1.1.6. TRANSVERSALE DOMEINEN

SD16: Nieuws is de kernopdracht van de openbare omroep. VRT nieuws informeert op een kwalitatieve en deontologisch verantwoorde manier. VRT Nieuws moet een betrouwbare en deskundige gids zijn die op een toegankelijke manier correcte en genuanceerde informatie en duiding verstrekt. Betrouwbaarheid, onpartijdigheid en geloofwaardigheid zijn kernwaarden van VRT Nieuws.

OD16.1: VRT Nieuws voert haar opdracht uit op een deontologisch verantwoorde manier, en dit met als basis het redactiestatuut en de deontologische code.

  • De deontologische adviesraad rapporteert jaarlijks over de opvolging van de deontologische code en geeft aan of een actualisering hiervan wenselijk is;

  • VRT Nieuws is transparant en fouten in berichtgeving worden rechtgezet en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie. 

OD16.2: VRT Nieuws waakt over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen. De VRT monitort dit in het kader van de doelstelling diversiteit (zie hoger).

OD16.3: VRT Nieuws waakt over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op dat minstens volgende elementen behelst:

  • een opleidingstraject voor iedere journalist waarin dossierkennis, specialisatie, interviewtechnieken, deontologie, beeldvorming en diversiteit prioritair zijn;

  • de transparantie van VRT Nieuws op het vlak van de organisatie en de werking;

  • de inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing van het nieuwsaanbod op basis van interne en externe studies;

  • de jaarlijkse rapportering over de waardering van de Vlaamse mediagebruiker over het VRT nieuwsaanbod.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. de deontologische adviesraad jaarlijks te rapporteren over de opvolging van de deontologische code en aan te geven of een actualisering hiervan wenselijk is;
  2. VRT Nieuws transparant te zijn en dienen fouten in berichtgeving rechtgezet te worden en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie;
  3. VRT Nieuws te waken over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen en dient de VRT dit te monitoren;
  4. VRT Nieuws te waken over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op met opleidingstrajecten, transparantie in de werking, inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing en een jaarlijkse rapportering over de waardering

De VRT stelt dat VRT Nieuws in 2014 haar opdracht op een kwalitatieve en deontologisch verantwoorde manier uitvoerde, in overeenstemming met het redactiestatuut en de deontologische code. 

1.       Rapportering deontologische adviesraad

-          De deontologische adviesraad gaf in 2014 vijf formele adviezen aan het college van hoofdredacteurs:

  1. één over het gebruik van de woorden ‘de meest achterlijke vorm van islam’ in het nachtnieuws
  2. één over ethisch hacken van privégegevens
  3. één over het inzetten van een nieuwe correspondente
  4. één over het geven van toestemming voor een interview
  5. één over de begrippen ‘onpartijdigheid/neutraliteit/objectiviteit’

-          De deontologische adviesraad gaf daarnaast ook 60 informele adviezen aan de hoofdredactie, journalisten en programmamakers.

-          De deontologische adviesraad heeft een deontologische opleiding georganiseerd voor in totaal 24 journalisten.

-          Sinds 2014 voorziet de deontologische adviesraad in een 24-uurspermanentie via een eigen telefoonnummer dat wordt doorgeschakeld naar een lid van de  raad met wachtdienst.

-          De Vlaamse ombudsman en Secretaris-Generaal van de Raad voor de Journalistiek werden uitgenodigd op een vergadering van de raad om van gedachten te wisselen.

-          In 2014 werden er verschillende deontologische tips verspreid over o.a. de  identificatie van verdachten en slachtoffers en over het gedrag van journalisten op sociale media. 

2.       Transparantie VRT Nieuws

Op de pagina “Rechtzettingen” van Deredactie.be publiceerde de hoofdredactie in 2014 één rechtzetting.  

3.       Genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen

De VRT-nieuwsdienst leverde in 2014 verdere inspanningen voor een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende bevolkingsgroepen in zijn programma’s: 

  • Specifieke sensibilisering van de programmamakers en eindredacteurs, onder meer via een checklist met tips om meer vrouwelijke actoren in de programma’s te krijgen.
  • Het beter bekend maken van diverse experts uit het adressenbestand: sinds 2014 werd een videobestand toegevoegd aan de fiche van experten, zodat de expertise van de specialist beter in de verf werd gezet.
  • Radio en TV programma’s werden verder gemonitord en aangesproken op de beeldvorming rond diversiteit.
  • Inzake rekrutering werd het systeem van de speeddates verdergezet die een bredere en meer diverse eerste instroom mogelijk maken. 

4.       Kwaliteitscontrole 

Er werd bij VRT Nieuws gewaakt over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en het kwaliteitstraject dat in 2012 werd opgesteld, werd toegepast. Binnen dit kwaliteitstraject werden er opleidingen georganiseerd zoals storytelling, deontologische workshops en middagsessies met interne en externe sprekers over verschillende onderwerpen. Alle journalisten kregen de gelegenheid om hieraan deel te nemen. Dit is slechts een greep uit het hele opleidingsaanbod. 

In het najaar werden alle medewerkers uitgenodigd op een brainstormdag met als thema ‘Nieuws 2020’. Diverse gastsprekers uit binnen- en buitenland hebben er het nieuws van de toekomst toegelicht.

