Mediaconcentratie

Rapport Mediaconcentratie 2018: Mediaconsument heeft amper keuze, Vlaamse mediamarkt volledig in handen van de grote 5.

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018’.

De algemene conclusie van het rapport 2018 is dat:

  • Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80 tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen. Dit daalde van negen mediagroepen (enkele jaren geleden) naar acht (vorig jaar) tot vijf (dit jaar – VRT, De Persgroep Publishing / Medialaan, Mediahuis, Roularta en SBS Belgium).
  • Internationale grootmachten dagen de Vlaamse mediaspelers verder uit, onze Vlaamse media-actoren reageren door verdere consolidaties. Zo bezitten speler als Facebook en Google heel wat (persoonlijke) commercieel aantrekkelijke data over de Vlaamse mediaconsument. Om hierop een antwoord te bieden gaan Vlaamse reclameregies steeds vaker samenwerken. Zo zijn er gezamenlijk initiatieven zoals buymedia.be en MobilePremium. Ook op het vlak van inhoud is er internationale concurrentie (vb. Netflix).  De overname van De Vijver Media door Telenet kan in dit licht bekeken worden.
  • De concentratie is het hoogst bij de distributietak. Bij de gedrukte media blijkt bijvoorbeeld dat de distributie quasi in handen is van 1 grote speler (Bpost).  Bij televisie neemt Telenet de belangrijkste positie in.

Belangrijkste conclusies per mediasoort:

Radio:

  • Het concentratieprobleem wordt deels veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid van het radiospectrum. Door de (beginnende) digitalisering ontstaan er nieuwe initiatieven en kan de concentratie in de toekomst afnemen.
  • De VRT-zenders blijven met het grootste marktaandeel aan de haal gaan. Hierdoor blijft de concentratie binnen de Vlaamse radio zeer groot.
  • Door de hertekening van het radiolandschap is de mandatenconcentratie binnen de Vlaamse radiosector sterk afgenomen.

Televisie:

  • Wat televisie betreft zijn de voornaamste recente wijzigingen in het ecosysteem de volledige overname van SBS Belgium door Telenet (dit onder voorbehoud van de goedkeuring door de Belgische Mededingingsautoriteit) en de volledige integratie van Medialaan in de Persgroep.
  • Door de opkomst van nieuwe onafhankelijke themazenders daalde de HHI-index in 2017 naar ‘matig geconcentreerd’. 
  • Bij de regionale televisieomroeporganisaties is er een verdere tendens naar samenwerking, dit om de kosten te drukken. Voorbeelden zijn AVS en TV Oost (reclamewerving), Focus en WTV voor hun digitale toepassingen (website, app).

Geschreven pers

  • Consolidaties in de magazinemarkt leiden tot verdere concentratie. Qua eigendom valt vooral Roularta op die enkele bladen overkocht van Sanoma België. De Persgroep Publishing bereikte een akkoord met het Nederlandse mediabedrijf Audax om de Belgische uitgeverij Cascade over te nemen.
  • Bij de kranten nam Roularta de 50% participatie van De Persgroep in Mediafin (De Tijd) over.
  • De VRM bracht voor het eerst duidelijkheid in de aandeelhoudersstructuur van Belga.

 

Het rapport lezen?

Via de navigatie onderaan deze pagina kan u alle hoofdstukken van het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018 raadplegen.

U kan het volledige rapport downloaden op deze website en u kan een eigen versie van het rapport samenstellen via de optie 'stel uw eigen rapport samen'. Op deze manier bepaalt u zelf welke informatie u wenst te bundelen in een pdf-bestand.

Download het volledige rapport: Mediaconcentratierapport 2018

Een gedrukt exemplaar kan besteld worden via deze link

Er werd ook een aangepaste tekst gemaakt voor het onderwijs. In deze tekst staan we stil bij het begrip mediaconcentratie en geven we antwoord op volgende vragen:

  • Waarom willen we weten of er mediaconcentratie is?
  • Wat is mediaconcentratie? Hoe meten we mediaconcentratie?
  • Hoe staat het met mediaconcentratie in Vlaanderen?

Raadpleeg deze tekst hier