2.4 De Vijver Media nv

2.4.1 Structuur en aandeelhouders

De Vijver Media is ontstaan uit De Vijver nv, de holding boven Woestijnvis nv. Dit productiehuis werd begin 1997 opgestart door Wouter Vandenhaute, Erik Watté, Jan Huyse en Tom Lenaerts.

Tot in 2011 was De Vijver voor 40% in handen van Corelio en voor 60% eigendom van Waterman & Waterman (het bedrijf van Wouter Vandenhaute en Erik Watté).

Om SBS Belgium over te nemen werd in 2011 een consortium bestaande uit Corelio nv, De Vijver en Sanoma Oyj opgericht. Dit werd De Vijver Media nv.

In augustus 2013 was er sprake van een kapitaalinjectie door middel van een achtergestelde lening. De bestaande aandeelhouders droegen elk 7 miljoen euro bij waardoor de onderlinge verhoudingen dezelfde bleven.

Aandeelhouder

% kapitaal

Corelio nv

25,00%

Telenet

50,00%

Waterman & Waterman

25,00%

Totaal

100,00%

Tabel 52: Aandeelhouders De Vijver Media nv

In november 2013 zette het Finse Sanoma Oyj de Belgische tak van haar activiteiten in de etalage.

Op 18 juni 2014 werd met Telenet een vernieuwd partnerschap gesloten rond De Vijver Media nv. Telenet kwam met de aandeelhouders van De Vijver Media overeen om een participatie van 50% te nemen in het kapitaal van de audiovisuele mediagroep. Corelio en Waterman&Waterman (Wouter Vandenhaute en Erik Watté) bleven elk voor 25% aandeelhouder in De Vijver Media nv.

De overname werd aangemeld bij de Europese Commissie en op 24 februari 2015 goedgekeurd.

Voorafgaand aan de aankondiging van Telenet werd Humo voor 100% overgedragen aan het Nederlandse Sanoma Media bv, waardoor Humo niet langer deel uitmaakt van De Vijver Media nv. Intussen heeft Sanoma Media bv op haar beurt Humo doorverkocht aan De Persgroep.

Figuur 18: Organigram De Vijver Media nv - tekstuele beschrijving figuur 18

2.4.2 Aanbod De Vijver Media nv

2.4.2.1 Radio

De Vijver Media is niet actief in de Vlaamse radiosector. Via moederhuis Corelio is er een onrechtstreeks verband met radio Nostalgie.

2.4.2.2 Televisie

De Vijver nv, de groep die aan de basis lag van De Vijver Media nv, controleerde via Desert Fishes de productiehuizen Woestijnvis en via een minderheidsparticipatie deMENSEN nv. In 2012 trok De Vijver Media zich terug uit het productiehuis deMENSEN nv.

In 2011 nam De Vijver Media de activiteiten van SBS Belgium over en werd daardoor de derde grote speler op de televisieomroepmarkt in Vlaanderen (naast de openbare omroep en de Medialaan nv). Met VIER en VIJF (op 17 september 2012 werd de oude benaming VT4 en op 1 september 2012 VijfTV gewijzigd) biedt het twee televisieomroepen (lineair en niet-lineair) aan.

Na VIER en VIJF lanceerde de mediagroep in oktober 2016 ZES. De nieuwe tv-zender zal zich richten op kijkers van 18 tot 54 jaar en enkel Amerikaanse series, sitcoms en films uitzenden.

Met “Meer VIER” en “Meer VIJF” introduceert de groep ook een niet-lineair televisie-aanbod (catch-up service).

2.4.2.3 Geschreven pers

Van 2010 tot 2014 had De Vijver Media een belang in Humo nv. Daarna werd het blad opnieuw 100% eigendom van Sanoma, om vervolgens in augustus 2015 volledig door De Persgroep overgenomen te worden. Op die manier is De Vijver Media niet meer actief op de markt van geschreven pers.

2.4.2.4 Internet

De belangrijkste websites zijn vier.be en vijf.be. Er zijn verschillende apps gelinkt aan tv-programma’s van Vier zoals De slimste mens ter wereld en De Mol. Er is ook een recepten-app van Vier.

2.4.2.5 Divers en crossmediaal aanbod

De reclameregie SBS Belgium Sales verzorgt niet enkel voor de zenders VIER en VIJF intern de regie (behalve voor de websites), maar ook extern voor Comedy Central, Discovery Channel, Nickelodeon, Nick Jr, MTV, TLC en Spike.

Van een aantal populaire Woestijnvisprogramma’s worden afgeleide producten gemaakt (bv. dvd’s). Voor de uitgifte van boeken werd in samenwerking met WPG Uitgevers het merk DRIE opgericht.

2.4.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen

De Vijver Media richt zich vooral op Vlaanderen.

Een aantal van de succesvolle formats die door productiehuis Woestijnvis bedacht werden, worden ook in andere landen op televisie gebracht. Voorbeelden zijn ‘Man bijt hond’ en ‘Wie is de mol?’, een productieformat dat aan meer dan vijftig landen werd verkocht.

De Vijver Media

Contentproductie

Aggregatie

Distributie

Bereik

Radio

Televisie

WOESTIJNVIS

VIER

VIJF

ZES

MEER VIER

MEER VIJF

Geschreven pers

Internet

VIER.BE

VIJF.BE

ZES.BE

Divers

DRIE

SBS BELGIUM SALES

Figuur 19: Productoverzicht De Vijver Media nv