2.6 Medialaan nv
2.6.1 Structuur en aandeelhouders
In 1987 werd door een samenwerkingsverband van Vlaamse uitgeverijen de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste commerciële televisiezender in Vlaanderen, opgericht.
Vanaf 1998 bleven enkel Roularta en De Persgroep (beide 50%) over in de Vlaamse Media Maatschappij. Deze situatie geldt tot op heden. Eind 2013 kondigde de Vlaamse Media Maatschappij een naamswijziging aan. Sinds februari 2014 heet de onderneming Medialaan nv.
Aandeelhouder |
% kapitaal |
De Persgroep nv |
50,00% |
Roularta Media Group nv |
50,00% |
Totaal |
100,00% |
Tabel 54: Aandeelhouders Medialaan nv
Figuur 22: Organigram Medialaan nv - tekstuele beschrijving figuur 22
2.6.2 Aanbod Medialaan nv
2.6.2.1 Radio
Medialaan beheert twee landelijke private radio’s: Qmusic en JOE.
2.6.2.2 Televisie
Medialaan beschikt over een eigen productiehuis, TvBastards dat o.a. de interne productiecelle Shelter overkoepelt.
Het aanbod aan televisieomroepen onderging het laatste jaar een aantal wijzigingen.
VTM en VTMKzoom blijven behouden. Sinds de overname van Media ad Infinitum in 2010 vulden Vitaya en Vitaliteit het Medialaan gamma aan; in 2012 werd Vitaliteit stopgezet. Sinds 17 december 2015 wordt jeugdzender KADET uitgezonden in de plaats van muziekzender JIM. Op 1 juli 2016 kocht Medialaan Bites Europe, de vennootschap boven zenders Acht en Lacht. Acht werd herdoopt tot mannenzender CAZ, Lacht werd stopgezet. Op 31 augustus 2016 werden de uitzendingen van Vlaamse muziekzender Anne stopgezet. 2BE werd in september 2016 herdoopt tot Q2 en moet zo de televisiepoot worden van Qmusic.
iWatch is de on demand dienst voor alle zenders.
Stievie nv is in 2013 ontstaan uit Luktv esv, een economisch samenwerkingsverband met andere Vlaamse omroepen dat werd opgericht in het kader van een proefproject voor licht uitgesteld kijken. Onder de merknaam STIEVIE werd een over-the-top-tv-aanbod gecommercialiseerd. Op die manier begaf het bedrijf zich in de distributiesector van de televisieketen.
Sinds de zomer van 2015 worden via Stievie FREE enkel de Medialaanzenders gratis beschikbaar gesteld. Het is momenteel niet meer mogelijk om een nieuwe betalende STIEVIE-klant te worden.
Medialaan voert vanaf begin 2016 de regie voor Disney in heel België. Ze sloten ook een samenwerkingsverband.
2.6.2.3 Geschreven pers
Medialaan publiceert zelf geen dagbladen of magazines.
Via moedermaatschappijen Roularta Media Group en De Persgroep bestaan er wel onrechtstreekse verbanden met de geschreven pers.
Media ad Infinitum verleende een merklicentie voor de publicatie ‘Vitaya-magazine’. Deze licentie werd in augustus 2015 overgenomen door De Persgroep Publishing.
2.6.2.4 Internet
Medialaan is aggregator voor de sites die corresponderen met haar zenders, namelijk vtm.be, q2.be, qmusic.be, joe.be, kadet.be, vitaya.be en vtmkzoom.be. Met VTM Nieuws heeft Medialaan ook een populaire app. De merken van Medialaan zijn ook actief op sociale media.
2.6.2.5 Divers en crossmediaal aanbod
De groep startte in februari 2012 met Visual Radio. Dit project houdt in dat de radiozender Qmusic ook te zien is op de digitale tv, via de Q-app en op de website Qmusic.be.
In het najaar van 2015 lanceerde Stievie nv STIEVIE FREE. Via de website en de app kan de kijker alle Medialaan-zenders gratis live en licht uitgesteld (tot zes dagen terug) bekijken op smartphone, tablet, laptop en computer.
In samenwerking met Base Company commercialiseerde Medialaan een mobiel telefoonaanbod JIM Mobile. Na de overname van BASE Company door Telenet, zal deze ‘branded partner’ overeenkomst nog gedurende een bepaalde tijd worden voortgezet, maar op termijn, binnen een periode van maximum twee jaar, zal BASE Company de JIM Mobile-klanten overdragen aan Medialaan.
Medialaan nam in 2016 ook VikingCo over, de entiteit die het ‘Mobile Vikings’ merk uitbaat.
De merken JIM Mobile en Mobile Vikings blijven afzonderlijk bestaan, en worden ondergebracht onder de koepel Medialaan Mobile. Het is de bedoeling dat de mediagroep zich met zijn mobiele tak ontwikkelt tot een zogenaamde 'Full MVNO' op het netwerk van Telenet.
2.6.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen
Medialaan is niet rechtstreeks actief in het buitenland (Qmusic Nederland is een dochteronderneming van moederhuis De Persgroep nv).
Dit belet niet dat sommige formats van dochtermaatschappijen internationaal succesvol zijn (met als bekende voorbeelden ‘Benidorm Bastards’ en ‘Wat als’).
Medialaan |
Contentproductie |
Aggregatie |
Distributie |
Bereik |
Radio |
QMUSIC |
|
|
|
|
JOE |
|
|
|
Televisie |
TVBASTARDS |
|
|
|
|
VTM |
|
|
|
|
Q2 |
|
|
|
|
KADET |
|
|
|
|
VTMKZOOM/ VTMKZOOM+ |
|
|
|
|
VITAYA |
|
|
|
|
QMUSIC |
|
|
|
|
I-WATCH |
|
|
|
|
(CAZ) |
|
|
|
|
|
|
STIEVIE |
|
|
|
|
STIEVIE FREE |
|
Geschreven pers |
|
|
|
|
Internet |
JOE.BE |
|
|
|
|
KADET.BE |
|
|
|
|
KOKEN.VTM.BE |
|
|
|
|
Q2.BE |
|
||
|
QMUSIC.BE |
|
|
|
|
VITAYA.BE |
|
|
|
|
VTM.BE |
|
|
|
|
VTMKZOOM.BE |
|
|
|
Divers |
|
|
JIM MOBILE |
|
|
|
|
(MOBILE VIKINGS) |
|
Figuur 23: Productoverzicht Medialaan nv