1.1.1.1. Portfolio

SD1: Om relevant te zijn voor alle Vlamingen brengt de VRT haar aanbod via een breed portfolio van merken die elk een specifieke relatie hebben met hun publiek. Dit geldt voor het radio-, TV- en online aanbod.

OD1.1: De VRT doet geregeld onderzoek naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en vertaalt deze in een model, de mediakaart. De verschillende merken van de VRT richten zich elk op een aantal in dit model opgenomen behoeftesegmenten, die op moment van de inwerkingtreding van deze overeenkomst worden omschreven als: meer weten, avontuur, plezier, genieten, huiselijkheid en vertrouwen.

OD1.2: De VRT groepeert haar aanbod rond volgende merken:

Analoog:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;

  • Tv: Eén, Canvas en Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod;

  • Teletekst.

Digitaal:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;

  • Tv: Eén en zijn online aanbod, Canvas en zijn online aanbod, Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod, met respectief online aanbod;

  • Thematische online aanbod: Deredactie, Sporza  en Cobra;

  • Digitekst.

OD1.3: De VRT voert een professionele en consistente netstyling en promotie. Tevens zal de VRT een gediversifieerd marketing- en eventbeleid per net voeren om het contact met het publiek te onderhouden.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. geregeld onderzoek te doen naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en dit om te zetten in de mediakaart;
  2. haar aanbod te groeperen rond volgende merken:
  • analoog:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet;
    • Teletekst
  • digitaal:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet (en hun respectievelijke online aanbod); thematisch online aanbod: Deredactie, Sporza en Cobra;
    • Digitekst
  1. een professionele en consistente netstyling en promotie te voeren

 

 1.       Onderzoek naar mediabehoeften

De VRT geeft aan geregeld onderzoek te voeren naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en vertaalde deze in een model, de mediakaart. Ook in 2014 segmenteerde VRT de Vlaamse mediagebruikers in een “mediakaart” volgens hun belangrijkste drijfveren bij het kijken van televisie, het luisteren naar radio en het raadplegen van websites en online diensten. Op basis hiervan positioneerde de VRT haar aanbod, merken en diensten om de relevante motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving te kunnen bedienen.

Uit onderstaande cijfers blijkt dat de VRT alle relevante motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving bedient. De cijfers inzake het volumeprofiel van de verschillende VRT-radio- en televisienetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt.

  

Tabel 1: Volumeprofiel: motivationele segmenten voor het VRT-publiek

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Totaal VRT (PPM 2014)

9,4

11,6

26,6

16,4

22,1

12

Bron: PPM-studie (Portable People Meter), die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR

De vertegenwoordiging van de mediakaartgroepen binnen het VRT-publiek (zie bovenstaande tabel) is vergelijkbaar met de omvang van de segmenten binnen de Vlaamse populatie (zie onderstaande tabel). De VRT bereikt dus alle mediakaartgroepen op een vrij representatieve manier.

 

Tabel 2: Volumeprofiel motivationele segmenten voor de Vlaamse populatie

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Vlaamse populatie (PPM 2014)

13,4

12,1

26,6

15,7

17,3

13

Bron: PPM-studie (Portable People Meter), die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR

 

2.       Aanbod VRT

Het aanbod van de VRT bevatte in 2014 volgende merken:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara

+ op de digitale platformen: Nieuws+, Klara Continuo, MNM Hits, Ketnet Hits, Radio1.be, Radio2.be, StuBru.be, MNM.be en Klara.be

  • Televisie: Eén, Canvas, Ketnet en OP12

+ op de digitale platformen: Eén.be, Canvas.be, Ketnet.be en OP12.be

  • Thematisch online aanbod (digitaal): Deredactie.be, Sporza.be en Cobra.be
  • Teletekst + Digitekst (digitaal)

 

3.       Netstyling en promotie

De VRT geeft aan dat rekening houdend met de aanbevelingen voortvloeiend uit het onderzoek naar de mediabehoeften en de net- en merkenstrategieën, er jaarlijks een marketingplan per net wordt opgesteld. In 2014 heeft de VRT een zeer uitgebreid gamma aan communicatieacties uitgevoerd over de verschillende radio- en televisienetten heen. Een overzicht van deze acties is in bijlage 1 terug te vinden.

 

  

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.