1.5.1 Crossmediale tendensen

Crossmedialiteit houdt in dat bedrijven verschillende mediavormen gaan gebruiken om dezelfde of verwante content te verspreiden bij een zo groot mogelijk publiek. Vaak wordt ook een breedspectrum reclameregie opgericht, waardoor adverteerders bij één aanspreekpunt een campagne over verschillende mediavormen heen kunnen starten.

In een recent verleden trad Sanoma het opvallendst in het voetlicht met een aantal crossmediale initiatieven zoals Story FM en Libelle TV maar gezien de herstructureringen zijn deze activiteiten afgestoten.

Bij crossmedialiteit is vooral de sterkte van het merk en de merknaam belangrijk. Er is een tendens in het Vlaamse medialandschap om mediamerken uit te bouwen over de verschillende mediavormen heen. Voorbeelden hiervan zijn BRUZZ, Sporza en Q.

In 2015 fuseerden de drie verschillende vzw’s van FM Brussel (stadsradio), TV Brussel (regionale zender) en Brussel Deze Week (weekblad, nieuwswebsite en drietalig uitmagazine) tot de vzw ‘Vlaams-Brusselse Media’. Sinds 2016 opereren al deze media onder de merknaam BRUZZ. Ook intern is er sprake van crossmediale samenwerking : één gecentraliseerde redactie levert de inhoud voor zowel het radiostation, het televisiekanaal, de nieuwssite als het weekblad en magazine.[96]

Sporza is het sportmerk van de VRT. Sporza is niet gebonden aan een specifieke mediavorm. Radio- en tv-uitzendingen met sportverslaggeving gebruiken de noemer Sporza, of ze nu op Eén, Canvas of Radio 1 uitgezonden worden. Er bestaat ook een website en een app met dezelfde naam.

Een laatste voorbeeld is ‘Q’. Qmusic is het radiostation van Medialaan. In 2016 herdoopte Medialaan haar tv-zender 2BE om tot Q2. Ze wil expliciet de link leggen tussen het radiostation en de tv-zender en wil de tv-zender heroriënteren naar een breed publiek van jongvolwassenen. Dit is een goed voorbeeld van het belang van een sterk merk: Q is een sterker merk dan 2BE. Dat Q oorspronkelijk een radiomerk is, hoeft geen bezwaar te zijn. In augustus 2016 lanceerde Medialaan ook een overkoepelende app met de naam ‘You Make Us Q’ voor iOS en ‘Q’ voor Android.

Ook op vlak van reclame bestaan verschillende crossmediale initiatieven. The Pool ontwikkelt crossmediale reclamecampagnes voor adverteerders en kan putten uit de portfolio van De Vijver Media, Mediahuis en SBS Belgium.

De VRT richtte in 2014 een aparte cel (VRT Start Up) op om te kunnen inspelen op nieuwe vormen van mediagebruik door de consument. VRT Start Up ondersteunt o.a. OpenVRT, een community voor digitale creatievelingen in Vlaanderen, van bloggers over app-bouwers tot fotografen.

Medialaan richtte in 2016 een nieuw intern online productiehuis op, Kameraki. Ze creëren zowel online content voor de eigen merken van Medialaan als webexclusieve content, los van de merken. Het productiehuis verzorgt de webreeks ‘Dubbelspel’, maar deed ook al werk voor Qmusic.

Als laatste voorbeeld vermelden we de uitgeverijen die de link leggen met het televisiegebeuren.

WPG Uitgevers werkt samen met Woestijnvis, VIER en VIJF. Door de samenwerking kan het boeken uitgeven die gelinkt zijn aan de tv-programma’s van Woestijnvis, zoals bijvoorbeeld “Het Slimste Boek Ter Wereld”. De publicaties vallen onder de merknaam DRIE. De uitgeverij brengt ook de stripreeks gebaseerd op de serie FC de Kampioenen uit.

[96] Focus Knack, “Bruzz: Gloednieuw Brussels mediamerk gaat woensdag van start”, http://focus.knack.be/entertainment/tv-radio/bruzz-gloednieuw-brussels-mediamerk-gaat-woensdag-van-start/article-normal-693461.html, 19 april 2016.