Het nieuwsaanbod werd inhoudelijk en kwalitatief bijgestuurd. Zo werkte radio actief mee aan een audit van de volledige radionieuwsdienst. Op basis van de belangrijkste aanbevelingen inzake organisatie en werking werden een aantal bijsturingen gedaan. Zo heeft een studie rond Vandaag op Radio 1 bijvoorbeeld gezorgd voor een vernieuwingsoperatie die uitgemond is in een nieuw programma De Wereld Vandaag.

De waardering van de Vlaamse mediagebruiker over het VRT-nieuwsaanbod in 2014 bedroeg 8,2.

Enkele voorbeelden:

  • Eén: Het Journaal van 19uur (8,4), De zevende dag (8,0), Volt (8,2), Koppen XL (8,4)
  • Canvas: Panorama (8,5), Reyers Laat (8,1), Terzake (8,1), Vranckx (8,6)
  • Radio: De Ochtend (Radio 1) (7,6)

Een uitgebreid overzicht van het nieuwsaanbod van de VRT en hun waardering is terug te vinden in bijlage 13. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. 

 

SD17: VRT Nieuws brengt nieuws en duiding voor alle Vlamingen en besteedt daarbij extra aandacht aan het informeren van kinderen en jongeren met een actueel en kwaliteitsvol nieuws- en informatieaanbod. VRT Nieuws besteedt bovendien een relevant gedeelte van haar aanbod aan buitenlandse en Europese berichtgeving. VRT Nieuws doet ook aan onderzoeksjournalistiek. Bij grote gebeurtenissen zal de VRT de kijker meer diepgaand informeren met extra achtergrond.

OD17.1: VRT Nieuws bereikt een zo groot mogelijk en een zo gevarieerd mogelijk publiek.

  • VRT Nieuws zal met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars bereiken;

  • VRT Nieuws zal met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers bereiken;

  • VRT Nieuws brengt een online aanbod via deredactie.be.

OD17.2: VRT Nieuws heeft een specifieke, permanente en evenwichtige aandacht voor buitenlandberichtgeving en internationale duiding.

  • VRT Nieuws maakt binnen het jaar de na inwerkingtreding van deze overeenkomst hiervoor een plan;

  • VRT Nieuws rapporteert tweejaarlijks over de evolutie van het aandeel buitenlandberichtgeving in haar journaals;

  • Op haar televisienetten wijdt VRT Nieuws naast buitenlands nieuws in de journaals, ook afzonderlijke programma’s aan buitenlandberichtgeving.

OD17.3: Diepgravende reportages en onderzoeksjournalistiek krijgen een structurele plaats binnen VRT Nieuws.

  • VRT Nieuws maakt minstens 10 eigengemaakte televisiereportages  per jaar;

  • VRT Nieuws heeft een jaar na inwerkingtreding van deze overeenkomst een plan klaar om onderzoeksjournalistiek aan te moedigen en te implementeren, zodat onderzoeksjournalistiek in meerdere programmaonderdelen aan bod komt.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. VRT Nieuws met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars te bereiken;
  2. VRT Nieuws met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers te bereiken;
  3. VRT Nieuws een online aanbod te brengen via deredactie.be;
  4. VRT Nieuws binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst hiervoor een plan te maken.

 

1.       VRT Nieuws bereikt met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag gemiddeld 80% van de VRT-luisteraars.

De VRT stelt dat er per dag gemiddeld 95,0% van de VRT-luisteraars in 2014 luisterden naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten. (In 2013 was dit 95,6%)

Dit blijkt uit de CIM-cijfers voor 2014. Dit betekent dat deze doelstelling in 2014 behaald werd.

De cijfers in de tabel zijn gemiddelde weekcijfers per maand. Doordat het bereik van de radionetten in golven gemeten wordt, zijn cijfers week per week niet mogelijk. 

Tabel 18: Percentage VRT-luisteraars die naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten luisteren.

PeriodePercentage
januari - maart95.4
april - juni95.3
juli - augustus-
september - december94.2
gemiddeld95.0

Bron: de CIM-Radiostudie, norm: minimum 10 minuten luisteren op dagbasis. De CIM Radiostudie werd in 3 golven uitgevoerd: golf 1 van januari t.e.m. maart, golf 2 van april t.e.m. juni, golf 3 van augustus t.e.m. december. Voor de maanden juli en augustus zijn er geen cijfers beschikbaar omdat er in die maanden geen veldwerk werd uitgevoerd. 

 2.       VRT Nieuws zal met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op de televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers bereiken.

 Per dag keken gemiddeld 70,6% van de VRT-kijkers in 2014 naar een journaal of een duidingsprogramma. (In 2013 was dit 73%) Dit betekent dat de doelstelling in 2014 behaald is.

In bijlage 14 is een overzicht van de cijfers op dagbasis terug te vinden. 

Tabel 19: Percentage  VRT-kijkers dat naar een journaal of duidingsprogramma kijkt op de VRT-netten

MaandPercentage
januari73,2
februari72,9
maart71,9
april70,1
mei71,9
juni62,7
juli65,6
augustus68,4
september71,5
oktober73,3
november73,2
december72,9
gemiddeld70,6

Bron: de CIM-Audimetriestudie, norm: minstens 25% van de uitzending gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen) 

3.       VRT Nieuws brengt een online aanbod van via Deredactie.be.

Deredactie.be haalde in 2014 gemiddeld 275.999 unieke bezoekers per dag. (een stijging met 25,7% tegenover 2013)

Buitenlandberichtgeving

VRT Nieuws had een specifieke, permanente en evenwichtige aandacht voor buitenland-berichtgeving en internationale duiding.

