar du Matin en Touché  zonden geregeld live uit vanuit verschillende cultuurhuizen, culturele instellingen of evenementen Op zondagvoormiddag bleef Songbook op zoek gaan naar raakpunten tussen muziek en literatuur. “Nele in Radiola           nd” gidste de luisteraar n.a.v. 100 jaar radio doorheen de geschiedenis van de radio aan de hand van interviews met radio-coryfeeën en zorgvuldig geselecteerd archiefmateriaal. Braakland verkoos De Beste Belgische strip en zond de finale live uit vanop de Boekenbeurs.

 

Sport 

Sport blijft een essentieel onderdeel van Radio 1 als actuazender. Sporza bood live sportverslaggevingvan belangrijke wielerwedstrijden, Belgisch competitievoetbal en volgde de Belgische ploegen in de Europese competities. Radio 1 belichtte geregeld andere sporten als atletiek en volleybal. In 2014 bracht Sporza extra verslaggeving van de Olympische winterspelen in Sochi. Tijdens het WK voetbal volgde het magazine “Sporza Brasil” het WK op de voet met plaats voor verslaggeving, maar ook voor sportbeleving. Tijdens de wedstrijden van de Rode Duivels zond Sporza Brasil  live met supporterspubliek uit vanuit het Radiohuis in Leuven.

 

Muziek

De muziek op Radio 1 blijft een mix van hedendaagse en klassieke pop & rock met extra aandacht voor Vlaamse producties en met ruimte voor diverse genres als folk, blues, jazz en world. Radio 1 heeft structureel aandacht voor Nederlandstalige muziek doorheen de hele dag. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig. Radio 1 organiseerde muzikale sessies met diverse artiesten en promootte Vlaamse/Belgische muziek via muzikale specials en acties zoals de “100 op 1” (top 100 van de Belgische muziek), de Radio 1 sessies  en de  Toots-sessies in het najaar ( live sessies van Vlaamse artiesten in een intimistische setting).

Radio 1 verfriste zijn dagelijks muziekaanbod. Monschau begeleidt dagelijks de luisteraar op een brede muzikale manier doorheen de namiddag en Roxy is een nieuw muziekmagazine ’s avonds met ruimte voor muzikale ontdekking en verdieping.

 

2.       Acties & events met oog voor samenwerking

Radio 1 werkte intensief samen  (structureel of per project) met de culturele sector (o.a. literatuur, film, theater en podiumkunsten), de muzieksector, de sportsector en de mediasector. Persoonlijkheden uit die sectoren krijgen ook  kansen op Radio 1 als gastprogrammamaker en/of presentator.  De zender bouwt zijn relatie met zijn luisteraars ook uit door geregeld op locatie uit te zenden met een verscheidenheid aan programma’s. De vaste presentatoren zijn mediapersoonlijkheden die ook actief deelnemen aan  organisaties /evenementen van partners. En externe partners uit het middenveld zijn welkom om te participeren rond maatschappelijke thema’s in uitzendingen of projecten.

 

3.       Online & Sociale Media

Vanuit het  interactieve programma Hautekiet zette Radio 1 expliciet in op sociale media  en een sterke digitale, visuele en online uitwerking van thema’s en onderwerpen. Hautekiet hield mobiliserende themaweken met succesvolle online voetafdruk. Het programma organiseerde  in het najaar een special rond tussentaal met een online  taaltest (“hoe Vlaams is uw Nederlands”) i.s.m. de Taalunie en De Standaard die meer dan 250.000 keer werd ingevuld. In het voorjaar organiseerde Hautekiet een online verkeerstest i.s.m. de Vlaamse stichting verkeerskunde, met bijgaand debat op de radio. Het aantal fans op Facebook verdubbelde tov 2013 tot 31.589 in 2014, het aantal twitter-followers steeg met 30 % tov 2013 tot 36.678 in 2014. De site van Radio 1 werd ook visueler, met een sterkere focus op een relevante selectie van thema’s die doorheen het net aan bod komen.

 

Radio 2

Missie

Radio 2 is een optimistisch ontspanningsnet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en houvast biedt.

