3.1.4.4 Apps/Mobiel internet
In dit laatste onderdeel geven we enkele cijfers met betrekking tot het gebruik van mobiel internet en apps.
Het gebruik van mobiel breedband blijft stijgen in België. De penetratiegraad van mobiel breedband in België bedroeg 66,1% in juni 2015. Daarmee bevond België zich onder het gemiddelde in de Europese Unie dat 75,3% bedroeg. Mobiel breedband wordt zowel via smartphones (goed voor ongeveer 91% van het mobiel breedbandgebruik) als via tablet of pc (ongeveer 9%) gebruikt.[143]
Volgens tellingen van Agoria App Alliance, waren er in 2015 200 bedrijven in België die apps ontwikkelen, goed voor 1.200 jobs.[144]
De beschikbaarheid van mobiele applicaties is technologieafhankelijk. De grootste platformen worden door de belangrijkste aanbieders van besturingssystemen beheerd en zijn wereldwijd toegankelijk. Figuur 91 geeft een beeld van het aantal verkrijgbare applicaties per besturingssysteemgebonden appwinkel. In de figuur is de machtspositie van Apple en Google duidelijk te zien. Het aantal apps dat wordt geproduceerd door en voor deze twee ondernemingen ligt beduidend hoger dan voor de andere. Tot 2012 had Apple het overwicht, daarna nam Google Play de koppositie over.
Naast deze appwinkels gelinkt aan besturingssystemen, bestaan ook andere ‘onafhankelijke’ platformen zoals bijvoorbeeld Getjar.
De laatste jaren is het aantal beschikbare applicaties ontzettend snel toegenomen. Consumenten kunnen voor steeds meer behoeften een applicatie downloaden en dit al dan niet tegen een kleine aankoopprijs. In 2016 bedroeg de toename van beschikbare applicaties t.o.v. het vorige jaar voor alle appwinkels minstens 40%. Dit zorgt er voor dat het steeds moeilijker wordt om een applicatie uit de massa te doen uitspringen. De meerderheid van de apps wordt zelfs ofwel nooit gedownload ofwel amper gebruikt.[145]
Figuur 91: Aantal verkrijgbare applicaties per besturingssysteemgebonden appwinkel - tekstuele beschrijving figuur 91
Bron: VRM op basis van Statista.com
Ten slotte geven we een overzicht van de meest populaire apps in Vlaanderen. De installaties op Google Play worden hier als basis genomen. De App Store van Apple geeft immers geen gegevens vrij omtrent het aantal installaties. We geven de apps weer die zich in de drie hoogste categorieën bevinden.
Naam applicatie |
Groep |
Aantal installaties augustus 2016 |
Yelo TV |
Telenet |
1.000.000-5.000.000 |
HLN.be Mobile |
De Persgroep Publishing |
500.000–1.000.000 |
VTM |
Medialaan |
500.000-1.000.000 |
De Slimste Mens Ter Wereld |
SBS Belgium |
100.000-500.000 |
Deredactie.be |
VRT |
100.000-500.000 |
dS nieuws |
Mediahuis |
100.000-500.000 |
Het Laatste Nieuws |
De Persgroep Publishing |
100.000-500.000 |
Het Nieuwsblad digitale krant |
Mediahuis |
100.000-500.000 |
Nieuwsblad.be mobile |
Mediahuis |
100.000-500.000 |
Proximus TV |
Proximus |
100.000-500.000 |
Qmusic |
Medialaan |
100.000-500.000 |
Sporza |
VRT |
100.000-500.000 |
Sporza voetbal |
VRT |
100.000-500.000 |
Sta op Met Geubels |
SBS Belgium |
100.000-500.000 |
VTM Koken |
Medialaan |
100.000-500.000 |
VTM Nieuws |
Medialaan |
100.000-500.000 |
Tabel 95: Aantal installaties populairste applicaties via Google Play
Bron: VRM op basis van Google Play
[143] BIPT (2016), Situatie van de elektronische communicatiesector 2015, http://www.bipt.be/public/files/nl/21969/jaarverslag2015_NL.pdf
[144] Agoria, “200 app-bedrijven en 1200 app-ontwikkelaars in ons land”, http://agoria.be/nl/200-app-bedrijven-en-1200-app-ontwikkelaars-in-ons-land, 25 februari 2015.
[145] Frederik Descamps, De Morgen, Acht op tien apps wordt niet gedownload, 25 juli 2014.
Stijn Demeester, De Tijd, Moeten er nog apps zijn?, 10 juni 2016.