  • De VRT-Nieuwsdienst bood in 2014 nieuws over en duiding bij de gebeurtenissen in het buitenland. Dat deed ze niet enkel in de Journaals, radiobulletins of online maar ook in afzonderlijke programma’s zoals Vranckx (Canvas) en Login (Canvas). Villa Politica Europa (Canvas) had een paar keer per maand aandacht voor de debatten in het Europees Parlement.
  • VRT Nieuws rapporteert tweejaarlijks over de evolutie van het aandeel buitenlandberichtgeving in haar journaals. In 2013 werd dit intern gemeten met een resultaat van 30% items over het buitenland, waardoor de volgende meting in 2015 zal plaatsvinden.
  • Naast de vele buitenlandse opdrachten en reizen, verzorgde VRT Nieuws ook speciale buitenlandse LIVE-uitzendingen zoals:
    • Bezoek Barack Obama
    • Speciale uitzending nav 70 jaar landing in Normandië
    • Schots referendum over onafhankelijkheid

Diepgravende reportages en onderzoeksjournalistiek

Alle programma’s van VRT nieuws streven ernaar om de Vlaming zo volledig mogelijk te informeren op een objectieve en toegankelijke manier. Via de duidingsprogramma’s zorgen ze ervoor dat onderwerpen verder toegelicht en uitgediept worden. VRT Nieuws bleef in 2014 inzetten op onderzoeksjournalistiek door het in 2012 terzake opgemaakte plan uit te voeren. VRT-nieuws maakte in 2014 diepgravende reportages voor programma’s als Panorama, Volt en Koppen. Daarnaast kwamen er ook diepgravende reportages aan bod op de radio. 

  • Panorama: Hier kwamen 13 diepgravende reportages aan bod waaronder Allah Guerre, Pleegzorg en De prijs van goedkoop eten.
  • Volt: In 2014 werden er verschillende reportages gemaakt over zeer diverse thema’s als pesten en de reactie van omstaanders, cash ontvangsten bij makelaars, verkoop van viagra in seksshops, brandveiligheid in studentenkamers en de juistheid van aangegeven gewicht bij diepvriesscampi.
  • Koppen: In dit programma kwamen er zelfgemaakte reportages aan bod rond kleuterstress, mechanische doping, drugs, antiabortusactivisten, illegalen op parkings, beveiliging van databanken bij openbare instellingen en het inclusief onderwijs. 

Radio: Op de radio kwamen er diepgravende reportages aan bod over defensie, het eenheidsstatuut, geheime akkoorden tussen begrafenisondernemers en ziekenhuizen en financiële problemen bij gemeenten door gestegen pensioenlast.

De lijst van reportages, waaruit blijkt dat VRT Nieuws in 2014 voldoende eigengemaakte reportages heeft uitgezonden, wordt opgenomen in bijlage 15. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. 

 

SD18: De VRT informeert in de breedte en in de diepte over cultuur in Vlaanderen, en werkt hiervoor samen met een brede waaier aan culturele instellingen en mediapartners. De VRT kadert de Vlaamse cultuur internationaal en draagt bij tot de uitstraling van de Vlaamse culturele identiteit in het buitenland.

OD18.1: De VRT bewaakt de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur.

OD18.2: De VRT brengt verslag uit over en helpt de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen.

  • Via EBU-partners verspreidt de VRT een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland.

  • Cobra brengt 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht via een mix van TV- en online aanbod.

OD18.3: De VRT werkt inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gaan daarbij uit van eigen keuzes en verantwoordelijkheden, passend bij het medium radio, TV en online. Om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten, werking en doelstellingen te stimuleren, organiseert de VRT op regelmatige basis een open dialoog met de sector. De VRT continueert samenwerking met het culturele veld en breidt het uit waar nodig.

  • Alle VRT-netten verlenen via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners.

  • De VRT participeert jaarlijks in 10 crossmediale projecten waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners.

  • De VRT heeft een intern productiehuis dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners.

  • Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur te bewaken;
  2. Via EBU-partners een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland te verspreiden;
  3. Via Cobra 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht te brengen via een mix van TV- en online aanbod;
  4. Via alle VRT-netten via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners te verlenen;
  5. jaarlijks in 10 crossmediale projecten te participeren waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners;
  6. een intern productiehuis te hebben dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners;
  7. in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’ te organiseren, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.

De VRT stelt dat ze de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur bewaakt. Elk net programmeerde bijdragen over cultuur op maat van zijn publiek en de netten stemmen hiervoor onderling af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen. 

Die coördinatie en afstemming gebeurt binnen de wekelijkse Centrale Cultuur Cel (CCC), waar verantwoordelijken van alle relevante VRT-netten elkaar wekelijks ontmoeten om hun plannen m.b.t. culturele onderwerpen op elkaar af te stemmen. Hierop wordt ook telkens een culturele partner uitgenodigd, die zijn project kan voorstellen. 

Verspreiding Vlaamse cultuur in het buitenland

De VRT bracht verslag uit over en hielp de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen.