 

Waarden

vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

 

1.       Nieuws en Actua

Ook in 2014 bleef Radio 2 zich sterk op de actualiteit richten door het nieuws uit de eigen regio, en het nationale en internationale nieuws op een bevattelijke manier te vertalen.  Radio 2 gaat op zoek naar wat het nieuws voor de luisteraar betekent. Zo hebben de regionale redacties naar aanleiding van het dreigende stroomtekort alle 308 Vlaamse gemeentes bevraag. Dit resulteerde in een interactieve digitale kaart van Vlaanderen met informatie per gemeente over het afschakelplan, die op andere nieuwssites gedeeld werd.

De actualiteit zorgde in 2014 voor verschillende gelegenheidsprogramma’s zowel nationaal als regionaal (100 jaar Radio, het overlijden van Luc De Vos en koningin Fabiola, …). Er was zowel regionaal als nationaal uitgebreid aandacht voor de  federale, Vlaamse en Europese verkiezingen. In het programma “5 voor 12” legde Luk Alloo 5 politici van verschillende partijen op de rooster. Tijdens live-uitzendingen bracht Radio 2 regionaal de luisteraar dichter bij de lokale politici. Radio 2 zette zijn kwaliteitstrajecten rond nieuws en proximiteit verder en focuste op radiotechnisch vakmanschap om het nieuws nog sneller en dichter bij de luisteraar te brengen (bv. nieuwe apps voor regioreporters). Het proefproject van Radio 2 Antwerpen om het regionale nieuws ook via twitter te verspreiden werd na positieve evaluatie in 2014 door de andere regionale redacties overgenomen. Radio 2 Limburg startte in 2014 met een netwerk om betere contactpunten te hebben in diverse gemeenschappen. Zo hoopt het sneller onderwerpen uit die hoek op te pikken en indien relevant ze ruimer te delen. Na positieve ervaring zal dit systeem uitgebreid worden naar alle regionale redacties van Radio 2.

Koning Filip maakte de winnaars bekend van Belgodyssee 2014. De wedstrijd, een samenwerking tussen het Prins Filipfonds, de VRT en RTBF, bekroont al tien jaar beloftevolle, jonge journalisten. De winnaar kan in 2015 gedurende 6 maanden aan de slag bij Radio 2.

 

2.       Programma’, presentatoren en medewerkers

Rust, gezelschap en ontspanning zijn ook in 2014 de leidraad voor de programmering bij Radio 2.  In 2014 focuste het kwaliteitstraject, in samenwerking met VRT Talent & Ontwikkeling  “Food for thoughts” op verhaalopbouw. Radio 2 verwelkomde dit jaar heel wat nieuwe presentatoren: Britt Van Marsenille (De Madammen),  Sven Pichal (De Inspecteur) en Sporzagezicht Ruben Van Gucht (De Weekwatchers). Nieuwe programma’s doken op in het schema (De Rotonde met Christel Van Dyck; The Rat Pack met Guy De Pré; Tussen Pot en Pinte met Marc Pinte; Hitwinkel werd Lollipop). 

De Zoete Inval op zaterdagochtend bleef de vaste afspraak met Humor, een belangrijk element binnen de amusementswaarde van Radio 2. Maar er was ook de eerste editie van De Humorklas met de beste comedians van Vlaanderen ( Wouter Deprez, Han Coucke, Els Deschepper,…) die hun kandidaten klaarstoomden.  Verder waren er tal van gelegenheidsprogramma’s.  Op 22 maart stond En nu serieus… in het teken van 100 jaar radio met coryfeeën zoals Lutgart Simoens, Jan Van Rompaey en Paula Semer te gast. Naar aanleiding van het WK voetbal presenteerde Karl Vannieuwkerke in juni “Karl & Kompany”.  Op de Vlaamse Feestdag speelde Radio 2 overdag enkel Vlaamse producties. De Groote Oorlog werd onder meer herdacht met het hoorspel Café Cuba, een samenwerking tussen Radio 2, Het Geluidshuis en Gone West. En Radio 2 Limburg was er met De Luidste Post live bij toen Ford Genk definitief de deuren sloot.  En er waren muzikale thema-weken/uitzendingen (Dag van de jaren 60, Grote verzoekplaten-week, De Meneren met Koen en Kris Wauters n.a.v. hun concertreeks, De 1000 Klassiekers).

