Bijlage 10: Jaaroverzicht VRT-Televisienetten (SD11)

Eén

De missie van Eén is om een breed en generalistisch net te zijn dat de vinger aan de pols houdt bij wat er leeft in Vlaanderen, en hierin houvast biedt. Eén is een plek waar iedereen welkom is om verhalen en emoties te delen: waar mensen kunnen samenkomen om te lachen en te huilen, te praten en te luisteren en waar ze gewoon zichzelf kunnen zijn. Eén is thuiskomen.

Eén richt zich naar alle Vlamingen en wil alle doelgroepen op een gelijkmatige manier bereiken. Eén brengt daarom een breed totaalaanbod met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres.

Kernwaarden: empathie, authenticiteit, herkenbaarheid, optimisme, gastvrijheid en gedrevenheid.

Aanbod

Eén zette ook in 2014 elk seizoen (voorjaar, zomer, najaar) in op een combinatie van vertrouwde en nieuwe programmatitels. Met succes: ook in 2014 was het net de best bekeken en hoogst gewaardeerde (check!) televisiezender van Vlaanderen. Eén bracht ook in 2014 een mix van verschillende programmagenres: nieuws en informatie, cultuur voor een breed publiek, Vlaamse fictie, documentairereeksen, sport en ontspanning.

Het nieuws- en informatieaanbod bleef ruim en goed bekeken met de Journaals, Koppen, Koppen XL, De zevende dag, Volt en De vrije markt. Bij de grote nieuwsmomenten werden extra journaals of uitzendingen verzorgd. De Europese, federale en Vlaamse verkiezingen in mei werden op Eén ruim gecoverd via de Journaals, het prime timeprogramma  Het beloofde land en het interactieve programma Zijn er nog vragen, waarbij de kijker de kopstukken van alle politieke partijen rechtstreeks vragen konden stellen. Op verkiezingsdag was er traditioneel een grote verkiezingsuitzending met alle resultaten en analyses, dit keer vanuit het Vlaams Parlement.

Niet door de nieuwsdienst geproduceerde programma’s als Via Annemie, Manneken Pis, Goed volk, Buitengewoon, People of Tomorrow en Voor hetzelfde geld gaven de kijker inzicht in het leven en de samenleving in Vlaanderen en elders in de wereld.

Nieuwe Vlaamse fictietitels in 2014 waren In Vlaamse Velden (n.a.v. 100 jaar Grote Oorlog), De Biker Boys en Vriendinnen. Eén zond ook The white queen uit, een coproductie met de BBC die volledig in Vlaanderen gedraaid werd.

Net als in 2013, heeft Eén in 2014 extra inspanningen gedaan om alle leeftijden te  bereiken. Met programma’s als Ooit komt het goed, Achter de feiten, Wauters versus Waes (coproductie met VTM), de quiz De 12de man en Eurosong 2014 versterkte de zender zijn imago bij de jongere doelgroepen, al blijft de opdracht om hen voldoende te blijven bereiken ook gelden voor 2015.

Eén had ook voldoende aandacht voor sport en sportbeleving. Eén bracht in 2014 een aantal sportwedstrijden live op antenne, onder meer veldrijden, wielrennen en - sinds het najaar de wedstrijden van de Rode Duivels. Andere programma’s rond ‘sportbeleving’ waren De 12de man,  Iedereen duivel en Vlaanderen vakantieland (met daarin meerdere reportages over fiets- en wandelvakanties). In talkshows als Café Corsari en Hotel M kwamen bekende en minder bekende sporters over hun sport en passie getuigen.

