Mediaconcentratie

RAPPORT MEDIACONCENTRATIE 2019: ‘the big 5: Crossmedialiteit draait op volle toeren’

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert vandaag het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019’.

De algemene conclusie van het rapport 2019 is dat:

  • De voorbije jaren hebben de mediagroepen door consolidatie sterke posities ingenomen. Nu proberen ze deze te valoriseren. De crossmedialiteit draait dan ook op volle toeren. Inhoud wordt volop gedeeld over de verschillende merken in de eigen groep. Dit komt vooral tot uiting bij DPG Media die alle redacties samenbrengt in News City. Opvallend daarbij is dat de VTMNieuws-website is verdwenen. Alle (audiovisuele) nieuwscontent komt zo terecht op de sterkere HLN-website.
  • Vroeger was er een sterke tendens tot samenwerking over de verschillende groepen heen. Nu gaan groepen elk hun eigen weg. Er is enkel nog samenwerking wanneer de buitenlandse bedreiging te groot lijkt. Zo kwam er een gemeenschappelijke radio-app voor de openbare en commerciële zenders. Op die manier hoopt men sterker te staan in de digitale radiodistributiemarkt.
  • Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen. Dit aantal daalde de voorbije jaren tot vijf groepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en De Vijver Media).

Belangrijkste conclusies per mediasoort:

Radio:

  • De VRT-zenders blijven met het grootste marktaandeel aan de haal gaan.
  • Digitaal luisteren zit in de lift. Dit voornamelijk dankzij de groei van DAB+. De beschikbare plaatsen voor DAB+-zenders werden echter snel ingevuld, dit voornamelijk door de grotere mediagroepen. Het voorbije jaar lanceerde vooral DPG Media heel wat nieuwe initiatieven.
  • Er zijn 4 netwerkradio’s toegewezen en gestart. Het is nog te vroeg om de impact hiervan op de concentratie in de radiomarkt in te schatten.

Televisie:

  • Wat televisie betreft zijn de voornaamste recente wijzigingen in het ecosysteem de volledige overname van De Vijver Media (SBS Belgium) door Telenet en de volledige integratie van Medialaan (Nu DPG Media) in De Persgroep (nu DPG Media Group nv).
  • In 2019 lag de focus van alle tv-spelers op het lanceren van nieuwe digitale producten. Voorbeelden zijn VRT NU, VTMGO, Proximus Pickx, Tadaam en Yugo.

Geschreven pers:

  • De titels op de Vlaamse krantenmarkt blijven al jaren dezelfde. Qua eigendom noteren we wel verschuivingen. Roularta nam de 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin (uigever van De Tijd) over. De concentratie bij de uitgeversgroepen van kranten is zo licht afgenomen.
  • De kwaliteitskranten (De Tijd – De Standaard – De Morgen) verkopen meer kranten dan vijf jaar geleden. Dit volledig dankzij de digitale verkoop. De populaire en regionale kranten slagen daar niet in. Zij bereiken wel zeer veel mensen via hun website.
  • In 2019 zien we een duidelijke toename van de concentratie in de magazinemarkt. Er zijn nu drie mediagroepen die quasi 100% van de markt in handen hebben.

Het rapport lezen?

Via de navigatie onderaan deze pagina kan u alle hoofdstukken van het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019 raadplegen.

U kan het volledige rapport downloaden op deze website en u kan een eigen versie van het rapport samenstellen via de optie 'stel uw eigen rapport samen'. Op deze manier bepaalt u zelf welke informatie u wenst te bundelen in een pdf-bestand.

Download het volledige rapport: Mediaconcentratierapport 2019

Een gedrukt exemplaat kan besteld worden via deze link

 

Er werd ook een aangepaste tekst gemaakt voor het onderwijs. In deze tekst staan we stil bij het begrip mediaconcentratie en geven we antwoord op volgende vragen:

  • Waarom willen we weten of er mediaconcentratie is?
  • Wat is mediaconcentratie? Hoe meten we mediaconcentratie?
  • Hoe staat het met mediaconcentratie in Vlaanderen?

Raadpleeg deze tekst hier.

Afbeeldingen

The big 5: crossmedialiteit draait op volle toeren
The big 5: crossmedialiteit draait op volle toeren