In de zomer werden succesvolle programmaconcepten als  Vlaanderen Muziekland (muziekprogramma), Plage Préférée (zomermagazine aan de kust), Kleedkamergeheimen (waar of niet waar gebeurde verhalen), Frituur De Wereld ((vakantie)verhalen van over de hele wereld) hernomen. Nieuw was “Tracktocht” met Benjamien Schollaert, opgebouwd rond de 'soundtrack' bij belangrijke gebeurtenissen uit het leven van een Bekende Vlaming. En de regionale redacties zorgden voor mooie zomerreeksen, die allemaal de herdenking van De Eerste Wereldoorlog in de eigen provincie centraal stelden.

 

3.       Acties en evenementen met oog voor samenwerking

Radio 2 is de grootste familie van Vlaanderen en wil dit uitstralen. Radio 2 is zowel regionaal als nationaal de partner van tal van evenementen in uiteenlopende sectoren: sport, cultuur, muziek, culinair en toerisme.

Beleving stond centraal in De 1000 Klassieker’s tourbus waar luisteraars op verschillende locaties konden stemmen op de eindejaarslijst.  Maar ook de Vlaamse Ultratop 50 met Christoff kan vanaf 2014 ook live beleefd worden doordat het programma regelmatig op locatie gaat uitzenden.  Ook maatschappelijke thema’s zijn een leidraad bij de keuze van acties en evenementen. De week van de mobiliteit was een regionale actie in samenwerking met de VAB waarbij de auto tijdelijk ingeruild kon worden voor een elektrische fiets. Dankzij de actie Help Michiel en de inzet van de luisteraars slaagde Radio 2 erin de rolstoeltoegankelijkheid van de grote steden en gemeenten in kaart te brengen. En Goed Gezien was een actie i.s.m. de Koning Boudewijnstichting die lokale initiatieven rond burenengagement in de kijker zette met de “concertgarage” uit Ranst als winnaar.  Radio 2 bracht in 2014 luisteraars massaal op de been tijdens acties als de Radio 2 Tuindag (1 mei) in Bokrijk en de tweede editie van Radio 2 Trakteert in Leuven. 

 

4.       Online aanbod en sociale media

Naast het logo, werd ook de website van Radio 2 opgefrist met als leidraad:  gebruiksvriendelijker, visueler en nog toegankelijker. Radio 2 testte en installeerde op haar website de voorleesknop:  met een simpele druk op die knop leest een stem de tekst op de webpagina voor. Radio 2 vergrootte in 2014 haar digitale voetafdruk door de online beleving uit te bouwen rond consumententhema’s en de regio’s.

-          De Inspecteur werd multiplatform uitgebouwd. De gebruikers bepalen mee de agenda van het programma (co-creatie) en op sociale media kunnen ervaringen uitgewisseld en becommentarieerd worden.

-          Door een digitaal aanbod vergrootte Radio 2 de digitale regionale verankering. Een selectie van relevant nieuws uit de eigen regio wordt aangeboden via onder meer twitter en facebook.

Radio 2 heeft ondertussen meer dan 31.000 facebookvolgers (+59 % t.o.v. 2013) en meer dan 2000 twitterfans (+81% t.o.v. 2013).

 

5.       Muziek

Radio 2 had ook in 2014 ruim aandachtvoor het Nederlandstalig en Vlaams muziekaanbod. Meer dan 31% van de gedraaide nummers waren Nederlandstalig en 34% waren Vlaamse producties. “Classics” vormen de leidraad in de muziekprogrammatie. Tijdens muzikale themadagen- en weken zoals De Klassiekers van de jaren ’70 en De 1000 Klassiekers draait Radio 2 de favoriete hits van de luisteraar.