  • Via EBU-partners verspreidt de VRT een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland. In 2014 werden concerten uitgewisseld met de EBU. Een overzicht van deze uitwisselingen is te vinden in het jaarrapport cultuur (bijlage 16 - 4.4).
  • Cobra.be vergrootte de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen. In 2014 bracht Cobra.be 25 keer verslag uit van buitenlandse kunstenaars die actief waren in Vlaanderen, op basis van eigen reportages en bijkomend ook via een mix van tv- en online aanbod. Cobra volgde bovendien 20 Vlaamse kunstenaars in het buitenland en bracht daar online een beeldverslag van uit. Bijkomende aandacht werd gerealiseerd door tekstartikels over hun buitenlandse activiteiten. Een overzicht van de buitenlandse kunstenaars actief in Vlaanderen en Vlamingen actief in het buitenland vindt u terug in bijlage 17.

Samenwerking met cultuur- en mediapartners

De VRT werkte in 2014 inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gingen daarbij uit van eigen keuzes en verantwoordelijkheden, passend bij het medium radio, TV en online. Om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten, werking en doelstellingen te stimuleren, organiseerde de VRT op regelmatige basis een open dialoog met de sector. De VRT continueerde ook de samenwerking met het culturele veld in 2014. Zo werd er bijvoorbeeld samengewerkt met Festival van Vlaanderen Brussel voor het Klarafestival, met het Geluidshuis en Gone West voor het hoorspel Café Cuba (Radio 2) en met de Brusselse Museumraad voor Museum Night Fever (Studio Brussel).

Mediaruilen met cultuurpartners

Alle VRT-netten verleenden via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners. Een (niet-exhaustief) overzicht van cultuurpartners is terug te vinden in bijlage 16 – 4.1. 

De VRT sloot ruilovereenkomsten af met organisatoren om van volgende redenen:

  • Ter ondersteuning van Vlaamse culturele initiatieven
  • Voor het aanleveren van redactionele inhoud voor radio- en televisie-uitzendingen + online
  • Omdat het past  in het verlengde van de marketingstrategie van het VRT-net. 

In 2014 werd voor een totaal van 13.226.431€ verruild. 

Categorie
Film€ 1.041.355
Muziek€ 8.479.845
Tentoonstelling€ 1.187.401
Theater€ 2.197.780
Beurzen€ 175.900
Combinatie€ 58.800
Andere€ 85.350
Totaal€ 13.266.431

Crossmediale projecten

De VRT werkte ook projectmatig samen met culturele partners. Via onderlinge coördinatie van enkele netten groeiden bepaalde projecten uit tot crossmediale projecten. Van de talrijke dergelijke initiatieven in 2014 verdienen er 10 een speciale vermelding. 

  1. De Groote Oorlog
  2. Gedichtendag
  3. Sax 200
  4. Migratie 50 jaar
  5. Mooov
  6. De Gouden Boekenuil
  7. Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België
  8. Internationaal Filmfestival van Gent
  9. Boekenbeurs
  10. Iedereen Klassiek

 Intern productiehuis

 De VRT heeft een intern productiehuis dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de verschillende VRT-netten. Dit productiehuis is ook de centrale motor voor de crossmediale samenwerking met culturele partners (zie ook hierna). 

Cultuursalon

 De ‘cultuursalons’ werden in 2014 ingevuld als ‘Focusgroepen’, waarin telkens een viertal managers van de VRT (algemeen directeurs, netmanagers en productiemanagers) in dialoog gingen met een achttal vertegenwoordigers uit de cultuursector. Ook voor de cultuursector werd gekozen voor ‘beslissingsnemers’ met strategische visie en een open geest. Er werden drie focusgroepen georganiseerd, telkens rond een specifiek thema:

  1. Literatuur
  2. Podiumkunsten
  3. Erfgoed en Musea

Elke groep werd afgesloten met een aantal concrete aandachtspunten. De aandachtspunten zijn binnen de VRT gecommuniceerd aan het management van Media en Productie en dienen als leidraad voor bijsturingen in het aanbod.

Intussen gaven de focusgroepen  ook aanleiding tot verderzetting van de dialoog. De meest concrete invulling kwam er binnen de erfgoedsector met de co-organisatie van het cultuursalon ‘Het Groot Onderhoud’ van Faro, dat helemaal in het teken stond van ‘Beeldvorming’ en waarin de VRT een prominente plaats innam in de panels. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. 

 

SD19: De VRT is het grootste podium voor en de grootste producent van audiovisueel cultuur- en kunstaanbod in Vlaanderen. Registraties van voorstellingen, concerten en festivals vergroten hun toegankelijkheid. Met eigen evenementen en evenementen in samenwerking of in coproductie met derden, maakt de VRT kunst en cultuur aantrekkelijker voor een divers en breed publiek. De VRT documenteert het culturele erfgoed van Vlaanderen en is de hefboom voor kwaliteitsvolle en vernieuwende audiovisuele cultuurproductie.

OD19.1: De VRT brengt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie op alle radio- en televisienetten en online.

  • De VRT rapporteert jaarlijks over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.

  • De TV-netten brengen een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.

  • In het hoofdjournaal van televisie zitten op jaarbasis minstens 200 cultuuritems.

  • De VRT besteedt in haar aanbod gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.

OD19.2: De VRT attendeert de mediagebruiker op het culturele aanbod.  De VRT  stemt de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op mekaar af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • Een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners verhoogt de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod.

  • De VRT investeert in betrouwbare cultuurambassadeurs. Zij brengen of introduceren het cultureel aanbod van de VRT via hun kanalen en sociale media bij doelgroepen, in het bijzonder bij jongeren en nieuwe Vlamingen.

OD19.3: De VRT stimuleert de cultuurparticipatie in Vlaanderen door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.

