2.3.2. De VRT draagt bij tot de mediawijsheid van de Vlaamse mediagebruikers

2.3.2.1. De VRT brengt een aangepast aanbod voor kinderen, jongeren en digitale inwijkelingen om hen vertrouwd te maken met nieuwe mediatoepassingen. De VRT biedt specifiek voor deze groepen de kans zelf te experimenteren met creatie en co-creatie van media

De VRT stelt dat ze een aangepast aanbod brengt voor kinderen, jongeren en digitale inwijkelingen om hen vertrouwd te maken met nieuwe mediatoepassingen. De VRT biedt specifiek voor deze groepen de kans om zelf te experimenteren met creatie en co-creatie van media.

De VRT stelt dat de betrokkenheid bij de instroom, inbreng, interactie en inventiviteit van jongeren in de hele omroep groeide. Zo besteedde MNM bijvoorbeeld meer aandacht aan inbreng van jongeren die in het verleden minder bereikt werden, bouwde VRT Start-Up met Open VRT aan een interactief netwerk van jonge starters, en zette Canvas in op inventiviteit en online beleving. MNM en Studio Brussel waren specifiek gericht op jongeren in al hun diversiteit.

Ketnet zetelt in de reflectiegroep jeugd- en kinderrechtenbeleid van het departement CJM van de Vlaamse overheid, is in overleg met het Kinderrechtencommissariaat (intense samenwerking voor Generatie K), Awel (inhoudelijk input voor D5R) en Mediawijs (input voor de Wrap, de Ketnet Game Weken en Vet op het net). Ketnet wil elk kind verbinden met de verschillende werelden rondom hem of haar met programma’s (o.m. Ketnet Musical, Helden van de race, Gala van de Gouden K’s, Boeva & The Games), acties en samenwerkingen (o.m. Move tegen Pesten, Nationale Pyjamadag voor Bednet, Buitenspeeldag, Ketnet Koekenbak), evenementen (o.m. Ketnet zomertour, Pennenzakkenrock, Heldendag) en online (o.m. Ketprofielen, Stambos, Kingsize Live).

De VRT-jongerenadviseur onderhoudt structureel overleg met jongeren en hun organisaties, is aanwezig op vaste netwerkmomenten van de jeugdsector en zetelt in de commissie jeugdinformatie van De Ambrassade en zette tevens specifieke projecten op voor meer instroom, inbreng, interactie en inventiviteit:

  • Frog Society: talentproject waarbij zes talentvolle jongeren extra coaching kregen en in interactie gingen met elkaar.
  • WATCH22 (vroegere iTeam):klankbordgroep van 22 diverse jongeren die regelmatig op de VRT samenkomen en in gesprek gaan met leidinggevenden, programmamakers, journalisten en andere VRT-medewerkers over actuele thema’s die voor de media en voor jongeren relevant zijn.
  • Generation What?: dit Europees project van openbare omroepen zet jongeren tussen 18 en 34 jaar ertoe aan hun mening te geven via een online enquête. Getuigenissen van een jongerenpanel op de website kunnen de jonge gebruikers helpen hun mening te vormen over een diversiteit aan thema’s. In Vlaanderen werd het JOP betrokken bij het onderzoek op de data. Deze bevindingen werden gedeeld met de jeugdsector en de minister van jeugd. De Ambrassade en de Vlaamse Jeugdraad zijn partners van Generation What?

De nieuwsdienst speelt met zijn informatieaanbod in op de leefwereld van kinderen en jongeren. Ketnet brengt met Karrewiet en Karrewiet Plus nieuws- en duidinguitzendingen voor kinderen. Via aangepaste nieuwsberichten op Studio Brussel en MNM worden jongeren en kinderen bereikt. MNM maakt ook het online-format Ninjanieuws voor de sociale mediaplatformen.

MNM gaat zowel on air als online in dialoog en co-creatie via het platform Generation M met jonge luisteraars en verschillende organisaties uit het middenveld. MNM bouwt contacten uit met verschillende jongerenorganisaties en urban initiatieven. Verder is MNM als instapradio er voor een jong en divers Vlaanderen met programma’s, acties, samenwerkingen en evenementen zoals Trots op mijn Talent, UrbaNice, Start tot DJ, Urban 50, De Langste Liefde, De Strafste School, Het Grootste Arbeidsbureau, Marathonradio, Verkeersweken, MNM Pop-up Store voor jonge ondernemers, WoordSlam en MNM Boekendag.