Radio 2 startte in 2014 de bouw van een digitaal platform waarop het net het volledig Vlaams-populaire muziekarchief zal ontsluiten, waaronder ook de allernieuwste Vlaamse producties: Vivavlaanderen.be. Vlaamse muziekmakers en hun actuele releases kregen ook in 2014 aandacht op Radio 2. De Vlaamse hitlijst kreeg uitbreiding in de Vlaamse Ultratop 50, gepresenteerd door Vlaamse zanger Christoff. In het programma Avondpost was er dagelijks een Viva Vlaanderen- journaal (nieuwtjes, releases, verjaardagen of speciale acties van Vlaamse artiesten). Naar aanleiding van Valentijn kregen Vlaamse artiesten een compositieopdracht voor een Nederlandstalig nummer uitgevoerd door een Bekende Vlaming. Radio 2 maakte ook een eigen benefietlied n.a.v Music for Life. De opbrengst ging naar het Kinderarmoedefonds. Bestaande initiatieven voor (nieuw) Vlaams talent waren de Eregalerij in Oostende en Zomerhit 2014 in Blankenberge, dit laatste kon ook live gevolgd worden op Eén.

 

Klara

Missie

Slow radio om de beleving van kunst, klassiek en jazz te stimuleren.

Waarden

Schoonheid, Genot, Inzicht, Slowness

Als ‘slow radio’ zette Klara in 2014 zowel in op rust als op inzicht. Via deze twee invalshoeken stimuleerde Klara de beleving van kunst en cultuur, klassiek en jazz. Klara verankerde structurele cultuurafspraken in het schema en bood uitnodigende cultuurspecials, acties en evenementen als organisator of partner.

 

1.      Aanbod

Muziek

Met  Espresso,  Klassiek Leeft , Promenade en Maestro had Klara dagelijks aandacht voor het grote klassieke repertoire, het culturele voorpaginanieuws, muziekactualiteit in eigen land en concertopnames. Django bracht een subtiele mix van klassiek, world en jazz. Late Night bleef de plek voor ‘andere’ muziek, waarbij diverse muziekstijlen (zoals hedendaags klassiek, experimentele pop, wereldmuziek) aan bod kwamen. In Take 7 op vrijdag en Round midnight op zondag bleef uitgebreid plaats voor jazz en de jazzactualiteit. Klara Live bleef in 2014 een vast afspraakmoment voor de concerten, een mix van eigen opnamen en EBU-opnamen. De Liefhebber, Klara’s top 100 en Iedereen Klassiek brachten klassiek op een verbredende en ontdekkende manier tot bij de klassieke muziekliefhebber .

In het weekend verfriste Klara zijn programmaschema. Het nieuwe “Boetiek Klassiek” had aandacht voor nieuwste cd's, opmerkelijk concertnieuws en jong talent uit de wereld van de klassieke muziek, dat laatste in samenwerking met vi.be, een initiatief van Poppunt vzw. Het interactieve “Club Klara” liet op zaterdag ruimte voor de favoriete klassieke muziek van de luisteraar. Klara bracht in 2014 verdiepende muzikale reeksen over Cole Porter, Richard Strauss en Rameau. In het  chansonprogramma “la vie est Riguelle” gingen Patrick Riguelle en Jan Hautekiet op zoek naar hoe en waarom zij door chanson geraakt worden.  Op 11 juli werden uitsluitend Vlaamse musici of Vlaamse werken gespeeld. Klara zond ook een derde reeks uit van The Original Soundtrack, waarin filmmuziek centraal staat.

Kunst, cultuur en maatschappij

Het dagelijkse kunstprogramma Pompidou stond stil bij diverse kunstdisciplines met gasten uit de culturele actualiteit, vaste experten en met aandacht voor de brede context waarin kunst ontstaat. In het nieuwe Schone kunsten ging Kurt Van Eeghem op zoek naar “de schone dingen des levens”. In Berg en Dal en Trio werden tijdens het weekend tal van cultuur-maatschappelijke, ethische en filosofische thema’s aangesneden en waren sleutelfiguren uit verschillende domeinen van de Vlaamse samenleving te gast.