  • Tijdens het cultuurseizoen heeft de VRT één wekelijks programma dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie.

  • De radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara organiseren jaarlijks één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.

  • Cobra introduceert jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.

  • Ketnet heeft in haar programmatie ook een cultuuraanbod gericht op kinderen.

OD19.4: De VRT stimuleert de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector,  en maakt deze toegankelijk voor een breder publiek.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen.

  • Canvas investeert in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires.

    • Canvas brengt wekelijks cinefiele nationale en internationale film.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben.

  • Klara programmeert dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland.

  • Klara realiseert minstens 2 coproducties per jaar.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. brede en kwaliteitsvolle culturele informatie te brengen op alle radio- en televisienetten en online.
  2. jaarlijks te rapporteren over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.
  3. Via de TV-netten een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s te brengen waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.
  4. In het hoofdjournaal van televisie op jaarbasis minstens 200 cultuuritems te hebben.
  5. in haar aanbod gepaste aandacht te besteden aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.
  6. een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners te programmeren die de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod verhogen
  7. in betrouwbare cultuurambassadeurs te investeren
  8. de cultuurparticipatie in Vlaanderen te stimuleren door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.
  9. Tijdens het cultuurseizoen één wekelijks programma uit te zenden dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie
  10. Via de radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara jaarlijks één evenement te organiseren dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.
  11. Via Cobra jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten te introduceren waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.
  12. In de programmatie van Ketnet ook een cultuuraanbod gericht op kinderen te hebben
  13. minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten te registreren.
  14. jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen te registreren.
  15. Op Canvas jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires te brengen
  16. Op Canvas wekelijks cinefiele nationale en internationale film te brengen
  17. Op Canvas jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen te brengen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben
  18. Op Klara dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland te programmeren
  19. Op Klara minstens 2 coproducties per jaar te realiseren.

De VRT rapporteert het volgende over deze maatstaf:

Brede en kwaliteitsvolle culturele informatie

De VRT stelt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie te brengen op alle radio- en televisienetten en online.

  • De VRT rapporteert jaarlijks over de waardering van haar cultuurprogramma’s op televisie. In 2014 bedroeg het gemiddelde waarderingscijfer voor de cultuurprogramma’s op de VRT-televisienetten 8,1 op 10. (In 2013 was dit 8,3 op 10.) 

Tabel 20: Waardering cultuurprogramma’s VRT op televisie:

 

Jan

Feb

Maa

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

CUM

schaal 10

8,2

8,1

8,2

8,2

8,2

8,3

8,0

8,1

8,1

8,1

8,2

8,1

8,1

 Bron: Waarderingsmonitor, wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van de VRT

Het gamma van cultuurprogramma’s op de VRT-televisienetten was in 2014 zeer gevarieerd, gaande van programma’s over de podiumkunsten (zoals bvb. concerten van klassieke en

  • moderne muziek, theater en circus), over de beeldende kunsten, taal, films tot Vlaamse fictie, e.d.

In 2014 had elk VRT-net, op maat van zijn mediagebruikers, kwaliteitsvolle redactionele aandacht voor cultuur, meestal verweven in hybride programma’s, wat garant stond voor een groot bereik. De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie door vanuit de culturele agenda te vertrekken. Enkele netten hadden daarenboven specifieke cultuurprogramma’s voor een publiek met specifieke interesse in culturele domeinen. Het jaarrapport cultuur (bijlage 16 - 1.1) geeft een overzicht van deze cultuurprogramma’s.

  • Met haar cultuurgamma moet de VRT, volgens de beheersovereenkomst, op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken. In 2014 bereikte de VRT wekelijks gemiddeld 40,8% van de Vlaamse bevolking met haar cultuurprogramma’s. In januari, februari en december bereikte de VRT zelfs meer dan de helft van de Vlaamse bevolking met haar uitgebreid aanbod aan cultuurprogramma’s. (In 2013 bereikte de VRT wekelijks gemiddeld 43,4%)

Bijlage 18 geeft een overzicht van het bereik van de VRT-cultuurprogramma’s op weekbasis. 

Tabel 21: Bereik cultuurgamma (% van Vlaamse bevolking)

 

Jan

Feb

Maa

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

CUM

%

52,5

52,0

40,2

36,4

38,5

26,5

31,3

33,8

40,1

40,6

46,0

52,4

40,8

 Bron: de CIM-Audimetriestudie, norm: 15’ consecutief gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen)

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft een steekproefsgewijze controle uitgevoerd voor de periode van 4 tot en met 10 augustus en van 15 tot en met 21 december 2014.

Hieruit blijkt dat de uitzendingen die door de VRT overgemaakt zijn voor die periode overeenkomen met de beeldopnames van de steekproef van de Vlaamse Regulator voor de Media. Dit is gemeten door een vergelijking te maken tussen de ontvangen gegevens en de beeldopnames opgenomen door de Vlaamse Regulator voor de Media. De overgemaakte data waren gelijk aan de controledata van de VRM. 

  • De Journaals op radio en televisie volgden de culturele agenda en berichtten dagelijks over culturele evenementen. De hoofdjournaals van televisie brachten in 2014 in totaal 639 unieke cultuuritems, waarin rekening gehouden werd met de culturele diversiteit, zodat zowel evenementen met een grote publieke weerklank als presentaties voor de doorwinterde cultuurliefhebber aan bod kwamen.