Tenslotte had Eén ook uitgebreide aandacht voor maatschappelijke kwesties in hun televisieaanbod:

-          Leefwereld

  • Wonen: Iedereen Beroemd, Manneken Pis, Lust for life
  • Klimaat: Dieren in nesten, Planeet Kuifje
  • Energie: Volt, Het Journaal (besparingstips energie), Dikke truiendag

-          Mobiliteit : Het Journaal, Volt

-          Economie

  • Werk: Ooit komt het goed, Volt, De Vrije markt, Luchthaven 24/7
  • Ondernemen: Ooit komt het goed, Het Journaal, De Vrije Markt, Luchthaven 24/7
  • Innovatie: Volt
  • Financiën: Voor hetzelfde geld

-          Wetenschappen

  • Wetenschappen: Café Corsari, Het Journaal
  • Geschiedenis: Het Journaal, 11 November, In Vlaamse velden, Vriendinnen, Geert Hoste, Vroeger of Later, The White Queen

-          Cultuur

  • Kunst: Vlaanderen vakantieland, Café Corsari, Hotel M
  • Muziek: MIA’s, Zomerhit, Eregalerij, Vlaanderen Muziekland, Sing that song, De Zevende dag, Hotel M, Café Corsari
  • Erfgoed: Vlaanderen Vakantieland, Via Annemie, In Vlaamse velden, The White Queen
  • Taal: Gedichtendag, Het Journaal
  • Toerisme: Vlaanderen Vakantieland, Manneken Pis, Via Annemie, Iedereen Beroemd, Lust for life, People of tomorrow, Beste vrienden

-          Welzijn

  • Gezondheid: Ook getest op mensen, Het Journaal, Volt
  • Zorg: Via Annemie, Thuis, Goed volk
  • Vergrijzing: Via Annemie, Iedereen Beroemd, Thuis, Goed volk
  • Recreatieve sport: Vlaanderen vakantieland, Ook getest op mensen, De 12de man

-          Educatie

  • Mediawijsheid Het Journaal, Volt: internetspecial, Koppen XL (porno op het internet)
  • Onderwijs: Het Journaal, Buitengewoon
  • Burgerzin: Het Journaal, Koppen, De Zevende dag, Verkiezingen 14

-          Ontwikkelingssamenwerking: Flying doctors, Het Journaal, Via Annemie

-          Diversiteit

  • Gelijke kansen: Thuis, Buitengewoon, Iedereen Beroemd, Loslopend Wild II, In Vlaamse velden, Vriendinnen, Eurosong
  • Integratie: Thuis, Buitengewoon, Iedereen Beroemd, Eurosong, Café Corsari
  • Handicap: Thuis, Buitengewoon, Iedereen Beroemd, Iedereen Duivel, Café Corsari

-          Armoede

  • Het Journaal, Volt, In Vlaamse velden, Via Annemie, Manneken Pis, Flying doctors, Goed volk

-          Recht

  • De Ridder II, Het Journaal

Online

Eén bereikte via haar online aanbod in 2014 maandelijks gemiddeld 678.000 Vlamingen. Het bezoekersaantal van één.be steeg tot gemiddeld 92.000 bezoekers per dag (+4% tegenover 2013). Het aantal Facebookvrienden van Eén steeg met 136% tot 85.000 en het aantal Twitter-volgers steeg met 71% tot 45.000. Andere grote Facebook-pagina’s van Eén blijven Thuis en Dagelijkse kost.

Vooral de extra beleving rond programma’s als Eurosong, Dagelijkse kost en Ook getest op mensen zorgde voor pieken in de bezoekcijfers van één.be. Voor Eurosong, De Ridder en  De biker boys werd extra digitaal aanbod via aparte webplatformen aangeboden.

Acties en evenementen

Ook in 2014 werd de kijker uitgenodigd om Eén-evenementen en programma’s live mee te maken: de Thuisdag, de finale van Eurosong in het Sportpaleis, de zomertalkshow Hotel M, Vlaanderen muziekland, 1000 zonnen en Zomerhit waren de bekendste.

Canvas

De missie van Canvas bestaat erin de kijkers breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld te laten kijken. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering.

Canvas richt zich op de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas brengt dan ook een gediversifieerd programma-aanbod met een mix van informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie.