Klara zond ook een aantal specials uit met cultureel-maatschappelijke inslag zoals Simenon, heer en meester, de laatste reis van Paul van Ostaijen, Vesalius te lijf, de wereld van Walschap en Neem nu Shakespeare. Met ‘Opus 14-18’ en ‘het Frontparadijs’ herdacht Klara de Eerste Wereldoorlog. Klara werd in 2014 ook genomineerd voor een Prix Europa met “Viva Verdi: Het Verdi-diner”.

Naar aanleiding van de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen in mei werd de verhouding kunst en politiek in verschillende programma’s meegenomen en kwamen culturele boegbeelden uit de verschillende partijen aan bod op Klara. N.a.v. vrouwendag bracht Espresso speciale bijdragen over “sterke vrouwen”. Klara had in april aandacht voor filosofie in een speciale “week van de filosofie”. Met “Memento Mori” bracht Pat Donnez de mooiste radiomomenten van 100 jaar radio terug onder de aandacht.

 

2.       Acties en evenementen

Klara zet in op spraakmakende en uitnodigende acties en events rond klassieke muziek. Door haar acties, events en samenwerkingen,  blijft ze sterk verankerd in het culturele Vlaamse landschap.  Klara werkte via acties en evenementen en live-uitzendingen doorheen 2014 samen met een hele reeks culturele partners en instellingen zoals Bozar,Flagey, de Munt, de Beursschouwburg, Concertgebouw Brugge, DeSingel, de Boekenbeurs, STUK, De Warande, AMUZ, MUHKA, Muzee, Passa Porta, NTGent en vele anderen.

Klara in deSingel , het KlaraFestival,  Iedereen Klassiek vanuit het Concertgebouw Bruggeen Iedereen Klassiek on tour vanuit 3 Vlaamse steden waren verbredende acties rond klassieke muziek. Klara volgde uitgebreid de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang en was presenting partner van Jazz Middelheim. De laatste week van 2014 presenteerde Klara de felgesmaakte actie Klara Serveert.

 

3.       Online & Sociale Media

Klara maakte in 2014 werk van een verrijkte radiostroom via integratie van zijn aanbod in Radioplus. Het aantal fans op Facebook steeg met 36 % tov 2013 tot 19.688 in 2014. Vooral met programma’s als Klassiek Leeft, Club Klara en met acties zoals Klara’s Top 100 werd via sociale media de interactie met de luisteraar versterkt. Het programma Pompidou verrijkte zijn aanbod via een bijhorende blog. Klara Continuo is digitaal te ontvangen en brengt non-stop klassieke muziek, 24 uur op 24.

 

 

MNM

 

Missie

MNM is een ontspannende hitradio die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt en hen tegelijk gidst door een relevant informatief aanbod. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert.

 

Waarden

groepsgevoel, openheid, optimisme, engagement, inspiratie, authenticiteit

 

MNM vierde dit jaar zijn 2000e uitzenddag.  Na ruim 5 jaar is de radiozender uitgegroeid tot een dagelijkse vaste waarde voor bijna 180.000 Vlaamse jongeren.  MNM wil jongeren in Vlaanderen ondersteunen en op weg helpen in een complexe maatschappij. En net daar ligt de meerwaarde van MNM. MNM bouwde in 2014 verder aan jonge toegankelijke instapradio voor jong en divers Vlaanderen en bewees nog maar eens dat het zijn belofte waar maakt: “Music and More”.

MNM draait ontspannende hits, om zo jongeren te kunnen bereiken en hen op die manier te laten participeren aan maatschappelijke debatten en acties. Het net heeft een half miljoen exclusieve luisteraars die de VRT anders niet bereikt. Die exclusieve band met vooral scholieren, studenten en Nieuwe Vlamingen probeert MNM op te zetten via een doorgedreven uniek en onderscheidend aanbod. MNM was bijvoorbeeld een belangrijke bron voor jongeren (-34) tijdens de afgelopen verkiezingen, met een hoog gewaardeerd aanbod dat volgens de luisteraars meer inzicht gaf en verkiezingen toegankelijker maakte (VRT-studiedienst, waarderingsmonitor).