De VRT besteedde in haar aanbod ook gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse- en wereldgeschiedenis, met in 2014 een uitgebreide aandacht voor de herdenking van de Groote Oorlog. Dat deed ze in items in tal van nieuws- en andere programma’s en in specifieke programma’s (oa. Brave Little Belgium, In Vlaamse Velden, Fans of Flanders WOI Special, Het Ijzeren gordijn, Kleine handen in een grote oorlog, …

Afstemming van cultuuraanbod en aandacht op het cultuuraanbod

De VRT attendeerde de mediagebruiker op het culturele aanbod. De VRT stemde de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op elkaar af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • De coördinatie en afstemming van de cultuurplannen van de verschillende netten en merken op elkaar gebeurde in 2014 binnen de Centrale Cultuur Cel (CCC), waar de verantwoordelijken van alle relevante VRT-netten aan deelnemen.
  • Een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en –merken en op de communicatiekanalen van culturele partners verhoogde de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod.De promotie van cultuur gebeurde o.a. als volgt:
    • Deredactie.be verwees voor achtergrondinformatie en film- en boekrecensies steevast door naar Cobra.be.
    • Ook de radionetten zetten de participatieve projecten van Cobra.be in de kijker.
    • Cobra.be zorgde voor een brede verspreiding van zijn content bij sites van andere VRT-netten en bij culturele partners. Meer informatie hierover is terug te vinden in bijlage 11 en 16 (4.2) (overzicht partners / jaarrapport cultuur).
    • Ook bij crossmediale projecten verwezen de programma’s door naar elkaars initiatieven. 
  • De VRT investeerde in betrouwbare cultuurambassadeurs. Zij hebben een duidelijke VRT-signatuur en zijn ook een erkende autoriteit op het vlak van cultuur, binnen hun medium én daarbuiten, zelfs buiten de VRT. Cultuurliefhebbers hebben vertrouwen in hun smaak, oordeel en expertise en hebben aan die cultuurambassadeurs een gids in het grote aanbod, nationaal en internationaal. Het investeren in cultuurambassadeurs is een project dat zich over de VRT-netten heen uitspreidt. De cultuurambassadeurs van 2014 bestonden uit: Chantal Pattyn, Ward Verrijcken, Friedl’ Lesage, Tom De Cock, Thomas Vanderveken, Katelijne Boon, Kurt Van Eeghem en Annemie Tweepenninckx. 

Cultuurparticipatie

De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie in Vlaanderen door de mediagebruiker, o.a. via het Uit-netwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen om deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners. Zo was Uit in Vlaanderen permanent aanwezig op de sites van de VRT-netten. Elk net maakte een selectie uit de data die Uit in Vlaanderen aanbood zoals oa. muziek, film, festival, klassiek, uit met kinderen, beurzen en actief & sportief.

  • Naast de inhoudelijk hybride programma’s hadden enkele netten ook een vaste wekelijkse afspraak met de cultuurliefhebber. In deze programma’s werd expliciet ingespeeld op en gerefereerd naar de culturele agenda van Vlaanderen en het buitenland. Het ging dan vooral over programma’s tijdens het cultuurseizoen, omdat de culturele agenda dan de nodige variatie bood. Enkele voorbeelden uit 2014 zijn Happy Hour (Klara) met culturele tips voor het weekend, De Canvasconnectie (Canvas) met portretten van kunstenaars en Hoera Cultuur (Canvas) dat wekelijks reportages brengt uit het aanbod van Cobra.be. Het jaarrapport cultuur (bijlage 16 - 1.3) bevat de volledige lijst. 
  • De radionetten van de VRT organiseerden in 2014 elk minstens één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakte voor een breed publiek.
    • Radio 1: De Beste Belgische Strip, Radio 1 Sessies
    • Radio 2: De Eregalerij van de Vlaamse Klassiekers, Zomerhit, De concertgarage, Een Thuis voor een Beeld, Kunst op komst, Humorklas, Café Cuba, Boekegem, Valentijnsliedjes
    • Klara: Klara in De Singel, Leave Us At Dawn – Amor, Klarafestival, Jazz Middelheim, Iedereen Klassiek, Iedereen Klassiek on tour
    • Studio Brussel: De Nieuwe Lichting in de AB, Museum Night Fever, Burnout showcase festival
    • MNM: MNM 90s & nillies Café, Start to DJ 2014, MNM Sing your song live, UrbaNice Party, MNM1000 Rock your body, Woordslam
  • Meer informatie over deze evenementen is terug te vinden in het jaarrapport cultuur in bijlage 16 (1.7).

    • Cobra.be introduceerde in 2014 zeven tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeerde met eigen aanbod: De Recyclezer, Gedichtendag, Cobra’s Classic Battle, De zes/les six, Publieksprijs van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België, Kunst in de kast en Cobra’s Boekentop 50. Het jaarrapport cultuur  (2.3) bevat meer informatie over elk van deze projecten.
    • Ketnet had in 2014 verschillende programma’s over cultuur gericht op kinderen, zoals Junior Eurosong, Do-re-mix en Kapitein Winokio’s grote notenboot. Ook in Karrewiet, het actualiteits-magazine van Ketnet, was er regelmatig aandacht voor culturele onderwerpen. Daarnaast kwam het culturele erfgoed van de sprookjes veelvuldig aan bod in Sprookjesboom, Missy Mila, etc. 