Kernwaarden: impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Aanbod

Canvas bleef ook in 2014 zijn opdracht invullen met een actualiteitsgedreven programmatie met veel aandacht voor informatie, sport, cultuur, documentaires en ontspanning.

Het duidingsprogramma Reyers Laat kreeg een extra editie op vrijdag en werd versterkt met Kathleen Cools die het programma afwisselend presenteert met Lieven Van Gils. Lieven Verstraete kreeg versterking van Annelies Beck voor de presentatie van Terzake. Rudi Vranckx ging voor Niemandsland op zoek naar verhalen van mensen uit de regio tussen de Sahara en de Sahel waar alle mondiale breuklijnen samenkomen. Voor Arm & Rijk trok Jan Leyers de wereld rond om die kloof tussen mensen te onderzoeken.

Canvas had Canvas aandacht voor maatschappelijke en wetenschappelijke thema’s. In De bijl van Cupido ging Annick Ruyts na hoe Vlamingen met hun relatie omgaan. Onze jongens volgde Belgische militairen op missie in Afghanistan. In Weg van België reisde Phara de Aguirre uitgewezen asielzoekers en uitgewezen asielgezinnen achterna om hun persoonlijk verhaal te horen. Wouter Klootwijk en Sven Speybrouck vroegen zich in De wilde keuken af waar ons voedsel vandaag komt. In Het voordeel van de twijfel ging Stefaan Van Brabandt na of filosofie kon helpen om de wereld beter te begrijpen. Bioloog Dirk Draulans onderzocht microben in De macht van het minuscule. Tenslotte was er nog Atelier de stad waarvoor Canvas samen met een aantal kunstenorganisaties vijf stadsateliers organiseerde waarin kunstenaars en burgers nadachten over de toekomst van de stad.

Canvas bracht verschillende programma’s over geschiedenis. In Grand Central Belge maakt Frieda Van Wijck een tocht langs de negentiende-eeuwse private spoorlijn die Wallonië met Vlaanderen verbond. Journalist Rob Heirbaut en professor Hendrik Vos trokken in Het Ijzeren Gordijn langs de grens die Duistland jarenlang heeft opgedeeld tussen Oost en West. Kamagurka ging in 300 jaar grens dan weer naar grens tussen Vlaanderen en Noord-Frankrijk op zoek naar interessante verhalen. In de vierde reeks van Publiek geheim ging Sven Speybrouck weer op zoek naar de verborgen geschiedenis van plaatsen die weinig bekend zijn bij het grote publiek.

OP12/Ketnet

OP12 is het derde kanaal van de VRT dat overdag ingevuld wordt door Ketnet en na 20u00 ruimte biedt voor specifieke doelgroepen (o.a. jongeren en buitenlanders in Vlaanderen).

Ketnet

Ketnet heeft als missie met een hedendaagse en creatieve mediabeleving in te spelen op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Kinderen groeien mee met Ketnet, en Ketnet groeit mee met de kinderen.

Kernwaarden: (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht.

Aanbod

Sinds 1 mei 2012 is Ketnet een volwaardige kinderzender, die tussen 6u en 20u een betrouwbaar en kwalitatief kinderaanbod biedt. Door dit volwaardig kanaal, was Ketnet ook in 2014 gevrijwaard van onderbrekingen en kon het net voor een constant TV-aanbod zorgen. De volledige programmering stond dan ook in functie van het optimaal bereiken van àlle kinderen tot 12 jaar, met hun behoeftes, beschikbaarheden, interesses en hun kijkgedrag. Ketnet wou de vinger aan de pols houden bij zijn doelpubliek door ook in 2014 inhoudelijk een gevarieerd en kwaliteitsvol aanbod te brengen. Zo werd een mix gemaakt van actua (Karrewiet), cultuur en educatie (o.a. Mijn urban is top), avontuur (o.a. Helden), humor en entertainment (o.a. Oma & Oma), quiz en ontspanning (o.a. Klaslokaal Abnormaal), fictie (GoGoGo, Zingaburia,..) en interactie en participatie van kinderen in de verschillende live shows (o.a. Ketnet King Size). Ten slotte was er ook oog voor diversiteit en kinderen met een handicap met programma’s als Caps Club en Karrewiet. Zo werd de Week van Karrewiet wekelijks in gebarentaal uitgezonden op televisie en was er een dagelijks online aanbod van Karrewiet met gebarentaal.