 

1.       Nieuws, actua, sport en verkeer

MNM maakt nieuws , i.s.m de nieuwsdienst op maat van de MNM-luisteraar. Onderzoek toont aan dat het zich wel degelijk van het nieuws op andere Vlaamse hitzenders onderscheidt. De actualiteit wordt meegenomen in de belangrijke ochtend-en avondblokken. Om relevant te blijven stemde MNM in 2014 zijn nieuws en informatie nog meer af op de interactieve leefwereld van jongeren met onder meer het Ninja Nieuws. Dit is een online nieuwsformat op maat van jongeren die de actualiteit volgen via sociale media. Via thema-uitzendingen of thema-dagen (Trots op mijn roots, Week van het Bos,…) worden belangrijke issues uit de actualiteit uitgelicht zodat de jonge luisteraars kunnen meepraten. Programma’s als UrbaNice en Generation M zorgen voor een sterke band met jonge luisteraars waarbij heel veel verschillende onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt ((homo)seksualiteit, burgeroorlog in Syrië…). Voor sport en ook deminder bekende sporten (vrouwenvoetbal, hockey, zaalvoetbal,…) is er extra aandacht. In de zomer was er Tour of Beauty (Ronde van Frankrijk), WK Voetbal Brazilië 2014,… MNM werkt met een vaste en herkenbare verkeersanker, die ’s morgens en ’s avonds voor verkeersupdates in Vlaanderen en Brussel zorgt.

 

2.       Muziek

MNM blijft dé afspraak met de hits, maar biedt muzikale verrassing en zoekt en steunt het jonge muziektalent in Vlaanderen via projecten als: Start to Dj, liftconcerten,… MNM ondersteunt live optredens met bekende artiesten en belangrijke muzikale events in Vlaanderen: UrbaNice Party, concerten, aandacht voor festivals (Summerfestival, Fantasiafestival, Genk On Stage,…)… Populaire hitmuziek en urban music zorgen voor een grote muzikale gemene deler tussen allochtone en autochtone jongeren en dragen in belangrijke mate bij tot het 'inclusieve' karakter van het net. Als hitradio investeerde MNM in hitlijsten zoals de Ultratop50, MNM Dance50 en MNM Urban50. Er zijn ook occasionele hitlijsten zoals de Zotte Zaterdag Top20, Sterrenverkiezing nav de Verkiezingen2014. Tijdens de grote muziekweken (vb. Back to the 90’s & Nillies, de MNM1000, Number One Week,…) bepaalt de luisteraar d.m.v. interactie de platenlijst.

 

3.       Acties en evenementen met oog voor samenwerking en op maat van de jonge luisteraar

MNM maakte ook in 2014 radio samen met en voor de jongeren. Hiervoor gaat MNM vaak samenwerkingen aan met verschillende partners in Vlaanderen, die actief zijn in de leefwereld van jongeren en nieuwe Vlamingen (bv. Let’s go urban, de muziekindustrie, Unizo, verkeersorganisaties…) MNM schakelt zich via haar mobiliserende acties sterk in op de leefwereld van jongeren (Marathonradio, De Strafste School, Verkeersmaand..) en faciliteert waar jongeren de complexiteit van de maatschappij ervaren (bv. werk zoeken via Het Grootste Arbeidsbureau, Verkeersweken met o.a. een wedstrijd voor beginnende chauffeurs,…). Dit jaar luisterden bijna 6 op 10 studenten (58,1%) tijdens Marathonradio naar MNM voor studie- en ontspanningstips tijdens het blokken. Uit een impactstudie bleek dat het zelfvertrouwen en welbevinden bij de studerende luisteraars steeg tijdens marathonradio. MNM wil inspireren en geïnspireerd worden door jongeren en hen laten meepraten over maatschappelijke thema’s zoals in een interactief programma als Generation M waar MNM jongeren met elkaar in discussie laat gaan over allerlei relevante thema’s. MNM maakt toegankelijke radio voor een zeer divers publiek. Daarom kwam er bijvoorbeeld ook een Generation M- uitzending voor doven en er was aandacht voor rolstoelgebruikers en het thema “handicap en seksualteit”. En met de trofee Gouden Roots, bekroonden de MNM-luisteraars voor de eerste keer een (bekende) Vlaming die trots is op zijn of haar afkomst. In het kader van de boekenbeurs in Antwerpen, lanceerden MNM en Van Dale Uitgevers in 2014 de eerste editie van WoordSlam, een taalwedstrijd rond alle vormen van taal (rap, dans, gedicht,…). 12- tot 18-jarigen konden een creatief taalfilmpje insturen. Regelmatig werden programma’s ook op locatie uitgezonden om luisteraars te ontmoeten. Tijdens Sing Your Song Live konden luisteraars in de zomer de grootste hits meezingen met een live band.