    Cultuurproductie

    De VRT stimuleerde de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector, en maakt deze toegankelijk voor een breder publiek. (zie ook jaarrapport cultuur (1.4)[1])

    • In 2014 registreerde de VRT 57 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van haar televisienetten (35 in 2013), zowel voor Eén (3), Canvas (23) als Op12 (31)[2].
    • In 2014 registreerde de VRT 287 concerten voor uitzending op alle radionetten samen[3]. (297 in 2013)
    • Canvas investeerde in 2014 in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp[4].
      • In 2014 zond Canvas 10 auteursdocumentaires (8 in 2013), uit, die mee gecoproduceerd werden door het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Hierbij waren er 3 reeksen die uit meerdere afleveringen bestonden. In totaal waren er bijgevolg 21 afzonderlijke auteursdocumentaires.
    Canvas besteedde veel zorg aan de keuze van zijn wekelijks filmaanbod. Het verliet daarbij betreden paden en koos ook voor de kortfilm en voor de cinefiele film.
  • In 2014 kon de Canvas-kijker kennismaken met 84 cinefiele films[5] van nationale of internationale origine (81 in 2013) en met 40 filmklassiekers en 7 kortfilms.
  • In 2014 bestelde Canvas 28 nieuwe documentaires rond kunst en cultuur voor zijn programmaschema (22 in 2013), waaronder Belpop (6), Man over boek (6) en Helden van de Lach (6). 
  • Klara programmeerde dagelijks zowel volledige concerten als concertopnamen vermengd met studio-opnamen. Klara zocht een evenwicht tussen eigen opnamen (70%), met Vlaamse ensembles of met buitenlandse ensembles die in Vlaanderen optreden en buitenlandse opnamen (30%), waarvoor het radionet samenwerkt met EBU partners. In het kader van enkele grote projecten organiseerde Klara ook zelf concerten met vooral Vlaamse uitvoerders (zie bijlage 16 – 1.6).
  • Klara realiseerde in 2014 vijf co-producties,(6 in 2013) nl.: Klara in Desingel, Leave Us At Dawn - Amor, Klarafestival, Jazz Middelheim en Iedereen Klassiek.

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 


[1] Bijlage 16

[2] Meer informatie vindt u terug in het jaarrapport cultuur (bijlage 16 - 1.8)

[3] Meer informatie vindt u terug in het jaarrapport cultuur (bijlage 16 - 1.8)

[4] Meer informatie vindt u terug in het jaarrapport cultuur (bijlage 16 - 1.4)

[5] Een overzicht van cinefiele films op Canvas is terug te vinden in bijlage 19

 
SD20: De VRT biedt toegang tot een divers, kwalitatief en deontologisch verantwoord sportaanbod. De VRT draagt – in samenwerking met verschillende actoren uit de sportwereld – bij tot de uitstraling van Vlaamse sportevenementen, clubs en topsporters in binnen- en buitenland. De VRT verkent samenwerkingsmogelijkheden met andere actoren om zo de toegang van de kijker tot sport op open net te maximaliseren.

OD20.1: De VRT brengt een divers aanbod van sporttakken en evenementen op radio, televisie en online.  Zij focust op sporten en evenementen met relevante Vlaamse deelneming en op Vlaamse evenementen met internationale uitstraling. Daarnaast waakt de VRT er ook over om niet enkel bekende of grote sporten te brengen, maar ook voldoende aandacht te besteden aan kleine(re) sport(takken).

  • De VRT biedt sport op radio en televisie in diverse genres aan:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding.

  • In de hoofdjournaals van televisie zit een vast sportblok.

  • De VRT zendt op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen).

  • In een vast slot op zondag brengt de VRT op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven.

  • De VRT evalueert het sportaanbod 1 keer per jaar.

OD20.2: De sportredactie werkt volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers.

OD20.3: De VRT waakt over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hanteert hoge normen inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen.

OD20.4: De VRT ondersteunt sportevenementen in Vlaanderen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft.

OD20.5: De VRT overlegt minstens éénmaal per jaar met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.    

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. sport op radio en televisie in diverse genres aan te bieden:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding;
  2. in de hoofdjournaals van televisie een vast sportblok aan te bieden;
  3. op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit te zenden. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen);
  4. In een vast slot op zondag op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen te brengen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven;
  5. het sportaanbod 1 keer per jaar te evalueren;
  6. sportredactie volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s te werken, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers;
  7. te waken over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hoge normen te hanteren inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen;
  8. sportevenementen in Vlaanderen te ondersteunen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft;
  9. minstens éénmaal per jaar te overleggen met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.

De VRT geeft aan een divers aanbod van sporttakken en evenementen te brengen op radio, televisie en online.