Kinderen werden dit jaar ook betrokken bij het maken van Ketnet content, zo kwam er met‘de blacklist’ met Tom Waes een vervolg aan de succesvolle Checklist, maar konden ze samen met Ketnet de Junior Musical mee-maken.

Online

Kinderen maken geen onderscheid tussen schermen, dus ook Ketnet niet. In 2014 breide zijn aanbod op alle relevante media-platformen voor kinderen verder uit: Aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online en mobiel aanbod, met creatieve en vernieuwende formats die op de verschillende platformen ingezet kunnen worden. Zo groeide het video aanbod op Ketnet.be, kwam er een duidelijk aanwezigheid op Youtube, maar werden ook vernieuwde formats in de wereld gezet zoals de fictiereeks ‘D5R.  Ook het nieuw gelanceerde ‘Junoir Musical’ kenden een traject dat zowel online, evenementiëel (regionale castings en shows) en op TV (docusoaps en grote TV schows). Dit jaar kwam er ook de langverwachte Kaatje-app die de wereld van de kaatje tot aan de vingers van de allerkleinsten bracht.

Ketnet wou vooral een coach zijn, een partner die kinderen in hun ontwikkeling begeleidt en hen stimuleert bij hun ontplooiing. Door een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden, wou Ketnet inspelen op die ontwikkeling en kinderen zo mee helpen groeien. Ketnet.be was een belangrijk luik in het 360°-aanbod van Ketnet. De interactieve belevingssite zette in 2013 ook in grote mate in op mediawijsheid voor kinderen. De site was zo een gids voor kinderen om met sociale netwerken om te gaan.

Acties en evenementen

Ketnet organiseerde de GOGOGO fandagen, de KetnetCup, Junior Musical en De checklistdag. Ketnet nam in 2014 ook opnieuw deel aan de Buitenspeeldag. VRT Line Extensions stond in voor enkele Ketnet-evenementen: Ketnet Carnaval, Ketnet Cup, Ketnet Halloween, Ketnet Kerst, De intrede van de Sint en De Kaatje Theatertour.

Met Junior musical werd jong Vlaanderen gemobiliseerd om samen een musical te maken. Via regionale castingdagen in alle provincies werden uiteindelijk 28 kinderen gekozen die samen Junior Muscial Kadanza zouden gaan uitvoeren. Via Docusoaps en TV-shows konden de Ketnetters het ontwikkelingsproces meemaken.

Ketnet werkte voor verschillende acties samen met externe partners zoals het netwerk Kies Kleur Te- gen Pesten  voor  de Move tegen pesten, de stichting Kom Op Tegen Kanker voor de actie ‘Kom op appels’ en de Zoo van Antwerpen voor de actie ‘Pinguin’. Met de nationale lotterij en de Voetbalbond werd een traject opgezet rond het WK en kinderen.

OP12

OP12 heeft dan weer als missie ruimte te geven voor een aanbod naar specifieke doelgroepen, om zo beter te connecteren met die doelgroepen en impact te hebben. OP12 geeft maatschappelijk hoog gewaardeerde programma’s een plaats en is complementair aan het generalistisch aanbod van Eén en Canvas. OP12 kan de nodige tijd vrij maken om kleine zaken groot te maken, om mensen hun verhaal te laten brengen, authentiek en integraal en om specifieke doelgroepen de aandacht te geven die ze verdienen.

Kernwaarden: tijd maken, verrassing en begeestering.