VRT Start-Up testte hoe een community van stedelijke jongeren met diverse roots op de sociale mediakanalen kan worden uitgebouwd in het superdiversiteitsproject (SuperDIV) op GenerationM.be. Het doel was om jongeren te bereiken, betrekken en inspireren onder het motto ‘Start to Live Your Life’. Zij maakten video’s en fotoverhalen voor Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

2.3.2.2. De VRT organiseert twee keer per jaar overleg met de partners op het veld, zoals het Kenniscentrum Mediawijsheid en onderwijs

De VRT overlegt met het Kenniscentrum Mediawijsheid, als lid van de stuurgroep en met het oog op acties die de omroep met het kenniscentrum organiseert, zoals de Digitale Week. In 2016 werd er 14 maal overleg gepleegd met het Kenniscentrum Mediawijsheid met het oog op acties zoals de Digitale week of actie Woordslam.

De VRT organiseerde in 2016 ook 10 maal een overleg met de partners van onderwijs met het oog op acties zoals de School van de Toekomst of Leerfestival.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

2.3.2.3. De VRT ondersteunt het onderwijs door actueel aanbod en aangepast formats m.b.t. actueel aanbod beschikbaar te stellen (bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven)

De VRT stelt dat ze het onderwijs ondersteunde door actueel aanbod en aangepaste formats hieromtrent beschikbaar te stellen, onder andere door nieuwsbrieven te versturen over de maandelijkse uitzending van Karrewiet plus. Verder vond in 2016 een uitgebreide oefening plaats om na te gaan hoe de VRT haar ondersteunende rol voor het onderwijs nog beter kan nakomen. Door het voeren van gesprekken met experts van het middenveld en consultatiegroepen werd gezocht naar concrete en realistische methoden om het onderwijs en de VRT dichter bij elkaar te brengen. De haalbare initiatieven worden verder uitgewerkt en uitgevoerd.

Daarnaast werden in 2016 ongeveer 10.000 gedigitaliseerde items (zowel woord als beeld) van minstens een basisannotatie voorzien. Daardoor is dit materiaal gemakkelijk digitaal terug te vinden door programmamakers maar ook voor gebruik voor de VIAA-doelstellingen (de ontsluiting naar het onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en bibliotheken).

Een groep van acht VRT-archivarissen/researchers zocht, in opdracht van het VIAA, materiaal voor het platform ‘Het Archief voor Onderwijs’. Op 31 december 2016 maakten meer dan 26.000 Vlaamse leerkrachten(en leerkrachten in opleiding) van dit platform. Zij beschikten over 9.400 items uit het VRT-archief.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

2.3.2.4. De VRT overlegt twee keer per jaar met maatschappelijke actoren over de integratie van maatschappelijke thema's in haar aanbod

De VRT stelt dat alle merken vanuit het aanbod dat ze willen brengen en doorheen hun samenwerkingen op regelmatige basis met maatschappelijke actoren in verschillende domeinen overleggen (verkeer, taal, wetenschap, cultuur, muziek, mobiliteit, gezondheid, enz...).

Volgende voorbeelden tonen dit aan:

  • Voor Thuis (Eén) was er overleg met het Transgender-infopunt voor de verhaallijn van Franky/Kaat. Voor De noodcentrale was er overleg met FOD Binnenlandse Zaken en de federale politie, voor Spoed 24/7 met UZ Leuven en voor De fiscus met FOD Financiën. Voor Weg zijn wij zat de VRT samen met de toeristische diensten van de Vlaamse provincies. Voor de MIA's was er overleg met Kunstenpunt. Eén overlegde ook met Tele-Onthaal (bijvoorbeeld om na een uitzending met gevoelige thema's extra mankracht te kunnen voorzien). In het kader van het aanbod rond ondernemen was er overleg met zowel Flanders DC als met De Sociale Innovatiefabriek.
  • Voor De herontdekking van de wereld werkte Canvas samen met de Jonge Academie.
  • Ketnet zat op geregelde basis samen met diverse organisaties, zoals Awel (voor D5R), Kom op tegen Kanker (voor De pet op tegen kanker), de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, Unicef, de Koning Boudewijnstichting (Karrewiet), Kies Kleur tegen Pesten (Move tegen pesten) en Bednet (Nationale pyjamadag).
  • Voor De week van het geld zat Radio 1 samen met De Tijd en Wikifin.
  • Voor De inspecteur (Radio 2) werd er samengewerkt met het Computer Emergency Response Team tijdens De maand van de cyberveiligheid.
  • Klara werkte samen met de onderwijssector voor Klara zkt. Academie.
  • Voor het Car Free Festival pleegde Studio Brussel overleg met De Lijn.
  • Naar aanleiding van De dag van de wetenschap, zat MNM samen met Technopolis.
  • MNM ging in overleg met de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) rond de aanpak van Het grootste arbeidsbureau van de wereld, waarin hun professionele kennis van de jongeren-arbeidsmarkt mee de basis vormt van de uitwerking van die actie.

Een overzicht van de samenwerkingen tussen de VRT en het middenveld is opgenomen als bijlage 8.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.