KPI 30. Elk aanbodsmerk, met uitzondering van Sporza, brengt een cultuuraanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk.

De VRT-aanbodsmerken hadden enerzijds aandacht voor cultuur die veel Vlamingen met elkaar verbond en anderzijds voor verdiepend cultuuraanbod. Enkele voorbeelden.

  • Voor De week van de Belgische muziek (31 januari – 6 februari) bundelden VRT en VI.BE de krachten, samen met de brede muzieksector. Onze muzieksector kreeg aandacht in divers aanbod, zoals De nieuwe lichting (de talentenwedstrijd van Studio Brussel), Belpop Helden (muzikale eerbetonen door artiesten voor andere (of gestorven) artiesten, Radio 1), Radio2 Bene Bene 1000 (met een top 1.000 van Belgische muzieknummers), de reeks De twintigers (rond klassieke muziek-, jazz- en wereldmuziek-talent, Klara), een webdocureeks Achter de artiest, podcasts (zoals Wereldhits van bij ons), en muzieksessies op diverse zenders.
  • Het KMSKA heropende op 24 september opnieuw de deuren. Onder de titel ‘Ontdek het KMSKA’ maakte VRT via haar kanalen beeldende kunsten bij een breed publiek zichtbaar. Een week lang brachten de radionetten live-uitzendingen vanuit het museum. Daarnaast boden de VRT-merken op diverse manieren specifiek aanbod. In de rubriek Kunstwerk in Iedereen beroemd (Eén) toonden medewerkers en sympathisanten van het museum hun favoriete kunstwerk. In Een nacht in het museum (Canvas) kregen gasten en kijkers een preview van topstukken uit de KMSKA-collectie. VRT MAX ontwikkelde een thema-pagina rond de heropening met het verzameld audio- en video-aanbod van alle VRT-aanbodsmerken. In de videoreeks Culture Club in het KMSKA werd een blik achter de schermen van het museum getoond. De VRT MAX-reeks De aanbidders bracht jonge kunstenaars in beeld die zich lieten inspireren door het schilderij ‘Aanbidding door de koningen’ van Peter Paul Rubens. VRT MAX bood ook de reeks Linde Merckpoel ontdekt het KSMKA. In de podcast Zot Schoon ontdekten vijf VRT-gezichten samen met medewerkers van het KMSKA verschillende topstukken uit de collectie. Daarnaast organiseerden VRT, het KMSKA en Museumpas een talentenwedstrijd rond beeldende kunsten: De Nationale Expo (zie KPI 32). Bijna de helft van de Vlamingen kwam in contact met VRT-aanbod rond de heropening van het KMSKA. Ook jongeren (bijna 30%) en kortgeschoolden (bijna 45%) werden met KMSKA-aanbod bereikt.
  • Tijdens de VRT Boekenmaand besteedde VRT heel november aandacht aan boeken en lezen. Naast De voorleesclub (meer informatie: zie bij Eén), waren dat bijvoorbeeld de podcast Leesba(a)r (met meningen over tal van boeken), de Ketnet-reeks Sarah leest voor (met avontuurlijke verhalen) en de VRT MAX-special Taxi Joris (met het schrijversduo Nicci French). Radio2 en MNM zonden enkele keren uit vanop het boekenevenement Boektopia. Het Radio 1 Boekenfeest zette tijdens de herfstvakantie een week lang boeken en auteurs centraal. Vrtnws.be startte met een wekelijkse rubriek De vijf boeken van de week waarin vijf recente boeken werden opgenomen die de week voordien in een VRT-programma waren besproken. Een VRT-nieuwsbrief (Lees mee) bracht het boekennieuws en -tips uit het VRT-aanbod.

Radio 1

Culture Club gaf elke week aandacht aan actuele gebeurtenissen en evoluties in de brede cultuursector. In de zomerse variant (Culture Club Zomer) werden live-uitzendingen gemaakt vanop diverse culturele locaties of evenementen (zoals Opera Ballet Vlaanderen, Kunstenfestival Watou en MoMeNT Tongeren) met wekelijks ook boekentips. De podcast Groen gebladerte belichtte literair talent uit Vlaanderen en Nederland.

Radio 2

Vanuit haar regionale opdracht had Radio2 in haar aanbod (en specifiek in haar regionale uitzendingen) doorlopend aandacht voor cultuurevenementen en -gebeurtenissen in de verschillende Vlaamse regio’s. Culturele items werden gebracht in bijvoorbeeld De madammen (zoals een nieuwe roman van Tom Lanoye, een concert van Stromae en de nieuwe Dikke Van Dale) en op een laagdrempelige manier in De zoete inval (zoals over schilderijen van Picasso en de gezondheidsimpact van lezen).