 

4.       Digitaal en mobiel

MNM groeide zichzelf in 2014 verder uit tot 360° merk met aandacht voor digitale experimenten met video en sterkere betrokkenheid van de luisteraar via sociale media en digitale interactie. MNM is meer dan radio alleen en is aanwezig op alle relevante digitale platformen om jongeren te bereiken. In 2014 zette MNM volop in op innovatieve radio en innovatieve radioprojecten met  nieuwe radiostudio’s als testcase. Via sociale media en interactie komen de luisteraars redactioneel aan bod in verschillende programma’s zoals Big Hits, Generation M, de Ochtendshow en Planeet de Cock. MNM Hits brengt 24u/7d non-stop muziekbeleving als verlengstuk van MNM.  Naast de website groeiden het aantal Facebookvrienden tot meer dan 148.000 en de Twittervolgers tot meer dan 68.000. MNM zit ook op Spotify, Instagram, Snapchat etc. en kent inmiddels meer dan 7000 instagram followers.

 

5.       Nieuw

MNM ontdekte in 2014 nieuwe talenten dankzij permanente screening van spontane sollicitaties en Rock ’n Roll Radio Highschool. Dit scholenproject werd in 2014 opgestart in samenwerking met studenten en docenten uit media-opleidingen.

 

 

Studio Brussel

Missie

Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld

Waarden

Avontuur, originaliteit, open minded, betrokken

Studio Brussel is trendsettend en bleef zichzelf ook in 2014 vanuit zijn muzikale propositie heruitvinden. Studio Brussel blijft een kweekvijver voor (jong) mediatalent binnen VRT, met ook doorstroming van presentatoren en persoonlijkheden van Studio Brussel  naar  televisie.

 

1.       Muziek

Onder het motto ‘life is music’ staat muziek centraal bij Studio Brussel. Het aanbod is gevarieerd én verrassend. Ook in 2014 werden veel initiatieven genomen om het ruime en verdiepende muziekaanbod  in nieuwe programma’s, concepten of events te laten leven.  Een reeks  programma’s (Select, Duyster, De Zwaarste Show, Lefto,…), acties, hitlijsten en themadagen garandeerden een breed en meer gespecialiseerd aanbod rond diverse muziekgenres als alternative rock, metal, lo-fi, dance, urban, wordlgrooves, hiphop, rap,enz…Tijdens “London calling” stond een dag lang  Britpop centraal.  Op Allerzielen bracht “Death is Music” enkel muziek van grote overleden artiesten. Voor het eerst bracht de zender “de tijdloze week” , een week lang tijdloze muziek gekozen door de luisteraars in aanloop naar de hitlijst “de tijdloze” een maand later. 

Er was heel veel aandacht voor live muziek met live-verslaggeving van op festivals, en live captaties  op verschillende evenementen. Studio Brussel organiseerde ook zelf  live-concepten en showcases. Living Room bracht  akoestische sessies bij een luisteraar thuis,  in Club 69 gaven (inter)nationale toppers showcases en tijdens Music for life organiseerde Studio Brussel benefietconcerten met grote binnen- en buitenlandse artiesten.

Ruim 23 % Vlaamse producties in de playlist en extra initiatieven (zoals De Week Van Eigen Kweek) zorgen voor ruime aandacht en ondersteuning voor de Vlaamse muzieksector. Met de wedstrijd ‘De Nieuwe Lichting’ gaf de zender opnieuw een forum en stimulans aan nieuw muzikaal talent in Vlaanderen. Studio Brussel had ook oog voor nieuw radiotalent via The Wild Bunch, zeven jonge radiowolven die acht weken lang van maandag tot en met donderdag de ether op Studio Brussel mochten kapen.