OP12 bood ruimte voor specifieke doelgroepen zoals jongeren en expats in Vlaanderen, maar ook liefhebbers van kleine sporten of de Koningin Elisabethwedstrijd. Daarnaast maakte OP12 graag tijd voor de integrale (live) verslaggeving van kleinere sporten[1] of culturele en maatschappelijke evenementen. Met de audiodescriptie van fictiereeksen die simultaan werden uitgezonden op Eén verzorgde OP12 een extra dienstverlening aan de blinden en slechtzienden in Vlaanderen.

Aandacht voor jongeren

De beheersovereenkomst voorziet dat OP12 sinds het najaar van 2013 twee avonden per week programma’s uitzendt die specifiek gericht zijn op jongeren. 

Via het project “Krijg Carte Blanche” gaf de VRT 6 jongeren  letterlijk carte blanche om zelf te experimenteren met het medium televisie en online. Daarbij werden ze begeleid en gecoacht om al doende het métier te leren. Dit resulteerde in 2014 in het vernieuwend magazine ‘Boost’  voor en door jongeren gemaakt en wekelijks uitgezonden OP12. Alle content van Boost werd ook online verspreid (youtube, website, facebook, twitter, … ). Een aantal clips gingen daadwerkelijk ook viraal en kregen de nodige persaandacht. Bovendien werd actief gebruik gemaakt van sociale media om de participatie van de kijkers te verhogen en ingezet op het integreren van deze interacties in het  televisieformat.

Ook via andere programma’s wilde OP12 een vinger aan de pols houden van wat er reilt en zeilt in de leefwereld van de jongeren vandaag. Dat gebeurde in 2014 met ‘Mijn 5000 vrienden’ waarin comedian Thomas Smith op zoek ging naar de grenzen van sociale media. Ook in dit programma werd het gebruik van sociale media geïntegreerd, maar even goed kritisch bekeken. ‘De zomer van 2014’ vertrok dan weer volledige vanuit de leefwereld van jongeren. De zomer van 2014 was een docureeks waarin twee maanden lang tien jongeren gevolgd werden wier leven na die-voor hen- cruciale zomer definitief een andere wending kreeg. Naast de reporters die hen volgden, filmden de jongeren ook zelf.

Daarnaast gaf OP12 jong film- en tv-talent in Vlaanderen de kans om hun creaties te tonen aan een breder publiek in het programma “Push It”. Vlaamse kortfilms, documentaires en animatiefilms gemaakt door jonge cineasten en aanstormend filmtalent kregen hier een platform.

OP12 zette het najaar van 2014 in met TV Lab, een formule die in Nederland en Duitsland al enige jaren bestaat. In TV Lab worden een aantal ‘pilots’ van nieuwe programma’s voorgesteld: experimentele formats van jong televisietalent die werden gemaakt na een oproep van OP12. De programma’s waren ook te bekijken op de speciale TV-Lab-website: www.tv-lab.be. Daar konden de kijkers/surfers ook kiezen welk(e) format(s) zij het beste vonden. TV Lab werd gewonnen door het programma format Testcase.

Ook het programma ‘Testbeeld’ werd gemaakt door drie jonge programmamakers in samenwerking met het interne Televisiehuis. Testbeeld was een experimentele documentaire reeks waarin achter de schermen werd gekeken van verschillende events en gebeurtenissen. De makers keken o.a. mee over de schouders van een scheidsrechter tijdens een voetbalwedstrijd, maar ook achter de schermen van het VRT Journaal, de dansvoorstelling Babel van Sidi Larbi Cherkaoui in Japan, een paardenkoers …