Klara

De cultuurzender Klara gaf in zijn programma’s aandacht aan culturele prestaties. Espresso en Pompidou focusten op de actuele cultuurgebeurtenissen (ook met live uitzendingen-op-locatie zoals vanuit het MSK Gent en Bozar), Music Matters op muzieknieuws. De zender bracht verschillende hommages, zoals over César Franck, Heinrich Schütz, Daniel Barenhoim en Marcel Proust. De videoreeks De architecte portretteerde architecten die mee hun stempel drukten op het Belgische architectuurlandschap. Klara Live capteerde voorstellingen van Vlaamse culturele instellingen.

MNM

MNM had aandacht op maat voor cultuur die vertrekt vanuit de leefwereld van jongeren. Dat gebeurde onder meer in De grote Peter Van de Veire Ochtendshow, Kawtar & Keyaert en Gillis & Govaerts, met onder andere aandacht voor boeken, games en media. Geregeld ging ook aandacht naar Vlaams muziektalent, onder meer bij de talentenwedstrijd Start to dj.

Studio Brussel

Studio Brussel-programma’s hadden geregeld aandacht voor diverse cultuurvormen, zoals films, series, concerten, nieuwe media, … Na het overlijden van zanger Arno Hintjens bracht de zender een hele dag een special, onder de noemer Le plus beau: Arno, met onder meer herinneringen van luisteraars. Naar aanleiding van de lancering van de film Zillion (over de gelijknamige discotheek) bood Studio Brussel de podcast The Legend of Zillion aan en belichtte het in verschillende radio-uitzendingen (zoals The Greatest Switch).

Eén

Eén had geregeld aandacht voor muziek, zoals tijdens de awardshow De MIA’s en een Nieuwjaarsconcert uit Wenen. Door een intensieve samenwerking tussen Radio2 en Eén werd Zomerhit groter dan voorheen. Het muziekproject vond een thuis in De Panne, Bredene en Blankenberge. Elke dag (vanaf de Vlaamse feestdag) bood Radio2 aandacht aan de genomineerde artiesten (onder ander in Radio2 Zomerhit). Op Eén werden zes ‘zomerse’ muziekshows uitgezonden. Op VRT MAX kregen de kijkers een blik achter de schermen. Het publiek bepaalde uiteindelijk wie de winnaar werd (Margriet Hermans). In De voorleesclub lazen bekende voorlezers verhalen voor. (Van een aantal verhalen werden audioverhalen gemaakt en gepubliceerd op VRT MAX.)

Canvas

Vlaamse artiesten kregen een podium in 36 afleveringen van De Toots Sessies, met aandacht voor muziek en podiumkunsten. Zowel de halve finales, de finales als het slotconcert van de Koningin Elisabethwedstrijd werd uitgezonden. Popart: van Warhol tot Panamarenko gidste de kijker doorheen de gelijknamige tentoonstelling in het SMAK. Winteruur plaatste literaire werken in de schijnwerpers. De gasten van Cinema Canvas (professionals uit de Vlaamse tv- en filmsector) gaven hun visie over recente producties, maatschappelijke thema’s en werken in de filmindustrie.

Ketnet

In Boek van de week werd elke week een boek voorgesteld aan de kinderen. De animatiereeks Mironins bracht kunst op maat van de jongste kinderen. Karrewiet vervulde zijn informatieopdracht ook rond culturele nieuwsgebeurtenissen. Samen met de kinderen ging het op zoek naar het kinderwoord van het jaar. Ketnet werkte mee aan en had aandacht voor Kunstendag voor kinderen.

VRT NWS

VRT NWS bood zowel op radio, televisie als online cultuurnieuws uit Vlaanderen en de wereld. Meer uitgebreide duiding bij cultuurgebeurtenissen en -initiatieven kwamen aan bod in De afspraak (Canvas), De ochtend (Radio 1), De wereld vandaag (Radio 1) en De zevende dag (Eén).

VRT MAX

Het video-cultuuraanbod van de verschillende merken was terug te vinden op VRT MAX. Na de omvorming van VRT NU naar VRT MAX waren ook podcasts rond culturele thema’s beschikbaar op het platform (zoals Rubens en Wannes). VRT MAX zond De Ultima’s (de Vlaamse cultuurprijzen) live uit. Dat was ook het geval voor De Ensors (de Vlaamse film- en televisieprijzen verbonden aan het Filmfestival Oostende). Ook Het VRT-taaldebat (tijdens De week van het Nederlands) werd gestreamd op VRT MAX.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.