KPI 29. De VRT besteedt over verschillende aanbodsmerken heen, en los van informatie- en duidingsprogramma's, in haar aanbod jaarlijks aandacht aan ten minste 10 gebeurtenissen, herdenkingsmomenten, initiatieven, ... op het vlak van de Vlaamse identiteit en cultuur.

VRT bekleedt een unieke plaats binnen Vlaanderen doordat zij als publieke omroep van de Vlaamse Gemeenschap heel dicht bij de Vlaamse identiteit staat. Alle aanbodsmerken hebben voortdurend aandacht voor ontwikkelingen in en verhalen uit de Vlaamse samenleving. Herdenkingen, gebeurtenissen en initiatieven op het vlak van de Vlaamse identiteit en cultuur kregen in 2022 meer dan 10 keer aandacht via de VRT-aanbodsmerken. Voorbeelden daarvan waren:

  • De Vlaamse feestdag werd gevierd met het muziekprogramma Vlaanderen Feest! op Eén. Ook de andere aanbodsmerken hadden aandacht voor het feest van Vlaanderen, zoals een verslag van de festiviteiten en de hele dag Vlaamse muziek op Radio2 Bene Bene en aansluitend de finale Brussel Danst! op Radio2 (dat ook een Vlaanderen Feestlied liet maken (Als de zon schijnt)), en Canvas Curiosa (een online-reeks over de geschiedenis van Vlaanderen).
  • Naar aanleiding van de heropening van het KMSK Antwerpen bracht Canvas Een nacht in het museum dat uitgebreid inging op de kunstenaars Rubens en Ensor en hun werk. Tien jonge kunstenaars lieten zich in de videoreeks De aanbidders inspireren door Aanbidding door de Koningen van Peter Paul Rubens voor een eigen creatie.
  • In de human interest-reeks Niets gaat over (Eén) werd aan de hand van getuigenissen het dodelijke busongeval in Sierre (in 2012) herdacht.
  • Radio 1 en Klara zonden een gemeenschappelijk programma Toots 100 uit, 100 jaar na de geboorte van Toots Thielemans. Aansluitend werd een lofconcert ter ere van de kunstenaar uitgezonden.
  • Het toeristisch programma Vlaanderen Vakantieland (Eén) inspireerde de kijker om de eigen Vlaamse regio te ontdekken door aandacht te schenken aan bestemmingen en activiteiten.
  • Vlaamse muziekklassiekers werden herwerkt en gecoverd in #LikeMe (Ketnet) dat kinderen en (groot)ouders verbond.
  • Radio 1 bouwde met zijn luisteraars in Expo ’22 aan een virtuele tentoonstelling over iconische voorwerpen van bij ons. Dat resulteerde ook in een echte expositie in het MAS.
  • Regioreporters uit de verschillende Vlaamse regio’s gingen in Radio2 Mysteries op zoek naar antwoorden op onopgeloste raadsels en vreemde gebeurtenissen die zich her en der hebben voorgedaan. Dat gebeurde in Start je dag, Radio2 Middag en de Radio2-app. VRT MAX bood ook een podcastafgeleide.
  • Het Radio 1-programma #weetikveel stond diverse keren stil bij historische verhalen uit de Vlaamse geschiedenis (zoals over De Ronde van Vlaanderen en het ’opstandige karakter’ van Gent).
  • Klara herdacht in de reeks Boem Paukeslag de dichter Paul van Ostaijen, 125 jaar na zijn geboorte.
  • Radio 1 (in Culture Club) en Canvas (in De afspraak) hadden elk ruime aandacht voor de Vlaamse literatuurprijs ‘De Boon’ (die in samenwerking met Literatuur Vlaanderen en De Standaard tot stand kwam).
  • De podcast De volgwagen (MNM en Radio2) bracht verhalen van sleutelfiguren uit het Vlaamse wielermilieu, naar aanleiding van ’het sportvolksfeest in Vlaanderen’: het wielervoorjaar.
  • Radio 1 had geregeld aandacht voor de band tussen Vlaanderen en Nederland. Dat gebeurde onder meer in een wekelijkse rubriek in Nieuwe feiten waarbij een Nederlandse journalist moest raden naar de betekenis van typisch Vlaamse woorden. Tijdens De week van het Nederlands stond De wereld van Sofie stil bij de ’schoonheid’ van de Nederlandse taal en werd in De taalstaat (een gemeenschappelijk programma met NPO Radio 1) ingegaan op de veelzijdigheid van onze taal.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.