Het muzikaal aanbod van OP12 werd eveneens sterk uitgebreid met een aanbod dat zowel jongeren als cultuurliefhebbers kon aanspreken. Voor het eerst werden ‘de Tootssessies’ gemaakt en uitgezonden. Een muziekprogramma waarin toonaangevende Vlaamse artiesten en bands de kans kregen om zichzelf en hun muziek op een andere manier te tonen in de intimistische, unieke setting van de Toots-studio, het kleine VRT-broertje van de befaamde Marconi studio. Het aanbod werd verder aangevuld met een hele reeks kwalitatieve buitenlandse muziekdocumentaires zoals ‘Sonic Highways’, The Punk Singer’, ‘Bringing home the Madness’, ‘Remembering Marvin Gaye’, … . Met de live verslaggeving over de grote zomerfestivals Rock Werchter en Pukkelpop speelde OP12 ook tijdens de zomermaanden in op de muziekbehoefte van jongeren. Ook de uitzendingen van live captaties van StuBru in Club 69 passen in dat kraam. Stromae, Editors, Triggerfinger en Elbow passeerden in 2014 o.a. de revue. Verder bracht OP12 nog de finale van De Nieuwe Lichting, de muziekwedstrijd van Studio Brussel voor jong aanstormend muzikaal talent en de Radio 1 Sessies. Het wekelijkse magazine Boost werd ook telkens afgesloten met de Boost Night time sessions waarin jong muzikaal talent ’s nachts op een ongewone plaats een nummer bracht. Tenslotte werd ook nog een partnership met het Trix muziekcentrum opgestart en werden de Trix expat muzieksessies (ongewone samenwerkingen tussen verschillende artiesten) uitgezonden. 

Ook bij de aankoop van buitenlandse reeksen koos OP12 duidelijk voor sterke reeksen die jongeren aanspreken: Onder andere My Mad Fat Diary, An Idiot Abroad, The moaning of Life, Fierce Earth, Cuckoo, Pramface, Orphan Black, Real Humans, Being Human, Awkward, Dance Academy, Him & Her …

Kleine sporten

OP12 bracht verslag uit van wedstrijden van kleine sporten, zoals volleybal, basketbal, de olympische winterspelen OP12 bood uitwijkmogelijkheden voor sportevenementen die anders op Canvas uitgezonden worden maar omwille van de informatieopdracht anders niet live konden gebracht worden.

Buitenlanders in Vlaanderen

OP12 bracht het magazine Fans of Flanders, specifiek gericht op buitenlanders in Vlaanderen. Fans of Flanders werd uitgezonden in het Engels en/of Engels ondertiteld en heeft ook een sterke online poot  gericht op de gemeenschap van expats en buitenlanders in Vlaanderen.

Daarnaast werden er nog een aantal Vlaamse reeksen gebracht met Engelse ondertiteling: In Vlaamse Velden, Brave Little Belgium, Ten Oorlog en Rang 1.

 

Tijd en ruimte voor (culturele) evenementen

 

Het coveren van evenementen past niet altijd in het strakke uitzendschema van de grote lineaire zenders. OP12 voorziet wel voldoende ruimte in het schema voor evenementen om soepel te kunnen inspelen op opportuniteiten die zich aandienen. In 2014 werd de Koningin Elisabeth wedstrijd voor zang uitgezonden, de Gouden boekenuil en werd er een partnerschip aangegaan met MOOOV, het filmfestival voor de onafhankelijke film waarbij OP12 door Mooov werd geprogrammeerd tijdens het filmfestival. Ook de Club 69 sessies, Radio 1 sessies en het uitgebreide verslag van de zomerfestivals Rock Werchter en Pukkelpop passen hierin. Daarnaast werd ook in Testbeeld speciaal aandacht besteed aan een aantal cultuur evenementen zoals Atelier de Stad en Babel (dansvoorstelling van Eastman).

Dienstverlening voor specifieke doelgroepen

Op zondag zorgt OP12 met audiodescriptie bij fictiereeksen voor een extra dienstverlening voor  blinden en slechtzienden. In 2014 brachten we de reeksen  Witse en De Ridder simultaan met audiodescriptie OP12.

 



[1] Het aanbod “kleine sporten” omvat alle sporten uitgezonderd voetbal, tennis, wielrennen en veldrijden.