  • De sportverslaggeving gebeurde in live uitzendingen, samenvattingen, in de nieuwsuitzendingen op radio en televisie, op Sporza.be, sociale media en via teletekst. Naast de verslaggeving was er ook duiding en plaats voor interviews. Het aanbod werd aangevuld met andere programma’s over sport, zoals de interviewreeks Karakters en documentaires als  De Groote Oorlog, De Queeste naar Olympische perfectie over schaatser Bart Swings en de reality/docu reeks Iedereen Duivel. Tijdens het WK voetbal was er iedere avond de voetbaltalkshow Diabo en werden alle wedstrijden live en integraal uitgezonden op Canvas of Eén.
    • Met een vast sportblok in de hoofdjournaals van 13u en 19u op Eén zorgde de VRT voor een betrouwbare en continue opvolging van het sportnieuws.
    • De VRT zond ook in 2014 op televisie het wekelijkse sportmagazine Sportweekend uit, waarin 42 verschillende sporten[1] aan bod kwamen. Ook het sportaanbod op Radio 1 was divers. In de zomer bracht de VRT een intussen vertrouwde talkshow voor een breed publiek rond de Tour, Vive le Vélo. Tijdens het voetbalseizoen zond Canvas op maandagavond Extra Time uit, een wekelijks magazine voor voetballiefhebbers. En de wintersporten kregen bijzondere aandacht in de uitgebreide verslaggeving van de Olympische Winterspelen in februari.
    • De redactievergaderingen van de sportdienst volgden de kwaliteit van het sportaanbod dagelijks op. De netmanagers evalueerden, samen met de sportdienst, het sportaanbod, minimaal op maandelijkse basis.
    • De VRT heeft o.a. via OP12 ook aandacht besteed aan kleinere sporten zoals onder meer volleybal, basketbal, handbal, hockey, diverse wintersporten zoals skiën, bobslee, snowboarden, voorts ook futsel, jumping, ropeskipping en rafting.

Werkingsprincipes van de sportdienst

De sportredactie werkte volgens het redactiestatuut met inbegrip van de deontologische code van de VRT nieuwsdienst voor de sportbijdragen in de nieuwsuitzendingen en volgens het programmacharter voor de andere sportprogramma’s.

De medewerkers van de sportdienst hebben in het najaar van 2014 kunnen deelnemen aan de workshops beroepsethiek.

Kwaliteit van het aanbod

De kwaliteit van de sportprogramma’s werd in 2014 zorgvuldig bewaakt. De VRT hanteerde hoge normen inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving, waaronder verschillende EBU-richtlijnen.

Sportevenementen

De VRT ondersteunt sportevenementen in Vlaanderen. Zo was de VRT in 2014 host broadcaster van de Vlaamse wielerklassiekers, de Memorial Van Damme, de thuiswedstrijden van de Rode duivels (samen met RTL en RTBF), de wedstrijden van de Vlaamse voetbalclubs in de Europaleague en van de Vlaamse volleybalclubs in de Champions League, alsook van de World League volleybal voor vrouwenteams. 

Overleg met diverse partners

De VRT overlegde in december 2014 met Bloso, Topsport Vlaanderen en de Vlaamse Sportfederatie. Daarbij werd het VRT sportaanbod doorgelicht en besproken. De VRT had ook op regelmatige basis contacten met verschillende federaties en organisatoren waarvan de VRT evenementen capteerde en verslag uitbracht.

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.


[1] Overzicht van de verschillende sporten is terug te vinden in bijlage 20.

 

SD21: De VRT draagt bij tot actieve sportbeoefening en biedt een brede kijk op sport en gezondheid.

OD21.1: De VRT zal daartoe ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten te brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

De VRT stelt in 2014 bijzondere aandacht te hebben gehad voor actieve sportbeoefening en bood een brede kijk op sport en gezondheid aan. De VRT bracht daartoe ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten zoals recreatie, gezondheid en ontspanning aan.

Volgende programma’s en projecten werden in dit kader reeds opgezet en gerealiseerd:

  • Algemene programmering:

-          12de man (Eén): Een quiz naar aanloop van het WK voetbal 2014.

-          Iedereen Duivel (Eén): Reeks rond voetbal, waarbij de Rode Duivels gevolgd werden naar aanloop van het WK 2014.

-          Vlaanderen Vakantieland (Eén): Via verschillende reportages de Vlaming aanzetten tot fietsen en wandelen

-          Hotel M (Eén): Verschillende sporten in de kijker zetten door bekende en minder bekende sporters uit te nodigen om  over hun passie te laten getuigen.

-          Café Corsari (Eén): Verschillende sporten in de kijker zetten door bekende en minder bekende sporters uit te nodigen om  over hun passie te laten getuigen.

-          Ook Getest Op Mensen (Eén): Verschillende reportages waarin recreatie, gezondheid en sport aan bod kwamen.

    • Invloed van muziek op loopprestaties
    • Op stap voor een lager BMI
    • Intensief of rustig sporten ?

-          Vive le Vélo (Eén): Indirect de Vlaming aanzetten tot zelf fietsen

-          Kicks met Sien (Ketnet): Verschillende sporten in de kijker zetten

-          GoGoGo! (Ketnet): Reeks over sporten op een internaat

-          Reyers Laat (Canvas): Geregeld aandacht voor sport, sportbeoefening en gezondheid

-          Extra Time en Sporza op zondag (Canvas): Indirect aanzetten tot sportbeoefening

  • Projecten:

-          Climbing For Life (Studio Brussel)

-          De Tuindag (Radio 2)

-          Buitenspeeldag (Ketnet) 

  • Partnerships: onder meer:

-          Watersportdag (StuBru)

-          Dance with the devils (StuBru)

-          Ten Miles (StuBru)

-          Velofollies (MNM)

-          Go4cycling (MNM)

-          Family day Rode duivels (MNM)

-          De grote tocht (wielerbond Vlaanderen) (Radio 1)

-          Sport@Kortrijk (Radio 2)

-          Dodentocht (Radio 2)

-          Kerstjumping Mechelen (Radio 2)

-          Zwembaddagen 2014 (Radio 2)

-          Gordelfestival (overkoepelend) 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.