 

2.       Nieuws, actua, sport

Studio Brussel blijft inzetten op nieuws-updates die elk uur onze luisteraars op maat informeren. Bij grote nieuwsfeiten is er  extra deskundige duiding.  Sinds het najaar van 2014 blikt Vincent Byloo in zijn gelijknamig nieuw dagelijks avondspits-programma terug op de belangrijkste actualiteit van de dag en de ontwikkelingen van het moment. Zijn verkiezingsprogramma “Met Byloo naar het stembureau” gidste de luisteraar de week voor 25 mei door de  verkiezingscampagne en had dagelijks 2 politieke kopstukken te gast.

Tijdens het WK voetbal was er dagelijks op de middag Studio Brasil, dat de beleving rond het WK en de Rode Duivels volgde, live vanuit Brazilië. Studio Brussel organiseerde “Dance with the Devils”, waar duizenden fans de matchen van de Rode Duivels live op scherm konden volgen in het Sportpaleis, omkaderd door live concerten en met een afterparty . Studio Brussel werkte samen met “sportieve” partners en bracht uitzendingen rond Climbing For Life, Ten Miles en De Watersportdag.  Het programma de  ‘De Sportclubquiz’ ging in ‘de week van de sportclub’  op zoek naar de slimste sportclub.

 

3.       Acties en evenementen met oog voor samenwerking en maatschappelijke relevantie

De sociale betrokkenheid van Studio Brussel weerspiegelt zich in verschillende partnerships, events en live-uitzendingen rond verschillende thema’s (studeren, milieu, drugs, mobiliteit, jongeren en kunst, ondernemerschap,…) die de doelgroep bewegen en engageren.  Met “People of Tomorrow” bracht Studio Brussel een radioprogramma over de generatie van de bezoekers van het populaire festival Tomorrowland. “De vereniging” op zaterdag liet Vlaamse verenigingen een uur lang de playlist van Studio Brussel samenstellen en zette  op die manier de dynamiek van  het verenigingsleven in de verf. Samenwerkingen allerhande betrokken relevante partners uit de diverse domeinen van de Vlaamse  samenleving en uit diverse maatschappelijke en culturele sectoren : AB, Zuiderpers, Vooruit, de Warande, PXL Hasselt, Tour&taxis, Stad Brugge, KBVB, UNIZO, departement mobiliteit en vele anderen.

Met Music For Life 2014 maakte Studio Brussel van de week voor Kerst opnieuw ‘ De Warmste Week’. Vlaanderen koos zelf zijn (870) goede doelen waardoor de reikwijdte nog ruimer is dan vorig jaar. Voor de criteria, de toekenningen  en de financiële opvolging naar de vzw’s werd beroep gedaan op de Koning Boudewijnstichting. Er werden meer dan 2000 acties georganiseerd en er zakten 46.000 sympathisanten af naar De Schorre in Boom.

 

4.       Digitaal en mobiel

Naast de website groeiden het aantal Facebookvrienden (tot meer dan 350.000) en de Twittervolgers (tot meer dan 195.000). Ook op Spotify en via andere sociale media als Instagram en Snapchat converseert  en bedient Studio Brussel zijn community. Studio Brussel kent inmiddels meer dan 44.000 Instagram followers, een sterk groeiend medium.  Eigen events als Music for life kregen een sterke online voetafdruk en leefde sterk via sociale media. Ook via Radioplus.be en de bijhorende app werd het digitaal luister- en herbeluistercomfort informatief en visueel verrijkt en extra afgestemd op mobiel mediagebruik.

 

5.Nieuw

Studio Brussel vernieuwt zijn programmaschema continu. Naast het nieuwe programma “Vincent Byloo” in de avondspits (zie voorheen), zoekt Linde Merckpoel  in “Linde live” sinds 2014 elke weekdag van 18 tot 20 uur op haar manier het radio-avontuur op, met veel live muziek en gasten. Studio Brussel zette ook het weekend in met het nieuwe “the weekend” op vrijdag. De eigenzinnige en snedige radio van Gunther D kreeg op zondag een vervolg.