4.3.6 Federale economische maatregelen

Een aantal federale maatregelen hebben invloed op de Vlaamse mediasector: het betreft het Tax Shelter systeem, het distributiecontract tussen de Belgische Staat en Bpost en de BTW-regeling voor de gedrukte pers.

4.3.6.1       Tax shelter

Via het tax shelter stelsel, gebaseerd op de Wet van 12.05.2014, opgenomen in art. 194 ter van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 kunnen ondernemingen participeren in de productie van audiovisuele werken aan gunstige fiscale voorwaarden. Ze ontvangen immers een voorlopige fiscale vrijstelling ten belope van gestorte sommen x 310% (beperkt tot 150% van de verwachte fiscale waarde, en tot 750 000 €/jaar).

Fictiefilms, documentaires, animatiefilms of kortfilms bestemd voor de bioscoop, lange fictiefilms voor televisie (mogelijk opgedeeld in afleveringen), fictieseries, animatieseries, kinderreeksen of documentaires bedoeld voor de televisie, die door de Vlaamse Gemeenschap zijn erkend als Europese audiovisuele producties komen in aanmerking voor economische steun via tax shelter.

De erkenning van een productie als Europees audiovisueel werk, alsook een aanvraag voor een attest ter voltooiing kan via de tax shelter applicatie bij de Vlaamse gemeenschap ingediend worden.

4.3.6.2      Distributiecontract Bpost

Sinds 1 januari 2016 is een nieuw vijfjarig krantencontract tussen de Belgische Staat en Bpost in werking getreden. Dit gebeurde na een aanbestedingsprocedure. Bpost ontvangt een vergoeding van maximaal 261 miljoen euro om kranten en magazines in het hele land vóór 7u30 te bezorgen. Dit bedrag zal de komende jaren dalen, tot 245 miljoen euro in 2020.[173]

Het krantencontract tussen Bpost en de overheid heeft als gevolg dat de distributiekost voor de uitgeverijen wegvalt en grotendeels door de overheid wordt betaald. Dit kan beschouwd worden als een vorm van indirecte steun aan de sector van de gedrukte pers.

4.3.6.3      BTW-regeling kranten

Gedrukte kranten genieten een verlaagd BTW-tarief van 6% (i.p.v. de gebruikelijke 21%) op hun verkoop. Digitale kranten genoten aanvankelijk van een nultarief, maar sinds 1 januari 2016 moeten zij 21% BTW rekenen op hun digitale verkoop. Zo heeft België zich in regel gesteld met Europa. De kamercomissie Financiën heeft echter een voorstel ingediend om dit te verlagen naar 6%, hetzelfde tarief als voor gedrukte kranten.



[173] Roeland Byl, Trends, “In rustiger vaarwater”, 12 november 2015.